مالیات ثبت شرکت و روش‌های پرداخت | [انواع مالیات به همراه راهنمای پرداخت]

مالیات شرکت و روش پرداخت

مانند اکثر فعالیت‌های دیگر شما پس از ثبت شرکت باید مالیات بپردازید. مالیات ثبت شرکت را زمانی که شما شرکت خود را در سامانه ثبت می‌کنید، می‌پردازید. سامانه ثبت شرکت‌ها به اداره امور مالیات ارتباط دارد و این مالیاتی که شما پرداخت می‌کنید، مالیات کشوری محسوب می‌شود. ثبت شرکت یکی از کارهایی است که معایب و مزایای خودش را دارد. هر گونه خدمتی که دولت برای مردم ارائه می‌نماید، برای آن‌ها با هزینه‌ای رو به رو می‌شوید که این هزینه از راه‌های مختلفی بایستی تامین گردد. یکی از راه‌های تامین آن دریافت مالیات به صورت‌های گوناگون می‌باشد.

می‌توان گفت مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دسته‌بندی می‌شود. مالیات مستقیم همان مالیاتی می‌باشد که به درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط است از جمله مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد مشاغل، کشاورزی و … با توجه به قوانین موجود در ایران، هر شرکتی پس از ثبت بایستی بر اساس میزان درآمد خود، مالیات پرداخت نماید و تمامی شرکت‌ها و کسب و کارها بجز وزارت خانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها، موظفند این مالیات را پرداخت کنند.

لذا لازم است پس از اتمام فرآیند ثبت شرکت، حوزه مالیاتی را انتخاب نموده و کد اقتصادی دریافت کرد که بتوان به راحتی صروت حساب دارایی تعیین شده توسط حوزه مالیاتی را دریافت کرده و اقدام به اخذ پلمپ دفاتر تجاری نمود.

پلمپ دفاتر چیست؟

طبق ماده ۶ قانون تجارت هر تاجر و بازرگانی به جز کسبه جزء موظف است دفاتری را که وزارت دادگستری تعیین نموده است را داشته باشد. اشخاصی که شرکتی را ثبت می‌نمایند باید قبل از آغاز فعالیت خود در سال مالی جدید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایند. سپس اظهار نامه پلمپ دفاتر را تنظیم نمایند. بعد از آن نسبت به اخذ پلمپ دفاتر خود اقدام نمایند.

چه شرکت‌هایی ملزم به ثبت و پرداخت مالیات هستند؟

باید دقت داشته باشید که تمامی شرکت‌ها ملزم به ثبت در سامانه نیستند. شرکت‌های اقتصادی نیازی به ثبت شرکت ندارند و محدودیت خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است. شرکت‌هایی که لازم است در سامانه ثبت نام کنند؛ شرکت‌هایی هستند که برای توسعه کار خود و تبلیغ به ثبت شرکت نیاز دارند و با ثبت شرکت خود می‌توانند کار خود را شروع کنند. برای مثال اگر کسی بخواهد در کشور‌های دیگری فعالیت کنند باید در ایران اسم شرکت خود را ثبت کنند.

انواع مالیات ثبت شرکت چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای تعیین مالیات ثبت شرکت، روش مالیات بر درآمد می‌باشد. بخشی از درآمد شرکت‌ها سالانه باید به صورت مالیات پرداخت گردد. سود و زیان از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین مالیات در این مجموعه می‌باشند.

ترازنامه و اظهارنامه نیز از روش‌های رایج تعیین مالیات شرکت می‌باشند. این مالیات به صورت دائمی و هر ساله به دقت در بخش‌های مختلف تعیین می‌شود. سازمان امور مالیاتی سالانه مبالغ لازم که باید به صورت رسمی پرداخت گردد را به صورت دقیق تعیین می‌کند.

کلیه اشخاص بعد از ثبت شرکت باید اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند. کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی می‌باشد که طبق قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می‌نمایند داده می‌شود. از این کد اقتصادی برای شناسایی شرکت‌ها در واحد مالیاتی استفاده می‌شود.

هر شرکت یا موسسه‌ای، بعد از اینکه ثبت شد و آگهی تاسیس آن صادر گردید، دو ماه فرصت دارد در دارایی پرونده تشکیل دهد و اقدام به اخذ کد اقتصادی نماید. پرونده مالیاتی از آن جهت اهمیت دارد که وقتی یک شرکت تاسیس شد، بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی‌تواند کد اقتصادی دریافت نماید.

بنابراین شرکت نمی‌تواند نسبت به عقد قرارداد اقدام نماید و فعالیتی را انجام دهد. همچنین شرکت نمی‌تواند در پایان سال مالی اظهار نامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارائی ارائه دهد. بعد از اخذ کد اقتصادی، هر شرکتی باید این کد را روی تمامی فاکتورهای خرید و فروش خود درج نماید.

چرا شرکت‌ها نیاز به کد اقتصادی دارند؟

دریافت کد اقتصادی سریع به منظور دریافت مجوز برای فعالیت اقتصادی و پرداخت حقوق حقه دولت در چهارچوب مالیات و جلوگیری از فعالیت و تلاش‌های غیر عرف محسوب می‌شود؛ این کار موجب پرداخت عادلانه و منصفانه‌ی مالیات می‌شود. رعایت نکردن آن در همین مورد، باعث می‌شود به اشتباه، مالیات سنگینی را پرداخت کنید.

کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده، ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

مالیات بر درآمد در انواع شرکت‌های تجاری

در شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های مختلط سهامی، شرکت‌های تعاونی و اتحادیه آنها با شرکت مسئولیت محدود تضامنی نسبی و شرکت‌های مختلط غیرسهامی برابر با ١٠درصد از کل درآمد آن‌ها خواهد بود. در واقع ۱۰ درصد از کل درآمد به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول شده و از کل درآمد مشمول مالیات پس از کسر ١٠درصد نسبت به بقیه به شرح زیر خواهد بود:

اول- شرکت‌های سهامی، شرکت‌های مختلط سهامی، تعاونی‌ها و اتحادیه آنها

١- از درآمد سهم صاحبان سهام بی نام به نرخ ماده ١٣١ ق.م.م
٢- از اندوخته سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن و یا اعضای شرکت‌های تعاونی به نسبت سهم هر یک از آنها به نرخ ماده ١٣١ ق.م.م.
٣- از بقیه درآمد مشمول مالیات اعم از سود تقسیم نشده به نسبت هر یک از آنها به نرخ ماده ١٣١ ق.م.م.

ضمنا افزایش بها ناشی از ارزیابی مجدد دارایی شرکت‌هایی که بیش از ۵٠ درصد سرمایه آنها به طور مستقیم یا با واسطه به وزارت خانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی متعلق می‌باشد، برای یک مرتبه و تا سقف زیان مندرج در ترازنامه مصوب مجمع عمومی شرکت با رعایت شرایط زیر در طول مدت اجرای قانون برنامه اول توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از پرداخت مالیات معاف خواهند بود:

١- سهام شرکت پذیرفته شده در بورس یا سهام شرکتی که یک سال پس از ارزیابی در دفاتر ثبت و در بورس پذیرفته شود.
٢- زیان سنواتی از محل افزایش مذکور مستهلک شده باشند.

دوم شرکت‌های با مسئولیت محدود، شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های نسبی و شرکت‌های مختلط غیر سهامی

پس از کسر ١٠درصد کل درآمد به عنوان مالیات شرکت، بقیه درآمد مشمول مالیات به نسبت سرمایه یا سهم الشرکه یا به نسبتی که در اساسنامه تعیین گردیده تقسیم و سهم هر یک به طور جداگانه مشمول مالیات به نرخ ماده ١٣١ خواهد بود.

محاسبه مالیات بر درآمد برای شرکت‌های با سهام دولتی

۱شرکت‌هایی که دارای سرمایه صد در صد دولتی یا مربوط به شهرداری‌ها هستند:

این شرکت‌ها باید با ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان به حوزه مربوطه، ظرف مدت ۴ ماه بعد از اتمام سال مالی، مالیات خود را پرداخت نمایند. به این صورت است که ۱۰ درصد مالیات به کل درآمد مشمول مالیات تعلق گرفته و پس از کسر این مبلغ از جمع درآمد، نسبت به باقیمانده نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ٧/٢/١٣٧١ مالیات محاسبه خواهد شد.

در شرایطی که سهامداران دولتی باشند، ۹۰ درصد باقیمانده پس از کسر مالیات با محاسبه درآمد نسبت به سهام هر یک از سهامداران به طور جداگانه به نرخ ماده ۱۳۱ محاسبه می‌شود. البته شرکت‌های دولتی از معافیت‌های مالیاتی به جز معافیت کشاورزی استفاده نمی‌کنند. اگر صورت‌های مالی شان توسط سازمان حسابرسی دولتی رسیدگی شده باشد و به تائید مجمع عمومی رسیده باشد به شرط ارائه در زمان قانونی به رسیدگی مجدد نیاز ندارد.

۲ شرکت‌هایی که بخشی از سرمایه آنها به طور مستقیم متعلق به دولت یا شهرداری‌ها می‌باشد.

این شرکت‌ها به دو دسته قابل تقسیم هستند:

اول – با بیش از ۵۰ درصد سهام دولتی: باید ترازنامه و حساب سود و زیان ظرف مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی به حوزه مالیاتی محل مرکزی اصلی شرکت تسلیم گردد. مالیات متعلقه، ١٠ درصد به نسبت درآمد سهم دولت بوده و بقیه به نرخ ماده ١٣١ ق.م.م خواهد بود. چنانچه سهم الشرکه دولت به چند شرکت تعلق داشته باشد، سهم مزبور به نسبت سهام شرکت‌ها تقسیم شده و مالیات براساس ماده ١٣١ مذکور محاسبه می‌شود.

دوم – با ۵۰ درصد یا کمتر سهام دولتی: سهم دولت از معافیت مالیاتی برخوردار نبوده ولی سهم بخش خصوصی از معافیت مالیاتی منتفع می‌گردد.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی:

در این بخش مدارکی را که باید اشخاص حقوقی برای تشکیل پرونده مالیاتی همراه خود داشته باشند را نام برده‌ایم:

  • اصل و کپی اساسنامه شرکت
  • اصل و کپی آگهی تأسیس
  • اصل و کپی روزنامه رسمی
  • اصل و کپی شرکت نامه
  • اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت‌ها
  • اصل و کپی آگهی تغییرات
  • اصل و کپی شناسنامه (صفحه اول) اعضای هیئت‌مدیره، اصل و کپی کارت ملی کلیه اعضای هیئت‌مدیره
  • کپی فیش تلفن محل شرکت
  • اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تأیید شده در دفترخانه اسناد رسمی
  • تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت (دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی)
  • اصل فیش واریز دو در هزار مبلغ سرمایه اولیه شرکت در بانک ملی

اظهارنامه مالیات ثبت شرکت

اظهارنامه مالیاتی، گزارش کارکرد یک سال مالی شرکت یا شخص حقیقی به دارایی جهت محاسبه و سپس پرداخت مالیات می‌باشد. لذا اشخاص پس از ثبت شرکت و شروع فعالیت می‌بایست حتما نسبت به تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و تسلیم آن به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند.

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم می‌توان گفت اظهارنامه مالیاتی، اظهارات یک شخص حقیقی و یا حقوقی در مورد خرید، فروش، هزینه، درآمد و … طی یک سال می‌باشد که اشخاص تا ۴ ماه پس از سال مالی فرصت ارائه اظهارنامه به صورت الکترونیکی، پس از اخذ کد اقتصادی قدیم را دارند.

در خصوص اشخاص ایرانی که در خارج از ایران اقامت دارند و اشخاص حقوقی که در خارج از کشور هستند و دارای نمایندگی در ایران می‌باشند، نماینده موظف به ارائه اظهارنامه می‌باشد.

چگونگی پرداخت قبوض مالیات ثبت شرکت:

سازمان امور مالیاتی برای کمتر شدن مراجعه حضوری مودیان به سازمان، اقدام به برقراری شرایط پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیکی کرده است. به همین منظور مودیان می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند و بعد از تکمیل ثبت نام می‌توانند قبض مالیاتی دریافت شده را از طریق شناسه پرداخت و شناسه قبض، پرداخت کنند. مودیان برای ثبت نام در سامانه و صدور قبض مالیاتی باید مراحل ذکر شده در ذیل را طی کنند:

  • ابتدا ورود به سیستم پرداخت
  • تکمیل اطلاعات مورد نیاز قبض و گرفتن تاییدیه این اطلاعات
  • صدور قبض
  • انتخاب روش پرداخت: ۱- پرداخت آنلاین به وسیله کارت‌های عضو شتاب و ۲- پرداخت از طریق عابر بانک و باجه بانکی

در نهایت اطلاعاتی مانند سال عملکرد، نوع مالیات، مرحله وصول، منبع مالیاتی، کلاسه پرونده و … باید بررسی و ارسال کنید. در این مرحله اطلاعات مالیات نمایش داده می‌شود. تمام مراحل پر شود و در صورت خالی بودن گزینه‌ای عدد صفر قرار بگیرد.

سوالات متداول

انواع مالیات ثبت شرکت چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای تعیین مالیات ثبت شرکت، روش مالیات بر درآمد می‌باشد. بخشی از درآمد شرکت‌ها سالانه باید به صورت مالیات پرداخت گردد. سود و زیان از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین مالیات در این مجموعه می‌باشند.

مالیات بر درآمد در انواع شرکت‌های تجاری چگونه است؟

در شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های مختلط سهامی، شرکت‌های تعاونی و اتحادیه آنها با شرکت مسئولیت محدود تضامنی نسبی و شرکت‌های مختلط غیرسهامی برابر با ١٠درصد از کل درآمد آن‌ها خواهد بود.

چرا شرکت‌ها نیاز به کد اقتصادی دارند؟

دریافت کد اقتصادی سریع به منظور دریافت مجوز برای فعالیت اقتصادی و پرداخت حقوق حقه دولت در چهارچوب مالیات و جلوگیری از فعالیت و تلاش‌های غیر عرف محسوب می‌شود؛ این کار موجب پرداخت عادلانه و منصفانه‌ی مالیات می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =