شرکت رتبه پنج ساختمان (ابنیه) | خرید و فروش رتبه ۵ ابنیه

شرکت پیمانکاری رتبه ۵ ساختمان- Building Contracting Company

شرکت‌های پیمانکاری ساختمان در ایران رتبه‌بندی می‌شوند. مسئولیت این کار در حال حاضر بر عهدۀ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. پیش از آن، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری این گواهی را صادر می‌کرد. گفتنی است که این گریدبندی از ۱ تا ۵ است. رتبه پنج شرکت به معنی داشتن بالاترین کیفیت خدمات است. شرکت رتبه پنج ساختمان یا شرکت رتبه پنج ابنیه می‌تواند به آسانی برای گرفتن پروژه‌های بزرگ و همکاری با نهادهای دولتی اقدام کند. رتبه‌بندی شرکت‌ها در طول زمان و با دست یافتن به شرایط و مدارک مورد نیاز آن صورت می‌گیرد. بنابراین بسیاری از اشخاص به منظور صرفه‌جویی در زمان و با توجه به موقعیت شغلی خود تصمیم به خرید شرکت رتبه‌دار می‌گیرند. قیمت شرکت پیمانکاری رتبه ۵ ثبت‌شده در رشته‌های تخصصی ابنیه و ساخت‌وساز بر اساس معیارهای متعددی تعیین می‌شود. میزان صلاحیت مدیران و کارمندان و نیز تحصیلات و سوابق آنها در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. در این مقاله، به طور کامل مراحل اخذ پیمانکاری رتبه ۵ ساختمان و ابنیه را توضیح داده‌ایم.

 

 نوشته مرتبط: رتبه ۵ راه و ترابری

رتبه پنج پیمانکاری ساختمان

پیمانکار پایه پنج ساختمان حرفه‌ای‌ترین و متخصص‌ترین در حوزه خود محسوب می‌شود. نوع شرکت یعنی با مسئولیت محدود یا سهامی خاص بودن آن تأثیری در کسب این درجه ندارد. این تقسیم‌بندی مربوط به اداره ثبت شرکت‌ها می‌شود. اما رتبه‌بندی شرکت‌های رشته ساختمان برای فعالیت‌های پیمانکاری در زمینه ساخت ساختمان‌ها و ابنیه اعم از چوبی، آجری، سنگی، بتنی و فلزی و نظایر آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت فنی و عمرانی استانداری‌ها انجام می‌شود. اخذ رتبه ۵ پیمانکاری ساختمان بر اساس آیین‌نامه‌ها بیشترین اعتبار را دارد. شرکت رتبه پنج ساختمان در مزایده‌ها و مناقصه‌های گوناگون اولویت خواهد داشت.

 

 نوشته مرتبط: شرکت پیمانکاری دو رشته‌ای

معیارهای تشخیص صلاحیت برای اخذ رتبه ۵ تاسیسات و تجهیزات

سه معیار برای تشخیص صلاحیت شرکت‌ها برای اخذ گرید تاسیسات و تجهیزات وجود دارد:

۱. ارزشیابی ۲. تخصص و تجربه ۳. توان مالی

هریک از این سه مورد به صورت تخصصی و با فرمول‌های مشخص و معینی سنجیده می‌شود. مثلا توان مالی به دو دسته‌ی توان مالی بلند مدت و توان مالی کوتاه مدت (جاری) تقسیم و برای هرکدام فرمولی جداگانه منظور شده است.

برای اخذ رتبه ۵ رشته تاسیسات و تجهیزات کسب امتیاز ۳۷۵ در مجموع برای مدیران و کارکنان الزامی است و نیازی به کسب امتیاز در زمینه‌های توان مالی و داشتن سابقه برای کارهای پیمانکاری وجود ندارد.

از آنجایی که این معیارهای تشخیص صلاحیت دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند می‌توانید در مورد هریک از آن‌ها با مشاوران موسسه پارس در ارتباط باشید تا اطلاعاتی که برای شرکت شما مفید است در اختیار شما قرار دهند.

شرکت رتبه ۵ ابنیه و تاسیسات

اخذ رتبه ۵ تأسیسات و تجهیزات در یکی از انواع شرکت‌های پیمانکاری شرکت‌هایی هستند که در زمینه تأسیسات و تجهیزات فعالیت می‌کنند. قانون‌گذار برای این شرکت‌ها نیز نظام رتبه ‌بندی شرکت در نظر گرفته تا صلاحیت شرکت‌ها معیار انتخاب آنها باشد. اخذ رتبه ۵ تأسیسات و تجهیزات به معنای وجود حداقل شرایط لازم به عنوان یک شرکت پیمانکاری تأسیسات است.

به عبارت ساده‌تر رتبه تأسیسات و تجهیزات در دامنه ۱ تا ۵ صادر می‌شود که رتبه ۱ بالاترین و رتبه ۵ کمترین ارزش را دارا می‌باشد. ولی از آنجایی که صرفاً دریافت رتبه مجوز پذیرش شرکت به عنوان پیمانکار پروژه‌های دولتی است اخذ رتبه ۵ تأسیسات و تجهیزات نیز گام مهمی در مسیر پیشرفت و موفقیت است.

برای اخذ رتبه پیمانکاری مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد. این ارزیابی، بررسی رزومه پرسنل شرکت، تجربه حرفه‌ای شرکت ، تجهیزات و توان مالی شرکت را در بر می‌گیرد. به ازای هریک از این موارد امتیازی برای شرکت در نظر گرفته می‌شود که در نهایت منجر به اخذ رتبه تأسیسات و تجهیزات می‌گردد. می‌توان گفت مهم‌ترین عامل امتیازآور برای شرکت پیمانکاری حضور افراد متخصص در حوزه کاری شرکت با رزومه و سوابق ارزشمند است.

شرایط اخذ رتبه ۵ تاسیسات:

شرایط عمومی برای اخذ رتبه ۵ تأسیسات و تجهیزات

تأیید صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری و صدور رتبه برای ایشان به معنای اعتماد برای تحویل پروژه‌های بزرگ ملّی است به همین دلیل فارغ از حوزه کاری، شرایط عمومی خاصی برای این شرکت‌ها تعریف شده است. مدیران این شرکت‌ها نباید در مناصب دولتی سمتی داشته باشند. شرکت پیمانکار نیز نباید در سابقه حرفه‌ای خود سوء‌پیشینه یا محکومیتی داشته باشد. در اصول ۴۹ و ۱۴۱ قانون اساسی و نیز در ضوابط ارزشیابی پیمانکاران، موارد خاصی به عنوان موارد ممنوعه معرفی شده‌اند که شرکت پیمانکار باید از آنها مبرّا باشد.

شرایط لازم برای اخذ رتبه ۵ تأسیسات و تجهیزات

  • شرکت باید با موضوع فعالیت تأسیسات و تجهیزات در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد.
  • حداقل ۳/۲ اعضای هیئت مدیره شرکت پیمانکاری باید دارای مدرک لیسانس باشند.

هیئت مدیره شرکت پیمانکار تأسیسات باید دارای یکی از شرایط زیر باشد:

  • اگر یکی از اعضای هیئت مدیره با مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مرتبط با تأسیسات و تجهیزات دارای ۷سال سابقه کار در یک شرکت رتبه‌دار باشد؛ عضو دیگر هیئت مدیره با مدرک کارشناسی مرتبط ولی بدون سابقه کار قابل پذیرش است.
  • حداقل دو نفر نیروی کارشناسی که در هیئت مدیره حضور دارند در رشته‌های مرتبط و در یک شرکت رتبه‌دار دارای حداقل سه سال سابقه کار باشند.
  • لازم به ذکر است ارائه مدارک پرداخت بیمه برای اثبات سابقه کار ضروری است.

شرایط اخذ پیمانکاری رتبه ۵ شرکت‌های ابنیه

۱. ثبت رسمی و قانونی شرکت پیمانکاری در رشته ساختمان

۲. داشتن مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط (حداقل لیسانس در رشته‌های فنی و مهندسی) برای دست‌کم دوسوم از اعضا

۳. ترکیب اعضای هیئت مدیره باید دارای یکی از شرایط زیر باشد:

یک نفر مهندس با حداقل هفت سال سابقه کاری مستند با بیمه و یک نفر نیروی فنی بدون سابقه کار.

دو نفر مهندس فنی با حداقل سه سال سابقه کاری در حوزه ابنیه مستند با بیمه.

گفتنی است که در حالت اول، شرکت رتبه پنج ساختمان فقط در یک رشته می‌تواند تقاضا دهد. اما در حالت دوم که دو نفر نیروی باسابقه در آن حضور دارند می‌تواند برای دو رشته تقاضانامه پر کند. توجه به این نکته هنگام خرید و فروش شرکت رتبه‌دار پیمانکاری بسیار مهم است.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پنج شرکت ساختمان

۱. مدارک ثبتی شرکت. (اساسنامه، اظهارنامه برای شرکت پیمانکاری ساختمان سهامی خاص، تقاضانامه برای شرکت پیمانکاری ساختمان با مسئولیت محدود، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات.)

۲. سند مالکیت یا اجاره‌نامه دفتر مرکزی شرکت پیمانکاری ابنیه طبق اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی.

۳. کارت ملی و شناسنامه تمامی سهامداران و اعضای هیئت مدیره.

۴. مدرک تحصیلی اعضا مطابق با ضوابط اخذ شرکت رتبه پنج ساختمان.

۵. اگر مجموعۀ شما قبلاً دارای رتبه‌ای بوده است و حالا قصد ارتقای آن را دارید، باید تاییدیه آن را نیز ارائه دهید.

۶. پرداخت هزینه اخذ رتبه ۵ شرکت ساختمان. (این مبلغ متغیر است و یکی از عوامل اساسی در مشخص شدن قیمت فروش رتبه پیمانکاری یا واگذاری رتبه‌های آماده ابنیه است.)

فعالیت های مجاز پیمانکاران ابنیه

تعداد کار مجاز پیمانکاران در هر پایه

بر اساس اطلاعیه های اخیر سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، می توان گفت رشته پیمانکاری و رتبه یا درجه پیمانکار از عوامل موثر در تعیین ظرفیت پیمانکاری محسوب می شود. لذا به هر یک از پیمانکارانی که در زمینه های مختلف از جمله صنعت و معدن، کشاورزی، ارتباطات، نفت و گاز، آب، راه و ترابری، انرژی، مرمت آثار باستانی، ساختمان ها و سازه ها، تأسیسات و تجهیزات، نقشه برداری اراضی فعالیت دارند,  به هر بخش و حوزه ضریبی به نام “حداکثر مقدار و ضریب ظرفیت” اختصاص داده می شود.

یکی دیگر از پارامترهای موثر بر ظرفیت مجاز قراردادهای پیمانکاران، پایه اخذ رتبه پیمانکاری است. پیمانکاران در هر چایه علاوه به محدودیت های ریالی دارای محدودیت تعداد کار مجاز نیز هستند همچنین درصورت پر شدن ظرفیت ها مدیران میتوانند با ارتقا رتبه پیمانکاری از ظرفیت های جدید در پایه بالاتر نیز استفاده کنند.. جدول ۳، ضریب و تعداد کار مجاز هر پایه را نشان می دهد.

پایه پایه ۱ پایه ۲ پایه ۳ پایه ۴ پایه ۵
تعداد کار مجاز ۴ ۳ ۳ ۳ ۲
ضریب ۹۱۰ ۴۵۵ ۲۲۸ ۱۱۴ ۴۰

طبق آیین نامه ابلاغ شده برای محاسبه سقف ارزش ریالی قراردادهای پیمانکار می توان از رابطه زیر استفاده کرد: سقف ارزش قراردادهای پیمانکاران= ۱۳۹× ضریب متوسط افزایش وزنی براساس شاخص های تعدیل سالانه×ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت در هر رشته× ضریب هر پایه

 

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون خرید و فروش شرکت رتبه ۵ پیمانکاری ساختمان (ابنیه) ✅

 

✅ شرایط اخذ پیمانکاری رتبه ۵ شرکت‌های ابنیه چیست؟

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری ساختمان یا ابنیه، داشتن مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط برای دست‌کم دوسوم از اعضا، وجود یک مدیر با حداقل هفت سال سابقه کاری یا دو مدیر با حداقل سه سال سابقه مستند به بیمه است.

✅ مدارک مورد نیاز برای تایید صلاحیت پیمانکاری رتبه ۵ شرکت‌های ساختمان چیست؟

مدارک ثبتی شرکت، سند مالکیت یا اجاره‌نامه دفتر مرکزی، کارت ملی و شناسنامه تمامی سهامداران و اعضای هیئت مدیره، مدرک تحصیلی اعضا مطابق با ضوابط اخذ شرکت رتبه پنج ساختمان، پرداخت هزینه اخذ رتبه ۵ شرکت ابنیه یا ساختمان.

✅ مراحل اخذ پیمانکاری رتبه ۵ شرکت‌های ابنیه چیست؟

تایید تحصیلی اعضا و گواهی بیمه سابقه آنها مهم‌ترین گام در طی مراحل اخذ پیمانکاری رتبه ۵ شرکت‌های ابنیه و ساختمان است.

✅ قیمت شرکت رتبه‌دار ابنیه بر چه اساس تعیین می‌شود؟

قیمت شرکت پیمانکاری رتبه‌دار ابنیه بر اساس معیارهای متعددی تعیین می‌شود. تعداد اعضا، سطح تحصیلات آنها و میزان سابقه کاری‌شان در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

✅ هزینه اخذ رتبه ۵ شرکت ساختمان چقدر است؟

برای محاسبه دقیق هزینه‌های اخذ رتبه پنج شرکت‌های پیمانکاری ساختمان باید به سامانه ساجات (سازمان برنامه و بودجه کشور) مراجعه فرمایید.

✅ فروش شرکت رتبه‌دار ساختمان در چه صورت امکان‌پذیر است؟

خرید و فروش شرکت‌های رتبه‌دار پیمانکاری ابنیه یا واگذاری رتبه‌های آماده ابنیه بسیار رایج است. تمامی اشخاص می‌توانند به آسانی با رعایت موازین قانونی شرکت رتبه پنج پیمانکاری ساختمان خریداری یا واگذار کنند. موقعیت شغلی افراد در گرفتن این تصمیم بسیار اثرگذار است.

✅ فروش رتبه پیمانکاری ابنیه به چه صورت است؟

خرید و فروش رتبه پیمانکاری ساختمان یا واگذاری رتبه‌های آماده ساختمان به خصوص در زمینه شرکت‌های رتبه پنج ابنیه بسیار رایج است. اشخاص به آسانی با رعایت موازین قانونی می‌توانند این کار را صورت دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *