جواز تاسیس چیست و چه مراحلی دارد؟ |[مراحل و مدارک لازم]

جواز تاسیس

جواز تاسیس مجوزی است که به افراد مختلف که می‌توانند شخصیتی حقیقی داشته باشند، یا شخصیت آن‌ها حقوقی باشد، داده شود. برای شروع یک فعالیت اقتصادی یا تولیدی به این جواز نیاز خواهید داشت و بدون آن در ادامه با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. با اخذ جواز تاسیس، اشخاص می‌توانند وام‌های بدون بهره برای واحد تولیدی دریافت کنند. در شهر‌ک‌های صنعتی، فعالیت خود را شروع کنند. تمام مراحل اخذ جواز تاسیس اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است، اما برای برای دریافت وام‌های بیشتر از ۵ میلیارد، بهتر است که اشخاص حقوقی، متقاضی باشند.

ثبت شرکت‌ ها و افراد در قالب واحدهای حقیقی و حقوقی می‌توانند این جواز را دریافت کنند. به شرط آنکه قصد تاسیس یک واحد تولیدی مثل کارخانه داشته باشند. اولین قدم راه اندازی کارخانه یا واحد تولیدی دریافت جواز است. زمانی که قصد دریافت جواز دارید باید مشخص کنید که قرار است کارخانه برای شرکت خاصی یا فرد خاصی تاسیس شود. در صورتی که جواز قرار است تحت نام شرکت خاصی باشد، به صورت حقوقی و در غیر این صورت به صورت حقیقی صادر خواهد شد.

صاحبان این جواز می‌توانند در یکی از شهرک‌های صنعتی که در متن جواز قید شده، کالاهای مشخص شده در جواز را تولید نمایند. اگر شرکتی متقاضی جواز تاسیس باشد، باید حوزه فعالیتش، با فعالیت تولیدی یکسان باشد. همچنین، باید به این نکته اشاره شود، که بر اساس دستور العمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اگر شخصی مجوز دریافت کرد، اما تا یکسال گزارش پیشرفتی نداشت و همچنین، خود صنعتگر، هیچ اقدامی و فعالیتی در سایت این وزرات خانه انجام نداد، مجوز او باطل می‌شود.

مرجع صادر کننده جواز تاسیس صنایع کدام وزارتخانه یا سازمان است؟

بر حسب نوع فعالیت اقتصادی سرمایه گذار، مرجع صادر کننده جواز فوق متفاوت است. برای عمده فعالیت‌های صنعتی، مرجع صادر کننده وزارت صنعت و معدن تجارت می‌باشد. ولی سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشور در حوزه NGOها و احزاب، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات و صنایع کشاورزی و غذایی، وزارت کار و تعاون در حوزه کار آفرینی و مشاغل خانگی اقدام به صدور جواز بر حسب قوانین جاری می‌نمایند.

مزایای اخذ جواز تاسیس چیست؟

۱. تخصیص زمین صنعتی در شهرک‌های صنعتی به نرخ مصوب دولتی با پرداخت تنها ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد اقساط ۳۶ ماه (برای هر سه ماه یک قسط)

۲. ثبت برند فارسی برای محصولات در اداره ثبت علامت تجاری

۳. امکان شرکت در نمایشگاه‌های تجاری داخلی و خارجی

۴. امکان دریافت وام و تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس یک الی دو سال و دوره بازپرداخت بلند مدت

۵. در دسترس بودن پیش طرح توجیهی تایید شده توسط کارشناسان مرجع صادر کننده برای ارائه و جذب سرمایه گذاری

شرایط اخذ جواز تاسیس:

به صورت کلی اخذ جواز تاسیس باید مطابق با مراحل از پیش مشخص شده است. شرایط خاصی نیز با توجه به طبقه نوع کالا و جنس محصول از سمت وزارت مشخص شده بررسی و تایید گردد.

شرایط عمومی برای برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرح زیر می‌باشد:

  • شخص متقاضی می‌بایست دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • شرایط سنی برای شخص متقاضی حداقل ۲۰ سال می‌باشد.
  • شخص متقاضی باید دارای گواهی پایان خدمت و یا فرم معاف از خدمت باشد.
  • داشتن مجوز از شهرداری و اداره دارایی
  • داشتن گواهی سوء سابقه

نکات مهم که در هنگام اخذ جواز باید به آن توجه کنید:

فاصله ۱۲۰ کیلومتری با شهرها و مراکز مسکونی

مطابق قانون هر کسب و کاری که فعالیت آن بصورت تولیدی، کارخانه‌ای و کارگاهی است جهت شروع به فعالیت باید از شرکت‌ها مراکز مسکونی جهت جلوگیری از آلودگی برای افراد، به میزان حداقل ۱۲۰ کیلومتر دورتر باشد.

خرید و استفاده از اراضی صنعتی

پس از دریافت تاییدیه نهایی و صدور جواز، صاحبین کسب و کارها (کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها) می‌توانند با دریافت نامه‌ای از سمت صادر کننده جواز به شهرک‌های صنعتی مراجعه کرده تا از سایر زمین‌ها و اراضی واقف در شهرک استفاده کنند و یا حتی بصورت اقساطی زمین‌ها را خریداری نمایند.

دریافت جواز تنها برای محصولات مرتبط

در هنگان تکمیل مدارک و فرم ها شما باید محصولات خود را به سازمان مورد نظر اعلام کنید. در نظر داشته باشید که محصولات تولیدی شما همگی در یک حوزه مرتبط باشند و باید یک دیگر در ارتباط باشند. به عنوان مثال شما نمیتوانید برای قطعات خودرو، لوازم خوراکی، لازم بهداشتی بصورت یکجا جواز را دریافت کنید.

اخذ این مجوز به منزله تاسیس تولیدی و کارخانه می‌باشد. برای عرضه محصولات به بازار شما باید کد اقتصادی و پروانه بهره برداری داشته باشید.

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس:

مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز تاسیس با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص تقاضا دهنده کمی متفاوت می‌باشد. در این بخش سعی در ذکر هر دو مورد شده است.

مدارک لازم برای افراد حقیقی:

  • کپی تمام مدارک اشخاص حقیقی که شامل کارت ملی و شناسنامه می‌شود.
  • کپی کارت پایان خدمت اشخاص حقیقی و یا کارت معاف از خدمت.
  • آدرس محل سکونت همراه با شماره های تماس ثابت و همراه.
  • فهرست محصولات و کالاهای مورد درخواست برای تولید و ارائه.

مدارک لازم برای افراد حقوقی:

  • کپی تمام مدارک مدیر عامل که شامل کارت ملی و شناسنامه می‌باشد.
  • کپی کارت پایان خدمت و یا معاف از خدمت مدیر عامل.
  • تصویر آگهی در خصوص تاسیس کسب و کار همراه با آخرین تغییرات به وجود آمده در شرکت.
  • آدرس دقیق محل سکونت همراه با شماره‌های تماس ثابت و همراه مدیر عامل.
  • ارائه فهرست کامل از محصولات و کالاهای مورد تقاضا برای تولید.
  • فهرست شهرک‌های صنعتی.
  • درج واژه تولید در تقاضانامه در رابطه با فعالیت تولیدی.
  • تصویر فرم درخواست.
  • تصویری از فرم اظهارنامه شرکت.
  • مهر شرکت.

مراحل اخذ جواز تاسیس

برای ثبت درخواست اخذ جواز تاسیس باید به سایت بهینیاب مراجعه کنید، بعد از دریافت کلمه عبور و رمز کاربری، مجددا به سایت و بخش اخذ جواز تاسیس وارد بشوید، سپس مراحل زیر را مطابق تصاویر تکمیل کنید و در نهایت درخواست خود را ثبت نمایید.

۱. ثبت نام در سامانه بهین یاب

۲. دریافت نام کاربری و کلمه عبور

یک فرم و یک برگه‌ای که در آن درخواست جواز آورده می‌شود. شناسنامه و کارت ملی فردی که می‌خواهد جواز دریافت کند. تایید و بارگذاری این مدارک در سامانه صدور جواز تاسیس.

۳. تنظیم طرح توجیهی

یک طرح به نام طرح توجیحی و فنی، به همراه مهر شرکت و یک نقشه که در آن ساخت و ساز و نحوه‌ی چیدمان ماشین آلات مشخص شده باشد. تهیه نقشه توپوگرافی از محل اجرای طرح با درج مختصات جغرافیایی در صورت استقرار در اراضی منابع ملی.

۴. انجام استعلامات مختلف از جمله استعلام مربوط به سازمان حفاظت از محیط زیست

۵. رفع نواقص احتمالی اعلام شده از سوی کارشناسان مربوطه

۶. پس از تایید نهایی مراجعه به سازمان و دریافت مجوز تاسیس

ارائه اصل مدارک تهیه شده در مرحله اول به سازمان (با توجه به عدم عودت مدارک فوق، متقاضی ملزم به تهیه و نگهداری یک نسخه از مدارک واسناد در نزد خود می‌باشد.)

چند نکته:

برای تاسیس واحد صنعتی جواز تاسیس نیاز به پرداخت یک میلیون و نیم می‌باشد.

به طور متوسط مدت زمان اخذ جواز تاسیس به مدت ۱۴ روز یا ۲ هفته می‌باشد.

جواز حقیقی و حقوقی مشابه هستند و تفاوتی در آن‌ها مشابه نمی‌شود. اما اگر قرار باشد وام بالای یک میلیارد تومان برای صنعت مورد نظر اخذ شود بهتر است که حقوقی باشد.

پس از اخذ جواز تاسیس، متقاضی می‌تواند معرفی نامه زمین برای شهرک صنعتی و هم چنین از موسسه مذکور دریافت کند. چنانچه متقاضی تمایل داشته باشد، این موسسه می‌تواند در خصوص دریافت وام از بانک‌ها به منظور تولید نیز خدمات ارایه دهد. برای دریافت وام باید یک جلد طرح توجیهی که رقم هزینه‌های کامل در آن قید شده باشد به همراه داشت.

بعد از صدور جواز تاسیس می‌توان نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام کرد یعنی قبل از صدور پروانه باید جواز تاسیس گرفته شود.

جواز تاسیس به درخواست شخص و یا با منقضی شدن مدت زمان قانونی جواز، ابطال و از درجه اعتبار ساقط می‌گردد.

پس از طی این مراحل باید منتظر بود تا ثبت نام توسط کارشناس مربوطه بازبینی شود که در صورت عدم ایراد و عدم وجود نقص در اطلاعات وارد شده در سامانه، منجر به صدور جواز می‌شود.

هنگام گرفتن جواز صنایع باید به این مساله توجه داشته باشید که در یک جواز، کالاهای مرتبط با هم باید ذکر گردد، چون هر کالا یک کد دارد که باید با یکدیگر مرتبط باشند. پس از صدور جواز صنایع می‌توانید نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایید. یعنی جهت صدور پروانه بهره برداری، قدم نخست اخذ این جواز است.

سوالات متداول

مدت اعتبار جواز تاسیس چقدر است؟

این جواز از تاریخ صدور تا یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال قابل تمدید است که مدت تمدید با نظر کارشناسان و با توجه به پیشرفت کار متغییر می‌باشد. اگر تقاضایی برای تمدید صورت نگیرد، جواز فوق خود به خود از اعتبار خارج شده و باطل می‌شود.

آیا مدت اخذ جواز تاسیس به صورت حقیقی و حقوقی متفاوت است؟

خیر، حقیقی بودن یا حقوقی بودن درخواست کننده جواز در مدت لازم برای طی مراحل و اخذ جواز ندارد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز به صورت شخصیت حقیقی و حقوقی یکسان می باشد.

مالیات جواز تاسیس به چه صورت می‌باشد؟

طبق قانون صدور جواز تأسیس مشمول پرداخت حق تمبر می‌باشد. اما در نظر داشته باشید که این مالیات فقط در این زمان تعلق گرفته و در ادامه دیگر مالیاتی به این جواز تعلق نمی‌گیرد.

هزینه جواز تاسیس چقدر است؟

هزینه اخذ جواز تاسیس در صورتی وجود دارد که این کار را به شخص دیگری بسپارید و هزینه دستمزد و خدمات اداری را از شما بگیرند در غیر این صورت هزینه‌ای ندارد.

 

 

 

 

 

 

3 دیدگاه برای “جواز تاسیس چیست و چه مراحلی دارد؟ |[مراحل و مدارک لازم]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − نه =