هشدارهایی در خصوص ابطال رتبه و دلایل محرومیت شرکت‌ها

هشدارهایی در خصوص ابطال رتیه شرکت و دلایل محرومیت شرکت‌‌ها

هرچه تعداد نیروهای فنی و متخصص حاضر در شرکت پیمانکاری شما بیشتر باشد، شما شانس بالاتری برای اخذ رتبه بندی شرکت‌‌ها بهتری خواهید داشت. اخذ رتبه خوب نشانگر کیفیت شرکت و تیم شما است، بنابراین افراد امتیاز آور شرکت های پیمانکاری، امری اساسی در اخذ بهترین رتبه پیمانکاری است.

استعلام استفاده از مدرک تحصیلی توسط شرکت

خدماتی که با استعلام مدرک تحصیلی در سایت ساجات در اختیار شما قرار می‌گیرد:

تایید صلاحیت و تعیین گرید عوامل فنی و اجرایی شرکت.

صدور تاییدیه و گواهینامه‌هایی برای تشخیص صلاحیت همه افراد در شرکت.

کنترل ظرفیت آزاد شرکت با بررسی عوامل فنی و اجرایی طبق رتبه‌بندی.

رتبه بندی شرکت‌های مشاور چیست؟

اخذ گرید مشاوران یا رتبه مشاوران مدرکی است که براساس مقررات آئین نامه به منظور اعلام صلاحیت مشاور از سوی سازمان برای ارائه خدمات مشاور صادر می‌شود. شرکت‌های مشاور از ۱ تا ۳ رتبه اخذ می‌کنند. ۳ پایین‌ترین و ۱ بالاترین رتبه است. برای رتبه بندی شرکت‌های مشاور، علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. رتبه بندی مشاور هدف مهمی برای تعیین برتری یک شرکت نسبت به شرکت های دیگر می باشد.

این رتبه بندی براساس تواناییهای یک شرکت از جنبه های مختلف می باشد.کسب رتبه های بالا سبب حضور مؤثر و موفق یک شرکت می شود تا بتواند توانایی های مالی، حرفه ای و تخصصی خود را به نمایش گذاشته و از این طریق بتواند نظر سرمایه گذاران و مجریان طرح های بزرگ را به خود جلب کرده و در عرصه رقابت باقی بماند.

بنابراین رتبه بندی شرکت‌‌ها، عرصه رقابتی و پیشتازی شرکت ها و مقدمه ای بر شروع و حضور قدرتمندانه آنها می باشد. مدیران شرکت ها باید بلافاصله بعد از ثبت شرکت، برای دستیابی و کسب رتبه، فرآیند اداری رتبه بندی را دنبال کنند.

نوع رتبه مشاور دقیقاً براساس فعالیت شرکت تعیین می شود، یعنی بر اساس مواردی نظیر:

  • سوابق کاری ۱۵ سال اخیر شرکت در امور اجرایی، نظارتی، فنی، پشتیبانی و غیره،
  • میزان مهارت فنی و اجرایی شرکت.
  • تعداد نیروی مهندس و افراد امتیاز آور.

استعلام افراد امتیاز آور شرکتهای مشاور

روند اخذ رتبه و استعلام افراد امتیاز آور شرکت‌های مشاور را می‌توانید به صورت آنلاین توسط سامانه ساجات انجام دهید. با ایجاد ناحیه کاربری، تکمیل اطلاعات درخواستی و بارگزاری مدارک و مستندات درخواستی نسبت به اخذ رتبه اقدام فرمایید. در برخی موارد و بنا به تشخیص کارشناسان امر ممکن است نیاز به ارسال فایل فیزیکی مدارک از طریق پست و یا بازدید حضوری کارشناسان از محل شرکت جهت ارزیابی توان فنی شرکت نیز لازم باشد.

اخذ رتبه مشاور نوعی محرک اصلی برای شرکت هاست که بتوانند در عرصه رقابت با سایر شرکت ها یا دیگر فعالان اقتصادی، مقابله به مثل کنند؛ و با مقاومت، تلاش و اجرای اصولی و استاندارد کاری، خود را از سایرین متمایز نموده و شرکت خود را در سطوح بالا مطرح سازند.

رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار

رتبه بندی شرکت‌‌ها پیمانکاران، بررسی میزان توانایی شرکت پیمانکاری (براساس نفرات و سوابق آنها ، تجربه کاری و توان مالی) می باشد . این بررسی براساس ضوابط و آیین نامه هایی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مصوب می شود انجام می گیرد .

رتبه‌بندی شرکتها در پایه های ۱٫۲٫۳٫۴٫۵٫  انجام می گیرد که پایه ۵ کمترین و ۱ بیشترین پایه است.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شرکتهای پیمانکاری در ۱۱رشته مختلف گواهی صلاحیت اعطا میکند که عبارتند از: ۱- ساختمان و ابنیه ۲- راه و باند  ۳- حمل ونقل ۴- تاسیسات ۵- کشاورزی ۶- آب و فاضلاب  ۷- مرمت آثارباستانی ۸- کاوش‌های زمینی ۹- ارتباطات ۱۰-نفت و گاز ۱۱- نیرو (برق)

جهت کسب رتبه‌بندی پایه ۵ شرکت می بایست امتیاز نفرات را برای رشته ( رشته های) درخواستی به صورت مجزا داشته باشد که محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه بیمه تامین اجتماعی  اعضای هیات مدیره انجام می گیرد.

استعلام افراد امتیاز آور شرکتهای پیمانکاری

اگر قرار هست که به زودی به عنوان پیمانکار مشغول به فعالیت شوید؛ پروسه اخذ رتبه پیمانکاری را جدی بگیرید. روند اخذ رتبه و استعلام افراد امتیاز آور شرکت‌های پیمانکاری نیز به صورت آنلاین توسط سامانه ساجات انجام می‌شود. مراجع صدور رتبه بندی شرکت‌‌ها پیمانکاری به شما (ساجات) به عنوان یک پیمانکار، رتبه‌ای بین ۱ تا ۵ اختصاص می‌دهند؛ البته در صورتی که بتوانید ثابت کنید از امکانات و نیروهای فنی لازم بهره می برید. امکانات و توان فنی بیشتر به اخذ رتبه بهتر منجر می شود اما اگر فقط حداقل معیارهای مراجع مربوطه را برآورده کنید؛ آنگاه کمترین رتبه بندی شرکت‌‌ها یعنی رتبه ۵ پیمانکاری به شما تعلق خواهد گرفت.

راه‌های جلوگیری از محرومیت شرکت‌ها

  • کلیه شرکت هایی که صلاحیت پیمانکاری اخذ می‌نمایند، بایستی تغییرات هیئت مدیره، تغییر آدرس، تغییر نام و … خود را به سامانه ی ساجات سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نمایند.
  • کلیه قراردادهایی که جهت اخذ صلاحیت به سازمان‌های ذیربط ارسال می‌گردد، قابل استعلام و پیگیری می‌باشد. لذا مراقب افراد سودجو که در این خصوص تبلیغات واهی (ادعای اخذ رتبه بالا) می‌نمایند، باشید.
  • کلیه مدارک تحصیلی افراد امتیازآور استعلام می‌گردد، سایت سازمان های ذیربط به سایت‌های دانشگاهی مختلف لینک می‌باشد، لذا دقت گردد از مدارک معتبر و واقعی استفاده شود.
  • کلیه سوابق تامین اجتماعی افراد امتیاز آور و اظهارنامه مالیاتی شرکت ها نیز قابل استعلام می‌باشد، پس در مورد افراد سودجو محتاط باشید و ادعاهای رفع مشکل از طریق مراجع قانونی را بررسی نمایید.
  • از واگذاری دریافت صلاحیت شرکت خود به افراد فاقد مهارت، موسسات غیر رسمی که ثبت نشده‌اند، شرکت هایی که محل کار آنها نامشخص است و موسساتی که فاقد مدارک هستند، جداً خودداری نمایید.
  • قبل از واگذاری کار به هر شرکت یا شخصی، قرارداد منعقد نموده و در خصوص هزینه و مدت زمان انجام کار استعلام نمایید.
  • قبل از رتبه بندی شرکت‌‌ها در خصوص اخذ گواهینامه صلاحیت دقت گردد مدارک مورد نیاز از اصل تهیه شده باشد، خصوصاً مدارک تحصیلی، گواهی بیمه، قراردادها و مفاصا حساب های تامین اجتماعی.

 

هشدارهای مهم برای جلوگیری از ابطال رتبه شرکت

  • کلیه شرکت های پیمانکاری یا مشاور که تعیین صلاحیت شده‌اند بایستی طبق آئین‌نامه کلیه تغییرات در هیئت مدیره را آگهی نموده (خصوصاً در مورد خروج افراد امتیاز‌آور) و سریعاً جایگزین تعیین و مدارک مربوطه را به امور مشاوران و پیمانکاران سازمان ذیربط ارسال نمایند در غیر اینصورت صلاحیت آنها اعتباری ندارد ضمناً مدارک تحصیلی افراد امتیازآور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مهندسی مشاور یا EPC در سراسر ایران قابل استفاده است.
  • کلیه شرکتهای سهامی خاص بایستی در پایان هر سال نسبت به تنظیم صورتجلسات سالیانه جهت تصویب تراز و تمدید بازرسین و هر دو سال یکمرتبه هیئت مدیره خود را تمدید نمایند و در مورد شرکتهای پیمانکاری و مشاور تعیین صلاحیت شده یک نسخه از روزنامه رسمی را به واحد پیمانکاران و مشاور سازمان مربوطه ارسال نمایند.
  • کلیه مدارک مربوط به پرونده‌های تعیین صلاحیت و رتبه بندی توسط سازمان‌های ذیربط استعلام می‌گردد. در صورت مشاهده موارد خلاف آیین نامه‌ها صلاحیت باطل و محرومیت‌هایی برای شرکت مربوطه در نظر گرفته می‌شود لذا مراقب افراد فاقد هویت و سودجو که در این زمینه تبلیغات خلاف واقع می‌نمایند باشید.
  • کلیه شرکت ها بایستی تا پایان هر سال نسبت به پلمپ دفاتر قانونی و تا تیر ماه سال بعد نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هر سال اقدام نمایند در غیر اینصورت مشمول جرائم مالیاتی می‌گردند و مالیات آنها از طریق علی الراس محاسبه می‌گردد.

 


✅ پرسش‌های متداول پیرامون دلایل محرومیت شرکت‌ها ✅

 

✅ راههای جلوگیری از محرومیت شرکت‌‌ها چیست؟

✔️برای مثال: ۱) کلیه شرکت هایی که صلاحیت پیمانکاری اخذ می‌نمایند، بایستی تغییرات هیئت مدیره، تغییر آدرس، تغییر نام و … خود را به سامانه ی ساجات سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نمایند. ۲) کلیه قراردادهایی که جهت اخذ صلاحیت به سازمان‌های ذیربط ارسال می‌گردد، قابل استعلام و پیگیری می‌باشد. لذا مراقب افراد سودجو که در این خصوص تبلیغات واهی (ادعای اخذ رتبه بالا) می‌نمایند، باشید. ۳) کلیه مدارک تحصیلی افراد امتیازآور استعلام می‌گردد، سایت سازمان های ذیربط به سایت‌های دانشگاهی مختلف لینک می‌باشد، لذا دقت گردد از مدارک معتبر و واقعی استفاده شود.

✅ راههای جلوگیری از ابطال رتبه شرکت چیست؟

✔️ یکی از این راه‌ها: کلیه شرکت های پیمانکاری یا مشاور که تعیین صلاحیت شده‌اند بایستی طبق آئین‌نامه کلیه تغییرات در هیئت مدیره را آگهی نموده (خصوصاً در مورد خروج افراد امتیاز‌آور) و سریعاً جایگزین تعیین و مدارک مربوطه را به امور مشاوران و پیمانکاران سازمان ذیربط ارسال نمایند در غیر اینصورت صلاحیت آنها اعتباری ندارد ضمناً مدارک تحصیلی افراد امتیازآور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مهندسی مشاور یا EPC در سراسر ایران قابل استفاده است.

 

20 دیدگاه برای “هشدارهایی در خصوص ابطال رتبه و دلایل محرومیت شرکت‌ها

  1. علی گفته:

    با سلام
    شرکتی در تهران خریداری کرده و به استان دیگر انتقال دادم و توانستم مناقصه ای را برنده شوم و قرارداد منعقد نمایم ولی وقتی مشخصات قرارداد را در سامانه ساجار در ظرفیت کاری را وارد کردم رتبه شرکت به تعلیق در آمد لطفا کمکم کنین.

    • آسان ثبت گفته:

      سلام
      مراتب انتقال شرکت را به استان مبدا و مقصد بایستی اعلام می نمودید و در استان مقصد هم شرایط رتبه شرکت را احراز می کردید و گواهی صلاحیت جدید را از استان مقصد دریافت می کردید.

  2. فرشید گفته:

    با سلام
    از چه راهی میتونم استعلام کنم که آیا جزو شرکتی هستم یا مدرکم جهت رتبه بندی استفاده نشده؟
    با تشکر

    • آسان ثبت گفته:

      سلام دوست عزیز
      با استفاده از نام کاربری و گذرواژه یکی از شرکتهایی که در سامانه ساجات ثبت نام کرده اند میتوانید مشخصات خود را به عنوان فرد امتیاز آور وارد نمایید و اگر در شرکت دیگری از مدرک شما استفاده شده باشد ، سامانه ساجات اطلاعات آن را به شما ارائه می دهد.
      موفق باشید

  3. مهدی گفته:

    با سلام
    مدرک تحصیلی رو دادم به یه شرکت پیمانکاری بعنوان فرد امتیاز آور ، الان توی سامانه چک میکنم میبینم به عنوان مدیر عامل هستم. چطور میتونم پیمانکار رو مجاب کنم تا من رو از مدیر عاملی به امتیاز آور عوض کنه؟ لطفا راهنمایی کنید

    • آسان ثبت گفته:

      سلام
      در خصوص شرکتهای رتبه ۵ یا ۴ فرد امتیاز آور حتما بایستی عضو هیات مدیره یا مدیرعامل باشد . از طرفی مدیرعامل شرکت باید حتما عضو افراد امتیاز آور باشد . بنابراین برای این شرکتها اگر فقط رتبه در یک پایه (رشته) را دارند ، فقط یک امتیاز آور لازم است که الزاما باید مدیرعامل شرکت باشد.
      بنا بر آنچه گفته شد سه راه زیر را به شما پیشنهاد میکنیم :
      ۱- در صورتیکه شرکت دارای صرفا یک پایه باشد چاره ای جز مدیر عامل شدن ندارید ولی میتوانید از شرکت بخواهید حق امضا ، سهام و اختیارات و مسئولیت های قانونی مدیرعامل را در اساسنامه به افراد دیگری منتقل کند و شما صرفا مدیرعامل کارمند باشید.
      ۲ – در صورتیکه شرکت دارای بیش از یک پایه در رتبه ۵ یا ۴ می باشد ، شما را صرفا به عنوان عضو هیات مدیره قرار دهند.
      ۳ – در صورتیکه شرکت دارای رتبه ۳ ، ۲ و یا یک می باشد ، می توانید خارج از هیات مدیره و صرفا به عنوان پرسنل امتیازآور شرکت معرفی شوید که در این صورت هیچ گونه مسئولیتی برای شما نخواهد داشت.

  4. احسان گفته:

    سلام باشرکتی قرارداد ۲ساله بستم بدون اینکه بنده درجریان باشم ۲سال دیگرنیز تمدید کرده وحاظر به خروج مدرکم از شرکت نیست لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه واز چه راهی مدرکم رو ازاد کنم؟ متشکرم

    • آسان ثبت گفته:

      سلام.
      شما باید به سازمان برنامه و بودجه تهران میدان بهارستان واحد امور مشاوران و پیمانکاران مراجعه کنید و ضمن شرح موضوع ، درخواست خروجتون از شرکت رو اونجا ارائه بدید

  5. احمدصدر گفته:

    سلام بنده توی شرکت هستم که خودم اصلا اطلاع ندارم و به عنوان امتیازآور هستم
    چکار باید بکنم
    ممنون

    • آسان ثبت گفته:

      سلام.
      معمولا در این شرایط در جهت اخد گواهینامه صلاحیت پیمانکاری برای شرکت از مدرک تحصیلی شما استفاده و به عنوان مدیرعامل در شرکت انتخاب میشوید که میتوانید از طریق سایت روزنامه رسمی جهت پیگیری اینکه هنوز داخل شرکت دارای سمت هستید یا خیر پیگیری کنید.

  6. مسعود گفته:

    آیا فسخ یکی از قراردادهای شرکت یا همان ماده ۴۶ شدن ، باعث ابطال گواهینامه صلاحیت پیمانکاری می شود ؟!

  7. میثم گفته:

    سلام ما مدیر عامل شرکتو عوض کردیم
    بیرون کردیم نفر جدید اوردیم ولی رتبه سازمان برنامه ای ک داریم ب اسم مدیر عامل قبلیه الان رتبه سازمان باید عوص بشه یا همون قبلیه اعتبار داره

  8. Mel Wilczak گفته:

    I have been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website. Reading this information So i’m happy to convey that I’ve a very good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make sure to do not forget this site and give it a look on a constant basis.

  9. trust wallet گفته:

    Fantastic site you have here but I was curious about if you knew of any discussion boards that cover the same topics talked about in this article? I’d really like to be a part of community where I can get suggestions from other experienced individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Appreciate it!

  10. Marisa Antunez گفته:

    We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website offered us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our whole community will be grateful to you.

  11. عادل گفته:

    سلام من یه شرکت پیمانکاری با دو رتبه اخذ کردم میتونم جای مدیر عامل رو نایب ریس که توسط این دو نفر دو رتبه گرفتم رو عوض کنم تغیرات رو بفرستم سازمان برنامه بودجه یا مشکل ساز میشه

  12. هاشم گفته:

    سلام من بدون امضای قرارداد عضو یک شرکت شدم وبهشون اعتماد کردم که پس از اخذ رتبه فقط هزینه ۲ سال توافقمون رو پرداخت کرده و از پرداخت مابقی توافق امتنا کرده چون میدونه که دست من بجایی بند نیست و رتبه شرکتش ۴ سال معتبر هست. من باید چطور مانع از ادامه این همکاری و از شرکت خارج بشم؟

  13. هاشم گفته:

    از اسان ثبت خواهش دارم جواب سوال بنده رو که در بالا مطرح کردم بدهد. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =