اظهار نامه مالیاتی چیست؟

به کارنامه مالی اشخاص حقیقی یا حقوقی  که در طی ۱ سال مالی ( که معمولا با همان سال شمسی برابر است ) ، توسط خود اشخاص تهیه شده و به اداره دارایی جهت محاسبه مالیات ارائه میگردد، اظهار نامه مالیاتی می گویند.

دو روش محاسبه مالیاتی در ایران:

۱-خود اظهاری:

در این روش خود شخص اعم از حقیقی یا حقوقی اظهار نامه ای را تکمیل می نماید که شامل تمامی درآمد ها، هزینه ها، حقوق پرسنل، استهلاک و ….. می باشد و با احتساب معافیت های مالیاتی خاص، رقم مالیات سالیانه خود را ذکر می نماید. اداره دارایی هم به شرط  این که مطالب اظهار نامه کامل بوده و تخلفی از قانون ( ثبت دفاتر و اظهار نامه ) صورت نپذیرفته، آن را قبول می نماید و مالیات را محاسبه و دریافت می کند.

۲-مالیات علی الراس:

چنانچه اظهار نامه مورد پذیرش قرار نگیرد و یا ارائه نشود، ممیز دارایی از طریق علی الراس مالیات شخص حقیقی یا حقوقی مزبور را محاسبه و اعلام  می نماید. و نظر وی در این مورد ملاکی خواهد شد برای پرداخت مالیات.

میزان مالیات در کشور ما به میزان ۲۵ در صد سود سالانه ی فعالیت شرکت یا شخص در نظر گرفته می شود. سود سالانه حاصل کسر تمامی هزینه ها ی شرکت در آن سال مالی از مجموع درآمد ها ی شرکت می باشد.

در حالتی که مالیات  شرکت، علی الراس برآورده شود، به معنی آن است که ممیز  رسیدگی کننده ی مالیاتی هزینه ها ی شرکت را نپذیرفته و در آمد شرکت یا برآوردی که خود از شرکت دارد را مبنای محاسبه مالیات قرار می دهد و با اعمال درصدی از سود، مالیات شرکت را برآورد می نماید. این حالت علاوه بر لطمه به اعتبار شرکت، معمولا پرداخت مالیات بسیار بیشتری را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =