استعلام شرکت‌ های ورشکسته چگونه صورت میگیرد؟

استعلام شرکت ها ورشکسته

استعلام شرکت‌ ورشکسته می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا قبل از هرگونه همکاری و عقد قرارداد بتوانید به راحتی تمامی اطلاعات در مورد آن شرکت را به دست آوردید. ممکن است قصد همکاری با شرکتی را داشته باشید و اطلاعات کافی از این شرکت در دست نداشته باشید. پیش از شروع همکاری و یا شراکت با هر شرکتی لازم است که از آن شرکت استعلام بگیرید.

در مرحله اول باید از به ثبت شرکت مطمئن شوید و سپس با استعلام شرکت‌های ورشکسته مطمئن شوید که این شرکت هنوز پابرجاست و قصد کلاهبرداری از شما را ندارد. منظور از ورشکستگی یک شرکت این است که آن شرکت از پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شده و قادر به انجام تعهدات خود نمی‌باشد.

مطابق با قانون سه حالت برای ورشکستگی ممکن است رخ دهد:

ورشکستگی عادی: در این نوع ورشکستگی، تاجر یا شرکت تجاری بدون تقصیر یا تقلب و به علت قوه قاهره مانند عوامل خارجی نظیر تحریم و یا حوادث غیرمترقبه ورشکسته می‌گردد.

به تقصیر: در این حالت، خطای تاجر و تقصیر موجب رسیدن به ورشکستگی می‌شود. ورشکستگی به تقصیر از جرایم غیر عمدی محسوب می‌شود. این ورشکستگی به تقصیر معمولا به دلیل نداشتن دفتر تجاری و مشخص نبودن صورت دارایی و تعهدات و نیز انجام تعهد بیش از وضعیت مالی خود ایجاد می‌شود.

ورشکستگی به تقلب: تاجر با سوء نیت و تقلب، خود را ورشکسته اعلام می‌کند و در این حالت مجرم است. از مهمترین دلایل ورشکستگی به تقلب، پنهان کردن دارایی، از بین بردن مال با معاملات صوری و غیر واقعی، ایجاد بدهی غیر واقعی به منظور نشان دادن مبلغ بدهی بیش از مقدار اصلی است.

پس از قطعی شدن حکم ورشکستگی، شرکت تجاری خود به خود منحل شده و ظرف ۵ روز از تاریخ حکم، توسط دادگاه برای تاجر یا شرکت تجاری مدیر تصفیه انتخاب می‌گردد تا دارایی های شرکت را به پول نقد تبدیل کرده و مراحل تصفیه را که در صفحه مربوط به تصفیه شرکت ذکر شده انجام دهد.

مزایا و معایب اعلام ورشکستگی شرکت ها در چیست؟

آنچه سبب می‌شود تا تجار، اعلام ورشکستگی کنند، مزیت‌هایی است که این کار دارد. در صورتی که ورشکستگی کسب و کار توسط دادگاه مربوطه تأیید شود، صاحبان این کسب و کار می‌توانند از حمایت‌های قانونی آن بهره‌مند شده و بسیاری از مشکلات را از دوش خود بردارند؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که این موضوع با معایبی نیز همراه است. به صورت کلی می‌توان مزیت‌ها و معایب اعلام مسئله ورشکستگی را به شرح زیر توضیح داد:

مزایای اعلام ورشکستگی

مزیت‌های اعلام موضوع ورشکستگی عبارت‌اند از:

عدم پاسخ‌گویی مستقیم به طلبکاران توسط فرد ورشکسته. زمانی که شرکت‌ها با مشتریان، قراردادی بابت ارائه خدمات و محصولات منعقد می‌کنند موظف به اجرای مفاد قرارداد خواهند بود. اما اعلام و تأیید ورشکستگی توسط دادگاه، فرد و شرکت ورشکسته را از جواب‌گویی مستقیم به طلبکاران رها می‌کند. در این حالت افراد طلبکار باید برای اخذ طلب خود به دادگاه مراجعه کرده و از طریق اداره تصفیه، اقدامات لازم را انجام دهند.

صلح با تاجران ورشکسته: از مزایای دیگر اعلام ورشکستگی می‌توان به امکان صلح با تاجران دیگر اشاره کرد. به این معنا که در صورت تأیید ورشکستگی شرکت و کسب و کار، شرکت‌های دیگر با شرکت ورشکسته، صلح کرده و چه بسا با دریافت مبلغ کمتر، از مابقی خسارت‌های خود صرف نظر کنند.

معافیت از پرداخت خسارت تأخیر تادیه. شرکت‌های ورشکسته در حالت عادی باید برای تأخیر در پرداخت طلب طلبکاران، خسارت‌های هنگفتی پرداخت کنند؛ اما در صورت اعلام ناتوانی در پرداخت این مبالغ، از پرداخت خسارت‌ها و مالیات معاف خواهند شد.

امکان تعویق در پرداخت بدهی‌های دولت. یکی از راهکارهایی که شرکت‌ها و کسب و کارها برای تأمین سرمایه خود انتخاب می‌کنند، استفاده از وام‌ها و تسهیلاتی بانکی است. این وام‌ها دارای سودهای بالایی هستند و روز به روز بر میزان آنها افزوده می‌شود. از این رو شرکت‌های ورشکسته باید با اعلام ورشکستگی و دریافت تأییدیه آن از دادگاه، از افزوده شدن سود وام‌ها بر مبلغ اصلی جلوگیری کنند.

معایب اعلام ورشکستگی

مشکلاتی که اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از اعلام ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود و تأیید ورشکستگی از سوی دادگاه با آنها مواجه می‌شوند شامل موارد زیر است:

محرومیت از دخالت در اموال شرکت. یکی از پیامدهای اعلام کسب و کارها از ناتوانی برای پرداخت دیون، محرومیت از دخالت و تصرف در اموال یا حجر است. در این شرایط، فرد قادر به دخالت و تصرف در هیچ کدام از اموال خود نبوده و باید اقدامات لازم برای دخل و تصرف در این اموال توسط اداره تصفیه امور ورشکستگی انجام شود.

تبدیل شدن بدهی‌های مدت‌دار به دیون حال. امکان دارد شرکت‌ها یا افراد ورشکسته بدهی‌هایی داشته باشند که برای پرداخت آنها، زمانی در آینده مشخص شده باشد. به عنوان مثال، چک‌هایی وجود دارد که تاریخ پرداخت آنها برای ماه‌های آینده تنظیم شده است. در صورتی که فرد یا شرکت، اعلام ورشکستگی کند، تمامی این دیون به صورت حال، خواهند شد. یعنی در صورت امکان، پرداخت آنها در زمان حال انجام خواهد شد.

اعلام ورشکستگی انواع شرکت‌ها چگونه است؟

شرکت‌ها بر اساس سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرند و اهدافی که دارند در سه دسته شرکت‌های تعاونی، سهامی خاص و با مسئولیت محدود، دسته‌بندی می‌شوند. همین امر نیز باعث می‌شود تا برای اثبات ورشکستگی هر کدام از این شرکت‌ها، شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود؛ به عبارت دیگر اعلام ورشکستگی این شرکت‌ها مستلزم آن است که دارای شرایط خاصی باشند:

سهامی خاص: سرمایه شرکت‌های سهامی خاص توسط بنیان‌گذاران آن فراهم می‌شود. در صورتی که سرمایه این شرکت با کمبود مواجه شود باید مؤسسین آن تلاش کنند تا آن را به حد نصاب برسانند. در غیر این صورت ممکن است شرکت دچار ورشکستگی شود. از شرایط ورشکستگی این شرکت‌ها می‌توان به عدم توانایی شرکت در انجام فعالیت مد نظر، عدم توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌ها، متحد شدن مجمع عمومی فوق العاده برای انحلال شرکت و در نهایت، تأیید ورشکستگی شرکت از سوی دادگاه اشاره کرد.

مسئولیت محدود. برای این که حکم ورشکستگی شرکت‌های تضامنی یا مسئولیت محدود صادر شود باید عده‌ای از شرکای شرکت که سهامدار بیش از نصف شرکت هستند، درخواست دهند. مورد دیگر برای اعلام ورشکستگی شرکت‌های مسئولیت محدود این است که نیمی از سرمایه شرکت به هدر رفته و یکی از شرکا درخواست ورشکستگی دهد. در این صورت اگر سایر شرکا راضی نباشند، دادگاه سهم شریک خواستار را تعیین نموده و پس از وصول سهم وی، شراکت او از شرکت حذف می‌شود.

شرکت تعاونی: ورشکستگی و اعلام آن در شرکت‌های تعاونی در شرایط خاصی امکان‌پذیر است. به این صورت که برای اعلام و صدور حکم ورشکستگی این شرکت‌ها باید مدیران شرکت این موضوع را اعلام کرده و درخواست صدور حکم را به دادگاه ارائه نمایند. درخواست یک یا چند تن از طلبکاران شرکت و تقاضای دادستان نیز از موارد دیگری است که می‌تواند منجر به اعلام ورشکستگی شرکت تعاونی شود.

مدارک مورد نیاز برای اعلام ورشکستگی شرکت

برای این که دعوی ورشکستگی کسب و کار و افراد حقیقی و حقوقی در دادگاه ثبت شده و به آن رسیدگی شود، نیاز به ارائه یک سری مدارک به دادگاه می‌باشد. مدارک لازم برای اعلام ورشکستگی عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی شامل کارت ملی، شناسنامه و …
  • صفحه کپی شده از حکم تأیید ورشکستگی
  • کپی صفحات قرارداد ارفاقی
  • درخواست استعلام
  • کپی اسناد و مدارک مربوط به پرداخت دیون
  • دادخواست مربوط به دعوی اعاده اعتبار ورشکستگی
  • شماره پرونده حکم ورشکستگی (این شماره در دادنامه درج شده است)
  • شهادت شهود

مراحل ثبت ورشکستگی شرکت چگونه است؟

اعلام و ثبت ورشکستگی دارای مراحل مختلفی است. افراد برای اثبات ورشکستگی کسب و کار باید این مراحل را به صورت قانونی طی کرده و از طریق دادگاه، این موضوع را ثبت کنند. نکته قابل توجه در مورد اعلام و ثبت ورشکستگی این است که بر اساس ادعای خود فرد یا طلبکاران، نمی‌توان این موضوع را اثبات کرد. به همین دلیل دادگاه با بررسی شواهد و اسناد موجود، رأی به اعلام ورشکستگی و ثبت آن می‌دهد.

اعلام ورشکستگی شرکت و فعالیت‌های مالیاتی:

در صورتی که، فرآیند اعلام و پذیرش ورشکستگی از سوی مراجع ذیصلاح انجام و تایید شود، از تاریخ اعلام توقف، کلیه جرایم قابل پیگیری نیست، ولی اصل بدهی همیشه پابرجاست، که با تصمیم و نظر هیئت مدیر تصفیه، و مذاکره با طلبکاران قابل تعدیل می‌باشد. در ضمن شرکت ورشکسته زمانی می‌تواند منحل شود که بدهی مالیاتی نداشته باشد و به اصطلاح مفاصاحساب از اداره دارایی داشته باشد.

مالیات یا هرگونه بدهی دیگری که مرتبط با شرکت ورشکسته باشد، با توجه به سهم الشرکه افراد از تمامی اعضای شرکت گرفته می‌شود، و هر فرد به میزان سهم الشرکه اش مسئول است. مدیر عامل هم اگر عضو هیئت مدیره باشد، به میزان سهمش در بدهی شریک است.

همچنین پس از ورشکستگی و در زمان انحلال شرکت، نیاز به اخذ مفاصاحساب از اداره دارایی می‌باشد که در صورت بدهی به اداره مالیات ، به شما مفاصاحساب نمی‌دهد. اگر شرکت در هر صورت و شرایطی منحل شود، اگر بدهی مالیاتی داشته باشد، اعضای دارای سمت و تعهد در شرکت، حتی درصورت انحلال شرکت، تحت پیگیری سازمان مالیاتی می‌باشند. شاید زمان زیادی از انحلال گذشته باشد و خبری از سازمان امور مالیاتی نشده باشد. ولی توجه داشته باشید که با گذشت زمان میزان جرایم معوقات بیشتر می‌شود.

سوالات متداول

اعلام ورشکستگی شرکت‌ها چگونه انجام می‌شود؟

ورشکستگی شرکت‌ها باید به موجب حکم دادگاه اعلام شود و تا زمانی که دادگاه حکم ورشکستگی شرکت را صادر نکرده باشد، ورشکستگی شرکت ثابت نمی‌شود.

روش‌های استعلام قانونی شرکت چیست ؟

۱ ) از طریق مراجعه به سایت اداره ثبت اسناد و املاک کل کشور . ۲ ) مراجعه به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی و ۳ ) استفاده از روزنامه رسمی

ورشکستگی شرکت به چه معناست؟

بسیاری از شرکت‌ها به خصوص در شرایط کنونی و با وضعیت اقتصادی بد کشور، از پرداخت بدهی های خود و همچنین انجام تعهدات خود عاجز می‌مانند. در این شرایط گفته می‌شود که شرکت مورد نظر ورشکسته شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =