تفاوت سهام بی نام و با نام

سهام به دو نوع بی نام و با نام در شرکت های سهامی تقسیم می شود. برای دارا بودن هر نوع از سهام، برای افراد هیچ اجبار و الزامی نخواهد بود. مگر در مواردی خاص مانند (ثبت شرکت در شهرک‌های صنعتی)

ماده ۲۴ لایحه ی اصلاح قانون تجارت : «سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص‌کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است. ورقه سهم، سند قابل‌ معامله‌ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. سهم ممکن است بانام یا بی‌نام باشد.» در صورتی که بر روی برگه ی سهام نام و مشخصات کامل صاحب سهام ذکر شود، سهام با نام می باشد در غیر این صورت اگر روی برگه سهام فقط میزان ارزش آن ذکر شده باشد، سهام بی نام می باشد.

»»» سامانه تصویب ترازنامه مالی

در هر برگه سهامی چه با نام، چه بی نام جهت حفظ اعتبار تجاری و قانونی می بایست این موارد ذکر شود:

۱- نام شرکت و شماره ثبت ذکر شده در دفتر ثبت شرکت.

۲- میزان سرمایه ثبت‌شده شرکت.

۳- تعیین نوع سهم.

۴- میزان اسمی هر سهم و میزان پرداخت شده ی ان به حروف و اعداد.

۵-  تعداد سهامی و هر برگه از آن.

ویژگیهای سهام با نام:

ولی در سهام با نام علاوه بر ذکر تمامی این موارد می باست نام و مشخصات فرد نیز دربرگه ذکر شود. می شود نام را در برگه ذکر نکرد اما اعلام کرد که سهام با نام می باشد که در اینصورت با مراجعه به دفتر سهام می شود نام فرد را تایید کرد.

قانون می گوید: انتقال سهام با نام، حتما باید در دفتر ثبت سهامِ شرکت درج و ثبت شود. و امضای فرد انتقال دهنده یا وکیل قانونی در دفتر ذکر شده، الزامی است. تغییر ادرس شرکت نیز به همین ترتیب که ذکر شد، می بایست به ثبت برسدو امضا شود در غیر این صورت هر گونه انتقالی که انجام شود، از نظر شرکت و اشخاص ثالث، بی اعتبار خواهد بود. در ادامه نکته ای را بیان می کنیم که: نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی عام، به موافقت مدیران شرکت یا مجمع عمومی نیاز ندارد اما در شرکت های سهامی خاص، این نقل و انتقال شرایط خاص خود را دارد.

ویژگی های سهام بی‌نام:

سهام بی‌نام از لحاظ اعتبار کاملا با سهام با نام برابر است. این سهام مورد استفاده شرکت های سهامی عام می باشد آن هم زمانی که می خواهند افراد بیشتری را جهت سرمایه گذاری و فروش اوراق، جذب بنابراین برگه از سهام در دست هرکسی باشد مالک او شناخته می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. سهام بی نام همچنین میتواند مشکلاتی را برای شرکت به وجود آورد زیرا در نقل وانتقال این نوع سهام به لحاظ ماهیت ان میتوانند افرادی بدون اینکه هماهنگی فکری و تخصصی با فعالیت شرکت داشته باشند بدون مانع وارد شرکت و با دخالت در تصیمم گیرهای شرکت در روند ادامه حیات آن دردسر ایجاد کنند..

سهام از هر دو نوع که باشد، قابل تبدیل هستند. در شرایطی که شرکتها تصمیم به این کار بگیرند و بخواهند سهام بی نام را به با نام و یا بالعکس تغییر دهند باید مراتب را در روزنامه کثیر الانتشاری که تمامی آگهی های شرکت در آن منتشر می شود سه نوبت و هر یک به فاصله ی پنج روز به چاپ برسد و زمانش نیز کمتر از ۶ ماه از تاریخ اولین آگهی نباشد. سپس در آگهی ذکر خواهد شد که پس از اتمام زمان مورد نظر کلیه سهام بی‌نام شرکت باطل خواهد گردید.

اما برای تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام در روزنامه کثیر الانتشاری که شرکت آگهی های خود را در آن منتشر می کند، تنها یک نوبت نشر داده میشود.زمان آگهی کمتر از دوماه نباید باشد. پس از انقضای مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است، سهام بی‌نام صادر و در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد تا هرموقع که دارندگان سهام بانام به شرکت مراجعه کردند، سهام بانام آنان اخذ و ابطال و سهام بی‌نام به آنها داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =