مدارک لازم برای گرفتن کد رهگیری اجاره نامه

در سال‌های اخیر برای خرید، رهن و اجاره املاک مشکلات بسیاری وجود داشت که افراد با آن‌ها روبرو بودند. این مشکلات به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات کافی در رابطه با املاک و صاحبین آن‌ها وجود داشتند. به همین دلیل سامانه‌ای به نام ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، راه‌اندازی شد. در این سامانه امکان استعلام کد رهگیری اجاره نامه وجود دارد. به این ترتیب طرفین معامله با مشکلاتی نظیر عدم مشخص بودن صاحب ملک و … دیگر روبرو نخواهند بود.

هنگام انجام معاملات ملکی قولنامه‌ای، دریافت کد پیگیری ملک و یا کد رهگیری اجاره نامه یکی از موارد الزامی می‌باشد. زیرا دریافت این کد مزایای بسیاری برای طرفین معامله به همراه خواهد داشت. دریافت کد رهگیری برای تمام قراردادهای ملکی به عنوان مثال ثبت اجاره نامه اجباری بوده و به هیچ وجه اقدام به دریافت این کد اختیاری نمی‌باشد. کد رهگیری املاک جهت جلوگیری از جرایم معاملات ملکی و اطمینان خاطر بخشیدن به طرفین معامله برای انواع معاملات قولنامه‌ای اعم از رهن و اجاره، خرید و فروش املاک می‌باشد.

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است.  و بر مبنای این بند قانونی «رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.» می‌باشد.

بر این اساس در اولین فاز شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبتی برای قرارداد اجاره‌‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم می‌باشد. و مؤجر و مستاجر می‌توانند قرارداد اجاره‌‌ واحد مسکونی مورد معامله‌‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند. به معنای دیگر هم اکنون مستاجر و موجر می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به بنگاه معاملات املاک با ثبت قرارداد در این سامانه کد رهگیری رایگان دریافت کنند.

اهداف و کاربردهای کد رهگیری

اهداف و کاربردهای کد رهگیری را می‌توان به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

  • تامین منافع طرفین قرارداد با افزایش امنیت معاملات ملکی
  • ایجاد یک پایگاه داده برای تحلیل آماری بازار املاک
  • افزایش درآمدهای مالیاتی دولت

کد رهگیری املاک چند رقمی است؟

همانطور که گفتیم، کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه‌ی چهارم مبایعه‌نامه آمده. بهتر است بدانید که کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است و از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار فرستاده می‌شود.

مدارک لازم برای کد رهگیری اجاره نامه

اما چگونه کد رهگیری اجاره نامه را دریافت کنیم و بتوانیم توسط آن استعلام انجام دهیم؟ در ادامه مدارک لازم جهت دریافت کد رهگیری را بیان می‌کنیم.

۱٫اصل مدارک مالکیت

از اولین و مهم‌ترین مدارکی که به منظور گرفتن کد رهگیری اجاره نامه به آن نیاز دارید، مدارک اثبات مالکیت سند می‌باشد. این مدارک شامل: سند، قولنامه، بنجاق و … می‌شود.

۲٫اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده

ارائه مدارک شناسایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مدارک شناسایی نیز شامل مواردی مانند: شناسنامه، کارت ملی و … می‌باشد.

۳٫تاییدیه کد پستی

این تاییدیه به منظور اطمینان از محل سکونت شما می‌باشد. به منظور دریافت این گواهی می‌توانید از طریق اینترنت نیز اقدام نمایید.

  • شرکت ملی پست ایران به منظور تایید کد پستی ده رقمی و نشانی مرتبط با آن خدمتی را تعریف کرده است که اصطلاحاً به آن «گواهی یا تاییدیه کدپستی» می‌گویند. این گواهی بر اساس اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی کد پستی ده رقمی صادر می‌شود و قابل ارائه به سازمان‌ها و نهادها برای اعلام درستی نشانی و ارتباط کدپستی با آن آدرس است. تمام اشخاص حقیقی می‌توانند با مراجعه به سایت خدمات الکترونیکی پست، کد پستی خود را استعلام کنند و گواهی آن را دریافت نمایند.

۴٫به همراه داشتن ۲ شاهد

هر یک از طرفین معامله باید یک نفر را به عنوان شاهد همراه خود داشته باشند. از آنها امضا نیز دریافت می‌شود.

۵٫پر کردن فرم پیش نویس قرارداد

این فرم در همان دفتر املاک پر می‌شود و در آن کد رهگیری نیز ثبت خواهد شد.

۶٫فرم کارشناس ملک فنی

این فرم مختص آن ملک‌هایی است که ارزش بالایی دارند.

سامانه ثبت و دریافت کد رهگیری اجاره نامه

برای دریافت کد رهگیری باید به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه کنید. در ادامه باید وارد بخش «ورود به سامانه» بشوید. البته توجه داشته باشید که همه افراد نمی‌توانند از این سامانه برای دریافت کد رهگیری املاک استفاده کنند.

برای استفاده از این سامانه باید به عنوان مشاور املاک در این سایت ثبت نام کرده باشید و همینطور امضای دیجیتال داشته و آن را فعال کرده باشید. پس اگر قرارداد خرید و فروش ملک یا اجاره نامه را خود شما به صورت دستی نوشته‌اید، برای دریافت کد رهگیری برای آن، باز هم باید به مشاور املاک مراجعه کنید.

باید بدانید کد رهگیری ارائه شده به شما، ممکن است مشکل داشته باشد و اصطلاحا کد رهگیری جعلی به شما تحویل داده شود. در ادامه نحوه تشخیص جعلی بودن کد رهگیری املاک و راه حل پیشگیری از آن را توضیح می‌دهیم.

مزایای دریافت کد رهگیری املاک

  • تضمین امنیت: کد رهگیری برای جلوگیری از کلاهبرداری در بازار مسکن صادر می‌شود، که امنیت حقوقی معامله را تا صد در صد تضمین می‌کند. با ثبت مبایعه نامه در سامانه هوشمند ثبت معاملات املاک و دریافت کد رهگیری می توانید از فروش مجدد آن توسط فروشنده جلوگیری کنید.
  • عدم امکان جعل و پیگیری اصالت آن: ویژگی کد رهگیری، بارکد دو بعدی حک شده در بالای قرارداد است که تمامی مشخصات را ذخیره می‌کند و امکان جعل و مخدوش شدن مبایعه نامه را به طور کامل از بین می‌برد.
  • شفاف سازی آمار معاملات: ویژگی مهم قراردادهایی که کد رهگیری دارند، شفاف سازی آمار معاملات مسکن (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره)، رکود و رونق در بازار مسکن و جلوگیری از تکرار معاملات است.
  • امکان پیگیری در مراجع قضایی: قراردادهایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی می‌توان نسبت به حقوق از دست رفته هر یک از طرفین قرارداد اقدام نمود.
  • امکان استعلام ثبت قرارداد: گرفتن کد رهگیری املاک به دو طرف قرارداد این امکان را می‌دهد تا با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، کد ملی و کد رهگیری خود را وارد کرده و از صحت قراردادشان اطمینان حاصل کنند.

چگونه کد رهگیری جعلی را تشخیص دهیم؟

در خصوص کد رهگیری ممکن است در ۲ حالت زیر با مشکل مواجه شوید. در بسیاری از اوقات، مردم از هر دو حالت با عنوان کد رهگیری جعلی استفاده می‌کنند:

  • کد رهگیری جعلی
  • کد رهگیری اشتباه

منظور از کد رهگیری جعلی این است که این کد وجود خارجی ندارد و کاملا ساختگی است. برای تشخیص جعلی بودن کد رهگیری در این حالت می‌توانید استعلام کد رهگیری را دریافت کنید.  اما حالت دیگر این است که کد رهگیری اشتباه باشد. برای تشخیص کد رهگیری اشتباه که از آن هم با نام کد رهگیری جعلی یاد می‌شود. کد رهگیری ملک بر اساس کد پستی ملک صادر می‌شود. بنابراین هر گونه اشتباهی در هنگام وارد کردن کد پستی ملک، منجر به دریافت کد رهگیری اشتباه یا همان کد رهگیری جعلی می‌شود. برای تشخیص کد رهگیری اشتباه نیز می‌توانید مانند کد رهگیری جعلی، استعلام آن را دریافت کنید.

نحوه استعلام کد رهگیری اجاره نامه

افراد جهت استعلام کد رهگیری می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک کشور و وارد نمودن کد ملی و کد رهگیری ملک ۱۳ رقمی صحت قرارداد قولنامه ای خود را بررسی نمایند. آنان برای استعلام از طریق سامانه کد رهگیری املاک، مراحل زیر را دنبال نمایند.

کاربران می‌بایست پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک در بالای صفحه قسمت خدمات، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب نمایند.

کد رهگیری اجاره نامه

در صفحه جدید می‌بایست کد ملی شخصی که از طرفین قرارداد می‌باشد و کد رهگیری را به ‌همراه کد امنیتی وارد نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک نمایند.

 

کد رهگیری اجاره نامه

در صورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر در صفحه نمایش داده خواهد شد و می‌توانند یک نسخه از آن را چاپ نمایند.

نکات مهم در هنگام گرفتن کد رهگیری اجاره نامه

در این قسمت نکات مهم در هنگام گرفتن کد رهگیری املاک را به صورت مفید و مختصر مرور می‌کنیم. هنگام گرفتن کد رهگیری و بعد از آن باید به موارد زیر توجه کنید:

  • کد پستی باید معتبر باشد. اعتبار کد پستی صرفا با مراجعه حضوری به اداره پست یا استفاده از سایت اداره پست قابل تایید است. به هیچ وجه به ادعای مالک یا هر فرد دیگری در خصوص صحت کد پستی توجه نکنید.
  • وارد کردن کد پستی معتبر در سایت کد رهگیری به صورت صحیح و کامل.
  • استعلام کد رهگیری دریافت شده. پس از دریافت کد رهگیری، برای اطمینان از جعلی نبودن کد رهگیری یا اشتباه نبودن آن، می‌توانید کد رهگیری را استعلام کنید.
  • عدم پرداخت هزینه اضافه بابت دریافت کد رهگیری. مشاور املاک برای دریافت کد رهگیری هزینه‌ی بسیار کمی را می‌پردازد، اما به هیچ وجه از نظر قانونی حق ندارد هزینه‌ی اضافه‌ای را از مشتری مطالبه کند.
  • اضافه شدن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون املاک. این ۹ درصد از کمیسیون قانونی محاسبه می‌شود؛ نه کمیسیونی که با مشاور املاک توافق کرده‌اید. دقت کنید تا مبلغ اضافه‌ای پرداخت نکنید.

 

 

9 دیدگاه برای “مدارک لازم برای گرفتن کد رهگیری اجاره نامه

  1. محمود گفته:

    من یک مستاجرم می خوام وام مستاجری بگیرم کد رهگیری لازمه قرارداد املاک هم دارم

    • سعید مهرآ گفته:

      سلام محمود جان اگه کد رهگیری میخای عدد ۲ رو به ۲۰۰۰۹۰ ارسال کن

  2. yeni emekli olan promosyon alabilir mi 2023 kasim گفته:

    Fantastic items from you, man. I’ve take note your stuff previous to and you are just extremely great.
    I actually like what you have got here, really like what you are
    saying and the way in which you say it. You are making
    it enjoyable and you continue to take care of to keep it sensible.
    I cant wait to learn far more from you. This is actually a great web site.

  3. یاسر عظیمی گفته:

    سلام من مستاجر هستم اجازه نامه دست نویس دارم املاک بهم داده الان واسه اجاره نامه هولوگرام دار واسه گرفتن وام ودیعه مسکن به املاکی هرچی میگم پشت گوش میندازن و نمی‌دن ممنون میشم یه راه حلی برام بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =