امریه شرکت‌های دانش بنیان | شرایط اخذ امریه دانش بنیان سال ۱۴۰۱

امریه شرکت های دانش بنیان

شرکت‌هایی که در زمینه‌ی گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا فعالیت می‌کنند، شرکت دانش بنیان محسوب می‌شوند. (ماده ۲ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی).در این مطلب به بررسی کامل شرکت‌های دانش بنیان و موضوع امریه شرکت دانش بنیان می‌پردازیم. مهم‌ترین قوانین مربوط به امتیاز امریه دانش بنیان و همچنین شرایط امریه دانش بنیان را با هم مرور کنیم.

برای ثبت شرکت دانش بنیان در ابتدا باید به صورت عادی در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، یک شرکت، موسسه خصوصی یا تعاونی ثبت کرد، در مرحله بعد متقاضیان برای ثبت شرکت دانش بنیان و بهره مندی از مزایا باید در سامانه مرکز شرکت‌های دانش بنیان ثبت نام کرده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

سپس جهت ارائه طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند، در مرحله بعد فرم درخواست مخصوص شرکت های دانش بنیان را تکمیل نموده و بعد از ارجاع به ستاد ، رسیدگی به طرح هر دو ماه یکبار انجام می گیرد. سپس این کالاهای تولید شده و خدمات دانش بنیان و یا برنامه تولید ارائه شده ارزیابی می شوند. تا شرکت‌ها بتوانند از مزایای قانونی و تسهیلات استفاده نمایند .

اهداف ثبت شرکت دانش بنیان

  • توسعه اقتصاد دانش محور
  • تحقق اهداف علمی کشور شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری
  • هم افزایی علم و ثروت و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان

انواع شرکت‌های دانش بنیان

الف) شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.

چنانچه سهام دانشگاه کمتر از  ۵۰ درصد باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره  ثبت شرکت ها ثبت شود.

ب) شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند.

چنانچه سهام دانشگاه ۵۰% یا بیشتر باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی است.(مهمترین اصل شرکت دانش بنیان دولتی ، اصل خدمات علمی ،فنی و تحقیقات می باشد).

حمایت‌های دولتی و مزایای ثبت شرکت‌ دانش بنیان

معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان، عوارض، ‌حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال.

تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطاء تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه مدت بر طبق عقود شرعی اولویت استقرار واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان موضوع این قانون در محل پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق ویژه علم و فناوری است.

امریه شرکت‌ های دانش بنیان چیست؟

گاهی اوقات نخبه‌ها و دانش‌آموخته‌های کشور، با توجه به حوزه تحصیل و تخصص خود، شرکت‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده و فعالیت خود را درآن‌ها آغاز می‌کنند. معمولا با فرا رسیدن زمان خدمتِ موسس یا یکی از مهره‌های کلیدی شرکت، اداره مجموعه بسیار سخت و یا غیرممکن شده و در اغلب موارد کل مجموعه ورشکست می‌شود. به همین خاطر و پس از بررسی‌های فراوان، امریه دانش بنیان معرفی شد که به واسطه امریه سربازی دانش بنیان، افراد کلیدی و بنیان‌گذاران شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند طی یک سازوکار قانونی با امریه دانش بنیان، دوره خدمت خود را در شرکت طی کرده و علاوه بر گذراندن دوره سربازی خود در امریه شرکت دانش بنیان، فعالیت علمی و اقتصای‌شان را ادامه دهند.

افرادی که دارای امریه دانش بنیان هستند همانند سایر سربازان، دوره آموزشی را در پادگان گذرانده و پس از آن، با دریافت یک نامه به‌عنوان سرباز در شرکت دانش‌بنیان تعیین‌شده برای امریه شرکت دانش بنیان، فعالیت خواهند کرد. یک روش دیگر نیز در امریه سربازی دانش بنیان برای افراد فناور وجود دارد که پروژه جایگزین خدمت نام دارد. در این حالت فرد باید حداقل ۳۰۰ امتیاز کسب کرده و در طی حداقل ۱۴ ماه و حداکثر ۱۹ ماه، خدمت خود را بگذراند.

شرایط امریه دانش بنیان فرد متقاضی به ترتیب زیر است:

  • فرد درخواست‌کننده باید فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی و یا بالاتر باشد؛
  • ارسال درخواست حداقل ۳ ماه پیش از تاریخ اعزام صورت بگیرد؛
  • عدم وجود مهر غیبت در برگه اعزام متقاضی در شرایط امریه شرکت دانش بنیان؛
  • متقاضی باید حداقل ۸۰ امتیاز بر طبق جدول امتیازات شیوه‌نامه دانش‌آموخته‌های فناور برتر از تسهیلات خدمات دریافت کرده باشد؛
  • فرد نباید در یکی از رشته‌های پزشکی تحصیل کرده باشد؛
  • حداقل به مدت ۶ ماه در شرکت دانش‌بنیان فعالیت کرده و لیست بیمه تمام وقت متقاضی رد شود تا واجد شرایط امریه دانش بنیان باشد.

علاوه بر شرایط امریه دانش بنیان برای فرد متقاضی، شرکت امریه ‌کننده نیز باید دارای شرایط مشخصی باشد که شامل این موارد است:

  • داشتن اظهارنامه مالیاتی؛
  • گذر از مرز فروش مشخص‌شده یعنی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بر طبق اظهارنامه مالیاتی؛
  • هر کدام از شرکت‌ها علاوه بر یک نفر سهمیه امریه دانش بنیان، به‌ازای هر ۶۰۰ میلیون تومان فروش سالانه، می‌توانند یک نفر دیگر را نیز به روش امریه جذب کنند؛
  • به‌ازای هر ۱۰ کارمند شاغل در شرکت، امکان جذب یک نفر دیگر به روش امریه دانش بنیان وجود دارد؛
  • بر اساس تمام این موارد، هر شرکت می‌تواند سالانه حداکثر ۳ نفر را به‌عنوان امریه شرکت دانش بنیان جذب کرده و این ظرفیت فقط برای همان سال قابل استفاده است؛
  • شرکت دانش‌بنیان باید هزینه مربوط به طی‌کردن دوره آموزشی سرباز امریه دانش بنیان را در همان ابتدای فرایند پرداخت کند؛
  • حقوق و مزایای سرباز امریه شرکت دانش بنیان مانند خدمات درمانی و تکمیلی، باید بر طبق مقررات ستاد کل نیروهای مسلح باشد و شرکت دانش‌بنیان پرداخت آن را برعهده بگیرد.

امتیاز امریه دانش بنیان

هر شرکت با توجه به میزان فروش سالانه خود امتیاز مشخصی کسب می‌کند و افراد نیز با توجه به مدت زمان فعالیت خود در شرکت به امتیازهای خاصی دست پیدا خواهند کرد. ناگفته نماند سمت فرد، تاهل یا تجرد و حتی تعداد فرزندان متقاضی، تعداد امتیاز امریه دانش بنیان خاصی خواهد داشت و برای کسب امریه دانش بنیان، متقاضی به حداقل ۸۰ امتیاز نیاز دارد. لیست کامل این امتیازها در جدول امتیاز فناورانه در سایت سینا وجود دارد و می‌توانید پیش از ارسال مدارک خود و با توجه به موارد گفته‌شده، امتیاز امریه شرکت دانش بنیان محاسبه نمایید.

معمولا در هر دوره فقط متقاضیانی به مرحله بعد خواهند رسید که امتیاز امریه دانش بنیان بیشتری نسبت به سایر متقاضیان داشته باشند. به همین خاطر میزان امتیاز و درصد قبولی متقاضیان، به تعداد متقاضیان آن دوره و بیشترین امتیاز کسب شده آن‌ها ارتباط مستقیمی خواهد داشت.

داشتن امتیاز بیشتر احتمال پذیرش شما را افزایش خواهد داد و به همین دلیل اگر قصد اخذ امریه سربازی دانش بنیان را دارید، پیش از زمان ارسال مدارک و حتی در ابتدای دوره فعالیت خود، جدول امتیازها را بررسی کرده و سعی کنید میزان امتیاز خود را با توجه به موارد گفته‌شده برای امریه شرکت دانش بنیان افزایش دهید.

نحوه امتیاز بندی سوابق برای امریه شرکت دانش بنیان

امتیاز فناورانه بر اساس رزومه کاری فرد و شرکتی که در آن مشغول بکار است محاسبه می شود. نحوه محاسبه به شرح ذیل است:

  • برای هر ماه فعالیت تمام وقت ۷ امتیاز داشتن بیمه الزامی است.
  • عضویت در هیئت مدیریه شرکت حداقل ۹ ماه و برای هر ماه ۴ امتیاز
  • مدیرعامل شرکت حداقل ۹ ماه و هر مان ۶ امتیاز
  • عضویت هیئت موسس تا ۲۰ امتیاز و باید در اولین دوره عضو باشد.
  • هر سه میلیارد ریال فروش ۵ امتیاز
  • فعال بودن در شرکت های دانش بنیان نوع ۱ ۱۵ امتیاز
  • درصورت متاهل بودن ۵ امتیاز و برای هر فرزند ۱۰ امتیاز

مراحل اخذ امریه در شرکت‌ های دانش بنیان

همانطور که در قبل اشاره شد، در صورتی که دارای شرایط لازم برای اخذ امریه شرکت‌های دانش بنیان هستید، در ابتدا لازم است که مستندات و مدارک خود را در سامانه سینا ارسال کرده تا مورد بررسی بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرد.

سپس باید حداقل امتیاز ۸۰ را در دو بخش امتیازات علمی و فناورانه به دست آورید ، در بخش علمی، عموما معدل متقاضی بر اساس رشته و محل تحصیل فرد در نظر گرفته شده است و در بخش فناورانه نیز مدت زمان فعالیت، سمت در شرکت و … مد نظر می باشد.

از دیگر شرایط گرفتن امریه در شرکت دانش بنیان، بارگذاری و ارسال کاربرگ های فعالیت در شرکت و رزومه کاری مهر و امضا شده فرد می باشد. پس از تایید مراحل، متقاضی می‌بایست دوره دو ماهه آموزشی خود را در پادگان مربوطه طی کرده و سپس از طریق نزاجا به معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور معرفی خواهد شد تا طول دوران خدمت خود را در شرکت مربوطه بگذراند.

نکات مهم امریه شرکت‌های دانش بنیان

پرداخت هزینه مربوط به گذراندن دوره آموزشی توسط شرکت و در ابتدای فرآیند جذب امریه خواهد بود.

  • پرداخت حقوق، مزایا و بیمه خدمات درمانی و تکمیلی کارکنان وظیفه مامور تابع مقررات ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود و بر عهده شرکت بکار گیرنده نیروی امریه می باشد.
  • زمان دوره خدمت نظام وظیفه به صورت امریه، به همراه دوره آموزشی ۲۴ ماه است و فرد در تمام طول خدمت در شرکت، تابع مقررات شرکت خواهد بود.
  • محل خدمت و موضوع فعالیت مشمول در شرکت لازم است به تایید معاونت علمی و فناوری رسیده باشد و هرگونه تغییر در این رابطه باید به طور رسمی به معاونت علمی و فناوری اطلاع رسانی شود.
  • مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان وظیفه تابع مقررات و بخشنامه های ابلاغی از سوی ستاد کل می باشد.

 

سوالات متداول

آیا فرد مشمول، در طی خدمت سربازی می‌تواند برای گرفتن امریه اقدام کند؟

خیر؛ فرایند تکمیل و درخواست فرد باید ۳ ماه قبل از اعزام به خدمت انجام شود. در صورت تایید فرد از طریق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به ستاد کل نیروهای مسلح برای نیروی امریه معرفی می شود.

مراحل اخذ امریه در شرکت های دانش بنیان چیست؟

در صورتی که دارای شرایط لازم برای اخذ امریه در شرکت های دانش بنیان هستید، در ابتدا لازم است که مستندات و مدارک خود را در سامانه سینا ارسال کنید.

امتیاز امریه دانش بنیان چیست؟

هر شرکت با توجه به میزان فروش سالانه خود امتیاز مشخصی کسب می‌کند و افراد نیز با توجه به مدت زمان فعالیت خود در شرکت به امتیازهای خاصی دست پیدا خواهند کرد. برای کسب امریه دانش بنیان، متقاضی به حداقل ۸۰ امتیاز نیاز دارد.

124 دیدگاه برای “امریه شرکت‌های دانش بنیان | شرایط اخذ امریه دانش بنیان سال ۱۴۰۱

  1. 안전놀이터 گفته:

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a extraordinary job!

  2. pickup lines گفته:

    Hi there! I’m at work surfing around your blog frommy new iphone! Just wanted to say I love reading through yourblog and look forward to all your posts! Keep upthe superb work!

  3. 2024 year گفته:

    It’s in point of fact a great and helpful pieceof information. I am glad that you just shared this helpful info with us.Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =