همه چیز درباره نحوه دریافت کد مالیاتی | آسان ثبت

نحوه دریافت کد مالیاتی

کد مالیاتی چیست؟

در پاسخ به این سوال که کد رهگیری مالیاتی چیست، می‌توان گفت کد رهگیری مالیاتی یک کد ۱۰ رقمی است. پس از انجام مراحل ثبت نام کد رهگیری مالیاتی در سامانه سازمان مالیاتی به شما به عنوان متقاضی ارائه می‌شود. این کد تا پایان مراحل ثبت نام و تایید اطلاعات شما معتبر بوده و تغییری نمی‌کند. از همین رو اشخاصی که اقدام به گرفتن کد مالیاتی یا کد رهگیری مالیاتی از طریق سامانه نموده‌اند، می‌بایست این کد را یادداشت کنند و آن را برای ورود به سامانه‌های مالیاتی در دسترس داشته باشند .

با توجه به جدیدترین شرایط و مدارک ثبت شرکت باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها حتما باید برای گرفتن کد مالیاتی اقدام نماید. علاوه بر این موضوع، دریافت کد مالیاتی می‌تواند مزیت‌هایی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. برای انجام هر کدام از امور زیر شما نیاز دارید تا برای دریافت کد اقتصادی یا کد مالیاتی اقدام نمایید. باید دقت داشت که کد اقتصادی را از کد رهگیری مالیاتی تفکیک کنیم. تمامی افراد حقوقی بعد از تاسیس و انجام مراحل ثبتی آن ملزم به ارائه مدارک به اداره مالیات هستند تا بتوانند کد اقتصادی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:نحوه دریافت کد اقتصادی شرکت

  • عقد هر گونه قرارداد با دیگر شرکت ها نیازمند دریافت کد مالیاتی است.
  • اخذ رتبه برای شرکت.
  • افتتاح حساب بانکی برای شرکت.
  • شرکت در مزایدات و مناقصات.
  • پرداخت هرگونه مالیات شرکت و اظهار سود و زیان شرکت.

کدام مشاغل باید کد رهگیری مالیاتی داشته:

گرفتن کد مالیاتی از خرداد ۱۴۰۰ برای اشخاص حقوقی نیز مانند شرکت‌ها اجباری است. مشاغلی که باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشند شامل:

  • کسب و کارهای کوچک خانگی
  • فروشگاه‌های اینستاگرامی
  • فروشگاه‌های اینترنتی
  • مربیان و مدرسان‌ای که به صورت آنلاین آموزش میدهند
  • سایت‌های خیریه
  • برنامه نویس‌ها
  • استریمرها و گیمر‌ها
  • تولید کنندگان محتوا
  • فریلنسرها

مزایا کد رهگیری مالیات:

برای مقابله و مبارزه با فرار مالیاتی، فساد و پولشویی، قانونی با عنوان قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به تصویب رسید. همه متقاضیان استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارتخوان می‌بایست در مرحله اول پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد یا شماره‌ای تحت عنوان کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند .

به استناد قانون ذکر شده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد داشتند درگاه‌های پرداخت اینترنتی راه‌اندازی کنند و یا از دستگاه‌های کارتخوان استفاده نمایند می‌بایست ابتدا در سامانه مالیاتی ثبت نام انجام داده و متعاقب آن، کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند؛ چرا که مودی مالیاتی محسوب می‌شوند و باید مالیات بپردازند .

مطالب مرتبط: مالیات دستگاه کارتخوان 

البته بر اساس این بخشنامه صاحبان پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان و یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی که قبل از تاریخ ذکر شده، کارتخوان یا درگاه پرداخت فعال داشته باشند، نیازی به ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری مالیاتی ندارند؛ بلکه به صورت خودکار اطلاعات آنها در سامانه مالیاتی ثبت می‌شود و برای آنها کد رهگیری مالیاتی صادر می‌شود .

باید اشاره کرد که دریافت کد مالیاتی از خردادماه ۱۴۰۰ صرفا برای اشخاص حقوقی همچون شرکت‌ها الزامی بوده و سایر اشخاص از جمله اشخاص حقیقی نیازی به انجام ثبت نام برای دریافت کد مالیاتی ندارند. بلکه کد رهگیری مالیاتی آنها به صورت خودکار صادر می‌شود.

تا به اینجا گفتیم که کد مالیاتی یا کد رهگیری مالیاتی چیست. گفتیم بر اساس بخشنامه بانک مرکزی دریافت کد رهگیری مالیاتی برای اشخاص حقوقی الزامی و اجباری است. اما سوال مهم دیگری که در این ارتباط مطرح می‌شود آن است که دریافت کد رهگیری مالیاتی به چه صورت است؟

دریافت کد مالیاتی با کد ملی

برای استعلام و دریافت کد مالیاتی با کد ملی به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی باید وارد شوید. نحوه دریافت کد مالیاتی در ادامه توضیح داده خواهد شد. ام برای استعلام آن بعد از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، در صفحه اصلی تحت عنوان “داشبورد مالیاتی” میزان بدهی شما به ریال نمایش داده می‌شود. در صورتی که شما بدهی مالیاتی داشته باشید در بالای صفحه و در کادری نارنجی یا زرد رنگ هشدار سیستمی نمایش داده می‌شود.

نحوه دریافت کد مالیاتی:

باید گفت بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ کلیه فعالات اقتصادی که قصد دریافت درگاه پرداخت و درگاه بانکی و البته دستگاه کارتخوان را دارند باید از طریق سامانه ثبت نام امور مالیاتی تمامی مراحل ثبت نام خود را انجام داده و کد رهگیری مالیاتی را دریافت نمایند.

در حال حاضر، گرفتن کد رهگیری مالیاتی و مشاهده خلاصه پرونده مالیاتی کاملا الکترونیکی و بدون مراجعه به اداره امور مالیاتی میسر است. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مانند شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به این سامانه، اقدام به دریافت کد رهگیری مالیاتی نمایند .

سازمان امور مالیاتی سامانه‌های مختلفی را راه اندازی کرده است. هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند موظف شده‌اند که بر حسب قوانین و مقررات ناظر بر این حوزه، اقدام به پرداخت مالیات نمایند. این امر مستلزم ثبت نام در سامانه‌های مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی است.

دریافت کد مالیاتی

مراحل ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و اخذ کد مالیاتی:

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی ابتدا باید در سامانه امور مالیاتی سازمان مالیات کشور ثبت نام کنید.

برای ثبت نام در این سامانه باید ابتدا به نشانی اینترنتی «tax.gov.ir» مراجعه نمایید.

مراحل پس از ورود به این به شرح و ترتیب زیر می‌باشند:

۱. پیش ثبت نام در سامانه:

برای شروع فرایند ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کشور، یا همان پیش ثبت نام، اطلاعات پایه‌ای در خصوص فعالیت اقتصادیتان از شما دریافت خواهد شد. پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و انتخاب گزینه تایید نهایی وارد مرحله بعدی از ثبت نام در سامانه و گرفتن کد مالیاتی خواهید شد.

باید به این نکته اشاره کرد چنانچه اطلاعات خود را تا ۷ روز تایید نکنید، پرونده ایجاد شده در سامانه به صورت خودکار حذف خواهد شد. یک کد ۱۰ رقمی به شما پس از تایید اطلاعات، ارائه خواهد شد؛ این کد همان کد رهگیری شماست. همانطور که در ابتدا گفته شد باید تا انتهای پروسه‌ ثبت نام آن را حفظ کنید. زیرا ورود به پیش ثبت نام و هم چنین ورودی برخی از سامانه‌های مالیاتی کد رهگیری شما بعد از انجام امور ثبت شرکت خواهد بود.

۲. صحت‌سنجی اطلاعات وارد شده:

در این مرحله بخشی از اطلاعات شما، از طریق منابع مختلف استعلام شده و صحت آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت وجود هر گونه مغایرت در اطلاعات وارد شده، این موضوع از طریق پیامکی به شما اطلاع داده می‌شود. سپس شما ملزم به انجام مجدد مراحل پیش ثبت نام خواهید بود.

۳. تولید و ارسال اطلاعات کاربری:

در صورت صحت اطلاعات وارد شده شما و مورد تایید سازمان قرار گرفتن آن‌ها، پیامکی حاوی یک نام کاربری و یک کلمه عبور برای شما و روی تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. این اطلاعات تماما محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن‌ها برعهده خود شما خواهد بود.

۴. ثبت نام الکترونیک:

در این مرحله با استفاده از اطلاعات کاربری که برای شما ارسال شده. وارد سامانه می‌شوید و پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل نمایید. در این مرحله همچنین می‌توانید اطلاعاتی را که در مراحل اول ثبت نام، ثبت کرده‌اید ویرایش نمایید. نهایتا پس از تکمیل تمام اطلاعات، گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید.

۵. راستی آزمایی و بازدید میدانی:

در این مرحله از ثبت نام در سامانه تمامی اطلاعات شما به صورت کامل بررسی شده و ممیز مالیاتی بازدید میدانی از مکان قانونی شما خواهد داشت. که اطلاعات وارد شده مغایرتی داشته باشند، پیامکی جهت اصلاح اشکالات برای شما ارسال خواهد شد. در صورت تایید اطلاعات شما با استفاده از اطلاعات کاربری خود قادر به بهره‌برداری از تمام خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور خواهید بود.

نحوه حذف کد مالیاتی

برای ابطال و یا حذف کد مالیاتی، نیاز است که دو گام کلیدی ذکر شده را انجام دهید. در ادامه به بررسی موارد ذکر شده می‌پردازیم.

  1. ابطال پایانه فروشگاهی از طریق تماس با شرکت پشتیبانی
  2. مراجعه حضوری به اداره مالیات ناحیه خود و درخواست ابطال و یا حذف کد مالیاتی

ابتدا باید پایانه فروشگاهی خود را قطع کنید.

برای حدف یا ابطال کد مالیاتی کارتخوان خود ابتدا نیاز است که پایانه فروشگاهی مدنظرتان را قطع کنید که برای این امر خودتان شخصا نمی‌توانید اقدامی انجام دهید و این عمل توسط شرکت‌های پشتیبانی انجام می‌شود. با شرکت پشتیبانی کارتخوان خود تماس بگیرید و درخواست ابطال پایانه کارتخوان دهید. بعد از ثبت شدن درخواست شما، شرکت پشتیبانی ابطال پایانه فروشگاهی را به شما اعلام می کند.

گام دوم حذف کد مالیاتی است

بعد از قطع شدن پایانه فروشگاهی خود باید به صورت حضوری به اداره مالیات ناحیه خود مراجعه کنید و به آنها اعلام کنید که پایانه فروشگاهی شما قطع شده است و درخواست ابطال و یا حذف کد مالیاتی کارتخوان خود را دارید. توجه داشته باشید که امکان حدف کد مالیاتی به صورت از راه دور وجود ندارد و شما بایستی به صورت حضوری به مالیاتی ناحیه خود مراجعه کنید.

غیر فعال سازی پرونده مالیاتی به چه معناست؟

غیر فعال کردن پرونده مالیاتی به معنای بستن پرونده‌های مالیاتی اضافی مودیان است که مودی به هر دلیل قصد ادامه فعالیت و درآمدزایی از آنها را ندارد. در مواردی که مودی بیش از یک پرونده مالیاتی برای یک واحد شغلی دارد و یا پرونده‌های مالیاتی دارد که به هر دلیل مایل یا قادر به کسب درآمد از آنها نیست، باید نسبت به تجمیع پرونده های مالیاتی و یا حذف پرونده مالیاتی اضافی اقدام نماید.

در صورت مفقود شدن کد رهگیری مالیات چه کنیم؟

آن دسته از مودیان مالیاتی که پس از دریافت کد رهگیری مالیات آن را گم کرده باشند، می‌توانند با مراجعه به بخش «ثبت نام و صدور شماره اقتصادی» سامانه عملیات الکترونیکی با استفاده از امکان «یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام» اقدام به گرفتن کد مالیاتی به صورت مجدد نمایند. لازم به ذکر است که چنانچه صاحبان مشاغل در یک شرکت چند فعالیت شغلی داشته باشند، ملزم به انجام یک ثبت نام برای تمام فعالیت‌های شغلی محل مذکور می‌باشند.

خلاصه مطالب

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی یک کد ۱۰ رقمی است که پس از ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به اشخاص تعلق می‌گیرد.

نحوه دریافت کد مالیاتی چگونه است؟

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی ابتدا باید در سامانه امور مالیاتی سازمان مالیات کشور ثبت نام کنید. برای ثبت نام در این سامانه باید ابتدا به نشانی اینترنتی «tax.gov.ir» مراجعه نمایید.

در صورت مفقود شدن کد رهگیری مالیات چه کنیم؟

با مراجعه به بخش «ثبت نام و صدور شماره اقتصادی» سامانه عملیات الکترونیکی با استفاده از امکان «یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام» اقدام به دریافت کد رهگیری مالیاتی به صورت مجدد نمایند.

 

 

 

 

3 دیدگاه برای “همه چیز درباره نحوه دریافت کد مالیاتی | آسان ثبت

  1. نازنین تفاخری گفته:

    سلام من میخوام کسب و کارم را به صورت فری لنسر شروع کنم و کد مالیاتی بگیرم بدون داشتن ادرس. میخوام اینترنتی کار کنم چطور باید این کارو انجام بدم . خدمات من مشاوره هست و نیازی به ادرس نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =