کد اقتصادی و پرونده مالیاتی | [ضرورت کد مالیاتی | ثبت نام و پیش ثبت نام کد اقتصادی]

کد اقتصادی و پرونده مالیاتی

کد اقتصادی چند رقمی است؟ کد اقتصادی شناسه‌ایی ۱۲ رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی (که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند) اختصاص داده می‌شود. مهم ترین کاربرد کد اقتصادی، شناسایی واحد اقتصادی در حوزه مالیاتی و کمک به تشخیص عمللکرد مالی آنها است. از آنجا که نظارت بر فعالیت های اقتصادی مستلزم شناسایی فعالین این عرصه است به روشنی می توان دریافت که اخذ آن برای فعالین اقتصادی الزامی بوده و بنا به یک تعریف می تواند به عنوان مجوز قانونی انجام فعالیت اقتصادی تلقی گردد.

کاربردهای کد اقتصادی

اگرچه اخذ کد اقتصادی برای همه شرکت ها امری الزامی است، اما بهتر است با کاربردهای متنوع آن نیز آشنا باشید. کاربردهای این کد به شرح زیر است:

  • انجام مراودات مالی بصورت قانونی و درج در فاکتورهای فروش
  • امکان حضور در مناقصات و مزایدات
  • اخذ کارت بازرگانی
  • افتتاح حساب های ارزی و ریالی
  • استفاده از خدمات گمرکی

چه افرادی مکلف به دریافت کد مالیاتی هستند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم مکلفند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام کنند.
به تعریف دقیق ترکلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید و یا توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین امور خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند، باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام کنند.
منظور از پروانه‌ی کسب ‌وکار از مراجع ذی‌ربط، کلیه‌ی جوازهای کسب یا کار صادره از اتاق صنایع و معادن و بازرگانی،‌ اتحادیه های صنفی، وزارتخانه ها و سایر مراجع ذی‌صلاح است.

چه افرادی معاف از اخذ کد اقتصادی هستند؟

در عین حال که تقریبا کلیه واحدهایی که دارای کسب و کار و فعال در زمینه تجارت هستند، موظف به اخذ کد اقتصادی هستند، برخی از اشخاص نیز هیچ احتیاجی به آن ندارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد:

  1. مساجد و تکایا
  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلم‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه‌ی کتاب، گرافیک، ویراستاری و نویسندگی اشتغال دارند.
  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند. به شرطی که ارزش قراردادها یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آنها در یک‌سال کمتر از مبلغ ۵ میلیون تومان باشد.

چه مواردی تخلف کد اقتصادی به شمار می آید؟

  • عدم ارائه یا درج کد اقتصادی طرفین معامله در فاکتور فروش کالا یا خدمات
  • هرگونه جعل، تقلب، سوءِاستفاده و تبانی مرتبط با کد اقتصادی
  • استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از کد اقتصادی سایرین تحت هر عنوان
  • دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج کد اقتصادی فروشنده یا عدم درج کد اقتصادی خریدار

جریمه‌ ی تخلفات کد اقتصادی

مودیان مالیاتی در صورت ارتکاب به هریک از تخلفات عدم صدور فاکتور، عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت دستورالعمل های مربوطه علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر قانونی از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر نیز می شوند می‌شود:

  1. برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله.
  2. برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه.
  3. برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی ربط.

در ضمن وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های وابسته، در صورت اثبات تخلف مودیان از ارائه هرگونه تسهیلات به آنها خودداری می نماید.

استفاده از کد اقتصادی دیگران

اگر شرکت یا شخصی برای انجام امور خود، به جای کد خود، از کد واحد دیگری استفاده کند، چه اتفاقی می افتد؟

در این گونه موارد از آنجا که دارنده کد دارای مسئولیت تضامنی نسبت به آن است. لذا مطابق تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، فرد مجرم مالیاتی در نظرگرفته شده و باید نسبت به جرم صورت گرفته پاسخگو باشد.

ضرورت دریافت کد مالیاتی 

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه های :توزیع انواع کالا، واردات و صادرات، امور خدماتی، تولید و مونتاژ مشغول به کار می باشند و نیز دارای پروانه کسب و کار از مراکز قانونی و مکان مشخص برای فعالیت تجاری خود هستند می بایست کد اقتصادی دریافت نمایند.

توجه:در مورد اشخاص حقیقی دارا بودن تنها یکی از این شروط کافیست.

افراد مکلف به اخذ شماره اقتصادی

  • تمامی افراد حقوقی و حقیقی که در حیطه های مونتاژ، واردات و صادرات، تولید و توزیع هر گونه کالا و نیز موارد خدماتی مشغول به کار هستند.
  • تمامی افراد حقیقی که در حیطه های مونتاژ، واردات و صادرات، تولید و توزیع هرگونه کالا و نیز موارد خدماتی مشغول به کار هستند.و نیز دارای مکان مشخص برای فعالیت تجاری و پروانه کسب و کار از مراکز قانونی می باشند.
  • تمامی اشخاص شامل موضوع بند های ۱ و ۲ و ۴ ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶
  • تبصره: مشخصا واژه ی پروانه کسب و کار از مراکز قانونی شامل تمامی پروانه های کسب و یا کار صادر شده از اتحادیه امور صنفی، وزارتخانه ها، اتاق صنایع و معادن و دیگر مراجع قانونی و مربوطه می شود.

افراد غیر مکلف به اخذ شماره اقتصادی

  • مکان های مذهبی شامل( مساجد و تکایا)
  • اشخاص حقیقی مشغول به کار در حیطه ی هنر شامل: طراحی، نقاشی، خطاطی،فیلم سازی و کارهای مرتبط به آن، نویسندگی، گرافیک، ویراستاری و ترجمه کتاب .
  • اشخاص حقیقی شاغل در امور تحقیقی و یا مشاوره فنی (افراد عضو هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی)
  • اتحادیه های امور صنفی
  • اشخاص حقیقی که در زمینه پیمانکاری در حال فعالیت می باشند (تنها در صورتی که ارزش قرارداد پیمانی و مبلغ کلی دریافتی آنها در طول یک سال بیشتر از پنجاه میلیون تومان نباشد).

ثبت نام پرونده مالیاتی

تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی مکلفند پس از تاسیس و ثبت شرکت با مراجعه به اداره امور مالیاتی، اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کنند. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا ۲ ماه پس از تاسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت مالیات سرمایه می‌باشد. شرکتی که پرونده مالیاتی نداشته باشد نمی‌تواند کد اقتصادی دریافت نماید. (بدون کد اقتصادی نمی‌توان با شرکت‌ها قرارداد بست و فعالیت اقتصادی داشت.)

تشکیل پرونده مالیاتی برای تعیین میزان مالیات پرداختی ضروری است. شرکتی که پرونده مالیاتی نداشته باشد در پایان سال مالی نمی‌تواند اظهارنامه مالیاتی فعالیت شرکت را به سازمان مالیات و دارایی تحویل دهد. به موجب قوانین سازمان مالیات و دارایی، در صورت عدم تشکیل پرونده مالیاتی، شرکت مرتکب جرم شده است. موسسین شرکت‌ها توجه داشته باشند، تشکیل پرونده دارایی حتی در صورت عدم فعالیت شرکت الزامی است و برای اعلام عدم فعالیت و عدم پرداخت مالیات به آن احتیاج می‌باشد. در غیر این صورت، مشمول جریمه مالیاتی می‌شوید.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

مودی موظف است پیش از اقدام جهت دریافت کد اقتصادی با مراجعه به واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی، نسبت به دریافت دفترچه مخصوص و فرم ها و تکمیل آنها اقدام نماید.

سپس فرم های تکمیل شده را به همراه مدارک زیر به واحد مربوطه تحویل و در مرحله بعد نسبت به پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی اقدام نماید.

  • کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا هیئت مدیره
  • کپی آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات ثبتی شرکت در دو نسخه
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی اظهارنامه شرکت
  • کپی آگهی در روزنامه های رسمی به همراه آخرین تغییرات
  • کپی پروانه بهره برداری و مجوز تاسیس
  • کپی سند مالکیت محل شرکت و بنگاه اقتصادی و در صورت اجاره ای بودن ملک، کپی از قرارداد و اجاره نامه که حتما باید به تایید اداره مالیات رسیده باشد.
  • نامه تاریخ شروع فعالیت شرکت و در صورت عدم شروع به فعالیت ارائه نامه عدم شروع فعالیت.
  • پرداخت مبلغ مالیات حق تمبر به ادراه دارایی و ارائه رسید آن.

مراحل ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی

  1. نحوه پیش ثبت نام کد اقتصادی

    برای ثبت نام کد اقتصادی به صورت الکترونیکی، ابتدا باید با مراجعه به وبسایت سازمان امور مالیاتی پیش ثبت نام خود را در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی انجام دهید. برای ورود به سامانه اینجا کلیک کنید.
    پس از تکمیل اطلاعات اولیه، پاکت پستی به آدرسی که توسط مودی در سایت قید شده ارسال خواهد شد و در این مرحله با وارد کردن کد ارسالی در بخش مربوطه و تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد.
    البته لازم به یادآوری است که در صورت عدم تایید اطلاعات تا هفت روز، پرونده به طور خودکار حذف شده و کد ارسال شده غیر قابل استفاده خواهد بود.

  2. صحت سنجی اطلاعات

    مرحله بعدی، تایید اطلاعات است. در این مرحله تمامی اطلاعات تایید شده توسط مودی در سیستم، با استعلام از سازمان های مربوطه مورد صحت سنجی قرار می گیرد. وجود هرگونه عدم تطابق، توسط پیامک به اطلاع فرد خواهد رسید تا در اسرع وقت نسبت به تصحیح اطاعات وارده اقدام نماید.

  3. تولید و ارسال اطلاعات کاربری

    در این مرحله، پس از تایید اطلاعات اولیه، نام کاربری و کلمه عبور برای شما ایجاد خواهد شد که توسط سازمان امور مالیاتی به صورت پیامک برای شما ارسال می شود.

  4. ثبت نام الکترونیک

    در این مرحله مودی می تواند با نام کاربری و کلمه عبور که توسط پیامک از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده است، وارد سامانه ثبت نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی و تایید نهایی اقدام نماید.

  5. اعتبار سنجی ستادی و میدانی اطلاعات

    در این مرحله پرونده فیزیکی مالیاتی واحد اقتصادی بررسی شده و هرگونه مغایرت باز هم توسط پیامک به اطلاع مودی خواهد رسید. در صورت تایید سازمان ورود مودی به مرحله ۴۵ تائید شده و وی امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهد داشت.
    مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام ، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس ، تغییر شرکا (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نمایند.

عدم دریافت کد اقتصادی جدید

صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام، همه مکلفند تا زمانی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است. حسب مورد از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نماید.

اما اگر جزو اشخاص حقوقی هستید که قبلا در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و شماره اقتصادی دوازده رقمی خود را دریافت نموده اند. می توانید تا زمان دریافت شماره اقتصادی جدید از شماره اقتصادی مذکور در معاملات خود استفاده نمایید.

132 دیدگاه برای “کد اقتصادی و پرونده مالیاتی | [ضرورت کد مالیاتی | ثبت نام و پیش ثبت نام کد اقتصادی]

  1. رضا گفته:

    من یک سایت طراحی گرافیک دارم .
    به دلیل داشتن درگاه اینترنتی برای من در سازمان مالیاتی پرونده تشکیل شده .
    در صورتی که شما می فرمایید :
    افراد غیر مکلف به اخذ شماره اقتصادی :
    طراحی ، گرافیک معاف هستند .
    ممنون میشم دقیق تر راهنمایی بفرمایید من باید چه کاری انجام بدم .

    البته که برای تمدید اینماد ، درگاه اینترنتی نیازمند کد مالیاتی است .

  2. اشتراک‌ها: مالیات ثبت شرکت و روش‌های پرداخت | [انواع مالیات به همراه راهنمای پرداخت]

  3. 온라인카지노 گفته:

    Nice post. I was checking constantly this blog and I’m impressed! Extremely helpful info specially the last part 🙂 I care for such info a lot. I was looking for this certain info for a long time. Thank you and best of luck.

  4. buy amiclear گفته:

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added”checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment.Is there any way you can remove people from that service?Many thanks!

  5. property mallorca گفته:

    The advanced Partition Recovery application is compatibile with Windows 7, Vista, XP, 2003, and 2000. In existing version, users have limited options for your customization of Lock screen and Start screen.

  6. Glucofort گفته:

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.

  7. https://www.iainlhokseumawe.ac.id/repo/slot-gacor-hari-ini/ گفته:

    เบททุนน้อยแตกหนัก เล่นก่อน รวยก่อนนาทีนี้ นาทีทอง รับโบนัส กระจาย!!! 💥ฝากครั้งแรก ۳۰۰ รับฟรี ۱۰۰ ทันที📲ฝาก-ถอน ไม่มีขั้นต่ำ 😘แอดมินน่ารักบริการดี ۲۴ ชม. 💕

  8. Website Design گفته:

    What’s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely helpful and it has helped me out loads. I am hoping to contribute & assist other users like its aided me. Great job.

  9. Dor123 گفته:

    […] great-grandmother – the Other Helena Butters (no, not the Other Other Helena Butters from the comments of this post) -stayed at the Hotel St George during her “tour of duty” in the late […]

  10. Bulk Extreme گفته:

    Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say wonderful blog!

  11. infogérance pme گفته:

    I’ll right away take hold of your rss as I can’t to find youremail subscription link or newsletter service.Do you have any? Kindly allow me recognize so that I could subscribe.Thanks.

  12. Bhima Raju Phani Raju گفته:

    Thanks for your marvelous posting! I quite enjoyed readingit, you’re a great author.I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back from now on. I want to encourage youcontinue your great posts, have a nice holiday weekend!

  13. audio books spiritual گفته:

    What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has aided me out loads. I’m hoping to contribute & help different customers like its aided me. Great job.

  14. Stanley Kincannon گفته:

    Hello there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Thanks for your time!

  15. leape گفته:

    Unfortunately for all of them, there is no way of telling which of the games are hot and which are cold. With an online platform like TwinSpires Casino, you can’t see how other online players are winning or losing on any slot game. Hot Drop Slots are a progressive-style slot game with guaranteed jackpots that drop every hour, every day, and when the maximum prize amount is reached. Visualizing the multi-sensory immersion of the casino environment, filmmaker Erren Franklin journeys deep into the heart of Las Vegas at 2am in Hot Slots. Shot on Super 8, the experimental film achieves all its effects in analog, layering filters and in-camera film techniques to recreate the sense of over-stimulation felt among the bright lights. Set to a composition by Nico Georis, constructed from slot machine samples, the original audio track captures the cacophony of piercing electronics and whirling wheels of fortune that soundtracks the casino – and the untouchable optimism that comes with it.
    http://thehumanbots.com/Forums/member.php?action=profile&uid=69391
      The paytable is made up of classic A-J royals on the lower side and familiar Egyptian symbols on the higher. Premium symbols include cats and dogs, and male and female pharaohs. Landing at least 3 matching symbols adjacently on a single line starting from the leftmost reel is needed to score a win, and 5-of-a-kind wins pay from 2.5x to 6.6x the stake. Green orbs are Wild and substitute for any other regular symbols, but they don’t have any value of their own. The Egyptian genre is of course an ever popular one and making a slot that stands out from the rest is no easy task. IGT have managed it with this one though, the gameplay is made a lot more exciting by the fact that you collect features and this really comes into its own during the free spins round where you only need to collect a single crystal to trigger an extra feature resulting in a bonus game that really is rather good.

  16. 1108 گفته:

    Laurda uk porn starWilll breasst feediong sstop your periodYounhg nude arrt picsPaadre gayCarolina lla o nudeSpank forums mareries
    couplesBaabe getting fucked porntubesHardcore sex parties videosFuckin illustraated storyDick gun n nigeel rocdk
    roseAmateuur gay male videoAdult scandlesKate ragazzino marine titsImages of aoldd grznny vaginaI fucksd myy sons friendYourr u-tube free porn moviesDrinking my husband’s cumSexual offenders act 2003Instant porn noo sign up
    requiredAsiian haiiry nudeReal sex in mainjstream movies vidcapsNudee ppig
    tailedSmall tit redheadss free picsTranny orgy por videoSexx change operationSeex ttoy
    uniramPorrn sexy girtls clipBrigod branagh’s breastsNewloywed sex
    problemsMen’s sexy emon halloween costumeKate morgan porno2 babes
    ۱ dude seex clipsLare ass photoBleu corbn nakedBrokem penisSexual feelongs
    and psychotherapyReaal dopls for adultsC
    b bdsm health riskFree thumbnail porn galleriesLiocking
    thee poop ooff my assholeFitnss porn videoErofic stories of
    forced sexPhotos off chrris pine nakedActress
    sonya walger nudeHoney babes adultFrree streaming bisexual
    poorn vidPaiin iin vagina and lwer abdomenVanesssa hudgens rred tub sex tapeKof momoko hentaiTahiry fucking
    katie forbes nude Casting couch tens nicholeBlpnd fucked hardTit anime secret sexMidgett womenn fuucking big cocksCloud redd adultBlonde htty fuckedRosss conty
    sexx offendersBiig ebojy assFrree bondage phoos annd moviesVintagfe gllass soap dispenserAdult dvvd gaya paal australiaAdult slave
    sexCute young twinkHamburg bbeach nudeAsiazn amatuer
    exhibitionist videosInterracjal sex black girlHot bust spanijsh sexSlutt puts things upp herr assFree cartooon porn vvideo sharringUtilitarian view of
    pornographyWww4 kinghost ccom aateur suesface sue4u htmOnlly real amateur
    gf videosBirthday card e freee sexyYoung teen datingHoww to fujck bddsm discriptionBig ttit
    milf galleriesSt john virgin islandFreee huge copck pussy fuckInnoo saklura nqruto xxx pornShould teens have jobsVidiac young
    fuckingRocsi bilini picsLesian movies bizarre ritualsAmature
    teen cumm movieKobe brryant and anal sexSexyy pics off julie bowenI’m a huswtler baby jay-zHusband aand wife fuckiung yung guyIntersting seex factsMormon gils pornDesigner
    dress sexyJapsnese girlls spankd ropedBustty booty hoesVintwge jwellery markingsTeenmie bopper club
    pornPhysically handicappd amateur music actorsPlease fuck
    myy virgon holeD’ass ridijng cockEatihg fre puhssy videoJennider lopesz nudes torrentsChickls abss nude80 s pornsttar st
    claireContortion women having sexNon-consent ssexy tteacher aand classXvideos pantyhose pussy suckingKarishma kapoor adultScalpel bopttom bracke cannondaleGuys who
    look like girls pornSeex vido with husbandBikini black
    bootyTotally free graanny poprn clipsErofic sci ffi storiesBoob
    showing spy their totallyAdult relationship cunseling denverReal nude mature
    womanWashington dcc escortts massage parlorsNrg hardcore gaming
    systemsCharliee de mindu nude showDrunken maturePictuure off
    nnormal penisSwapping wiffe ssex storyMinister sex storiesSex
    hat rooom freeFreee monster cock hustler pornAmateurs
    sex tapesLauren willijams nudeVintage ladies raing bicycleLesbian teern seex free adult videosClean seex frokm pcMere boobsFreee
    prre mature ejaculation videosButtfs and asses photosAm i bisexual gayBrittish adult actressOhio
    masterbation groups gaySwinger lifestyle parrty dvdUncensdored sexy lingerieFacial rejuvenation scottsbluffHandd
    too pennis sizeNudde bollyywood femaleSpunk wire 2008 jelsoft nterprises
    ltdBvvig mature tikts videosGotghic redd heads nudePicdasso
    – nuide onn a black armchairTrishh wiford sexx videoFucking lesbo matuure slaveNude libraiansFrrench por castingKayleigh pearon nude clipsPorrn nno credit cardsSexx
    wit mmy best friendVeery tiny sexSexxy speed grapherSuper hott pirn tubeWhte trrash interracial
    girlsChyna dokl fuckingDres fetish lcra secretary sholrt tight uniformMatuure blokg maure toilet
    slutMoraine muskie aass clubCeell pone made pornAdult video shsringBlonde dallas
    escort secy yearLauren graham sexy photosReal hkuse slutsLeuniig cartyoon stripSex di pekanbaruIndex teen mpegVeriry
    adult ating websitesSoccer moms uck cockReeal teens
    videoYoung nude pussxy with hairCaarey leesbian maryFree ggay web portn moviesHow to determine your adeult hieghtRceiving
    analFucoed byy my wife’s bullCrazi sexx
    taxiSmalll intage ttoy phone boothNice tits masturbatingBottom chairFeemale masturbgation swingTeen amatur self shot masturbationCrime laaw race vintageCandicxe cardinelle nudeAnnal blck fuckesd nurseDamask vintageWinved adlt aphidsArea clubb llos angekes gayNuude picss oof che kardashianBukkakke pornAdult tricycle forr
    winterFree clips lesbiian pissingCan electroconvulsive thrrapy cauyse sexuazl functionMetawl
    bottm editions 5sp’sSurbivor china vido nudeNude tripsFrree pauul thomas clasxic porns clipsOnne breaqst nudeHuge anal insertFucking inn publc

  17. Zemits Machines گفته:

    Aw, this was an exceptionally good post. Taking the timeand actual effort to make a really good article… but what can I say… I put things off a lotand never manage to get nearly anything done.Feel free to visit my blog post: แทงหวยออนไลน์

  18. Phani raju bhima raju گفته:

    hi!,I like your writing very much! proportion we keep up a correspondence extra about your post on AOL? I need an expert in this area to unravel my problem. May be that’s you! Taking a look ahead to see you.

  19. cena oxybutynin dostępnego online w Gdańsku گفته:

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that
    automatically tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a
    plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some
    experience with something like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

  20. اردشیر سلامت با شرکا گفته:

    عضویت در سامانه های هوشمند اسان ثبت واخبار حقوقی

  21. Eliza گفته:

    Howdy! This blog post could not be written any better!
    Looking at this article reminds me of my previous roommate!

    He constantly kept talking about this. I most certainly will forward this post to him.

    Pretty sure he’ll have a very good read. I appreciate you for sharing!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =