تبدیل شرکت ثبت‌شده| شرایط و قوانین تبدیل انواع شرکت‌های تجاری به یکدیگر

تبدیل شرکت ثبت‌شده- Company Transformation

زمانی که شما حوزه ی فعالیت شرکت خود را تغییر می دهید و دگرگون می کنید، در حقیقت نوع شرکت خود را تبدیل می نمایید. به زبان حقوقی و قانونی، تبدیل شرکت یعنی: شرکت شما بدون از بین رفتن شخصیت حقوقی قبلی، علاوه بر ایجاد یک شخصیت حقوقی جدید قالب و موضوعی نو را به خود اختصاص دهد. قاعدتا تبدیل شرکت پس از ثبت شرکت صورت می‎گیرد. از انواع تبدیل می‌توان به تغییر شرکت تجارتی به غیرتجاری و یا تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص و … اشاره کرد.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

علت و مزایای تبدیل شرکت ثبت‌شده

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان تاسیس و ثبت شرکت خود تمامی ملاحظات را در خصوص نوع شرکت در نظر گرفته باشید و متناسب با نیاز خود انرا انتخاب کرده باشید اما پس از مدتی به این نتیجه برسید که شرکت ثبت شده دیگر مطابق نیازهای شما و بازار کارتان نیست! و از همین روی، تصمیم به تغییر و تبدیل نوع شرکت خود بگیرید. این تغییر بدون آسیب به بدنه‌ی حقوقی شرکت انجام می‌شود. و تنها نوع آن تغییر خواهد کرد. بر اثر این تغییر شرکت از لحاظ ادامه به کارهای سابق، دچار هیچ خسارت و وقفه‌ای نخواهد شد. مزیت تبدیل شرکت و تشکیل یک شرکت دیگر، بدین معناست که شما مشمول تشریفات ثبت و پرداخت هزینه های ثبتی جدید نخواهید شد.

ملزومات تبدیل شرکت ثبت‌شده

  • اخذ مجوز، برای تبدیل شرکت ضروریست. بر طبق قانون تجارت هیچ قانون و قاعده ای جهت دلالت بر مجوز تبدیل تمامی انواع شرکتها به یکدیگر وجود ندارد. تمامی کارشناسان حقوقی معتقدند که اگر تمام شرکای یک شرکت، موافقت خود را اعلام کنند تبدیل هر شرکتی به شرکت دیگر شدنی و قابل اجرا می باشد.
  • تطبیق شرایط شرکت موجود، با شرکتی که می خواهیم بدان تبدیلش کنیم بسیار مهم و ضروری می باشد و به تنهایی امکان پذیر نیست. با برسی شرایط موجود در شرکت کنونی و شرایط در شرکتِ قابل تبدیل می‌توان بهترین تصمیم را اتخاذ کرد. برای تبدیل شرکت، شرایطی از جمله افزودن تعداد شرکا، افزایش سرمایه و همچنین اصلاحاتی در اساسنامه شرکت و … مورد نیاز می باشد.
  • کسب رضایت از تمامی شرکا، برای تبدیل شرکت امری الزامیست زیرا ممکن است این تبدیل با خساراتی همراه باشد و در این شرایط تمامی شرکا نسبت به این خسارات می بایست متعهد شوند. در صورتی که تغییر شرکت بدون رضایت انجام شود، تعهدات شرکا را افزایش می دهد و بدون رضایت انان امکان پذیر نخواهد بود.
  • اینگونه تبدیل شرکت، به حقوقِ اشخاص ثالث که قبل از تبدیل شرکت، ایجاد شده است، صدمه ای وارد نخواهد کرد. برای مثال: بستانکاران از یک شرکت تضامنی، می توانند همچنان جهت طلب خود با توجه به تبدیل شرکت به مثلا مسئولیت محدود، مراجعه و پیگیری نمایند.

نتایج تبدیل شرکت

با درج آگهی های لازم و تصویب تبدیل شرکت، شرکت شما تبدیل شده به حساب می آید. همانطور که در الزامات تبدیل شرکت هم ذکر کردیم، تمامی طلبکاران و کسانی که با شرکت قبل از تبدیل کار کرده اند، مطابق شرایط تبدیل در شرایط جدید نیز همچنان طلبشان پابرجا خواهد بود. درست است که شخصیت حقوقی قبلی شرکت، حفظ خواهد شد اما اداره و کنترل شرکت می بایست مطابق با شرایط جدید و تبدیل شده شرکت باشد.

 


✅ پرسش‌های متداول پیرامون تبدیل شرکت ثبت‌شده ✅

 

✅ مفهوم تبدیل شرکت به لحاظ قانونی چیست؟

✔️ به زبان حقوقی و قانونی، تبدیل شرکت یعنی: شرکت شما بدون از بین رفتن شخصیت حقوقی قبلی، علاوه بر ایجاد یک شخصیت حقوقی جدید قالب و موضوعی نو را به خود اختصاص دهد.

✅ تبدیل شرکت ثبت‌شده به چه منظوری انجام می‌شود؟

✔️ ممکن است در زمان تاسیس و ثبت شرکت تمامی ملاحظات را در خصوص نوع شرکت در نظر گرفته باشید و متناسب با نیاز خود آن را انتخاب کرده باشید. اما پس از مدتی به این نتیجه برسید که شرکت ثبت‌شده دیگر مطابق نیازهای شما و بازار کارتان نیست. از همین روی تصمیم به تغییر و تبدیل نوع شرکت خود بگیرید. که این تغییر بدون آسیب به بدنه‌ی حقوقی شرکت انجام می‌شود.

✅ مزیت تبدیل شرکت ثبت‌شده چیست؟

✔️ مزیت تبدیل شرکت و تشکیل یک شرکت دیگر، این است که شما مشمول تشریفات ثبت و پرداخت هزینه‌های ثبتی جدید نخواهید شد.

✅ شرایط لازم برای تبدیل شرکت ثبت‌شده چیست؟

✔️ ۱) اخذ مجوز، برای تبدیل شرکت ضروریست. بر طبق قانون تجارت هیچ قانون و قاعده ای جهت دلالت بر مجوز تبدیل تمامی انواع شرکتها به یکدیگر وجود ندارد. تمامی کارشناسان حقوقی معتقدند که اگر تمام شرکای یک شرکت، موافقت خود را اعلام کنند تبدیل هر شرکتی به شرکت دیگر شدنی و قابل اجرا می باشد. ۲) تطبیق شرایط شرکت موجود، با شرکتی که می خواهیم بدان تبدیلش کنیم بسیار مهم و ضروری می باشد و به تنهایی امکان پذیر نیست. با برسی شرایط موجود در شرکت کنونی و شرایط در شرکتِ قابل تبدیل می‌توان بهترین تصمیم را اتخاذ کرد. برای تبدیل شرکت، شرایطی از جمله افزودن تعداد شرکا، افزایش سرمایه و همچنین اصلاحاتی در اساسنامه شرکت و … مورد نیاز می باشد. ۳) کسب رضایت از تمامی شرکا، برای تبدیل شرکت امری الزامیست زیرا ممکن است این تبدیل با خساراتی همراه باشد و در این شرایط تمامی شرکا نسبت به این خسارات می بایست متعهد شوند. در صورتی که تغییر شرکت بدون رضایت انجام شود، تعهدات شرکا را افزایش می دهد و بدون رضایت انان امکان پذیر نخواهد بود. ۴) اینگونه تبدیل شرکت، به حقوقِ اشخاص ثالث که قبل از تبدیل شرکت، ایجاد شده است، صدمه ای وارد نخواهد کرد. برای مثال: بستانکاران از یک شرکت تضامنی، می توانند همچنان جهت طلب خود با توجه به تبدیل شرکت به مثلا مسئولیت محدود، مراجعه و پیگیری نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =