نحوه ثبت و مزایای شرکت استارتاپ [راهنمای کامل مدارک و مراحل]

استارتاپ

شرکت‌‌های استارتاپ به شرکت یا کسب و کارهایی می‌گویند که معمولَا به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌اند. هدف این شرکت‌ها در جهت تولید، ایجاد راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار می‌باشد. اغلب این شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی فعالیت بیشتری دارند. شرکت استارتاپ، از جمله فعالیت‌هایی است که به‌صورت گروهی شکل می‌گیرد ولی شرکت تجاری نیست.

قواعد متفاوت استارتاپ‌ها از شرکت‌های تجاری باعث شده که در اغلب موارد با چالش‌های زیادی مواجه شوند و شخصیت مستقلی نداشته باشند. در واقع اگر یک استارتاپ بخواهد فعالیت خود را گسترده‌تر کند، نیاز به یک شخصیت و سرمایه مستقل از موسسان خود دارد. یک راه‌حل مناسب برای این موضوع، شرکت استارتاپ است. اما با توجه به اینکه در قوانین ایران، استارتاپ هنوز به عنوان قالب مجزایی از شرکت نیست، می‌توان از یک روش جایگزین استفاده کرد. ثبت شرکت‌های استارتاپ در قالب یکی از انواع شرکت‌های تجاری همان روش جایگزین است که شما را از مزایای ثبت شرکت استارت‌آپی برخوردار می‌کند.

مزایای شرکت استارتاپ

از مزایای ثبت شرکت استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان فعالیت قانونی و رسمی

با ثبت شرکت استارتاپ شما می‌توانید با آرامش و بدون نگرانی با برخورداری از حمایت‌های قانون فعالیت کنید.

جلب اعتماد افراد

زمانیکه استارتاپ خود را ثبت می‌کنید اعتماد افراد هم راحت‌تر جلب می‌شود. علاوه بر اینکه می‌توانید از امتیازات ناشی از ثبت بهره‌مند شوید می‌توانید افراد را برای سرمایه‌گذاری قانع کنید. زیرا که اشخاص به یک شرکت ثبت شده بیشتر از یک استارتاپ ثبت نشده اعتماد می‌کنند. علاوه بر این برای معاملات تجاری هم مسیر هموارتری پیش‌رو خواهید داشت. چرا که شرکت‌ها می‌توانند به شما اعتماد کنند. در نهایت با ثبت استارتاپ شما می‌توانید اعتماد مشتریان بیشتری را به دست آورید و اعتبار تجاری خود را افزایش دهید.

برخورداری از حساب بانکی تجاری

اگر مایل هستید که یک حساب بانکی تجاری داشته باشید تا امور مالی و تجاری استارتاپ خود را مدیریت کنید باید مدرکی حاکی از ثبت استارتاپ خود به بانک ارائه کنید.

فعالیت تجاری با ارگان‌های دولتی

برای ارائه خدمات و محصولات به ارگان‌های دولتی حتما باید ثبت استارتاپ کنید.

تقسیم مسئولیت میان شرکا

یکی از مزایای ثبت استارتاپ این است که دیگر مسئولیت به عهده یک نفر نیست و همه شرکا باهم مسئولیت دارند.

شرکت در مناقصات

برای شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی که می‌تواند سود بسیاری داشته باشد باید استارتاپ خود را ثبت کنید.

سامانه آنلاین ثبت شرکت آسان ثبت

نحوه ثبت شرکت استارت آپ

همانطور که گفته شد ثبت شرکت‌های استارتاپ در قالب یکی از انواع شرکت‌های تجاری شما را از مزایای ثبت شرکت استارت‌آپی برخوردار می‌کند. باید دقت داشته باشید شرکت‌های استارتاپی یا نوپا می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشد. در بین انواع شرکت‌های تجاری که شما می‌توانید شرکت خود را ثبت کنید. به این معنی که شرکت می‎تواند به شکل سهامی خاص یا غیر سهامی،‌ با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و یا غیره باشد. معمولا از شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر شرکا با هم یک شرکت تاسیس می‌کنند و در زیر چتر این شخصیت حقوقی فعالیت خود را انجام می‌دهند. در حالتی که شرکت شما یک شرکت استارتاپی باشد، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال آدرس شرکت می‌تواند منزل خودتان باشد و می‌توانید از محل اقامت و سکونت‌تان به عنوان مرکز اداره شرکت استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت‌های استارتاپی:

شرایط لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص عبارت است از:

اگر شرکت شما از نوع سهامی خاص باشد به حداقل سرمایه یک میلیون ریال نیاز دارید و مسئولیت مدنی سهامدار نسبت به دیون شرکت به مبلغ اسمی سهم او محدود است.

  • حداقل ۳ نفر عضو+ ۲ نفر بازرس
  • حداقل ۳۵ درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود
  • حداقل سرمایه ۱.۰۰۰.۰۰۰ریال

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص:

  • کپی مدارک شناسایی کلیه اعضا (کارت ملی و شناسنامه)
  • امضای اقرارنامه
  • اصل گواهی عدم سوپیشینه
  • اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
  • تنظیم وکالتنامه بنام وکیل،چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود.

شرایط ثبت شرکت بامسئولیت محدود عبارتند از:

در شرکت با مسئولیت محدود هم مسئولیت شرکا در برابر دیون به میزان سهم‌الشرکه‌ای است که به شرکت آورده‌اند.

  • وجود حداقل ۲ نفر عضو
  • حداقل سرما یه ۱۰.۰۰۰۰ ریال
  • تعهد با پرداخت کل سرمایه

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • کپی مدارک شناسایی(کپی شناسنامه و کارت ملی)
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • امضای اقرارنامه
  • مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع

مراحل ثبت شرکت استارتاپ:

۱٫در ابتدا مانند هر ثبت شرکت دیگری باید شرکا و موضوع فعالیت شرکت تعیین شود.

در مرحله‌ی «سمت اشخاص» شما باید سمت مورد نظر (مانند مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و …) و تاریخ شروع فعالیت‌های آن‌ها را وارد کنید.

۲٫تعیین سرمایه اولیه و محل کار

این مرحله «سرمایه‌ی شخص حقوقی» نام دارد. شرکت‌های مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه‌ی مورد نظر خود و شرکت‌های سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را در این مرحله وارد کنند. حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است. نکته قابل توجه آنکه، سرمایه در شرکت‌های نوپا توسط موسسین آن‌ها تامین می‌شود. در بعضی مواقع شرکت‌های سرمایه گذاری با خرید سهام این نوع شرکت‌ها در قبال پول نقد به آن‌ها کمک می‌کند تا فعالیت خود را شروع کنند.

۳٫تعیین آدرس مشخص برای ثبت شرکت

این مرحله «اطلاعات مرکز اصلی» نام دارد. همان‌طور که از نامش مشخص است، باید با آدرس شرکت پر شود. بعد از نوشتن کد پستی و زدن «دریافت نشانی کد پستی از اداره‌ی پست»، آدرس به‌طور خودبه‌خود در سطر مورد نظر وارد می‌شود. اگر هنوز اقدام به اجاره‌ یا خرید محل مورد نظر خود نکرده‌اید هیچ جای نگرانی نیست. همانطور که گفته شد برای ثبت شرکت استارتاپ می‌توانید آدرس محل سکونت خود یا یکی از شرکا را وارد کنید. فقط دقت داشته باشید که در آینده تمام مدارک از طرف سازمان ثبت شرکت‌ها به این آدرس برایتان ارسال خواهد شد.

۴٫تعیین سهم الشرکه و حق امضا

در این مرحله با انتخاب نام هر یک از شرکا باید میزان سهام یا سرمایه‌شان را مشخص کنید.

۵٫انتخاب نام مناسب برای شرکت

۶٫پس از تعیین مشخصات شرکت با ورود به سامانه الکترونیکی ثبت و اسناد کشور، نسبت به ثبت نام اولیه اقدام نمایید.

۷٫٫وارد کردن متن صورت‌جلسه

در فرم این مرحله باید صورت‌جلسه مؤسسین، هیئت مدیره یا رکن اداره‌کننده‌ی متناظر با نوع شخصیت حقوقی انتخابی را به‌طور کامل تایپ کنید.

۸٫٫اظهارنامه /تقاضانامه

متن اظهارنامه یا تقاضانامه‌ی خود را در این قسمت وارد کنید.

۹٫٫تکمیل اساسنامه

در این مرحله و با زدن «دریافت متن اساسنامه» فرمی برای شما ظاهر می‌شود که بر اساس اطلاعات واردشده در قسمت‌های قبلی تکمیل شده است. اگر اشتباهی در پر کردن قسمت‌های قبلی وجود داشته باشد. می‌توانید به گام مربوطه مراجعه و آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین یک سری قوانین در پایین آن بیان شده، که بهتر است آن‌ها را دقیقا مطالعه کنید.

۱۰٫تکمیل شرکت‌نامه

در این مرحله مانند مرحله‌ی قبل است و با زدن «دریافت متن شرکت‌نامه» متن آن در کادر پایینی ظاهر می‌شود و قابل تغییر دادن است.

۱۱٫تکمیل خلاصه اظهارنامه/تقاضانامه

این مرحله نیز مانند ۲ مرحله‌ی قبل است و در آن نوشته شده است که اگر اطلاعات و مدارکتان کامل باشد و قابلیت صدور آگهی داشته باشد، منجر به آگهی خواهد شد.

۱۲٫بعد از دریافت رسید پذیرش اینترنتی، مدارک تأیید شده و پرینت شده از طریق سامانه باید توسط اعضا امضا شود.

۱۳٫سپس، مدارک لازمی که ذکر شده است باید از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید و بارکد پستی را در سامانه وارد کنید.

۱۴٫اگر مدارک تقدیمی کامل بوده و نقصی نداشت کارشناس مربوطه نسبت به تهیه پیش نویس آگهی ثبت اقدام می‌نماید که در اینصورت باید شخص متقاضی با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره ثبت مراجعه نماید.

۱۵٫درج آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور و پرداخت هزینه آن آخرین اقدام جهت ثبت شرکت می‌باشد.

نکات و قوانین مربوط به ثبت استارتاپی

استارتاپ زمانی ایجاد می‌شود که چند نفر با ایده‌ ارائه یک محصول یا خدمت با یک سرمایه اندک وارد عمل می‌شوند تا کار نوینی در آن حوزه انجام دهند. همواره توجه داشته باشید که اگر بدون مجوز مورد نیاز فعالیت کنید و یا به شکل غیرقانونی عمل کنید مشکلات بسیاری پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

سعی کنید با افرادی معامله کنید که فعالیت‌های مشروع و قانونی انجام می‌دهند و افراد معتبری هستند.

برای ثبت شرکت استارتاپ خوب و موفق باید به نکاتی توجه داشته باشید:

برند خود را ثبت کنید و برای فعالیت در صورت نیاز مجوز بگیرید: اگر فعالیت شما در حوزه‌ای است که به جواز نیاز دارد حتما برای مجوز اقدام کنید تا با حمایت قانون به راحتی فعالیت کنید.

از قانونی بودن فعالیت خود اطمینان حاصل کنید

با شرکای خود قرارداد امضا کنید: برای شفافیت مسائل و پیشگیری از مشکلات آینده حتما با شرکا خود توافق کنید و یک قرارداد تنظیم کنید. علاوه بر این همواره توجه داشته باشید که قراردادهای خود را به شکل قانونی و مکتوب تنظیم کنید. اگر در یک زمینه نو و خلق یک چیز تازه فعالیت می‌کنید حتما در قرارداد خود با شرکایتان به این مورد توجه داشته باشید و با آن‌ها برای رازداری و عدم افشای اطلاعات استارتاپ‌تان قرارداد تنظیم کنید. یک قرارداد دیگر که بهتر است با شرکایتان تنظیم کنید قرارداد عدم رقابت است.

موارد انحلال شرکت استارتاپ :

شرکت‌های استارتاپ که در هر کدام از قالب‌های شرکت تجاری تشکیل شوند، بر اساس قالب شرکت، طریقه انحلال آن متفاوت خواهد بود.

  • هر گاه موضوع فعالیت شرکت‌های استارتاپ منتفی گردد.
  • در صورتی که ثبت شرکت‌های استارتاپ در قالب شرکت سهامی باشد و مجمع عمومی فوق العاده تصمیم بر انحلال شرکت نماید.
  • هر گاه سرمایه شرکت از مقدار اولیه در هنگام تاسیس کاهش یابد و در موعد مقرر قانونی جبران نگردد.
  • در صورت ورشکستگی شرکت‌های استارتاپ

 

 

1 دیدگاه برای “نحوه ثبت و مزایای شرکت استارتاپ [راهنمای کامل مدارک و مراحل]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 9 =