سامانه استعلام شرکت‌های ثبت‌شده| استعلام نام، کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت‌ها و موسسات

سامانه استعلام شرکت‌های ثبت‌شده | استعلام نام، کد اقتصادی، شناسه ملی شرکت‌ها و موسسات)

ثبت شرکت به فعالیت‌های اقتصادی رسمیت می‌بخشد و موجب قانونی شدن تجارت‌ها می‌شود. بنابراین برای اطمینان پیدا کردن از ثبت قانونی شرکت‌‌ها و اعتبار آن حتماً پیش از بستن قرارداد باید آن را استعلام کرد. مرجع رسمی استعلام شرکت‌های ثبت‌ شده در ایران «سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور» است. این سامانه متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و زیر نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. در این مقاله به نحوه جست‌وجوی شرکت‌های ثبت‌شده و تایید صحت اطلاعات آنها می‌پردازیم.

 

روش های دسترسی به لیست اسامی شرکتهای ثبت شده:

تنها منبع قابل استناد برای یافتن اسم شرکت‌های ثبت‌ شده، سامانه شخصیت‌های حقوقی کشور است. با کلیک در اینجا می‌توانید به نشانی اینترنتی جدید این سامانه مراجعه کنید. جست‌وجو در این سایت به سه شیوه امکان‌پذیر است:

۱. وارد کردن نام شرکت (به صورت کامل یا بخشی از آن)

۲. وارد کردن شناسه ملی شرکت

۳. وارد کردن شماره ثبت شرکت

همچنین با مشخص کردن سازمان ثبت کننده شرکت، نوع شخصیت، اداره کل استان و واحد ثبتی شهرستان می‌توان بسیار دقیق‌تر در لیست اسامی شرکت‌های ثبت‌شده در ایران به جست‌وجو پرداخت. گاهی بدون محدود کردن سرچ، تعداد صفحات نتیجه بسیار زیاد خواهند شد و پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبال آن هستید دشوار می‌شود.

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی 

به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام انتخابی شرکت می توانید به سامانه ی استعلام اشخاص حقوقی کشور مراجعه کنید. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و علاوه بر شرکت ها تمامی اشخاص حقوقی کشور نظیر ارگان های دولتی و شهرداری ها را در بر می گیرد.

پس از وارد شدن در سامانه، درج نمودن حداقل یکی از سه قلم اطلاعاتی ذیل الزامی است:

شماره ثبت

شناسه ملی

نام شخصیت حقوقی

با وارد نمودن حداقل یکی از اطلاعات فوق، چنانچه شرکت مورد نظر قبلا ثبت شده باشد اطلاعات کلی آن شامل نام کامل، تاریخ تاسیس و ثبت، شناسه ملی واحد ثبتی آدرس و کد پستی شرکت قابل رؤیت می باشد.

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی 

در این روش برای استعلام نام شرکت، پس از ورود به سامانه ی فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید. در این سامانه تمامی آگهی های اشخاص حقوقی به همراه اطلاعاتی نظیر نام شرکت، موضوع شرکت و مشخصات اعضای شرکت جهت اصالت سنجی به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

استفاده از سامانه روزنامه رسمی

ورود به سامانه روزنامه رسمی به آدرس و تکمیل گزینه‌های شماره ملی و نام شرکت جهت دریافت لیست اسامی و استعلام نام شرکت‌ها.

 

 نوشته مرتبط: نحوه استعلام برندها

نام موسسات حقوقی ثبت شده

برای استعلام موسسات حقوقی و اطمینان یافتن از مجاز بودن فعالیت‌های آنها باید پاسخ استعلام سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور را مشاهده نمایید. این اطلاعات عبارت‌اند از:

  • ثبت‌کننده شخصیت حقوقی که باید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد.
  • نوع شخصیت حقوقی که باید موسسه باشد.
  • نام کامل موسسه و شماره ثبت و مجوز آن
  • شناسه ملی و کد اقتصادی مجموعه
  • نشانی و کد پستی موسسه
  • تاریخ تاسیس موسسه، آخرین به‌روزرسانی اطلاعات و زمان گرفتن استعلام
  • وضعیت موسسه که باید فعال باشد.

استعلام شناسه ملی شرکت

به منظور استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی از طریق سایت پیگیری شناسه ملی شرکت در مرحله اول باید وارد این سایت شد. در ادامه مراحل ورود به سایت و استعلام به ترتیب قرار داده شده است.

۱.مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت ( سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ) را جست و جو نمایید. و سپس وارد سایت پیگیری شناسه ملی شرکت شوید. شما می‌توانید در اینجا بر روی سایت پیگیری کلیک نمایید و مستقیم وارد سایت شوید.

۲.پس از ورود به سامانه استعلام شناسه ملی، نوبت به استعلام شناسه ملی از طریق سامانه استعلام شناسه ملی می‌رسد.

به منظور استعلام شناسه ملی شخص حقوقی مورد نظر از طریق سامانه استعلام شناسه ملی، یکی از اطلاعات مربوط به نام شخص حقوقی یا شماره ثبت وی را که مطابق مقررات نظام نامه ثبت شرکت‌ها دریافت گردیده، در کادر مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، دکمه جست و جو را که در بالا سمت چپ قرار داشته، بزنید.

۳.اگر شخص حقوقی مورد نظر شما ثبت شده و دارای شناسه ملی باشد، مطابق تصویر، در کادر مشخص شده اطلاعات وی نمایش داده می‌شود که در ستون اول از سمت راست جدول می‌توانید شناسه ملی شخص حقوقی مورد نظر خود را مشاهده و استعلام نمایید. همانطور که گفتیم اشخاص حقوقی موظف بوده که برای دریافت شناسه ملی اقدام نمایند.

استعلام شرکت بر اساس شماره ثبت

شما می‌توانید با ورود سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تکمیل شناسه ملی، نام و شماره ثبت شرکت مورد نظر مانند مراححل توصیح داده شده از ثبت شرکت اطمینان حاصل فرمایید.

استعلام کد اقتصادی شرکت

کد اقتصادی شرکت‌های تجاری عددی دوازده رقمی است که سازمان امور مالیاتی آن را صادر می‌کند. برای استعلام کد اقتصادی شرکت باید به سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی «evat.ir» مراجعه کرد. برای دسترسی به این اطلاعات، علاوه بر نام دقیق شخصیت حقوقی به شماره ملی متقاضی نیز احتیاج است. بنابراین شرکت‌هایی که قصد عقد قراردادهای دولتی یا حضور در مناقصات و مزایدات را دارند پیش از هر اقدامی باید به این سامانه مراجعه کنند و پس از احراز هویت، کد اقتصادی خود را دریافت نمایند.

استعلام شرکت با شماره ثبت:

  • راه اول: فرد باید به سایت «ssaa.ir» مراجعه کند و پس از تکمیل فیلد مورد نظر، جهت دریافت استعلام اقدام نماید.
  • دوم: ورود به سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور به نشانی «ssaa.ir» و تکمیل شناسه ملی، نام و شماره ثبت و اطمینان از ثبت شرکت.
  • سوم: ورود به سامانه روزنامه رسمی به آدرس «ir» و تکمیل گزینه‌های شماره ملی و نام شرکت جهت دریافت اطلاعات.

استعلام شرکت و شخصیت حقوقی

برای استعلام شناسه ملی شخصیت حقوقی می توانید به آدرس «ilenc» مراجعه نمایید.

پس از ورود اطلاعات سازمان ثبت کننده، شناسه ملی شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، شماره ثبت شخصیت، اداره کل، نام شخصیت، واحد ثبتی را وارد نموده و بر روی جستجو بزنید. توجه کنید که دکمه جستجو بالای صفحه است و باید پیش از زدن دکمه جستجو، تصویر امنیتی را نیز وارد نمایید. همچنین وارد نمودن حداقل یکی از سه قلم اطلاعاتی شناسه ملی شخصیت حقوقی، شماره ثبت شخصیت، نام شخصیت الزامی است. جستجو با وارد کردن هریک از این سه قلم نیز انجام می شود و نیازی به پرکردن سایر موارد نیست.

شناسه ملی کدی یازده رقمی است که به شرکت‌های ثبت‌شده اختصاص پیدا می‌کند. شناسه ملی شرکت را نباید با شماره ثبت شرکت اشتباه گرفت. شماره ثبت مربوط به اداره صادرکننده آن در استان و شهری مشخص است، اما شناسه ملی شرکت هویت منحصربه‌فرد آن شرکت در سطح کشور است. گفتنی است که تمام اشخاص حقوقی در ایران موظف به ارائه این شناسه در تمام اسناد و آگهی‌های خود هستند. برای استعلام نیز به صورت آنلاین باید به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی مراجعه کرد.

 

»»» انحلال شرکت

استعلام شرکت با کد ملی

زمانی که افراد حقوقی اقدام به ثبت شرکت می‌کنند، برای این فرآیند نیاز به یک کد ثبتی خواهند داشت. این کد می‌تواند موارد مشابهی داشته باشد؛ به همین دلیل برای هر شرکت یک کد ملی مجزا در نظر گرفته می‌شود. این کد می‌تواند صحت یک شرکت و قانونی بودن آن را مشخص نماید. در بسیاری از موارد افراد حقوقی و حقیقی برای بستن قرار داد با شرکت‌های مختلف باید از صحت رسمی و قانونی بودن آن شرکت مطمئن شوند. یکی از روش‌های استعلام گیری یک شرکت استفاده از کد ملی یازده رقمی است. این کد می‌تواند کمک زیادی برای به دست آوردن اطلاعات یک شرکت باشد. برای استعلام می‌توان به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی مراجعه کرد.

 

استعلام ثبت شرکت‌ها

برای جست‌وجوی شرکت‌های ثبت‌شده در ایران علاوه بر سامانه استعلام شرکت ثبت‌شده می‌توان به سایت روزنامه رسمی نیز مراجعه نمود. تاسیس شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و هر نوع تغییری در آنها باید در روزنامه رسمی آگهی شوند. برای جست‌وجو در این آگهی‌ها باید به نشانی اینترنتی « rrk.ir» مراجعه فرمایید. این وب‌سایت با اجرایی شدن طرح یکپارچه‌سازی پایگاه آگهی‌های قانونی بسیار کاراتر از قبل شده است. فقط توجه داشته باشید که ممکن است که شرکت و موسسه‌ی حقوقی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد، ولی هنوز آگهی آن در روزنامه رسمی کشور چاپ نشده باشد.

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون استعلام شرکت‌ها و موسسات قانونی ✅ 

 

✅ چگونه می‌توان قانونی بودن یک شرکت را استعلام کرد؟

✔️ برای استعلام قانونی بودن شرکت‌ها در ایران باید به «سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور» مراجعه نمود.

✅ چگونه می‌توان لیست اسامی شرکت‌های ثبت‌شده در ایران را به دست آورد؟

✔️ برای استعلام اسم شرکت‌های ثبت‌شده باید در سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به جست‌وجو پرداخت.

✅ چگونه می‌توان نام موسسات حقوقی ثبت‌شده را استعلام نمود؟

✔️ موسسات حقوقی مجاز در ایران زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کنند. بنابراین برای دسترسی به مشخصات و نام موسسات حقوقی ثبت شده باید به سامانه استعلام شخصیت‌های حقوقی رجوع نمود.

✅ استعلام شرکت‌های ثبت‌ شده چگونه انجام می‌شود؟

✔️ برای این منظور کافی است نام شرکت یا شناسه ملی شرکت یا شماره ثبت شرکت را در سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور وارد نمایید و پاسخ استعلام خود را مشاهده نمایید.

✅ برای استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت باید چه اقدامی انجام داد؟

✔️ کد اقتصادی شرکت‌های تجاری عددی دوازده رقمی است که سازمان امور مالیاتی آن را صادر می‌کند. برای استعلام آن باید به وبسایت «ایوت» مراجعه کرد. اما شناسه ملی کدی یازده رقمی است که به شرکت‌های ثبت‌شده اختصاص پیدا می‌کند و سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به صورت جداگانه برای این منظور طراحی شده است.

4 دیدگاه در سامانه استعلام شرکت‌های ثبت‌شده| استعلام نام، کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت‌ها و موسسات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *