قوانین، مدارک لازم، مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی (در سال ۱۴۰۰)

قوانین، مالیات تاکسی، مدارک لازم، مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی (در سال ۱۴۰۰) taxi tax returns

اظهارنامه مالیاتی تاکسی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی تاکسی یکی از انواع مالیات‌هایی است که سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله نرخ آن را برای شاغلین در این حوزه تعیین می‌کند. بر این اساس، کلیه دارندگان تاکسی موظف هستند درآمد خود را به این سازمان اعلام نمایند و مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند. این فرایند در حال حاضر از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا اداره پست انجام می‌پذیرد و نیازی به تنظیم اظهارنامه مالیاتی تاکسی در سال ۱۴۰۰ به صورت جداگانه وجود ندارد. همچنین افرادی که صاحب دو تاکسی یا بیشتر باشند، ماشین اول آنها از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی در سال ۱۴۰۰

  • سند مالکیت تاکسی
  • کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو
  • وکالت‌نامه نماینده قانونی (در صورتی که صاحب ماشین شخصاً برای این کار اقدام نکرده باشد و وکیل رسمی او مأمور انجام این کار شده باشد.)

گفتنی است که هزینه ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی ۱۴۰۰ در دفاتر پستی و پیشخوان دولت رایگان است.

 

سامانه مالیات بر درآمد تاکسی‌ها

این سامانه از طریق اینترنت و در شعب پستی و پیشخوان دولت در دسترس است. بنابراین افراد برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی ۱۴۰۰ باید به صورت حضوری به یکی از این دفاتر مراجعه کنند. گفتنی است که پس از وارد کردن اطلاعات خودرو و مالک آن، اگر نقص یا مغایرتی در پرونده وجود نداشته باشد، قبض مالیاتی به صورت مقطوع و سیستمی محاسبه و صادر می‌شود. باید یادآوری کرد که فرایند ثبت اظهارنامه مالیاتی برای تاکسی‌ها متفاوت است با آنچه اشخاص حقوقی و حقیقی باید برای خوداظهاری مالیاتی انجام دهند. همچنین اگر مودی قصد دریافت مفاصا حساب مالیاتی تاکسی را داشته باشد، می‌تواند در همین مرحله درخواست صدور و چاپ آن را بدهد. بدیهی است که آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی برای صاحبان خودرو ضرورتی ندارد و متصدیان این ادارات باید به این سیستم‌ها تسلط داشته باشند.

 

نوشته مرتبط: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی

 

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی چگونه است؟

کلیه صاحبان تاکسی موظف‌اند در پایان هر سال مالی مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی (دریافت قبض مالیات مقطوع عملکرد مربوطه) به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. این کار از طریق دفاتر پست و دفاتر پیشخوان خدمات انجام می‌پذیرد و مودی می‌تواند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از این دفاتر ارائه‌دهنده خدمت مراجعه نماید. گفتنی است که این فرایند در سراسر کشور به صورت یکپارچه انجام می‌گیرد و کلیه فعالیت‌ها به شکل مستقیم در سازمان منعکس می‌شود. در این فرایند، ثبت‌نام افراد، تسلیم اظهارنامه (دریافت قبض مالیات مقطوع عملکرد مربوطه) و صدور مفاصا حساب از طریق سامانه مالیات بر درآمد تاکسی‌ها صورت می‌پذیرد. همچنین افراد می‌توانند فارغ از محل زندگی و کار خود، این فرآیند را از طریق این سامانه در هر زمان و در هر مکانی به سادگی پیگیری نمایند.

 

مهلت اظهارنامه مالیاتی تاکسی ۱۴۰۰

تمامی صاحبان وسایل نقلیه تاکسی باید حداکثر تا تاریخ سی و یکم خرداد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت و یا پست مراجعه نمایند و اظهارنامه مالیاتی تاکسی پراید یا سمند یا هر خودروی دیگری را تکمیل نمایند. در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، زمان اظهارنامه مالیاتی تاکسی‌ها تا سی و یکم مرداد تمدید شده بود اما در سال جدید هنوز اطلاعیه‌ای در این مورد صادر نشده است. باید یادآوری کرد که اگر مودیان در زمان مقررشده اقدامات لازم برای ثبت قانونی اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ خود را انجام ندهند، به میزان دیرکردشان جریمه خواهند شد.

 

قوانین مالیاتی تاکسی‌ها در ایران

طبق قانون، تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان تاکسی بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور به این آدرس است که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کند. مطابق با دستورالعمل جدید این سازمان، صاحبان تاکسی پراید یا پژو یا سمند یا غیره با توجه به گروه‌بندی استانی باید مالیات خود را پرداخت نمایند. این تقسیم‌بندی با توجه به امکانات، وضعیت اقتصادی و شرایط جوی انجام گرفته است.

گروه ۱: شهر تهران.

گروه ۲: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، مازندران، هرمزگان و سایر شهرهای استان تهران (به غیر از شهر تهران).

گروه ۳: استان‌های کرمان، گلستان، سمنان، آذربایجان غربی، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

گروه ۴: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی.

گروه ۵: استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل.

 

گروه‌بندی استان‌ها

(شهرها و شهرستان‌ها)

استان گروه یک استان‌های گروه دو استان‌های گروه سه استان‌های گروه چهار استان‌های گروه پنج
مراکز استان ۱۰۰% ۹۵% ۹۰% ۸۵% ۸۰%
شهرستان‌های طبقه الف ۹۵% ۹۰% ۸۵% ۸۰% ۷۵%
شهرستان‌های طبقه ب ۹۰% ۸۵% ۸۰% ۷۵% ۷۰%

 

نوشته مرتبط: راهنمای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی وانت‌بار

 

در خصوص مالکین تاکسی که دارای دو خودرو یا بیشتر باشند، با توجه به اینکه درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده ۱۰۹ قانون مالیات‌های مستقیم است، لذا خودروی اول معاف از مالیات است. همچنین با توجه به امکان استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به اینکه فعالیت اصلی مودی با ماشین اول انجام شده است، مالیات ماشین‌های بعدی نیز به صورت مقطوع طبق آنچه ذکر شد تعیین می‌شود.

 

مودیانی که در سال ۱۴۰۰ به صورت کامل فعالیت نداشته‌اند، اظهارنامه مالیاتی تاکسی آنها بر اساس مدت کارکردشان قطعی می‌گردد. همچنین به طور کلی، صاحبان مشاغلی که مشمول این دستورالعمل می‌گردند، تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک مربوط به آیین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم ندارند و فقط مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات پست و تکمیل فرم مربوطه کفایت می‌کند.

 

صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلف‌اند نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال ۱۴۰۰ حداکثر تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ اقدام نمایند. بدیهی است عدم پرداخت مالیات در مهلت یادشده موجب تعلق جریمه موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد.

 مالیات صاحبان انواع تاکسی‌های پلاک سفید و همچنین تاکسی آژانس‌ها و همچنین سواری‌های کرایه آژانس‌ها یا مؤسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا سایر مراجع از جمله مراجع دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها طبق همین دستورالعمل محاسبه و وصول می‌گردد.

 

مالیات عملکرد صاحبان تاکسی‌هایی که در سال ۱۴۰۰ به صورت قطعی به اشخاص غیر واگذار می‌گردند معادل ۱۰٪ (ده درصد) بیشتر از این دستورالعمل بر حسب مدت فعالیت و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل مطالبه خواهد شد. البته فروشندگان خودروهای مزبور، برای عملکرد سال ۱۴۰۰ تا تاریخ انتقال، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و انجام سایر تکالیف مقرر مربوط به اتومبیل مورد نظر نخواهند بود.

 

همچنین نظر به اینکه مالیات صاحبان تاکسی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‌گردد. لذا اعمال مقررات ماده ۱۳۷ (معافیت‌های پزشکی مالیاتی)، ماده ۱۶۵ (کسر خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات بر اثر حوادث و سوانح) و ماده ۱۷۲ (کمک‌های اعطایی نقدی و غیرنقدی) قانون مالیات‌های مستقیم و سایر موارد مشابه در خصوص این‌گونه مودیان منتفی است.

 

✅ پرسش‌های پرتکرار در مورد اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی تاکسی ✅

 

✅ منظور از اظهارنامه مالیاتی تاکسی چیست؟

✔️ اظهارنامه مالیات بر درآمد تاکسی یکی از انواع مالیات‌هایی است که دارندگان تاکسی‌ها موظف‌اند هر ساله آن را پرداخت نمایند.

✅ آخرین مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی چه تاریخی است؟

✔️ آخرین فرصت ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد تاکسی‌ها پایان خرداد ماه هزار و چهارصد است. برای اطلاع از تمدید احتمالی این تاریخ باید به سایت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ مراجعه نمود.

✅ تسلیم اظهارنامه مالیات تاکسی به چه ترتیب است؟

✔️ مالکان انواع تاکسی باید تا تاریخ سی و یک خرداد ۱۴۰۰ به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات پست مراجعه نمایند و با ارائه مدارک شناسایی خود و ماشین‌شان، مالیات بر درآمد رانندگان تاکسی را پرداخت نمایند. همچنین افراد همواره می‌توانند با ورود به سامانه مالیات بر درآمد تاکسی‌ها مراحل پیشرفت کار خود را مشاهده نمایند.

✅ اظهارنامه مالیاتی تاکسی سمند چیست؟

✔️ کلیه صاحبان خودروهای تاکسی سمند یا پراید یا پژو موظف هستند هر ساله قبض مالیات مقطوع عملکرد خود را دریافت و آن را پرداخت نمایند. این فرایند زیر نظر سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکپارچه در سراسر ایران انجام می‌شود.

5 دیدگاه برای “قوانین، مدارک لازم، مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی (در سال ۱۴۰۰)

  1. حسن گفته:

    سلام من تاکسی به شماره پلاک مناطق آزاد کیش دارم رفتم دفتر پیشخوان توی سیستم فقط پلاک سرزمین اصلی بود پلاک جزیره نبود نتونست ثپتنام کنه ، لطفا راهنمایی کنید که از چه طریقی باید ثپت کنم ؟

  2. اشتراک‌ها: اظهارنامه مالیاتی خودرو؛ نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی سال 99 (1400) ✅

  3. اشتراک‌ها: اظهارنامه مالیاتی وانت بار | قوانین و چگونگی ثبت نام در سال 1401

  4. چاپ نگار گفته:

    ممنون از مقاله زیباتون و خداییش خیلی از تاکسی داران نمیدونن که باید اظهارنامه پر کنن و بعد ها دچار مشکل میشن این قشر زحمت کش ندونسته و با نداشتن اطلاعات دوباره و دوباره جریمه میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =