قوانین، مدارک لازم، مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی وانت نیسان، پیکان وانت و پراید وانت (در سال ۱۴۰۱)

قوانین، مدارک لازم، مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی وانت نیسان، پیکان وانت و پراید وانت (در سال ۱۴۰۰)

اظهارنامه مالیاتی وانت (نیسان زامیاد، پیکان، پراید، مزدا، آریسان)

اظهارنامه مالیاتی وانت یکی از انواع مالیات‌هایی است که سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله نرخ آن را برای شاغلین در این حوزه تعیین می‌کند. بر این اساس، کلیه دارندگان وانت موظف هستند درآمد خود را به این سازمان اعلام نمایند. این فرایند در حال حاضر از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا اداره پست انجام می‌پذیرد و نیازی به تنظیم اظهارنامه مالیاتی وانت بار در سال ۱۴۰۱ به صورت جداگانه وجود ندارد. همچنین افرادی که صاحب دو وانت یا بیشتر باشند، ماشین اول آنها از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

 

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه مالیاتی وانت

  • سند مالکیت وانت (برگ سبز خودرو)
  • کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو
  • وکالت‌نامه نماینده قانونی (در صورتی که صاحب وسیله نقلیه شخصاً برای این کار اقدام نکرده باشد و وکیل رسمی او مامور انجام این کار شده باشد.)

گفتنی است که هزینه ثبت اظهارنامه مالیاتی وانت ۱۴۰۱ در دفاتر پستی و پیشخوان دولت رایگان است.

 

سامانه و نحوه استعلام مالیات بر درآمد وانت‌ها 

این سامانه از طریق اینترنت و در شعب پستی و پیشخوان دولت در دسترس است. بنابراین افراد برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی وانت ۱۴۰۱ باید به صورت حضوری به یکی از این دفاتر مراجعه کنند. پس از وارد کردن اطلاعات وسیله نقلیه باری و مالک آن، در صورت وجود نقص یا مغایرتی در پرونده، قبض مالیاتی به صورت مقطوع و سیستمی محاسبه و صادر می‌شود. باید یادآوری کرد که فرایند ثبت نام اظهارنامه مالیاتی وانت نیسان متفاوت است با آنچه اشخاص حقوقی و حقیقی باید برای خوداظهاری مالیاتی انجام دهند. همچنین اگر مودی قصد دریافت مفاصا حساب مالیاتی وانت را داشته باشد، می‌تواند در همین مرحله درخواست صدور و چاپ آن را بدهد. آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی وانت بار برای صاحبان خودرو ضرورتی ندارد و کارمندان این دفاتر باید به این سیستم‌ها تسلط داشته باشند.

 

نوشته مرتبط: راهنمای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی

 

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی مشاغل وانت‌بار

کلیه صاحبان وانت بار موظف‌اند در پایان هر سال مالی مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی (دریافت قبض مالیات مقطوع عملکرد مربوطه) به سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس ارائه دهند. این کار از طریق دفاتر پست و دفاتر پیشخوان انجام می‌پذیرد و مودی می‌تواند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از این دفاتر ارائه‌دهنده خدمات مراجعه نماید. گفتنی است که این فرایند در سراسر کشور به صورت یکپارچه انجام می‌گیرد و کلیه فعالیت‌ها مستقیماً در سازمان منعکس می‌گردد.

در این فرایند، ثبت‌نام اشخاص، تسلیم اظهارنامه مالیاتی مزدا، وانت پیکان، وانت پراید و صدور مفاصا حساب از طریق سامانه مالیات بر درآمد وانت‌ها صورت می‌پذیرد. همچنین افراد می‌توانند این فرایند را از طریق این سامانه در هر زمان و در هر مکانی به سادگی پیگیری نمایند.

 

»»» پلمپ دفاتر

 

مهلت اظهارنامه مالیاتی وانت ۱۴۰۱

تمامی صاحبان وسایل نقلیه وانت باید حداکثر تا تاریخ سی و یکم خرداد اظهارنامه مالیاتی وانت بار را تکمیل نمایند. در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، زمان اظهارنامه مالیاتی نیسان تا سی و یکم مرداد تمدید شده بود اما در سال جدید هنوز اطلاعیه‌ای در این مورد صادر نشده است. اگر مودیان در زمان مقررشده اقدامات لازم برای ثبت قانونی اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ خود را انجام ندهند، به میزان دیرکردشان جریمه خواهند شد.

 

نوشته مرتبط: راهنمای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی

 

قوانین مالیاتی وانت‌های (نیسان زامیاد، پیکان وانت، مزدا، پراید وانت، آریسان)

طبق قانون، تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۱ صاحبان وانت بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. مطابق با دستورالعمل جدید این سازمان، صاحبان وانت مزدا، نیسان، وانت پراید، وانت پیکان و وانت سمند با توجه به گروه‌بندی استانی باید مالیات خود را پرداخت نمایند. این تقسیم‌بندی با توجه به امکانات، وضعیت اقتصادی و شرایط جوی انجام گرفته است.

گروه ۱: شهر تهران.

گروه ۲: استان‌های اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، قزوین، گیلان، مازندران و سایر شهرهای استان تهران (به غیر از شهر تهران).

گروه ۳: استان‌های کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، آذربایجان غربی، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

گروه ۴: استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و خراسان شمالی.

 گروه ۵: استان‌های اردبیل، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی.

 

گروه‌بندی استان‌ها

(شهرها و شهرستان‌ها)

استان گروه یک استان‌های گروه دو استان‌های گروه سه استان‌های گروه چهار استان‌های گروه پنج
مراکز استان ۱۰۰% ۹۵% ۹۰% ۸۵% ۸۰%
شهرستان‌های طبقه الف ۹۵% ۹۰% ۸۵% ۸۰% ۷۵%
شهرستان‌های طبقه ب ۹۰% ۸۵% ۸۰% ۷۵% ۷۰%

 

نکات قابل توجه

در خصوص مالکین وانتی که دارای دو خودرو یا بیشتر باشند، با توجه به اینکه درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده ۱۰۹ قانون مالیات‌های مستقیم است، لذا خودروی اول معاف از مالیات است. با توجه به امکان استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به اینکه فعالیت اصلی مودی با ماشین اول انجام شده است، مالیات ماشین‌های بعدی نیز به صورت مقطوع طبق آنچه ذکر شد تعیین می‌شود.

 

مودیانی که در سال ۱۴۰۱ به صورت کامل فعالیت نداشته‌اند، اظهارنامه مالیاتی وانت آنها بر اساس مدت کارکردشان قطعی می‌گردد. همچنین، صاحبان مشاغلی که مشمول این دستورالعمل می‌گردند، تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای نیسان و اسناد و مدارک مربوط به آیین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم ندارند. فقط مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات پست و تکمیل فرم مربوطه کفایت می‌کند.

جریمه پر نکردن اظهارنامه مالیاتی وانت

صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلف‌اند نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال ۱۴۰۱ حداکثر تا پایان خرداد ماه اقدام نمایند. بدیهی است عدم پرداخت مالیات در مهلت یادشده موجب تعلق جریمه موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد. چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ۱۰ درصد مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد.

 

»»» انحلال شرکت

 

مالیات صاحبان انواع وانت‌های پلاک سفید و همچنین خودروهای وانت بار آژانس‌ها یا مراجع دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها نیز طبق همین دستورالعمل محاسبه و وصول می‌گردد.

مالیات عملکرد صاحبان وانت‌هایی که در سال ۱۴۰۱ به صورت قطعی به اشخاص غیر واگذار می‌گردند معادل ۱۰ درصد بیشتر از این دستورالعمل بر حسب مدت فعالیت و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل مطالبه خواهد شد. البته فروشندگان خودروهای مزبور، برای عملکرد سال ۱۴۰۱ تا تاریخ انتقال، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی وانت بار نخواهند بود.

همچنین نظر به اینکه مالیات صاحبان وانت موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‌گردد، لذا اعمال مقررات ماده ۱۳۷ (معافیت‌های پزشکی مالیاتی)، ماده ۱۶۵ (کسر خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات بر اثر حوادث و سوانح) و ماده ۱۷۲ (کمک‌های اعطایی نقدی و غیرنقدی) قانون مالیات‌های مستقیم و سایر موارد مشابه در خصوص این‌گونه مودیان منتفی است.

 

✅ پرسش‌های متداول در مورد اظهارنامه مالیاتی مشاغل مرتبط با وانت‌بار ✅

 

✅ منظور از اظهارنامه مالیاتی وانت بار چیست؟

✔️ اظهارنامه مالیات بر درآمد وانت یکی از انواع مالیات‌هایی است که دارندگان این خودروها موظف‌اند هر ساله آن را پرداخت نمایند.

✅ آخرین مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی وانت چه تاریخی است؟

✔️ آخرین فرصت ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد وانت‌ها پایان خرداد ماه هزار و چهارصد و یک است. برای اطلاع از تمدید احتمالی این تاریخ باید به سایت اظهارنامه مالیاتی وانت ۱۴۰۱ مراجعه نمود.

✅ تسلیم اظهارنامه مالیات وانت به چه ترتیب است؟

✔️ مالکان انواع وانت باید تا تاریخ سی و یک خرداد به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات پست مراجعه نمایند و با ارائه مدارک شناسایی خود و ماشین‌شان، مالیات بر درآمد رانندگان وانت را پرداخت نمایند. همچنین افراد همواره می‌توانند با ورود به سامانه مالیات بر درآمد وانت بار مراحل پیشرفت کار خود را مشاهده نمایند.

✅ اظهارنامه مالیاتی وانت نیسان چیست؟

✔️ کلیه صاحبان خودروهای نیسان باری موظف هستند هر ساله قبض مالیات مقطوع عملکرد خود را دریافت و آن را پرداخت نمایند. این فرایند زیر نظر سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکپارچه در سراسر ایران انجام می‌شود.

✅ نحوه دریافت اظهارنامه مالیاتی وانت پیکان چگونه است؟

✔️ افراد برای دریافت اظهارنامه مالیاتی مزدا، وانت پیکان و وانت پراید باید به یکی از شعبه‌های اداره پست یا دفترهای پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *