هزینه تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت های تازه تاسیس |مراحل و شرایط تنظیم|

اظهارنامه عدم فعالیت

شرکت‌های بدون فعالیت

قبل از هر چیز ابتدا بهتر است ببینیم شرکت‌های بدون فعالیت چه شرکت‌هایی هستند. گاهی شرکت‌ها ثبت و تاسیس می‌شوند ولی حساب بانکی شرکت هیج گردشی ندارد. چنین شرکت‌هایی شامل عدم فعالیت می‌شوند و در صورت بی دقتی با مشکلات مالیاتی مواجه خواهند شد. ممکن است این اتفاق به دلایل مختلف برای هر شرکت تازه تاسیسی رخ بدهد. باید توجه شود که با وجود فعالیت یا عدم فعالیت شرکت به هرحال یک شرکت ثبت شده موظف به انجام برخی امور در هر سال می‌باشد که عدم تعهد به آن‌ها شرکت را مشمول جرایم مالیاتی خواهد کرد. برخی از مهم‌ترین این امور به این شرح می‌باشد: تا پایان اسفندماه هر سال باید دفاتر قانونی سال آینده را دریافت کرد. اظهارنامه عدم فعالیت باید تا پایان تیر ماه هر سال تکمیل و به اداره دارایی‌ ارجاع داده شوند.

شرکت‌های ثبت ‌شده بدون فعالیت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند. در حقیقت، شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اقداماتی انجام دهند. اقداماتی که برای تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های بدون فعالیت ملزم به تهیه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هستند.
  • نامه عدم فعالیت شرکت‌های بدون فعالیت (در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضا) باید در ابتدای چهار ماه سال مالی اعطا شود. در صورت عدم تحویل در موعد مقرر، جریمه مالیاتی به شرکت تعلق می‌گیرد.
  • اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده به صورت صفر نیز باید در مهلت مقرر تحویل داده شوند.
  • عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل است. بنابراین نمی‌توان برای سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت کرد.
  • در صورت عدم فعالیت شرکت، هر گونه خرید و فروش توسط اعضا ممنوع است. توجه به این نکته ضروری است که حتی خریدهای شخصی در این زمینه نیز به عنوان فعالیت شرکت محاسبه می‌شود.
  • برای اعلام عدم فعالیت شرکت هر بار در هر سال مالی باید اقدام کرد. به عبارت دیگر، یک بار اعلام عدم فعالیت شرکت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند.
  • اگر زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت منحل خواهد شد.
  • بدون تشکیل پرونده مالیاتی یا دارایی نمی‌توانید نامه عدم فعالیت تنظیم کنید.
  • اگر فاکتور خرید و فروشی در تضاد با مدارک ارائه‌شده توسط شرکت‌های بدون فعالیت به اداره مالیاتی ارائه شود، این شرکت‌ها مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.
  • اگر شرکتی در اساسنامه خود آورده نقدی دارد، حتماً باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند. مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می‌شوند. نکتۀ مهم این است که شرکت‌ها تنها به اندازۀ سود سالیانه از خرید و فروش و دست‌آورد مالی سالانه‌شان، مطابق با دفاتر پلمپ و اظهارنامه مالیاتی خود، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

اگر شرکتی فعالیت کم داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارد و نباید از این موضوع بترسد. اما اگر اشخاص در زمان مقرر اقدام به ارائه نامه عدم فعالیت نکنند و یا دفاتر خود را از ترس مالیات زیاد ارسال نکنند، بهای سنگینی باید پرداخت کنند. بنابراین اگر نمی‌خواهید مشمول مالیات علی الراس شوید، باید در اسرع وقت انحلال شرکت خود را ثبت کنید یا غیر فعال بودن آن را اعلام نمایید.

مراحل تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس

برای تنظیم اظهار نامه عدم فعالیت‌های شرکت تازه تاسیس باید ابتدا شرکت حوزه مالیاتی خود را تعیین کرده و کد اقتصادی شرکت را دریافت نماید. این موضوع در صورتی که شما هیچ فعالیتی برای شرکت خود را نیز نداشته باشید باید انجام شود.

در گام بعدی از مراحل تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت، باید تنظیم اظهارنامه مالیاتی یا همان مالیات بر درآمد برای شما انجام شود. شرکت‌ها تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالی تعیین شده در اساسنامه باید اظهارنامه عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این قانون حتی شامل شرکت‌های بدون فعالیت نیز می‌شود تا آنها نیز در زمان مقرر قوانین و اصول حسابرسی اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و اداره مالیات ارسال کنند تا مشمول جریمه نشوند.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که شرکت‌های بدون فعالیت باید برای هر سال مالی به صورت جداگانه سال نامه عدم فعالیت را تنظیم کنند.  به عبارت دیگر اعلام یک بار ادامه فعالیت برای کل حیات شرکت در سال‌های بعدی قابل کفایت نیست. در مرحله بعدی شرکت‌های بدون فعالیت نیز مانند شرکت‌های فعال ملزم به پلمپ دفاتر خود هستند. باید تا پیش از آغاز سال مالی جدید مطابق اساسنامه پلمپ دفاتر سال بعد یا سال مالی جدید را دریافت کنند.

در گام آخر نیز اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده باید تنظیم شود. اظهارنامه مالیات بر درآمد باید در پایان هر فصل مبلغ را نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که شرکتهای بدون فعالیت باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به صورت صفر و در مهلت مقرر شده ارسال کنند.

مناسب‌ترین هزینه تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس

قبل از اینکه به سراغ تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت خود بروید باید این نکته را در نظر داشته باشید که وجود تنها یک فاکتور باعث می‌شود تا شرکت شما از غیرفعال بودن خارج شود. و به همین دلیل باید در تکمیل اظهارنامه عدم فعالیت دقت کافی را به خرج بدهید. همین موضوع و تخصصی بودن تنظیم اظهارنامه برای عدم فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس باعث شده است تا تیم آسان ثبت تمامی خدمات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس و همچنین اظهار نامه عدم فعالیت آن‌ها را به صورت کامل و با کمترین هزینه انجام دهد.

نکته مهمی که در مورد هزینه تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس باید در نظر داشته باشید این است که شرکت‌های غیر فعال فقط می‌توانند دوره قبلی عدم فعالیت خود را گزارش دهند. یعنی در هر سال فقط امکان ثبت عدم فعالیت سال گذشته وجود دارد. و نمی‌توانیم نسبت به سال مالی جاری و آینده عدم فعالیت شرکت خود را ثبت کنید.

نکاتی پیرامون هزینه تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس

در صورتی که هیچ گونه فعالیت مالی در کسب و کار شما انجام نگیرد شرکت شما مشمول عدم فعالیت شده.  می‌توانید با پر کردن اظهارنامه عدم فعالیت شرکت خود از جریمه‌های مالیاتی دور باشید. اما نکات بسیار مهمی در مورد شرکت‌های تازه تاسیس وجود دارد. در بسیاری از موارد شاهد بودیم که برخی شرکت‌ها با عدم توجه به این نکات باعث بروز مشکلاتی برای خود شده و حتی با پرداخت هزینه تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت های تازه تاسیس نیز مالیات های سنگین برای آنها در نظر گرفته شده است.

یکی از نکات مهمی که در این مورد باید به آن توجه داشته باشید این است که خرید هرگونه اموال و اثاثیه و تجهیزات در سال مالی مورد نظر جز خرید شرکت محسوب می‌شود. و قابل رهگیری است. در صورتی که این شرایط را رعایت نکرده باشید و حساب بانکی شما در این زمینه فعالیت داشته باشد کسب و کار شما به عنوان عدم فعالیت شناخته نمی‌شود. و نمی‌توانید اظهارنامه عدم فعالیت خود را تکمیل کنید.

برای اعلام عدم فعالیت شرکت تنظیم دفاتر مالی و اظهار نامه عدم فعالیت ضروری است. پس هر سال دفاتر مالی شرکت را حتماً در مهلت مقرر تهیه نموده و آنها را به طور کامل تنظیم کنید.

سوالات متداول

منظور از شرکت بدون فعالیت چیست؟

اگر شرکت پس از انجام امور ثبتی، به دلایل گوناگون از انجام فعالیت خودداری کند، به آن «شرکت بدون فعالیت» گفته می‌شود. شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به عنوان مصارف شخصی صاحبان خود. هیچ فعالیتی و هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد.

چگونه برای شرکت خود اعلام عدم فعالیت کنیم؟

برای اعلام عدم فعالیت شرکت باید در چهار ماه اول سال مالی به اداره امور مالیاتی رفت و این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرد. تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از نظر قانونی الزامی است.

شرکت‌های ثبت‌ شده بدون فعالیت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند. برای این منظور باید با در دست داشتن مدارک لازم به اداره امور مالیاتی مراجعه کرد.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند، مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =