اصول انتخاب بهترین نام برای شرکت چیست؟ [معیارهای انتخاب نام تجاری]

انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود سهامی خاص سهامی عام تضامنی نسبی مختلط سهامی و مختلط غیر سهامیChoose Company Name

انتخاب نام شرکت یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخاب‌های افراد در فرایند ثبت شرکت است. این انتخاب زمانی دشوارتر می‌شود که با محدودیت‌های قانونی و مقررات نام‌گذاری شرکت‌های تجاری نیز روبه‌رو می‌شویم. یافتن عبارتی بامعنا و متناسب با تخصص و خدمات مجموعه بسیار چالش‌برانگیز است و نیاز به خلاقیت و مشاوره دارد. این چالش برای تمامی کمپانی‌های تجاری در سراسر دنیا وجود دارد و به نوع شرکت یا موضوع فعالیت آن وابسته نیست.

حتی برخی معتقدند ورود موفق به بازار و جذب سرمایه‌گذاران به انتخاب نامی مناسب برای شرکت مرتبط است و پیشرفت کسب‌وکارها با اسم کمپانی آنها گره خورده است. عملکردی هوشمندانه در این مرحله می‌تواند کمک زیادی به صاحبان صنایع بزرگ و کوچک برای تصمیم‌گیری‌های بعدی آنها بکند. نام‌گذاری شرکت چه به صورت ابداعی و انتزاعی انجام بگیرد و چه صریحاً بیانگر خدمات و محصولات شرکت باشد باید در ذهن مشتریان بماند و نشانگر تجربه و ارزش‌های مجموعه باشد.

 

نوشته‌ی مرتبط: اصول انتخاب بهترین نام برای برند

 

قوانین و مقررات تعیین نام شرکت‌ها

«دستورالعمل تعیین نام شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری» مرجع رسمی انتخاب نام شرکت‌ها در ایران است. این دستورالعمل را اداره تعیین نام اشخاص حقوقی و ثبت تجاری تدوین کرده است. از سوی دیگر، «قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» نیز الزامات دیگری را در این زمینه ایجاد کرده است. فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرجع تایید یا رد نام‌هایی خواهد بود که از دیگر زبان‌ها وام گرفته شده باشند. بر این اساس، هنگام انتخاب نام شخصیت حقوقی علاوه بر تکراری نبودن اسم باید به این موارد نیز توجهی ویژه داشت. گفتنی است که قوانین نام‌گذاری شرکت در سراسر کشور یکسان است.

 

دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی

آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی بیگانه

 

 

مهم‌ترین نکات انتخاب نام شرکت

اشخاص حقوقی باید دارای نامی منحصربه‌فرد باشند. این اسم علاوه بر خاص بودن باید در نگاه اول ماهیت کار آنها را نیز منعکس نماید. برای این منظور ابتدا باید از انتخاب اسامی عجیب و غریب پرهیز کنید. واژگانی را برگزینید که کوتاه و خوش‌آهنگ باشند و تلفظ آنها دشوار نباشد. همچنین کلماتی را مد نظر قرار دهید که به راحتی نوشته می‌شوند و در یادها می‌مانند. این عناوین شانس بسیار بیشتری برای محبوبیت پیدا کردن نزد مشتریان دارند.

به انواع مخفف‌ها (کوته‌نوشت‌ها) و واج‌آرایی آنها هم فکر کنید. گاهی برخی سرواژه‌ها یا سرنام‌ها می‌توانند معنادار باشند و به راحتی مصطلح شوند. عده‌ای بر این عقیده هستند که مخاطبان با شنیدن اسم انتخابی باید تصویری را در ذهن مجسم کنند و از این طریق عبارت مورد نظر را به خاطر بسپارند. در نتیجه، باید ابتکار به خرج داد و از عناوین غیرخلاقانه و پیش‌پاافتاده حذر کرد.

مهم‌ترین نکته در انتخاب نام شرکت، کارآمدی و تناسب آن است و کلید رسیدن به این هدف، داشتن استراتژی مشخص و درست است. به طور کلی، تصمیم‌گیری در این مورد فرایندی پیچیده و زمان‌بر است. از آنجایی که تعیین نام شرکت می‌تواند سهم بسیار مهمی در بازاریابی کسب‌وکارتان ایفا کند، بهتر است وقت و دقت کافی را به این موضوع اختصاص دهید تا پس از مدتی مجبور به تغییر آن نشوید.

 

نام‌گذاری انواع کمپانی‌های تجاری

در قانون تجارت ایران، هفت نوع شرکت تجاری تعریف شده است: شرکت سهامی خاص و سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیرسهامی، و شرکت تعاونی تولید و مصرف. انتخاب نوع شرکت به زمینه فعالیت شما و برنامه کاری آینده‌تان بستگی دارد، اما رعایت مقررات هر یک از این قالب‌ها الزامی خواهد بود. بر اساس تازه‌ترین آمار ثبت شرکت‌ ها در ایران، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص بیشترین متقاضی را در سال‌های اخیر داشته‌اند. دلیل اصلی این اقبال به شرایط قانونی آسان‌تر ثبت آنها برمی‌گردد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، نحوه صحیح نام‌گذاری شرکت‌ها است. مواد قانونی تعیین نام هر یک از انواع این کمپانی‌ها عبارت‌اند از:

 

انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود: شرکت‌های با مسئولیت محدود بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می‌شوند و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه‌شان به قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول تعهدات مجموعه خواهند بود. نکته بسیار مهمی که در نام‌گذاری این نوع کمپانی‌ها وجود دارد این است که در اسم شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود قید شود، وگرنه آن مجموعه در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب می‌شود و تابع مقررات آن خواهد بود. در نتیجه، اسم شرکت با مسئولیت محدود نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد.

تعیین نام شرکت سهامی خاص: در شرکت‌های سهامی خاص، تمام سرمایه مجموعه را خود موسسین در هنگام تاسیس تامین می‌کنند. با این حال، باید از درج اسم شرکا در نام شرکت پرهیز کرد. همچنین عبارت شرکت سهامی خاص باید قبل یا بعد از اسم شرکت و بدون فاصله با آن به صورت روشن و خوانا در کلیه اوراق، آگهی‌ها و اطلاعیه‌ها قید شود.

 

اسم شرکت‌های سهامی عام: در شرکت‌های سهامی عام، قسمتی از سرمایه مجموعه از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد نام‌گذاری این کمپانی‌های بزرگ تجاری باید به آن توجه داشت، درج عبارت سهامی عام در تمامی آگهی‌ها، اوراق و اطلاعیه‌ها است. این عبارت باید به طور کامل و به صورت مشخص روی تمامی سربرگ‌ها و حتی وب‌سایت رسمی کمپانی نیز بیاید.

 

نام‌گذاری شرکت تضامنی: در نام این نوع کمپانی‌ها باید عبارت شرکت تضامنی و دست‌کم اسم یکی از شرکا ذکر شود. ذکر این نام به منظور معرفی این فرد و اعتبار بخشیدن به مجموعه است. در صورتی که نام شرکت دربردارنده اسامی تمام شرکا نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شریکانی که نامشان آمده، عبارت‌هایی از قبیل «و شرکا» یا «و برادران» قید شود. معمولاً مدیر مجموعه تضامنی همان کسی است که نام شرکت از او گرفته شده است و این فرد اختیار کامل اداره مجموعه را دارد.

 

انتخاب نام شرکت نسبی: نام‌گذاری شرکت‌های نسبی همانند شرکت‌های تضامنی است و باید دربردارنده عبارت شرکت نسبی و اسم دست‌کم یکی از شرکای ضامن باشد. ذکر این نام به منظور معرفی این فرد و اعتبار بخشیدن به مجموعه است. در شرایطی که اسم شرکت دربردارنده نام تمام شرکا نباشد ذکر عبارت‌هایی مثل «و شرکا» یا «و برادران» در ادامه نام این فرد ضروری است. گفتنی است که اگر کسی به عنوان شریک ضامن به مجموعه‌ای از پیش موجود داخل شود، به نسبت سرمایه‌ای که با خود می‌آورد، مسئول قرض‌هایی خواهد بود که مجموعه قبل از ورود او داشته است. این ماده حتی اگر نام شرکت نیز تغییر کرده باشد پابرجا خواهد ماند.

 

تعیین نام شرکت مختلط سهامی: در اسم این کمپانی‌ها باید عبارت شرکت مختلط سهامی و نام یکی از شرکای ضامن قید شود. درج عبارت مختلط سهامی نشان می‌دهد که این مجموعه از اختلاط دو نوع شریک ضامن و سهامی تشکیل شده است و ذکر اسم یکی از این شرکا به منظور مشخص بودن طرف معامله برای مشتریان و طرف حساب برای طلبکاران است.

 

نام‌گذاری شرکت مختلط غیرسهامی: تاسیس شرکت مختلط غیر سهامی به معنی استفاده از امتیازهای دو نوع شرکت با مسئولیت محدود و تضامنی است. در نام‌گذاری این نوع کمپانی‌ها باید عبارت شرکت مختلط غیرسهامی و دست‌کم اسم یکی از شرکای ضامن قید شود. باید توجه داشت که اگر نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت بیاید، او نیز در مقابل طلبکاران شرکت طبق قانون شریک ضامن محسوب خواهد شد.

 

انتخاب اسم برای شرکت‌های تعاونی: در نام‌گذاری این مجموعه‌ها نیز باید تمامی دستورالعمل‌های اجرایی برای تعیین نام اشخاص حقوقی را رعایت کرد. همچنین عبارت «تعاونی» حتماً باید در عنوان شرکت قید شود. گفتنی است که تمامی این مجموعه‌ها در حال حاضر زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کنند.

 

انتخاب نشانی وب‌سایت شرکت

امروزه داشتن یک وب‌سایت فعال، حتی در حد درج اطلاعات پایه مجموعه، تاثیر بسیار زیادی در معرفی شرکت و کسب اعتبار آن دارد. در نتیجه، پیش از انتخاب نام شرکت بهتر است نگاهی به دامنه‌های در دسترس هم بیندازید. تحقیقات نشان می‌دهند که یوآرال‌های ساده، کوتاه و مرتبط با نام کمپانی‌ها در نظر مردم قابل‌اطمینان‌تر و دارای امنیت بالاتری هستند. همچنین جست‌وجوی سایت شما و امکان به خاطر سپردن نشانی آن نیز ساده‌تر می‌شود. گفتنی است که این موضوع در مورد شناسه‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به همین ترتیب صادق است.

ایده برای اسم شرکت خدماتی

راهنمای انتخاب نام مناسب شرکت

نام شرکت اولین اطلاعاتی است که مشتریان درباره مجموعه شما کسب می‌کنند. بنابراین نهایت دقت و ظرافت را باید در انتخاب و تعیین آن به کار ببندید. فرقی نمی‌کند که نوع شرکت شما چیست یا تعداد اعضا و سرمایه اولیه آن چقدر است. آگاهی به معیارها، قوانین و روند ارزیابی اسامی پیشنهادی شما احتمال تایید نام انتخابی شما را افزایش خواهد داد. همچنین چنانچه نام مورد نظر شما نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح است، باید پیش از اقدام برای ثبت شرکت حتماً آنها را تهیه نمایید.

گام نخست در انتخاب نام شرکت ارائه پنج اسم پیشنهادی به ترتیب اولویت به اداره ثبت شرکت‌ها است. پس از مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی باید این پیشنهادات را به همراه مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت به این اداره ارسال کنید. این رویه برای همه انواع کمپانی‌ها یکسان است. باید یادآوری کرد که در تعیین نام شرکت باید از واژه یا واژگان معنادار استفاده کنید. این واژگان باید با معیارهایی تطابق داشته باشند که به شرح زیر هستند:

 

معیارهای اداره ثبت شرکت‌ها در تعیین نام شرکت

اگر واژه‌های انتخابی شما، به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه نام شرکت‌هایی باشند که قبلاً ثبت شده‌اند، این اسامی تایید نخواهند شد.

اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیلِ نو، اصل، نوین، برتر و برترین به اسامی ثبت‌شده قبلی قابل تایید نیست.

 اعداد در نام شرکت باید به حروف نوشته شوند و اضافه کردن اعداد به نام‌های ثبت‌شده قبلی پذیرفته نمی‌شود.

اگر تنها تفاوت نام پیشنهادی با نام قبلی حذف یا اضافه نمودن علامت‌های جمع فارسی مثل «ان»، «ون»، «ین»، «ها» و یا جمع مکسر باشد، این اسم تایید نخواهد شد. به عنوان نمونه، نام پیشنهادی «اندیشه گستران» در شرایطی که نام «اندیشه گستر» پیش‌تر ثبت شده باشد، تایید نخواهد شد.

چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد، امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت دیگری وجود ندارد. برای مثال، اگر شرکت «آریا پاد» ثبت شده باشد، کسی نمی‌تواند عنوان «فنی مهندسی آریا پاد» را پیشنهاد دهد.

هنگامی که در یک نام پیشنهادی دو واژه فارسی وجود داشته باشد که تداعی‌کننده یک واژه بیگانه شود، امکان ثبت آن وجود ندارد. به طور مثال، دو کلمه فارسی «تک» و «نو» می‌توانند تداعی‌کننده واژه بیگانه تکنو (Techno) باشند.

نام انتخابی شرکت شما باید ریشه فارسی داشته باشد و کاملاً معنادار باشد. به عنوان نمونه، باید به جای واژه غیرفارسی «آپارتمان» از معادل فارسی آن یعنی «کاشانه» استفاده کرد. همچنین از «فن» به جای «تکنیک» و «تکنو»، از «فناوری» به جای «تکنولوژی»، از «درمانگاه» به جای «کلینیک» و از «سامانه» به جای «سیستم» باید استفاده کرد.

مهم‌ترین اصل در تعیین نام شرکت، متمایز بودن آن است و نباید مشابه آن پیش‌تر به ثبت رسیده باشد. بهتر است نام پیشنهادی شما حداقل از سه کلمه مستقل (سه سیلاب) تشکیل شده باشد و دست‌کم دارای یک اسم خاص باشد. هر چه تعداد اسامی خاص در نام شرکت بیشتر باشد احتمال ثبت آن بیشتر است. اسم خاص منحصراً برای یک موجود زنده یا یک شیء به کار می‌رود و انواع آن عبارت‌اند از:

  • اسامی مربوط به انسان‌ها مانند: آرش، آیدا، بنیامین، مهسا و…
  • اسامی مربوط به حیوانات و گیاهان مانند: عقاب، لاله، رخش، سیمرغ و…
  • اسامی مربوط به اماکن جغرافیایی مانند: آسیا، دماوند، دنا و…
  • اسامی مربوط به اشیاء مانند: مروارید، خانه، مشعل و…

یادآوری این نکته ضروری است که تمامی موارد بالا تنها به شرط ارائه رضایت‌نامه کتبی شخصیت حقوقی در قالب صورت‌جلسه هیئت‌مدیره قابل ثبت خواهد بود.

 

کلمات ممنوعه در اسم شرکت

طبق قانون، نام‌هایی که دربردارنده شرایط زیر باشند قابلیت ثبت نخواهند داشت:

  • نام‌هایی که مخالف موازین شرعی یا نظم عمومی باشند و همچنین واژه‌های بی‌معنی یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه.
  • عناوینی که مختص تشکیلات دولتی و کشوری باشند، از جمله نام‌هایی اختصاری که رسماً متعلق به دولت هستند، نظیرِ ایران، کشور، نزاجا، ناجا و… مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت‌دار دولتی.
  • از اسامی دانشمندان، کاشفان و شعرای معاصر نمی‌توان برای نام‌گذاری شرکت استفاده کرد.
  • از حروف اول چند کلمه به صورت مخفف (مانند پی‌وی‌سی) و یا ترکیبی از کلمات کوتاه‌شده نباید استفاده شود.
  • نام‌هایی که در آنها از عناوین، اسامی و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد. البته واژه‌های نامتعارف، مخفف یا حتی لغات بیگانه به شرط تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قابل ثبت خواهند بود.

به طور کلی، توصیه می‌شود از واژگان زیر در انتخاب نام شرکت‌ها استفاده نکنید:

ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل،‌ متریک، مترلژی، وب.

 

انتخاب نام‌های چند سیلابه برای شرکت

برخی کلمات در نام شرکت‌ها جزو سیلاب محسوب نمی‌شوند. هرچند استفاده از این واژه‌ها در اسم شرکت مانعی ندارد اما جزئی از نام شرکت شمرده نمی‌شوند و در نام‌گذاری باید به این نکته توجه کرد که اسم شخصیت حقوقی غیر از این کلمات شامل حداقل سه سیلاب (سه کلمه) باشد:

  • صفت‌هایی نظیرِ برتر، خوب، نیک و…
  • نام شهرها، رنگ‌ها و اعداد مانندِ تهران، فیروزه‌ای، چهل و…
  •  کلماتی که بیانگر موضوع فعالیت هستند، مثلِ ساختمانی، حقوقی، بازرگانی، صنعتی، خدماتی، توسعه، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، فنی مهندسی، تولیدی و…
  •  

نام‌هایی که نیاز به مجوز دارند

استفاده از کلمات زیر در اسم شرکت تجاری یا نام موسسه غیرتجاری مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح است:

بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض‌الحسنه، لیزینگ، هلدینگ و…

همچنین برای ثبت شرکت‌های تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه‌ای جداگانه درخواست شود.

 

اقدامات لازم در صورت رد نام‌های پیشنهادی

در صورت وجود تعارض در نام با معیارهای فوق‌الذکر، مراتب رد نام با ذکر علت به اطلاع متقاضی خواهد رسید. در این شرایط، متقاضی موظف است مجدداً پنج اسم جدید را به ترتیب اولویت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهد و روند انتخاب نام شرکت همانند بار اول انجام می‌پذیرد. البته چنانچه متقاضی نسبت به این کارشناسی و تایید نشدن نام انتخابی‌اش اعتراض داشته باشد، می‌تواند با ذکر دلایل در فرم مربوطه، درخواست کارشناسی مجدد نماید. در صورتی که پس از انجام اعتراض، رد مجدد اتفاق بیفتد، متقاضی می‌تواند دوباره با تکمیل فرم و اعلام دلایل مراتب اعتراض خود را اعلام نماید. در این مورد، نظر مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت‌ها، نظر نهایی محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی، رعایت مواد ۹۵، ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۳، ۱۸۴ و ۲۰۰ قانون تجارت، تبصره ذیل ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۱ آیین‌نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری الزامی است. همچنین باید بدانید که اسم شخصیت حقوقی در صورت ثبت، قابل انتقال به غیر نخواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که اسامی ثبت‌شده، با تنظیم و تسلیم صورت‌جلسه بر اساس قوانین اساسنامه و ارائه به مرجع ثبتی، قابل تغییر خواهد بود.

 

مدت اعتبار نام شرکت

نامِ تاییدشدۀ شخصیت حقوقیِ در شرف تاسیس یا در حال تغییر فقط به مدت ۳ ماه از تاریخ تایید اعتبار دارد و اگر برای ثبت و آگهی آن اقدامی صورت نگیرد، این اسم منقضی می‌شود و دیگر اعتبار نخواهد داشت. این بازه زمانی در مورد شرکت‌های سهامی عام ۶ ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی موسسین است. بدیهی است که پس از ثبت و آگهی، نام شخصیت حقوقی دارای اعتباری نامحدود خواهد بود. به عبارت دیگر، نام شرکت ثبت‌شده با رعایت تاریخ تقدم تنها مختص همان شخص حقوقی خواهد بود و هیچ کس دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس با آن را نخواهد داشت. این حق فقط پس از انحلال و ختم تصفیه منتفی خواهد شد.

 

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ پرسش‌های پرتکرار درمورد اصول انتخاب بهترین نام برای شرکت ✅ 

 

✅ هزینه تعیین نام شرکت چقدر است؟

✔️ تعیین نام اشخاص حقوقی با توجه به الکترونیکی شدن فرایند ثبت شرکت‌ها و موسسات به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای متقاضیان ندارد.

✅ نام مناسب برای شخص حقوقی چه ویژگی‌هایی دارد؟

✔️ مهم‌ترین اصل در تعیین نام شرکت، متمایز بودن آن است و نباید مشابه آن قبلاً به ثبت رسیده باشد. در نتیجه، بهتر است اسم پیشنهادی شما حداقل از سه سیلاب (سه کلمه مستقل) تشکیل شده باشد و دست‌کم دارای یک اسم خاص باشد.

✅ منظور از سیلاب در تعیین نام شرکت چیست؟

✔️ سیلاب همان هجا یا بخش است. از آنجایی که نام شرکت‌ها باید متفاوت از عنوان‌های موجود و ثبت‌شده باشد، در نتیجه اسم پیشنهادی بهتر است چند سیلاب داشته باشد تا امکان پذیرش آن بیشتر شود. گفتنی است که برخی کلمات در نام‌گذاری شرکت‌ها جزو سیلاب محسوب نمی‌شوند و باید توجه داشت که اسم انتخابی بدون این کلمات شامل حداقل سه سیلاب باشد. صفت‌ها، نام شهرها و رنگ‌ها و اعداد و نیز کلماتی که بیانگر موضوع فعالیت هستند از این جمله‌اند.

✅ چه نام‌هایی قابل ثبت برای شرکت‌های تجاری نیستند؟

✔️ واژگانی که مخالف موازین شرعی یا نظم عمومی باشند، عباراتی که مختص تشکیلات دولتی هستند، نام مشاهیر کشور و اصطلاحات بیگانه.

✅ قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی خارجی چه الزاماتی دارد؟

✔️ نام انتخابی شما برای شرکت یا موسسه باید ریشه فارسی داشته باشد و کاملاً معنادار باشد. همچنین کلماتی متشکل از دو واژه فارسی که تداعی‌کننده یک واژه بیگانه باشند مورد قبول قرار نمی‌گیرند. البته لغات بیگانه به شرط تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قابل ثبت خواهند بود.

✅ کدام نام‌ها نیاز به اخذ مجوز دارند؟

✔️ استفاده از واژه‌های انجمن، بنیاد، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض‌الحسنه، لیزینگ، هلدینگ و… در اسم شرکت‌های تجاری یا موسسه‌های غیرتجاری مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح است. همچنین برای راه‌اندازی مجموعه‌های تعاونی ابتدا باید تاییدیه نام پیشنهادی را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرد.

✅ نام‌گذاری شرکت با مسئولیت محدود چه تفاوتی با سهامی خاص دارد؟

✔️ مقررات انتخاب نام شرکت سهامی خاص تفاوت چندانی با انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود ندارد. هر دو آنها باید بر اساس دستورالعمل تعیین نام شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری باشند و نام شرکا نباید در اسم آنها قید شود. تنها تفاوت نام‌گذاری آنها، الزام به درج عبارت سهامی خاص و با مسئولیت محدود در عنوان هر یک از آنها است.

✅ قوانین انتخاب نام شرکت‌ها را چه مراجعی صادر می‌کنند؟

✔️ دستورالعمل تعیین نام شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مرجع رسمی انتخاب اسم شرکت‌ها در ایران است. این دستورالعمل را اداره تعیین نام اشخاص حقوقی و ثبت تجاری تدوین کرده است.

✅ در صورت رد نام‌های پیشنهادی چه اقداماتی باید انجام شود؟

✔️ در صورت وجود تعارض با مقررات، مراتب رد نام با ذکر علت به اطلاع متقاضی خواهد رسید. متقاضی موظف است دوباره پنج اسم جدید را به ترتیب اولویت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهد و روند انتخاب نام شخصیت حقوقی همانند بار اول انجام می‌پذیرد. البته چنانچه متقاضی نسبت به این کارشناسی و تایید نشدن نام انتخابی‌اش اعتراض داشته باشد، می‌تواند با ذکر دلایل در فرم مربوطه، درخواست کارشناسی مجدد نماید.

203 دیدگاه برای “اصول انتخاب بهترین نام برای شرکت چیست؟ [معیارهای انتخاب نام تجاری]

  1. اشتراک‌ها: ثبت شرکت پیمانکاری [مدارک، زمان و هزینه مورد نیاز]✔️

  2. luat vn گفته:

    mahperi karaca bize olan yardımlarından dolayı teşekkürler Brook Bateman mahperi kapadokya Shane Giles mahperi kutlucan Connah Barlow mahperi kavak

  3. Gameplay گفته:

    This is a really good tip especially to those new to the blogosphere. Simple but very precise infoÖ Thank you for sharing this one. A must read post!

  4. ox app suite گفته:

    I do not even know the way I finished up right here, however I assumed this put up wasonce good. I don’t know who you might be but certainly you’re going toa well-known blogger if you happen to are not already.Cheers!

  5. GlucoTrust Review گفته:

    fantástico este conteúdo. Gostei bastante. Aproveitem e vejam este conteúdo. informações, novidades e muito mais. Não deixem de acessar para se informar mais. Obrigado a todos e até a próxima. 🙂

  6. steve gibbs penticton گفته:

    You could definitely see your skills within thearticle you write. The world hopes for more passionate writers such as you who arenot afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

  7. Beatles گفته:

    Thank you, I have recently been looking for info about this subject for ages and yours is the greatest I have discovered till now. But, what about the bottom line? Are you sure about the source?

  8. buy halo carts online گفته:

    Greetings! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a marvellous job!

  9. bulk xtreme گفته:

    very best job motrin uk Cuts of nearly $1 billion over the last five years have led to tuition increases and class shortages, and have strained relations with faculty and staff through the imposition of furlough days and hiring freezes.

  10. Denost گفته:

    Aw, this was an exceptionally nice post. Taking the time and actual effort to generate a good article… but what can I say… I hesitate a lot and don’t seem to get anything done.

  11. Cua Thep Chong Chay گفته:

    An intriguing discussion is definitely worth comment. I do believe that you need to write more about this subject matter, it may not be a taboo subject but usually people do not speak about such topics. To the next! Kind regards!!

  12. Dor123 گفته:

    Thank you for any other wonderful post. Where else could anybody getthat kind of information in such a perfect way of writing?I’ve a presentation next week, and I’m on the lookfor such information.

  13. Allen Dautrich گفته:

    It’s truly a great and helpful piece of information. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

  14. home vault doors گفته:

    Usually I do not learn article on blogs, but I would like to say that this write-up very pressured me to try and doso! Your writing style has been amazed me. Thanks, quite great post.

  15. Online Learning گفته:

    I enjoy what you guys are up too. This kind ofclever work and reporting! Keep up the superb works guys I’ve incorporatedyou guys to our blogroll.Also visit my blog post; Leaf Boss CBD Reviews

  16. movie reviews گفته:

    Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s truly informative. I am gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!

  17. Phani Bhima Raju گفته:

    I am not sure where you’re getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for magnificent info I was looking for this info for my mission.

  18. Efren Panone گفته:

    Thanks for sharing superb informations. Your website is very cool. I am impressed by the details that you have on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the information I already searched everywhere and just couldn’t come across. What an ideal web site.

  19. Verlene Kottre گفته:

    I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this blog. Thank you, I’ll try and check back more frequently. How frequently you update your web site?

  20. home wifi viettel گفته:

    Oh my goodness! a great post dude. Appreciate it However I am experiencing problem with ur rss . Do not know why Unable to subscribe to it. Perhaps there is any person getting identical rss problem? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

  21. Rosalie Bond گفته:

    Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you spending some time and energy to put this article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worth it.

  22. cojinesparahogar.com cojines para jardin گفته:

    With every little thing which seems to be building throughout this area, a significant percentage of viewpoints are relatively exciting. Even so, I am sorry, but I can not subscribe to your entire strategy, all be it refreshing none the less. It looks to us that your opinions are not completely justified and in simple fact you are yourself not totally certain of the assertion. In any case I did take pleasure in reading through it.

  23. funeral director گفته:

    I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.Is this a paid theme or did you customize it yourself?Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like this onenowadays.

  24. it hardware recycling گفته:

    Hey there! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Many thanks!

  25. A-Esthetic گفته:

    สำหรับคนที่อยากได้หาเงินที่บ้านวันนี้เราขอเสนอเว็บพนันออนไลน์ UFABET เว็บไซต์ของพวกเราเป็นเว็บคาสิโนออนไลน์ อันดับที่หนึ่งมีพนันบอลออนไลน์ไว้ให้บริการ พร้อมเกมออนไลน์อีกนานัปการเกมอีกทั้ง สล็อต บาคาร่า ยิงปลา รวมถึงฯลฯ มากกว่า ۲۰۰ เกม

  26. Situs Terpercaya گفته:

    Heya i’m for the first time here. I found this board and I in finding It truly helpful & it helped me out a lot.I am hoping to present one thing again and help others likeyou helped me.

  27. iatf 16949 tieng viet گفته:

    Good day! This is my first visit to your blog!We are a collection of volunteers and starting anew project in a community in the same niche. Yourblog provided us beneficial information to work on. You have done awonderful job!

  28. what age is senior citizen گفته:

    Hey are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog worldbut I’m trying to get started and create my own. Do you need any coding expertise to make your own blog?Any help would be really appreciated!

  29. Wonderland Mushroom Chocolate Bar گفته:

    คาสิโนออนไลน์ถือว่าเป็นวิถีทางที่ดีเลิศๆในการนักเสี่ยงโชคเนื่องจากทั้งยังสะดวกแล้วก็ไม่มีอันตราย เล่นตรงไหนตอนไหนก็ได้ซึ่งก็กล่าวได้ว่าคุณสามารถทำเงินได้ตลอดระยะเวลา UFABETได้สะสมทุกเกมไว้คอยคุณแล้วแค่เพียงสมัครเข้ามาก็ทำเงินได้ในทันทีทันใด

  30. semenax review گفته:

    Thank you for some other magnificent article. Where else mayanybody get that type of information in such a perfect manner of writing?I have a presentation subsequent week, and I am on the look forsuch info.

  31. Cua Thep Chong Chay گفته:

    I am now not positive the place you’re getting your info, however greattopic. I must spend a while studying more or figuring out more.Thanks for excellent info I was looking for thisinformation for my mission.

  32. Evie گفته:

    Greetings! Very helpful advice in this particular
    article! It’s the little changes that produce the biggest changes.

    Many thanks for sharing!

  33. Reagan گفته:

    Please let me know if you’re looking for a article writer for your site.
    You have some really good posts and I believe I would be a good
    asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some articles for your blog in exchange for a link
    back to mine. Please send me an email if interested. Cheers!

  34. Alyce گفته:

    What’s up to every one, the contents existing at this web site are really awesome for people
    knowledge, well, keep up the good work fellows.

  35. Online cricket id گفته:

    I’ve been online for over three hours today and have yet to come across an article as engaging as yours. For me, it’s well worth it. Personally, I believe that if all website owners and writers created quality articles like you, the internet would be far more useful than it is now.

  36. Online Betting Id گفته:

    Great post. I have been checking this blog on a regular basis and am amazed! Extremely good stuff, especially the last section. I value such information greatly.I was looking for this information for quite some time.Thank you and best of luck.

  37. cricket id گفته:

    I’ve been perusing the internet for over three hours today and have yet to come across an article as interesting as yours. It is sufficiently valuable to me. Personally, I believe that if all website owners and writers created as fantastic material as you did, the internet would be far more valuable than it was before.

  38. Best Cricket id Provider گفته:

    Wonderful post. I was checking this blog on a regular basis and I am impressed! Extremely good information, especially the last portion. I greatly value such stuff.I looked for this information for a long time.Thank you, and best wishes.

  39. betting ID گفته:

    I’ve been perusing the internet for more than three hours today and have yet to see an article as intriguing as yours. It’s well worth it to me. Personally, I believe that if all website owners and blogs created high-quality stuff like you, the internet would be far more useful than it is today.

  40. best betting id گفته:

    Nice post. I’ve been checking your blog on a regular basis and am quite impressed! Extremely valuable knowledge, especially the last portion. I value such stuff greatly.I was looking for this information for a long time.Thank you, and good luck.

  41. Online cricket id گفته:

    I’ve been online for more than three hours today and have yet to come across an article as engaging as yours. It’s more than enough for me. Personally, I believe that if all website owners and blogs produced high-quality material like you, the internet would be far more useful than it is today.

  42. Online Betting Id گفته:

    Very nice post. I’ve been checking this blog on a regular basis and am amazed! Extremely valuable stuff, particularly the last section. I value such information greatly.I was looking for this information for a very long time.Thank you and good luck.

  43. cricket id گفته:

    I’ve been online for over three hours today and have yet to come across an article as engaging as yours. For me, it’s well worth it. Personally, I believe that if all website owners and writers created quality articles like you, the internet would be far more useful than it is now.

  44. Best Cricket id Provider گفته:

    Great post. I have been checking this blog on a regular basis and am amazed! Extremely good stuff, especially the last section. I value such information greatly.I was looking for this information for quite some time.Thank you and best of luck.

  45. Syair Sdy گفته:

    It’s actually a nice and helpful piece of information. I’m glad that you simply shared this helpful
    information with us. Please stay us up to date like
    this. Thanks for sharing.

  46. Syair HK گفته:

    Your style is very unique in comparison to other people I have read stuff from.
    I appreciate you for posting when you’ve got the opportunity,
    Guess I’ll just bookmark this page.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =