کدام نوع ثبت شرکت بهتر است؟

بهترین نوع ثبت شرکت

چه چیزی مشخص می‌کند که کدام نوع شرکت مناسب می‌باشد؟ انتخاب نوع شرکت به اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد، میزان مسئولیت هر یک از شرکا و تعداد افراد عضو و.. بستگی دارد. می‌توان گفت هدف تاسیس کنندگان از ثبت شرکت، انجام فعالیت‌های اقتصادی در راستای نیاز جامعه است. در حال حاضر رایج‌ترین و ثبت شرکت برتر، ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص می‌باشد.

برای ثبت شرکت باید بدانیم بهترین نوع شرکت‌ها کدامند؛ همچنین باید بدانیم برای هر نوع از فعالیت‌ها نوع خاصی از شرکت‌ها بهتر است. خب همانطور که گفتیم شرکت‌هایی که برای ثبت بیشترین تقاضا را داشته‌اند؛ برای مثال شرکت با مسئولیت محدود برعکس شرکت‌های تضامنی و نسبی، حداقل ۲ نفر باید عضو داشته باشند و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند. برای نمونه اگر ثبت شرکت با مسئولیت محدود دارایی برابر با ۹۰۰ هزار تومان داشته باشد و این مبلغ برای پرداخت بدهی شرکت کافی نباشد، طلبکاران نمی‌توانند باقی طلب خود را که ۳۹۰ هزار تومان است را از دارایی شخصی شرکا طلب کنند.

شباهت این شرکت با شرکت‌های تضامنی و نسبی در این است که هر شریک مالک درصدی از سرمایه شرکت است که به آن سهم الشرکه گفته می‌شود و سرمایه شرکت به صورت سهام نمی‌باشد؛ ثانیاً برای انتقال سهم الشرکه باید رضایت شرکای دیگر را داشت بدون رضایت شرکای دیگر نمی‌توان سهم الشرکه را به دیگران منتقل کرد. این شرکت برای امور تجاری کوچک و خانوادگی مثل خرید و فروش، توزیع و بسته بندی، صادرات و واردات ….. پیشنهاد می‌شود.

بهترین نوع شرکت برای ثبت

در این مقاله به طور خاص به بررسی ثبت انواع شرکت‌ها پرداخته و مزایا و معایب این شرکت‌ها را نسبت به یکدیگر بررسی می‌کنیم.

شرکت با مسئولیت محدود

این قالب شرکت بنا به ساختار و ماهیتش برای بنگاه‌های کوچک تا متوسط مناسب‌تر هست. در این نوع شرکت وظایف زیادی به عهده هیأت مدیره نیست و الزامات قانونی راجع به تشکیل مجامع عمومی، تقسیم سود، ارائه صورت دارایی و … تعیین نشده است.

برای ثبت این نوع شرکت شرایط زیر باید محقق شود:

۱- حداقل دونفر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال یا شخص حقوقی برای تشکیل شرکت لازم است.

۲- میزان سرمایه اولیه شرکت نیز با توجه به اینکه در قانون حداقلی برایش درنظر گرفته نشده می‌تواند همان حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص که مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال است، در نظر گرفته شود و نیازی به صدور برگه‌های سهام هم نیست.

۳- در خصوص اعضای هیأت مدیره، انتخاب دو نفر لازم است که می‌توان از بین شرکاء یا خارج از شرکاء انتخاب کرد. مدت مدیریت هم می‌تواند بنا به اساسنامه محدود و یا نامحدود باشد.

۴- چنانچه هیأت مدیره خارج از شرکاء انتخاب شود، شرکاء می‌توانند هر وقت که اراده کنند، هیأت مدیره را عزل کنند، بدون اینکه نیاز به موافقت مدیران داشته باشند.

۵- در شرکت با مسئولیت محدود ورقه‌ای به نام سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از بانام و بی‌نام صادر نمی‌گردد.

۶- در شرکت بامسئولیت محدود الزامی به انتخاب بازرس نیست، مگر اینکه تعداد شرکاء بیش از دوازده نفر باشد، که در اینصورت سه نفر به عنوان هیأت نظار برای مدت یکسال باید انتخاب شوند.

۷- انتقال سهم الشرکه شرکاء نیاز به موافقت سه چهارم دارندگان سرمایه با اکثریت عددی دارد.

۸- در این شرکت تشکیل مجامع عمومی سالانه الزامی نمی‌باشد و به فراخور نیاز شرکت، مجامع تشکیل می‌گردد.

شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص شرکت‌هایی هستند که با حداقل ۳ نفر و حداقل سرمایه یک میلیون ریال تشکیل می‌شوند. در تعریف این نوع شرکت‌ها می‌توان گفت شرکت‌هایی که تمام سرمایه‌ی آن‌ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است، شرکت سهامی خاص نامیده می‌شوند. شرکت‌های سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌‌های تجاری هستند، که سهام آن‌ها را نمی‌توان به عموم مردم واگذار نمود و تمام سرمایه این شرکت‌ها توسط موسسین تامین شده است.

برای تشکیل شرکت سهامی خاص رعایت نکات ذیل الزامی است:

۱- تهیه اساسنامه شرکت که باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

۲- اظهارنامه تنظیم شده بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از ۳۵ درصد کل سهام باشد. اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

۳- انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه‌ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

۴-ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

از آن جا که طرح و تصویب اساسنامه و انتخاب مدیران و بازرسان و تعیین روزنامه و تنظیم اظهارنامه و … لزوماَ باید توسط کلیه موسسین انجام می‌گیرد چنین استنباط می‌شود که در شرکت‌های سهامی خاص کلیه تصمیمات در بدو تاسیس باید به اتفاق آراء اتخاذ گردد. سرمایه این شرکت‌ها توسط موسسین تامین می‌شود و در ابتدا ۳۵ درصد سرمایه در بانک واریز می‌شود. برای تاسیس شرکت سهامی خاص باید اظهارنامه‌ای که نشان دهنده تعهد سهام و گواهی بانکی پرداخت ۳۵ درصد سهام می‌باشد، به همراه اساسنامه و صورتجلسه اولین جلسه مجمع عمومی، به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود تا مراحل ثبت شرکت توسط اداره ثبت انجام پذیرد.

ثبت شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین آن‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند. این شرکت‌ها برای جلب سرمایه‌های مهم ایجاد می‌شوند و لازم است تعداد قابل ملاحظه‌ای شریک گرد هم جمع شوند. چنانچه قصد ورود به بورس و عرضه سهام شرکت به عموم مردم را دارید شرکت سهامی عام گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

از جمله مزایای شرکت سهامی عام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقل و انتقال آسان سهام: همان‌طور که می‌دانید سرمایه در شرکت‌های سهامی به سهم‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که امکان خرید و فروش دارند.
  • جمع‌ کردن سرمایه‌های کم برای شروع یک کار بزرگ: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم، کافی نبودن سرمایه‌شان برای شروع یک کار جدید تجاری و یا تاسیس شرکت است. شرکت‌های سهامی عام به سادگی این مشکل را رفع کرده‌اند.
  • محدودیت مسئولیت برای سهامداران: یکی از ویژگی‌های جذاب و مثبت شرکت‌های سهامی عام، تعیین مسئولیت با سهم اسمی افراد است. این ویژگی کار را برای سهامداران اصلی بسیار راحت‌تر می‌کند. هرکدام از سهامداران به اندازه سرمایه و سهمی که دارد، حق رای و مسئولیت می‌گیرد.
  • تداوم فعالیت در شرکت‌های سهامی عام: از جمله ویژگی‌های شرکت‌های سهامی عام این است که شخصیت‌های حقوقی شرکت از خود شرکت مستقل هستند.
  • تعیین هیات‌مدیره در شرکت‌های سهامی عام: براساس ماده ۱۷۰ قانون تجارت در ایران، هیات‌مدیره شرکت‌های سهامی عام طبق آرای سهامداران انتخاب می‌شود.

شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی برای تامین منافع مادی و بهبود وضع اجتماعی اعضا و همکاری آن‌ها تشکیل می‌شود. در تعریف شرکت تعاونی می‌توان چنین گفت: شرکت تعاونی شرکتی است که برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع، در جهت اهداف مصرح در قانون بخش تعاونی و به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری آن‌ها با رعایت قانون مذکور تشکیل می‌شود. لذا چنانچه قصد دارید فعالیت تعاونی زیر نظر وزارت تعاون داشته باشید این نوع از شرکت برای شما مناسب است.

مزایای شرکت تعاونی کدامند؟

  • سپردن اجرای پروژه و طرح‌های دولتی به شرکت‌های تعاونی
  • تامین بخشی از سرمایه شرکت‌های تعاونی توسط وزارت خانه‌ها
  • کمک گرفتن از بانک‌ها برای تامین سرمایه
  • فروش اموال دولتی به شرکت‌های تعاونی

ثبت شرکت تضامنی

بر اساس ماده ۱۱۶ قانون تجارت، شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر، با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض است. شرکت تضامنی کامل‌ترین نوع شرکت اشخاص است.

مهم‌ترین مزایای این مدل از شرکت‌ها عبارتند از:

  • روند ثبت ساده: در حالت کلی تأسیس شرکت‌های تضامنی روندی بسیار ساده داشته و می‌توانید با استفاده از یک توافق‌نامه غیررسمی و همچنین هزینه‌ای اندک، به ثبت آن بپردازید.
  • محیطی شخصی و محدود: شرکت‌های تضامنی محیطی محدود و کوچک بوده و درگیری‌های بخش‌های کلان و عمومی را ندارند. در نتیجه اگر به دنبال ایجاد شک شرکت محدود و دوستانه هستید، ثبت شرکت تضامنی می‌تواند در لیست شما قرار داشته باشد.
  • تعیین سهم دقیق سود و زیان: بر خلاف مسئولیت نامحدود هر یک از مالکان در خصوص بدهی‌های شرکت، تعیین سود و زیان دریافتی در زمان فعالیت شرکت کاملاً مشخص بوده و این میزان بر اساس سهم هر یک از شرکا تعیین می‌شود.
  • روند ساده انتخاب و عزل هیئت مدیره: هیئت مدیره شرکت‌های تضامنی می‌تواند یکی از مالکین و شرکا و یا یک فرد خارج از شرکت باشد. انتخاب این افراد بر اساس شرکت‌نامه نوشته شده و توافق نظرات شرکا و مالکین انجام خواهد گرفت.

شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت عنوان مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام، تشکیل می‌شود. شریک ضامن، مسئول تمامی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت وجود داشته باشد. شریک با مسئولیت محدود، شخصی است که مسئولیت او فقط به میزان سرمایه‌ای است که درشرکت قرار داده است و یا می‌خواهد قرار دهد. در اسم شرکت باید عبارت «شرکت مختلط» ‌و حداقل اسم یکی از شرکای ضامن، ذکر شود.

شرکاء با مسئولیت محدود

شرکا با مسئولیت محدود پس از پرداخت سهم‌الشرکه خود دیگر به هیچ وجه مسئولیت نخواهد داشت. همچنین ممکن است قسمتی از سرمایه نقدی را تأدیه و بقیه را تعهد نمایند. در این صورت علاوه بر آنچه تأدیه شود. شرکاء ضامن باید کلیه سهم‌الشرکه خود را اعم از نقدی و غیر نقدی بپردازند و مسئول پرداخت کلیه قروضی هستند که ممکن است شرکت علاوه بر استهلاک سرمایه پیدا کند.

شرکا با مسئولیت محدود در ۲ مورد ممکن است مسئولیت ضمانتی پیدا کنند :

۱-  اگر شریک با مسئولیت محدود معامله‌ای برای شرکت کند، مگر اینکه تصریح کند که معامله را به وکالت از طرق شرکت انجام می‌دهد، اشخاص خارج تصور ننمایند این شخص چون در شرکت مختلط عمل مدیریت را انجام می‌دهد شریک ضامن را خواهد داشت.

۲-  اگر قبل از رسمیت یافتن شرکت یعنی ثبت آن اداره ثبت اسناد، شریک با مسئولیت محدود معامله‌ای کرده باشد. به نحویکه در ماده ۱۵۰ مقرر است. در مورد تعهداتی که شرکت مختلط غیرسهامی ممکن است قبل از ثبت شرکت کرده باشد، شریک با مسئولیت محدود در مقابل اشخاص ثالث در حکم شریک ضامن خواهد بود. مگر ثابت نماید که اشخاص مزبور از محدود بودن مسئولیت او اطلاع داشته‌اند.

 

1 دیدگاه برای “کدام نوع ثبت شرکت بهتر است؟

  1. اشتراک‌ها: صفر تا صد راهنمای ثبت شرکت!! | مراحل و مدارک ثبت شرکت |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شانزده =