چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیریم؟

اینماد چیست؟

اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) چیست؟

استفاده از انواع خدمات الکترونیکی امروزه به یکی از امور روزمره و اجتناب ناپذیر اغلب ما محسوب می‌شود. اما همانطور که استفاده از خدمات به صورت اینترنتی مزایای بسیاری دارد شامل معایبی هم می‌باشد. یکی از آنها ریسک بالا در امور مالی است. برای اعتماد سازی و کاهش ریسک‌های موجود نیاز است تا راهکاری برای نظارت به خدمات الکترونیکی وجود داشته باشد که در صورت لزوم و هنگام بروز مشکل به شکایات مربوطه رسیدگی شود. نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد یکی از بسترهای نظارت بر امور اینترنتی بوده که خیال کاربران را از لحاظ قابل اعتماد بودن سایت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی آسوده خواهد کرد. همچنین کاربرانی که از سایت‌های دارای اینماد هستند استفاده می‌کنند این امکان را دارند که در صورت عدم دریافت خدمات لازم شکایت خود را از طریق مرکز توسعه تجارت پیگیری نمایند.

باید بگوییم اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانه‌ایست که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای مجازی ارائه می‌شود. داشتن این نماد باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایت شما می‌شود. یکی از عوامل مهم تجارت الکترونیک، ایجاد اعتماد بین کاربران می‌باشد. با داشتن نماد اعتماد هویت صاحب سایت و محل کسب‌وکار احراز می‌شود و کاربران با اعتماد بیشتری وارد سایت شما می‌شوند.

انواع مختلف اینماد

  • اینماد بدون‌ ستاره

    این نماد اعتماد الکترونیکی، مناسب کسب کارهایی است که به تازگی کار خود را آغاز کرده و تعداد تراکنش ماهانه‌ آن‌ها از ۵۰ عدد کمتر است.

  • اینماد تک‌ ستاره

    اینماد تک ستاره را می‌توان بعد از تایید مدارک به راحتی دریافت نمود و اعتبار بالاتری را نسبت به اینماد بدون ستاره دارا می‌باشد اما سخت‌‌گیری برای اینماد تک ‌ستاره از اینماد ‌بی‌‌ستاره بیشتر است.

  • اینماد دو ستاره

    قبل از اقدام برای برای دریافت اینماد دو ستاره لازم است بدانید که حتما باید تمام صفحات نصب ‌شده دارای SSL باشند. اینماد دوستاره نشان دهنده این موضوع است که سایت عملکرد خوبی داشته و می‌توان به آن اعتماد نمود.

 

بالاترین درجه اعتماد خرید اینترنتی برای کسب‌وکارهای آنلاین نماد اعتماد دو ستاره می‌باشد. تعداد ستاره‌های بالاتر نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است. نماد الکترونیک دو ستاره در حال حاضر بالاترین درجه قابل اعطا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایران است.

برای تهیه نماد اعتماد دوستاره چک لیستی از سمت اینماد ارائه می‌شود که باید تکمیل گردد، که لازمه آن داشتن گواهینامه امنیتی SSL می‌باشد.

 

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

باید بدانید که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید یک سری از شرایط را وب‌سایت شما داشته باشد:

فروشگاهی بودن محصول

باید حداقل یک محصول در وب‌سایت داشته باشید که امکان خرید آنلاین برای آن وجود داشته باشد. یعنی مراحل مشاهده‌ی محصول، انتخاب و خرید یعنی پرداخت وجه به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت شما انجام شود. محتوای‌ سایت نباید شامل اخبار و اطلاعات‌ عمومی باشد. در غیر این صورت وب‌سایت نیازی به نماد اعتماد الکترونیکی ندارد و این نماد صرفا برای کسب‌وکارهای مجازی در نظر گرفته‌ شده‌ است. پس می‌توان گفت اگر در سایت شما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد شما شرط‌‌‌‌‌ ‌اولیه برای دریافت اینماد را ندارید.

درج اطلاعات محصول

لازم است هر مطلبی درباره‌ی محصول که کاربر باید بداند سایت مورد نظر ذکر کرده باشد. مانند: کاربرد محصول، قیمت و مشخصات کامل محصول. این امر باعث راحت شدن فرآیند خرید آنلاین برای مشتری می‌شود. اطلاعات خرید نیز باید به‌صورت پیش‌فاکتور یا همان سبد خرید باید در اختیار کاربر قرار گیرد.

صاحب امتیاز دامنه

در دریافت اینماد برای متقاضیان حقیقی باید درخواست نماد توسط صاحب امتیاز دامنه ارسال شود. این شخص باید ۱۸ سال تمام باشد. در متقاضیان حقوقی، نام دامنه باید به نام شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره باشد.

 

مزایای دارا بودن اینماد چیست؟

  • داشتن درگاه‌ بانکی برای پرداخت
  • تشویق کاربران به خرید آنلاین و اعتماد سازی
  • اعتبار بخشیدن به سایت فروشگاهی خود
  • بالا‌بردن امنیت خرید آنلاین از سایت
  • امکان همکاری با دیگر شرکت‌ها و توسعه‌ تجارت الکترونیک
  • حفظ اطلاعات شخصی کاربران
  • چهارچوب‌ دهی به فعالیت سایت‌های فروشگاهی
  • رعایت قوانین توسط کاربران هنگام خرید محصول
  • بستن قرارداد با اداره‌ی پست

 

چگونه می‌توان درستی نماد اعتماد الکترونیکی را بررسی کرد؟

در ابتدا باید از وجود نماد الکترونیکی در سایتی که برای خرید به صورت آنلاین به آن سر می‌زنید اطمینان حاصل کنید. اگر روی تصویر اینماد کلیک کنید، در یک صفحه جدید مشخصات فروشگاه آنلاین را به شما نشان می‌دهد. در این حالت می‌توانید درستی و صحت سایت را بررسی کنید و از اصالت آن مطمئن شوید. نکته دیگر اینکه حتما آدرس سایت فروشگاه اینترنتی (URL) را با آدرسی که در صفحه اینماد درج شده، مقایسه کنید که یکسان باشد.

 

مدارک لازم برای گرفتن اینماد چیست؟

کارت‌ ملی و شناسنامه جز مدارک اولیه است که حتما باید تصاویرشان را بارگزاری کنید. هنگام ثبت‌نام در سایت اینماد، نوع شخصیت را از شما می‌پرسد که درصورت ثبت شرکت، باید گزینه‌ی حقوقی را انتخاب کنید. اگر شرکت شما به‌صورت قانونی ثبت نشده، شخصیت حقیقی گزینه‌ی مناسب شما است. مدارکی که شخصیت حقوقی باید ارائه بدهد با مدارک شخصیت حقیقی متفاوت است. در ادامه مدارک موردنیاز هر کدام را اشاره خواهیم کرد:

  • مدارکی که متقاضیان حقیقی باید ارائه بدهند: مجوز فعالیت، تعهدنامه‌ی شخصیت حقیقی، مدارک هویتی، اجاره‌نامه، سند شرکت یا خانه
  • مدارکی که متقاضیان حقوقی باید ارائه بدهند: آگهی روزنامه‌ی رسمی، اصل اساسنامه، آگهی آخرین تغییرات آدرس، آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره، آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت، تعهدنامه‌ی شخصیت حقوقی و پروانه‌ی‌کسب

 

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چگونه است؟

جهت فعال‌سازی نماد اعتماد ابتدا وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی  شوید و بصورت حقیقی و یا حقوقی ثبت‌نام کنید. پس از ثبت اطلاعات کدی نمایش داده می‌شود، که باید کد را با شماره همراه خود از طریق پیامک به شماره نماد ارسال کنید. دقت کنید که زمان ثبت نام باید حتما شماره همراه به نام مالک سایت باشد.

  1. ایجاد حساب کاربری: ابتدا باید به پنل کاربری سایت نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه نموده و بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک و اطلاعات مورد‌نیاز را تکمیل نمایید. سپس با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.
    پنل ثبت نام نماد اعتماد الکترونیکی
    پنل ثبت نام اینماد
  2. تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک:  بر روی گزینه تکمیل اطلاعات کلیک نموده و مشخصات کامل خود را وارد نمایید و سپس مدارک لازم را آپلود کنید.
  3. احراز اطلاعات:  سپس جهت احراز اطلاعات یک کد به تلفن همراه شما ارسال می‌شود که پس از دریافت آن لازم است تا از سامانه خارج شده و مجددا وارد سامانه شوید.
  4. تکمیل اطلاعات کسب ‌و کار
  5. تاییدیه فنی:  در این مرحله بر روی گزینه مدیریت کسب و کار به جهت تاییدیه فنی کلیک نمایید. این موضوع به این منظور است که تایید می‌شود که ثبت‌ نام کننده به آدرس سایت ثبت‌ نام شده دسترسی مجاز دارد.
  6. تعیین نوع خدمت:  پس از انتخاب گزینه لیست خدمات و مجوزها، نوع خدمت یا محصول خود را مشخص نمایید. در صورتی که خدمات شما به دریافت مجوز احتیاج داشته باشد، لازم است تا مجوز را بارگذاری کنید.
  7. تکمیل فرم نظرسنجی

  8. احراز اطلاعات کسب‌ و کار:  در این مرحله، احراز آدرس محل فعالیت، ایمیل و شماره تماس فروشگاه اینترنتی شما انجام خواهد گرفت.

در بخش اعتبارسنجی آدرس باید یک آدرس از نشانی کسب‌وکار خود یا محل زندگیتان (در صورت عدم وجود آدرس برای کسب‌وکار) را از سامانه شهروند رهگیری کنید.پنل کسب و کار نماد اعتماد الکترونیکی

کافیست روی دکمه‌ی نارنجی کلیک کنید وارد سامانه‌ی شهروند شوید آدرس دقیق خود را وارد کرده و بعد از پرداخت مبلغ ۲۰ هزارتومان به صفحه‌ی اینماد بروید و کد ۱۰ رقمی رهگیری آدرس را وارد کنید. از طریق پست بسته‌ای برای شما ارسال می‌شود که از صحت اطمینان آدرس اطمینان حاصل می‌شود.

در انتهای همین صفحه از شما یک نام کاربری و رمزعبور خواسته می‌شود. یک نام کاربری و رمزعبور در سایت خود ایجاد کنید و آن مشخصات را در آخرین فیلدهای این صفحه بنویسید. مسئولان اینماد با این نام کاربری و رمزعبور مراحل خرید را در وب‌سایت شما بررسی می‌کنند.

  1. ارسال پرونده برای کارشناس: در این مرحله که پرونده شما به صورت کامل تکمیل است لازم است برای کارشناس مربوطه ارسال شود.

ارسال پرونده برای کارشناس نماد اعتماد الکترونیکی

در این مرحله پیشنهاد میکنم روی گزینه‌ی چک لیست کلیک کرده و تمام موارد خواسته شده را در وب‌سایت خود پیاده سازی کنید. مثلا شما نیاز دارید در وب سایت خود یک برگه ایجاد کنید که دارای راه‌های ارتباطی باشد و نام این صفحه را درج شکایات بگذارید.

بعد از تایید و ارسال چک لیست به کارشناس دیگر باشد منتظر بررسی‌های کارشناس بمانید و این بررسی معمولاً در کمتر از سه روز صورت می‌گیرد. در صورت تایید کارشناس در همین بخش گزینه‌ی تعهدنامه ظاهر می‌شود که بعد از تعهد و پرداخت مبلغ اینماد (حدود ۱۸۰ هزارتومان) می‌توانید کد و لوگوی نماد الکترونیک را دریافت کنید.

  1. تعهدنامه:  فایل تعهد‌نامه موجود در این مرحله را پرینت گرفته و پس از تکمیل آن، از دفترخانه گواهی امضا دریافت نمایید. در نهایت آن را به همراه کپی برابر اصل مجوزهای بارگزاری شده (در صورت نیاز به مجوز)، به صندوق پستی شماره ۶۳۸۵ – ۱۴۱۵۵ ارسال نمایید.
  2. دریافت نماد:  پس از صدور اینماد در این مرحله می‌‌توانید کد و لوگوی آن را در سایت خود قرار دهید.

مدت زمان مورد نیاز برای دریافت اینماد چقدر است؟

از روزی که اقدام می‌کنید تنها به‌مدت ۱۰ روز طول می‌کشد تا اینماد را دریافت کنید اما به این‌شرط که تمام مدارک و اطلاعات، درست وارد شده‌ باشد و درصورت دریافت اخطار سریعا پیگیر شده و مشکل برطرف گردد.

 

تمدید اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) به‌ چه‌ صورت است؟

اینماد تا دوسال اعتبار دارد و برای تمدید آن باید ۳ هفته قبل از انقضای اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی به پنل خود مراجعه کرده و تمام اطلاعاتی که وارد کرده‌اید را به‌روز کنید. البته اگر برای شما شکایتی ثبت شده‌ باشد تا یکسال آینده تمدید انجام نمی‌گیرد و عدم تمدید آن تخلف محسوب می‌شود.

اگر از کسب‌وکار مورد نظر شکایتی نشده و اخطارهای پی‌ در پی دریافت نکرده‌ باشد، درخواست تمدید به‌صورت خودکار انجام می‌شود. ایمیلی نیز برای صاحب کسب‌وکار تحت عنوان شروع‌ فرآیند تمدید ارسال می‌گردد که لازم است بعد از دریافت آن، به پنل خود مراجعه کرده و مراحل را بررسی کند. مورد بعدی که در تمدید اهمیت دارد این است که اگر تغییری در پرونده‌اش شکل گرفته باشد حتما باید آن را اصلاح و تغییر را اعمال نمایید.

در نهایت اگر تمایلی به تمدید نداشته باشند، باید درخواست ابطال اینماد را اعلام نمایند. البته اگر شکایت حل نشده‌ای داشته باشند، ابطال صورت نمی‌گیرد. پس دریافتیم که حتما باید پیش از منقضی شدن اعتبار اینماد برای تمدید اقدام کرد.

 

روش استعلام اینماد به چه صورت است؟

به منظور استعلام اینماد شما می‌توانید وارد سایت اینماد شوید و در بخش جست‌وجو آدرس دامنه کسب‌وکار را وارد کنید. بعد پیغامی برروی صفحه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد آن کسب‌وکار دارای اینماد است یا خیر. روش دیگری نیز برای استعلام وجود دارد و آن این است که وقتی شما در سایتی علامت اینماد را دربالای صفحه مشاهده کردید می‌توانید بر روی آن کلیک کنید سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید به‌ نام شناسنامه‌ی کسب‌وکار مورد نظر که با این روش هم می‌توانید از حقیقی بودن آن اینماد اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

اینماد چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد یکی از بسترهای نظارت بر امور اینترنتی بوده که خیال کاربران را از لحاظ قابل اعتماد بودن سایت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی آسوده خواهد کرد.

انواع مختلف اینماد چگونه است؟

اینماد بدون‌ ستاره، اینماد تک‌ ستاره، اینماد دو ستاره

بالاترین درجه اعتماد خرید اینترنتی برای کسب‌وکارهای آنلاین نماد اعتماد دو ستاره می‌باشد. تعداد ستاره‌های بالاتر نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است.

شرایط و الزامات دریافت نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

فروشگاهی بودن محصول، درج اطلاعات محصول، صاحب امتیاز دامنه

چگونه می‌توان درستی نماد اعتماد الکترونیکی را بررسی کرد؟

در ابتدا باید از وجود نماد الکترونیکی در سایتی که برای خرید به صورت آنلاین به آن سر می‌زنید اطمینان حاصل کنید. اگر روی تصویر اینماد کلیک کنید، در یک صفحه جدید مشخصات فروشگاه آنلاین را به شما نشان می‌دهد. در این حالت می‌توانید درستی و صحت سایت را بررسی کنید و از اصالت آن مطمئن شوید.

مدت زمان مورد نیاز برای دریافت اینماد چقدر است؟

از روزی که اقدام می‌کنید تنها به‌مدت ۱۰ روز طول می‌کشد تا اینماد را دریافت کنید اما به این‌شرط که تمام مدارک و اطلاعات، دصحبح باشند و درصورت دریافت اخطار سریعا پیگیر و مشکل برطرف گردد.

 

2 دیدگاه برای “چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیریم؟

  1. اشتراک‌ها: مجوز فروشگاه اینترنتی | ۸ مجوز ضروری برای راه‌اندازی وبسایت فروشگاه اینترنتی؟؟

  2. اشتراک‌ها: ضرورت ثبت برند وبسایت【مراحل، مدارک، زمان و هزینه مورد نیاز】✔️✔️✔️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =