ثبت برند تجاری | راهنمای کامل مراحل و مدارک لازم

ثبت برند تجاری

ثبت برند و الزام انجام آن چیست؟

در ابتدا باید گفت شما به عنوان یک موسس شرکت و یا تولید کننده محصول مدت زیادی است با نام و یا نشان تجاری خاصی به فعالیت می‌‌پردازید. در گذشت سال‌ها فعالیت و داشتن عملکرد مناسب و هم رده با بازار رقابتی، در بخش‌های مختلف از جمله بازاریابی، تبلیغات، کیفیت کالاها، محصولات و یا خدمات خود داشته‌‌اید. با ثبت برند تجاری خود این امکان را به سودجویان نمی‌دهید تا از برند شما سوء استفاده کنند.

اگر شما برند خود را به ثبت نرسانید، با این کار ممکن است دسترنج سال‌ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات شما را به نام خود استفاده کنند. یا حتی اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری شما نمایند.

در چنین شرایطی متاسفانه شما نمی‌توانید به حمایت‌های قانونی خیلی امیدوار باشید. اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سوء استفاده کرده است، کاری سخت و دشوار خواهد بود.

متاسفانه در سال‌های اخیر از این دست مسائل بسیار اتفاق افتاده و کسب و کارهای بزرگی را به ورطه نابودی کشانده‌اند. بنابراین اگر تصور نمایید که این اتفاقات برای شما پیش نمی‌آید و در اصطلاح فقط برای دیگران است، سخت در اشتباهید.

سامانه آنلاین ثبت برند تجاری آسان ثبت

می‌توان گفت اگر نام و نشان تجاری معتبری دارید که بنا به هر علتی تا کنون به ثبت نرسانده‌اید و یا اگر تصمیم به شروع فعالیت و ورود به کسب و کار و بازار پر رقابت امروزی را دارید، توصیه اکید ما این است که حتماً در اسرع وقت اقدام به شروع مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری خود نمایید.

مزایای ثبت برند چیست؟

ثبت برند مزایای بسیاری دارد که در اینجا به چند مورد از برترین‌ مزایای ثبت آن اشاره می‌کنیم:

۱-یک برند خوب می‌تواند مانند یک میان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالای اطلاعات بازاریابی به مقصد برساند. به عنوان آیتمی بسیار ارجح‌تر از دیگر آیتم‌ها، ذهن مشتری‌ها را به سمت برند اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را می‌شنوید چه چیز در ذهن شما تداعی می‌شود؟

۳- برندها باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد می‌شوند. باعث تشویق برای خرید می‌شود و هیجان را به دل جامعه می‌آورد.

۴- به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. ابزاری نیز برای بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

۵- اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیازها می‌باشند. جزء ضروری موافقت نامه‌های اعطاء نمایندگی هستند.

برند خوب چه برندی است؟

  • برندی که از برندهای دیگر متمایز بوده و نسبت به آن‌ها برتری داشته باشد.
  • برندی که می‌تواند احساسات مشتریان را به خاطر همراهی با برند برانگیخته کند.
  • برندی که بتواند به خواسته‌های مشریان ارزش دهد و به ارزش‌ها پایبند بماند.
  • برند باید بتواند برای شما سرمایه ایجاد کند نه این که فقط مستلزم صرف هزینه از جانب شما باشد.
  • مهم است که فرهنگ با ارزش بودن برندتان در میان پرسنل رواج داشته باشد.
  • و در آخر باید بتوانید نیازهای مشتریان خود را مدیریت کنید.

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟

با توجه به این که برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک متفاوتی برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور مورد نیاز است. در این جا لازم به توضیح است که برند حقیقی در واقع برندی است که به نام یک شخص ثبت می‌شود و برند حقوقی برندی است که به نام یک شرکت به ثبت خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارتند از:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی.
  • لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی عبارتند از:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی روزنامه‌ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش‌تر از دو سال از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد.)
  • کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی
  • لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مراحل ثبت برند تجاری چیست؟

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه‌ی برند می‌بایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

پاسخ اداره صرفاً از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه، بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و …) امکان پذیر است.

این مراحل عبارتند از:

۱.انتخاب نام برند:

این نام نباید توسط تولید کننده محصول یا شرکتی ثبت باشد. قابلیت ثبت داشته باشد. یعنی جزو نام‌هایی که قابلیت ثبت ندارند، نباشد. در ادامه این دسته از نام‌ها ذکر خواهیم کرد.

۲. استعلام نام قبل از ثبت:

اگر قبل از اقدام در سامانه، از نام انتخابی خود استعلام نگیرید ممکن است پس از صرف زمان و هزینه‌ای که برای انجام مراحل بعدی می‌کنید با اخطار رد برند متوجه مشابهت در آن شوید که در این صورت هم وقت و هم انرژی و هزینه خود را به هدر داده‌اید.

۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز:

تنها بعد از تایید اولیه برند در سایت، باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی‌باشد.

۴. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت:

پروسه ثبت برند تجاری در اصل از اینجا شروع می‌شود. شما پس از آماده سازی مدارک لازم در وب سایت مالکیت معنوی کشور، با ورود به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه کنید.

بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری برگه‌ای را که سایت اداره به شما می‌دهد باید به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید. سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.

بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.

مدت زمان بررسی پرونده شما به دلیل حجم پرونده‌های ارسالی حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز حدودا طول خواهد کشید.

۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت

۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی:

پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز ، در صورتی که ثبت برند شما را بلامانع تشخیص داده‌اند، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می‌شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی نوبت اول را بپردازید. چاپ آگهی مورد نظر در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است حدود یک هفته به طول بیانجامد.

۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت:

در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض ندارد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبتی از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می‌شود.

اطلاعیه لازم به صورت پیامک به اطلاع شما خواهد رسید. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید. به یاد داشته باشید که بایستی اصل یا کپی برابر اصل باشد. تمامی مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه آپلود کرده‌اید نیز به همراه داشته باشید.

۸. پرداخت حق الثبت برند:

پس از تایید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می‌شود که حق الثبت را پرداخت کنید.

هزینه حق الثبت برای یک طبقه به شرح زیر است:

ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان

ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه‌تر ۲۰ هزار تومان

یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت می‌کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می‌شود.

۱۲۰ هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + ۲۰ هزار تومان ( دو طبقه اضافه‌تر ) در مجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه.

۹. پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

۱۰. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند

در نهایت نیز گواهی ۱۰ ساله برند خود را دریافت می‌کنید. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند برند ثبتی را تحویل بگیرید.

انواع وضعیت پرونده هنگام ثبت برند چیست؟

  • وضعیت پرونده ثبت برند تائید شده:

در این حالت پرونده و در خواست شما بررسی می‌شود و اگر هیچ گونه مشابهت و یا نقصی در آن مشاهده نشد وارد مرحله‌ی چاپ روزنامه می‌شوید.

آگهی دوم معمولاً با داشتن شماره ثبت علامت تجاری همراه خواهد بود. در این بخش از کار شما تقریباً به پایان راه رسیده‌اید. پس از این که آگهی دوم چاپ شد و از سایت قابل پیگیری بود این آگهی را همراه یک وکیل برای اخذ انحصار آن علامت به اداره مالکیت صنعتی می‌فرستیم.

  • وضعیت پرونده ثبت برند رد شده:

در این حالت پرونده شما رد شده است و دیگر قابل پیگیری نمی‌باشد. می‌توانید با ایجاد تغییر در علامت و نام مجدداً اقدام نمایید.

  • وضعیت پرونده ثبت برند مشابهت یا نقص پرونده:

در صورتی که پرونده شما تکمیل نباشد و یا نقصی در پرونده شما باشد می‌توانید پرونده را پیگیری کنید تا اقدام به برطرف کردن مشکلات نمایید.

 

ثبت کدام برندها ممنوع می‌باشد؟

همان طور که گفته شد علامت‌های انتخاب شده به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید.

  • نمادهای دولتی، هلال احمر و … .
  • نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
  • پرچم‌هایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت منع شده باشد.
  • علامت تجاری موسسات رسمی که می‌توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
  • کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
  • علامت‌هایی که خلاف عفت عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
  • علائمی که انتخاب می‌شود نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی ربط است.
  • کلیه علامت‌هایی که مخالف موازین اخلاقی باشد ممنوع است.
  • تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن‌ها از هم ممکن نباشد.
  • علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.

مدت اعتبار برند چقدر است؟

مدت اعتبار برند و لوگو ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌‌های متوالی ۱۰ ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود که رقمی حدود یک دوم رقم ثبت برند می‌باشد.

مدارک تمدید برند بعد از ۱۰ سال

مدارک تمدید برند (مدارک ثبت برند) بسیار متفاوت با مدارک ثبت برند می‌باشد. شما می‌توانید در صفحه تمدید برند آکادمی آسان ثبت به صورت کامل مطالعه کنید:

  • برابر اصل مدارک هویتی شخصی حقیقی و یا شخص حقوقی
  • برابر اصل مجوزهای ثبت برند
  • اصل تصدیق برند
  • روزنامه رسمی تمدید برند
  • پرداخت حق الثبت تمدید برند

سوالات متداول

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟

با توجه به این که برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک متفاوتی برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور مورد نیاز است. به طور کامل در مقاله گفته‌ایم.

مراحل ثبت برند تجاری چیست؟

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه‌ی برند می‌بایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

مدت اعتبار برند چقدر است؟

مدت اعتبار برند و لوگو ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌‌های متوالی ۱۰ ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌.

ثبت کدام برندها ممنوع می‌باشد؟

علامت‌های که انتخاب کرده‌اید به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند.  این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 دیدگاه برای “ثبت برند تجاری | راهنمای کامل مراحل و مدارک لازم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 19 =