لیست مجوزهای لازم برای وبسایت فروشگاه اینترنتی

مجوز فروشگاه اینترنتی- مجوز وبسایت فروشگاه اینترنتی-Online Store Website License

امروزه با توجه به تغییر روال و سبک زندگی و البته پیشرفت روز افزون تکنولوژی، نحوه خرید عموم مردم تغییر اساسی پیدا کرده‌است. خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های خرید تبدیل شده است. همان‌طور که می‌دانید هر کسب‌و کار فیزیکی برای شروع کار نیاز به اخذ مجوز‌های مختلفی دارد، از این رو فروشگاه‌های اینترنتی نیز برای فروش و ارائه خدمات موظف به کسب چندین مجوز فروشگاه اینترنتی هستند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کسب‌و‌کارهای اینترنتی را مجاب به دریافت مجوز می‌کند، اعتمادسازی مشتریان است. برای فروش به صورت آنلاین باید تا حد ممکن اعتماد مشتری را به دست آورید تا با آسودگی خاطر خرید را از طریق فروشگاه اینترنتی شما انجام دهند. بنابراین پشتیبانی مناسب، ارسال به موقع و داشتن مجوز‌های لازم در سایت فروشگاهی از جمله مواردی هستند که اعتماد مشتریانتان را افزایش می‌دهد.

 

نوشته ی مرتبط: مجوزهای لازم برای کسب‌وکارهای اینترنتی [برای وبسایت‌ها]

 

لازم به ذکر است که بدانید در بین چندین مجوز فروشگاه اینترنتی، تنها داشتن چند مورد از آن لازم و ضروری است.

مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی

گام اول در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، طراحی سایت به شکل فروشگاهی است و پس از آن شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار نوپا ملزم به دریافت مجوز‌های ضروری به منظور جلب اعتماد مشتریان هستید. تهیه بعضی از این مجوزها برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی‌تان لازم و ضروری نیست. اما داشتن آن‌ها اعتبار بیشتری به شما و سایتتان خواهد داد. باید دقت داشته باشید که یک سری از مجوز فروشگاه اینترنتی را برای بعضی از محصولات نیاز دارید.

  1. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
  2. نماد ساماندهی جامع رسانه های کشور
  3. مجوز نظام صنفی رایانه ای
  4. فعال کردن SSL

نماد اعتماد الکترونیک ( ای ‌نماد)

«ای نماد» توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک و با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به کسب‌و‌کار‌های اینترنتی پس از درخواست اعطا می‌شود. نماد اعتماد الکترونیک در واقع تاییدی بر صحت فعالیت اینترنتی کسب و‌کار شما می باشد و اعتبار بسیاری به وب‌سایت فروشگاهی می‌بخشد. حتی می‌توان گفت که اصلی‌ترین و مهم‌ترین مجوز برای فروشگاه‌های اینترنتی نیز به شمار می‌آید.

برای دریافت این نماد می‌بایست به آدرس enamad.ir  مراجعه کنید و پس از گذراندن چند مرحله ساده به صورت آنلاین می توانید نماد موقت خود تا زمان تکمیل مدارک دریافت کنید. ای نماد به چند مدل زیر دسته بندی می شود که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

نماد موقت

این نماد به منظور تسهیل روند دریافت نماد و تسریع برای شروع فعالیت وب‌سایت فروشگاهی است.

نماد دائم تک ستاره

برای دریافت نماد تک ستاره به صورت دائم، کسب‌و‌کار مورد نظر بر طبق موارد مختلف و گوناگونی مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که مدت زمان مجاز برای استفاده از این نماد تنها یک سال است و برای تمدید آن باید هزینه پرداخت گردد. مراحل دریافت به ترتیب زیر است:

  • عضویت در سایت «ای نماد» 
  • ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعات لازم
  • ارسال مدارک 
  • مشخص نمودن کسب‌و‌کار
  • تکمیل فرم تاییدیه فنی
  • چک لیست نماد اعتماد الکترونیک
  • ارسال مدارک پستی

نماد دائم دو ستاره

برای دریافت نماد دو ستاره تمام مراحل مورد قبلی را باید طی نمود با این تفاوت که صاحبان سایت موظف به دریافت گواهی ssl نیز هستند و باید برای اخذ آن اقدام کنند.

گواهی ssl چیست؟ 

پروتکل ssl وظیفه برقراری ارتباطی امن میان کاربر و و سرور دارد و تمامی اطلاعات میان این دو را رمزنگاری می‌کند. در حال حاضر تمامی مرورگر‌های استاندارد این پروتکل را پشتیبانی می‌کنند.

وب‌سایتی که گواهی ssl را پیاده‌سازی کند، در ابتدای آدرس سایت، عبارت https را به جای عبارت http مشاهده می‌کنید و یا علامت قفل کوچکی که در کنار آدرس قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده این گواهی است.

مجوز ساماندهی

نماد ساماندهی به مرکز توسعه فناوری اطلاعات وابسته است که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیر یا صاحب سایت داده می‌شود. در حقیقت سایت ساماندهی اطلاعات و مستندات مربوط به مدیران تمامی فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی را جمع‌آوری می‌کند و با اعطای این مجوز محتوای وب‌سایت تایید شده‌است. 

برای اخذ این نماد باید به آدرس samandehi.ir مراجعه کنید. از جمله مزایای داشتن نماد ساماندهی این است که در صورت فیلترینگ محتوای وب‌سایت، ستاد ساماندهی شما را با ارسال پیامک از این جریان آگاه می‌سازد.

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

تمامی کسب‌و‌کارهای اینترنتی پس از ثبت شرکت باید به سراغ عضویت در واحد صنفی استان خود بروند و مجوز لازم در حوزه فعالیت اینترنتی خود را کسب کنند. با کسب مجوز صنفی شما می‌توانید به راحتی به کارمندان خود بیمه و حقوق پرداخت کنید.

شرایط لازم برای اخذ این مجوز فروشگاه اینترنتی بدین صورت است که مدیرعامل شرکت باید حداقل دارای مدرک کارشناسی باشد و حیطه کاری آن‌ها نیز در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای است. 

مجوز درگاه پرداخت اینترنتی

تا به حال چیزی از فیشینگ شنیده‌اید؟ فیشینگ به این معناست که برخی از کلاهبرداران با استفاده از شیوه‌های مدرن به اطلاعات حساب کاربران از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین اعم از شماره کارت، cvv2، رمز و غیره دسترسی پیدا می‌کنند. رخ دادن این اتفاق در بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی سبب ترس مردم و عدم اعتماد آن‌ها می‌شود. بدین منظور یکی از ملزومات در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، استفاده از درگاه پرداخت انلاین معتبر است که اطلاعات حساب خود و مشتریان را تضمین کند.

به طور کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد که عبارتند از:

درگاه پرداخت مستقیم

قبل از اقدام برای دریافت درگاه مستقیم، شما ملزم به داشتن مجوز ای‌نماد هستید. سپس به بانک می‌روید و تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک قرار می‌دهید و به طور مستقیم یک قراردادی با بانک منعقد می‌کنید. این درگاه بیشتر برای فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ که تراکنش بالایی دارند مناسب است و دریافت آن نیز کمی زمان‌بر است.

درگاه پرداخت واسط

در این حالت یک شرکتی واسطه بین شما و بانک است و به همین خاطر شرکت واسط مبلغی را بابت کارمزد از شما کم خواهد کرد. این روال بدین صورت انجام می‌گیرد که پول پرداختی مشتریان در ابتدا به حساب شرکت واسط واریز می‌شود و پس از کسر کارمزد، به حساب شما انتقال پیدا می‌کند. درگاه واسط اغلب برای کسب‌و‌کار‌‌های نوپا و کوچک با میزان تراکنش کم مناسب است.

مجوز رسانه‌های دیجیتال

برای دریافت مجوز رسانه‌های دیجیتال می توان با ثبت نام در سایت نشر سرآمد به اخذ آن اقدام کرد. بدین شکل که اشخاص حقیقی باید به سایت saramad.ir مراجعه کنند و ثبت‌نام اولیه را انجام دهند. پس از ثبت‌نام و بارگذاری مدارک و در نهایت با بررسی تیم حراست سازمان و تایید نهایی، نوبت آزمون آنلاین می‌رسد. بعد از قبولی در آزمون و مصاحبه آنلاین مجوز ۵ ساله داده می‌شود.

در پایان لازم لازم به ذکر است که برنامه‌ریزی دقیق برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی و دریافت مجوز‌ها در زمان درست باعث افزایش رضایت مشتریان و رونق کسب‌و‌کار می‌شود. بنابراین با اقدامی درست و آگاهانه در زمان مناسب اعتبار بالایی به فعالیت خود ببخشید.

هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی

مشخص می‌باشد که در دوره‌های مختلف و با شرایط مختلف، هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی نیز تغییر می‌کند. خرید نرم افزار، دامنه و هاست و هزینه طراحی وب سایت از اصول و هزینه‌های پایه برای شروع این کار است.

تهیه و ثبت دامنه فاکتور دیگری در تعیین هزینه می‌باشد. این عامل هزینه متنوعی دارد و طیف آن از چند هزار تومان تا چند ده هزار تومان با توجه به پسوندهایی که انتخاب می‌کنید و نام دامنه متغیر است. شما به یک فروشگاه ساز تحت یک نرم افزار و سیستم برنامه نویسی شده نیز نیاز خواهید داشت. برای راه‌اندازی یک فروشگاه پیشرفته با استفاده از سایت ساز باید حدود سالانه ۵ میلیون به شرکت یا سایت ارائه دهنده سیستم سایت ساز پرداخت کنید تا اجازه دهند شما باز هم از سیستمشان استفاده کنید.

گاهی یک ایده ناب برای پیاده سازی در دل برنامه نیازمند هفته‌ها برنامه نویسی و تشکیل اتاق فکر دارد و هر موضوع تخصصی هزینه خاص خودش را خواهد داشت. برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با کد نویسی اختصاصی هزینه‌ای نزدیک به ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر را باید در نظر بگیرید.

✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون مجوزهای وبسایت فروشگاه اینترنتی ✅

 

✅ مجوزهای لازم برای راه‌اندازی وبسایت فروشگاه اینترنتی را نام ببرید؟

✔️ نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)، نماد موقت، نماد دائم تک‌ستاره، نماد دائم دوستاره، مجوز ساماندهی، مجوز نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز درگاه پرداخت اینترنتی، مجوز رسانه‌های دیجیتال

✅ گواهی «اس اس ال» چیست؟

✔️ پروتکل «اس اس ال» وظیفه برقراری ارتباطی امن میان کاربر و و سرور دارد و تمامی اطلاعات میان این دو را رمزنگاری می‌کند. در حال حاضر تمامی مرورگر‌های استاندارد این پروتکل را پشتیبانی می‌کنند.

✅ ای نماد چیست و نحوه‌ی دریافت آن چگونه است؟

✔️ «ای نماد» توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک و با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به کسب‌و‌کار‌های اینترنتی پس از درخواست اعطا می‌شود. برای دریافت این نماد می‌بایست به آدرس enamad.ir  مراجعه کنید و پس از گذراندن چند مرحله ساده به صورت آنلاین می توانید نماد موقت خود تا زمان تکمیل مدارک دریافت کنید.

✅ مزایای اشتن مجوز ساماندهی چیست؟

✔️ از جمله مزایای داشتن نماد ساماندهی این است که در صورت فیلترینگ محتوای وب‌سایت، ستاد ساماندهی شما را با ارسال پیامک از این جریان آگاه می‌سازد.

✅ شرایط لازم برای اخذ مجوز نظام صنفی رایانه‌ای چیست؟

✔️ شرایط لازم برای اخذ این مجوز فروشگاه اینترنتی بدین صورت است که مدیرعامل شرکت باید حداقل دارای مدرک کارشناسی باشد و حیطه کاری آن‌ها نیز در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای است. 

✅ فیشینگ چیست؟

✔️ فیشینگ به این معناست که برخی از کلاهبرداران با استفاده از شیوه‌های مدرن به اطلاعات حساب کاربران از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین اعم از شماره کارت، cvv2، رمز و غیره دسترسی پیدا می‌کنند.

✅ چگونه می‌توان مجوز رسانه‌‌های دیجیتال را دریافت کرد؟

✔️ برای دریافت مجوز رسانه‌های دیجیتال می توان با ثبت نام در سایت نشر سرآمد به اخذ آن اقدام کرد. بدین شکل که اشخاص حقیقی باید به سایت saramad.ir مراجعه کنند و ثبت‌نام اولیه را انجام دهند. پس از ثبت‌نام و بارگذاری مدارک و در نهایت با بررسی تیم حراست سازمان و تایید نهایی، نوبت آزمون آنلاین می‌رسد. بعد از قبولی در آزمون و مصاحبه آنلاین مجوز ۵ ساله داده می‌شود.

4 دیدگاه برای “لیست مجوزهای لازم برای وبسایت فروشگاه اینترنتی

  1. آوا گفته:

    ممنون بابت توضیحات خوب و کاملتون نویسنده عزیز آسان ثبت! مثل همیشه جواب سوالم رو درباره مجوز های راه اندازی سایت گرفتم؛ واقعا مقالاتتون خیلی خوبه. من فقط به مقالات سایت شما و آسازون اعتماد دارم و همیشه هم از شما راضی بودم.

  2. میثم گفته:

    با سلام
    برای یک شرکت نشر دیجیتال بر خط که نیازی به دفتر کار نیست و همه کارها صرفا به صورت اینترنتی انجام می شود، آیا برای دریافت کد اقتصادی، آدرس منزل مسکونی خودمان را به عنوان محل کار شرکت قبول می کنند یا باید حتما یک آدرس اداری/تجاری بدهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 17 =