قوانین مالیاتی شرکت های تولیدی | [شرایط، نکات و معافیت‌های مالیاتی]

شرکت های تولیدی

در ابتدا بهتر است خلاصه بگوییم شرکت های تولیدی چه نوع شرکتی و یا واحدی هستند؟ همان طور که از نام شرکت مشخص است، شرکت‌های تولیدی در زمینه‌های ایجاد و تولید کالا و یا محصولات فعالیت دارند. تولید در لغتنامه فارسی یعنی ایجاد کردن، ساختن و ….  در واقع شرکت تولیدی به فرآیند و مراحلی گفته می‌شود، که جهت تبدیل کردن مواد اولیه به محصول انجام می‌گردد. شرکت تولیدی در رساندن به هدف‌ها و افزایش قدرت خرید مشتری و اینکه برای بالا بردن سرمایه‌های بدون هدف و … نقش بسزایی دارد.

در شرکت‌های تولیدی، محصول مورد هدف به‌ صورت کالا عرضه می‌گردد. نقطه مقابل شرکت تولیدی، شرکت‌های خدماتی می‌باشد. موضوعات فعالیت برای تأسیس این نوع شرکت‌ها بسیار زیاد است. صاحبان این شرکت‌ها محدوده فعالیت خود را طبق موضوع، تعیین می‌کنند. تأسیس شرکت نیاز به اجرای قوانین خاصی را دارد. با تعیین موضوع، مشخص می‌کنید که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت دارد. اختیارات مدیران در چه حدی می باشد.

قوانین مالیاتی شرکت های تولیدی

در ابتدا می‌توان گفت از پرداخت مالیات تامین هزینه‌های دولت و کنترل بازار است. اکثر واحد‌های تولیدی در ابتدای کار خود از انواع مالیات‌هایی که در قانون آمده مطلع نیستند و نمی‌دانند که مشمول پرداخت چه نوع مالیات‌هایی هستند. همین امر باعث شده که در ادامه با چالش‌های جدی‌ای روبرو شوند. بعضی از واحد‌های تولیدی به دلیل اینکه ممکن است موضوع مالیات را حل ناشدنی بدانند از ارائه هرگونه اطلاعات به اداره مالیات خودداری می‌کنند. ادامه چنین روندی باعث می‌شود در آینده با جریمه‌های سنگین مالیاتی روبرو شوند.

انواع مالیات شرکت های تولیدی

در ایران دو نوع مالیات باید بپردازیم، مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم. باتوجه به پیچیدگی‌هایی خاصی که در محاسبه مالیات برای هر شرکت و سازمانی وجود دارد، الزامی است که متناسب با نیاز شرکت، سازمان و کارخانه و… خود خرید نرم‌ افزار حسابداری را از شرکت‌ معتبری تهیه کنیم.

مالیات بر درآمد؛ اولین مالیاتی که هر واحد تولیدی باید بپردازد

اداره مالیات برای کلیه درآمد‌ها شخص حقیقی یا حقوقی طبق قانون می‌تواند مالیات تعیین کند. مالیات بر درآمد شامل تمام درآمد‌هایی است که اشخاص حقیقی و حقوقی از منابع مختلف به دست می‌آورند.

مالیات بر حقوق؛ سقف معافیت‌های مالیات بر حقوق ۱۴۰۰ چقدر است؟

یکی از بارزترین مالیات‌ بر درآمد می‌توان به مالیات حقوق اشاره کرد که بسته به میزان حقوقی که افراد دریافت می‌کنند متفاوت است. باتوجه به قوانین مالیاتی کشور مالیات از حقوق افراد کسر می‌گردد. لازم به ذکر است که چنانچه مبلغ حقوق از میزانی کمتر باشد معاف از مالیات خواهد بود.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر می‌باشد:

۲-۱- نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱،۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰%)

۲-۲- نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱،۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲،۷۶۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۲-۳- نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲،۷۶۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۲-۴- نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%)

سامانه ثبت نام مالیاتی آسان ثبت

مالیات ارزش افزوده واحد‌های تولیدی:

مالیات ارزش افزوده برای همه‌ی شرکت های تولیدی ۹ درصد نیست! بسیاری از افراد تصور می‌کنند مالیات ارزش افزوده برای همه یکسان است، اما این‌گونه نیست. مالیات ارزش افزوده واحد‌های تولیدی برای هر صنفی متفاوت است. برخی از ضریب ارزش افزوده مشاغل مختلف به شرح زیر است:

  • فروشندگان لوازم برقی و الکتریکی ۶ درصد
  • سنگبری‌ها ۱۱ درصد
  • کارگاه صنعتی پوشاک ۱۳ درصد
  • فروشندگان لوازم بهداشتی و آرایشی ۷ درصد
  • فروشندگان آهن آلات ۶ درصد

باتوجه به نمونه‌های بالا، مالیات واحد‌های تولیدی و هر مشاغلی متفات است و بسته به میزانی که اداره مالیات هر سال تعیین می‌کند باید پرداخت شود. در این خصوص حسابدار با استفاده از نرم افزار حسابداری پیشرفته به راحتی می‌تواند میزان مالیات ارزش افزوده را به قیمت تمام شده کالا اضافه کند. همچنین در هر زمان نیز حسابدار می‌تواند انواع گزارش‌های بسیار جذاب و قابل تحلیل را نیز از نرم‌افزار حسابداری خود خروجی بگیرد.

مالیات بر واردات؛ تعرفه گمرکی و تنظیم تراز تجاری کشور

واردات بخش مهمی از تجارت هر کشوری است. آمار واردات ایران در سال ۹۹ باتوجه به آمار گمرک حدوداً ۳۵ میلیارد دلار بوده است. دولت به منظور حمایت از تولید داخلی برای کالا‌های وارداتی بسته به ارزش و نوع کالا، مالیات تعیین می‌کند. تعرفه گمرک در واقع راهکاری برای کنترل بازار است که دولت از واردکنندگان اخذ می‌کند تا بتواند تراز تجاری کشور را به خوبی تنظیم کند. در این خصوص شرکت های تولیدی باید برای مواد‌اولیه وارداتی خود مالیات بپردازند که میزان مالیات واردات نیز بسته به ارزش و اهمیت کالا متفاوت است.

لازم به ذکر است که چنانچه مواد اولیه خود را وارد می‌کنید برای بررسی ورود و خروج کالا در انبار‌های خود باید از نرم‌ افزار انبارداری استفاده کنید. با استفاده از نرم‌ افزار انبارداری به راحتی می‌توانید میزان تولید، فروش، موجودی، میزان مصرف مواد اولیه و… را در هر لحظه محاسبه کرد تا بتوان برای آینده برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام دهید.

تهیه گزارش‌های دقیق مالیات شرکت های تولیدی

امروزه نرم‌افزار‌های حسابداری زیادی در سراسر جهان وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید انواع مالیات‌های واحد‌های تولیدی را به صورت دقیق محاسبه کنید. لازم به ذکر است که قوانین مالیاتی هر ساله با تغییراتی همراه است. به همین دلیل حسابدار درصورتی‌که از نرم‌افزار بروزی استفاده نکند دچار چالش جدی خواهد شد. به همین دلیل برای تهیه گزارش‌های دقیق مالیاتی می‌توان از نرم‌افزار‌های بومی داخلی استفاده کرد که با سیستم مالیاتی کشور هماهنگ و هر سال نیز با بروز‌رسانی‌هایی همراه هستند.

شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی در مناطق محروم و سایر مناطق چیست؟

در ماده مذکور و برخی آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مرتبط شرایطی برای برخورداری از این حمایت مالیاتی ذکر شده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

۱.اولین شرط برخورداری از این حمایت صدور پروانه بهره‌برداری یا قرارداد استخراج و فروش از وزارت‌خانه‌‌های ذی‌ربط مانند وزارت صمت از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۵ به بعد است.

نکته: شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و معدنی که قبل از این تاریخ از مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی برخوردار باشند؛ کماکان از این معافیت‌ها استفاده می‌کنند و تغییری ایجاد نمی‌شود.

۲.دومین شرط که می‌توان گفت تا حدودی سخت‌گیرانه نیز است در ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۲ ق.م.م مورد اشاره قرار گرفته است. در این بند محدوده‌ جغرافیایی که این واحدها برای برخورداری از نرخ صفر باید در آن قرار بگیرند را مشخص کرده است که عبارت است از:

عدم استقرار در شعاع ۱۲۰ کیلومتری مرکز تهران، به استثنای شهرک‌‌های صنعتی قم، سمنان، اشتهارد و کاسپین. همچنین عدم استقرار در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز اصفهان و ۳۰ کیلومتری مرکز سایر استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفر است.

۳.شرط سوم که به نوعی می‌توان آن را از متن قانون برداشت کرد این است که این واحدها حتما باید درآمد حاصل از فعالیت‌‌های تولیدی و معدنی خود را ابراز کنند وگرنه این معافیت به آنها تعلق نمی‌گیرد. این موضوع نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشند. چرا که درآمدهای کتمان شده به هیچ وجه مشمول نرخ صفر نخواهد بود.

حمایت‌های مالیاتی از شرکت‌ های تولیدی و معدنی

بند «ث» ماده ۱۳۲ ق.م.م اشاره می‌کند که علاوه بر موارد مربوط به محاسبه مالیات با نرخ صفر و اعطای معافیت مالیاتی به شرکت های تولیدی و معدنی در مناطق محروم و سایر مناطق، برخی حمایت‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری در این واحدها و مناطق در نظر گرفته شده که خود شامل دو بخش است.

بخش اول این بند که مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است می‌گوید:

مالیات‌ سال‌های بعد از دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر مذکور در صدر این ماده تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد؛ با نرخ صفر محاسبه می‌شود و بعد از آن مالیات متعلقه با نرخ‌های مقرر در ماده ۱۰۵ این قانون و تبصره‌های آن محاسبه و دریافت می‌شود.

اما بخش دوم بند «ث» این ماده به حمایت از سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی و معدنی سایر مناطق می‌پردازد و می‌گوید:

«پنجاه درصد مالیات سال‌های بعد از دوره محاسبه مالیات مذکور در صدر این ماده با نرخ صفر و پنجاه درصد باقی‌مانده با نرخ‌های مقرر در ماده ۱۰۵ ق.م.م و تبصره‌های آن محاسبه و دریافت می‌شود. این حکم تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد، معادل سرمایه ثبت و پرداخت شده شود ادامه می‌یابد و بعد از آن صد در صد مالیات متعلقه با نرخ‌های مقرر در ماده ۱۰۵ این قانون و تبصره‌های آن محاسبه و دریافت می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 11 =