موسسات غیر تجاری، چه موسساتی هستند؟

در این مقاله قصد داریم ، به بررسی کامل موسسات غیر تجاری بپردازیم و شما را به صورت کامل با موسسات غیر تجاری آشنا کنیم.پس با ما همراه باشید تا برای شما به صورت کامل موسسه غیر تجاری را بررسی کنیم. ابتدا به سراغ تعریف این نوع موسسه و سپس انواع آن و در پایان به سراغ ثبت موسسات غیر تجاری می رویم. موسسه غیرتجاری چیست؟ به موسساتی که در جهت اهداف غیرتجاری مانند امور خیریه، کارهای علمی و یا ادبی و مانند آن تشکیل می گردد، موسسات غیر تجاری گفته می شود.

انواع موسسات غیر تجاری

موسسات غیر تجاری شامل ۲ نوع می باشند:

موسسات غیر انتفاعی

موسساتی که هدف آنها از شکل گیری، به دست آوردن منافع خود نخواهد بود .

این دسته از موسسات ( انجمن های اسلامی، تخصصی و علمی و احزاب سیاسی ) می بایست برای ثبت درخواست خود، پس از دریافت فرم تایید صلاحیت از اداره ثبت شرکتها، و اخذ تاییدیه از سوی نیروی انتظامی، اقدام به ثبت نمایند.

موسسات غیر تجاری

برخی موسسات که هدف از تاسیس و تشکیل آنها کسب در آمد مادی و تقسیم منافع بین اعضا می باشد، موسسات غیرتجاری نامیده می شوند.

به طور مثال موسساتی شامل آموزشگاه های موسیقی، علمی، کلاس های زبان و … که در ازای خدمات خود هزینه ای دریافت می نمایند. موسسین این موسسات می بایست پس از ثبت، اقدام به اخذ مجوز فعالیت نمایند.

مراحل ثبت موسسات غیر تجاری:

  1. مسئول تعیین نام با در دست داشتن مدارک و با مراجعه به واحد تعیین نام در اداره ثبت شرکتها اقدام به تعیین نام موسسه می نمایند.
  2. بعد از تعیین نام، مدارک تکمیل شده به قسمت پذیرش تاسیس در اداره ثبت، تحویل داده می شود تا اطلاعات را در سیستم بارگذاری نماید.
  3. ارائه رسید تاریخ مراجعه به مسئول تعیین نام و یا متقاضی.
  4. راس تاریخ مشخص شده، با در دست داشتن اصل رسید و مراجعه به قسمت اعلام نتیجه، از تطابق اطلاعات وارد شده با نظریه کارشناس و تایید صحت مطالب از سمت وی آگاه شوید.
  5. در مرحله بعد، کارشناس پس از بررسی شکل و ماهیت موضوع فعالیت موسسه، و عدم وجود اشکال در موضوع اقدام به تهیه پیش نویس آگهی تاسیس می نماید.
  6. چنانچه ثبت موضوع فعالیت به اخذ مجوز نیاز داشته باشد، برگه استعلام صادر خواهد شد.
  7. بعد از تهیه و تکمیل پیش نویس، فرد متقاضی اقدام به پرداخت تمام حقوق و هزینه ثبتی از طریق شعب بانک، POS یا دستگاه ملی ایران می نماید.
  8. نماینده یا فرد متقاضی پس از پرداخت هزینه اقدام به اخذ امضا رئیس اداره ثبت و یا معاون اداره می نماید.
  9. پس از ثبت پیش نویس آگهی تایید شده، امضا شده و دارای گواهی ” ثبت با سند برابر است “، ادراه اقدام به دادن شماره ثبت و و نیز شناسه ملی افراد حقوقی می نماید.
  10. فرد متقاضی برای اخذ آگهی تاسیس از دبیرخانه، اقدام می نماید. سپس نسخه ی اصلی آن را جهت پرداخت هزینه های چاپ، رو نوشت و اخذ آن تحویل روزنامه رسمی مستقر در اداره می دهد.
  11. در مرحله آخر یک نسخه آگهی تاسیس موسسه برای درج در روزنامه کثیرالانتشار به واحد روابط عمومی اداره ثبت تحویل داده می شود و رسید آن اخذ می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 7 =