آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟ | قوانین و مدارک مالیات شرکت‌ها |

مالیات بردرآمد شرکت

در پاسخ به این سوال که آیا ثبت شرکت مالیات دارد باید گفت که پس از ثبت شرکت پرداخت مالیات الزامی است. در حقیقت زمانی که شما کسب‌وکار خود را به‌صورت رسمی به ثبت می‌رسانید، در لیست سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد. پس از ثبت، شرکت‌ها باید سالانه بخشی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات ثبت شرکت پرداخت کنند. بحث مالیات شرکت‌ها یک بحث مفصل و تخصصی است. تمامی شرکت‎ها موظف به پرداخت مالیات هستند، درصورت عدم پرداخت مالیات نمی‌توانند از از تسهیلات قانونی استفاده کنند و همچنین جریمه خواهند شد.

انواع مالیات ثبت شرکت‌ها

همانطور که گفته شد تمامی شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. عدم پرداخت به موقع مالیات و نادیده گرفتن آن نیز ممکن است به صورت کلی کسب و کار شرکت شما را از مزایای زیادی محروم کند و علاوه براین مشمول پرداخت جریمه شوید.

مالیات‌هایی که شرکت‌ها موظف به پرداخت آن هستند به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته است اما مالیات غیرمستقیم همانطور که از نام آن پیداست به صورت غیرمستقیم از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دریافت می‌شود. می‌توان گفت وظیفه پرداخت این نوع مالیات بر عهده اشخاص دیگری است.

مالیات‌هایی که اشخاص حقوقی موظف به پرداخت آن هستند به شرح زیر است:

مالیت بردرآمد

مالیات بر درآمد یکی از انواع مالیات در شرکت‌ها است که مطابق با قوانین و مقررات مالیاتی از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی محاسبه می‌شود. باتوجه به ماده۱ قانون مالیات مستقیم هر شخص حقوقی ایرانی متناسب با دارایی خود که در ایران یا خارج از ایران دارد ملزم به پرداخت مالیات می‌باشد.

شرکت‌های مختلف نیز به عنوان یک شخص حقوقی تلقی شده بنابراین نیاز است تمام درآمدهای شرکت محاسبه شده و پس از کسر معافیت‌های آن مبلغ خالص مالیات پرداخته شود. در صورت نادیده گرفتن آن بسیاری از حقوق قانونی خود را از دست خواهند داد.

مالیات برعملکرد

مالیات برعملکرد نیز نوعی از مالیات شرکت‌ها و از نوع مستقیم به حساب می‌آید که به نحوه عملکرد شرکت‌ها و همچنین سود و زیان آن‌ها بستگی دارد. در این نوع مالیات با توجه به قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی همه شرکت‌ها موظفند میزان درآمد و هزینه‌های شرکت خود را طی یک سال مالی ثبت کنند و همچنین سود و زیان آن را نیز تعیین کنند، سپس ۲۵درصد سود خالص از آن را تحت عنوان مالیات برعملکرد به سازمات مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر اموال و املاک

این مالیات بر اموال و املاک در شرکت‌ها به این معنا است که شرکت‌ها برای املاکی که دارند نیز نیاز است مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

مالیات تکلیفی

پیش‌تر گفتیم که نوعی مالیات در شرکت‌ها با توجه به سود و زیان معاملات تعیین می‌شود که مالیات بر عملکرد نام دارد. علاوه براین مالیات، شرکت‌ها موظفند تا مالیاتی را با عنوان مالیات تکلیفی پرداخت نمایند، از مهم‌ترین و رایج‌ترین مالیات تکلیفی، مالیات بر حقوق کارکنان است که لازم است شرکت بصورت دقیق آن را محاسبه و کسر نمایند تا به اداره مالیات پرداخت شود.

مالیت بر ارزش افزوده

این نوع مالیات بسیار راحت بدست می‌آید و به همین دلیل نیز اهمیت بالایی دارد، ارزش افزوده را می‌توان اینگونه تعریف کرد ارزشی که در فرآیند تولید بوجود می‌آید. این نوع مالیات غیر مستقیم است و مصرف کنندگان هنگام خرید آن را پرداخت می‌کنند. در واقع این مالیات توسط مصرف کنندگان پرداخت می‌شود، به این صورت که تولید کنندگان در هر دوره مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند و هربار با یک خرید آن را از خریدار دریافت می‌کنند.

کدام شرکت‌ها از پرداخت مالیات ثبت شرکت معاف می‌شوند؟

مطابق آنچه بیان شد، قوانین مالیاتی تمام شرکت‌ها را با توجه به میزان درآمدی که بدست می‌آورند ملزم به پرداخت مالیات می‌کند و کسانی که از این قاعده سرپیچی کنند مشمول پرداخت جریمه می‌شوند. اما وزارت‌خانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند از پرداخت این مالیات معاف هستند. همچنین برخی از شرکت‌ها می‌توانند با ارائه مدارک و استناد به لوایح خاصی، از پرداخت بخشی از مالیات برای ثبت شرکت یا همه‌ی آن معاف شوند.

به این منظور لازم است شرکت بعد از ثبت در زمان محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و با ارائه مدارک، اقدامات لازم برای ثبت سرکت بدون مالیات را انجام دهد. اگر سهامداران یا مدیر شرکت در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشد، بهتر است از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیرد.

بر اساس مصوبه قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۶۶، مالیات ثبت شرکت‌های تعاونی و فعال در موارد زیر به این شرح است:

  • بر اساس ماده ۸۱ قانون مالیات مستقیم، شرکت‌هایی که در زمینه کشاورزی فعال هستند و درآمد خود را از طریق کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، زنبورعسل، پرورش طیور، ماهی‌گیری، احیای مراتع و جنگل و باغات بدست می‌آورند ملزم به پرداخت مالیات نیستند.
  • براساس تبصره ۶ از ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم، شرکت‌های تعاونی و سهامی عام می‌توانند از ۲۵ درصد تخفیف معافیت مالیاتی استفاده کنند.
  • براساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات مستقیم، واحدهای تولیدی و معدنی بخش خصوصی و تعاونی که بعد از سال ۱۳۸۱ مجوز بهره‌برداری دریافت کرده‌اند می‌توانند از تاریخ شروع بهره‌برداری به میزان ۴ درصد و به مدت ۴ سال مشمول معافیت مالیاتی شوند. درصورتی‌که شرکت یا تعاونی مورد نظر در مناطق کمتر توسعه یافته باشد، میزان معافیت مالیاتی تا ۱۰۰ درصد هم قابل اجراست.
سامانه ثبت نام مالیاتی
  • شرکت‌هایی که در زمینه ایرانگردی و جهانگردی فعالیت می‌کنند می‌توانند از پرداخت ۵۰ درصد مالیات ثبت شرکت معاف شوند. البته باید پروانه بهره‌برداری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته باشند.
  • یکی دیگر از موارد معاف از مالیات ثبت شرکت مربوط به شرکت‌هایی است که در محدوده آبریز تهران قرار دارند. و حداکثر تعداد کارکنان آن‌ها ۵۰ نفر است. این شرکت‌ها درصورتی‌که تاسیسات کاری را به به شعاع ۱۲۰ متری خارج از تهران انتقال دهند، می‌توانند از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله استفاده کنند.
  • بر اساس بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم، شرکت‌های فعال در زمینه امور انتشاراتی و مطبوعاتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد در ارتباط و فعالیت هستند می‌توانند از شرایط پرداخت مالیات برای ثبت شرکت معاف باشند.
  • بر اساس تبصره ۱ از ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم، موسسات غیر تجاری، غیر انتفاعی و موسسات فرهنگی و هنری که درآمد خود را از راه برگزاری سمینار آموزشی و نشر کتاب و .. به دست می‌آورند از پرداخت مالیات برای ثبت شرکت معاف هستند.
  • ثبت شرکت در مناطق آزاد، به مدت ۲۰ سال از زمان بهره‌برداری، می‌توانند کسب و کار خود را بدون پرداخت مالیات ادامه دهند.
  • بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم، شرکت‌های دانش بنیان از تاریخ صدور مجوز و ثبت شرکت به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید با اینکه ثبت شرکت مشمول پرداخت مالیات است. اما ثبت برند مالیات ندارد و بر اساس قانون اداره مالکیت صنعتی ثبت برند مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت مالیات ثبت شرکت چیست؟

برای ثبت و پرداخت مالیات شرکت‌ها لازم است مدارک زیر آماده و به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.

  • اصل مدارک شناسایی سهامداران یا اعضای شرکت
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی سهامداران یا اعضای شرکت
  • اصل مدارک شرکت مانند اساسنامه و اظهارنامه
  • کپی مدارک شرکت مانند اساسنامه و اظهارنامه
  • گواهی امضای سهامداران شرکت و صاحب شرکت
  • اجاره نامه‌ی سند مالکیت شرکت
  • فیش آب و برق و گاز دفتر شرکت
  • فیش مربوط به واریز دو در هزار مربوط به سرمایه ابتدایی شرکت

مهلتی که در اختیار سهامدارن شرکت برای ارائه مدارک قرار می‌گیرد، ۴ ماه بعد از اتمام سال مالیاتی است. اما وقتی مبلغ مالیات بر درآمد تعیین شد، شرکت ظرف مدتی که از جانب سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، موظف به پرداخت مالیات است.

آیا نوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟

در جواب این سوال باید گفت که نوع شرکت در میزان مالیات شرکت تاثیری ندارد. بلکه آنچه که در مالیات شرکت موثر است عملکرد مالی شرکت است. شرکت‌ها باید به شکل سالیانه و سود خالص خود را بررسی کنند و به دفاتر شرکت ارائه دهند.

در رابطه با دفاتر تجاری باید گفت که این مسئله مهم‌ترین ابزاری است که مالیات یک موسسه یا شرکت را تعیین می‌کند. در رابطه با قوانین باید دقت داشت که درآمد کلیه بازرگانان و شرکت‌ها طبق آنچه در ترازنامه و حساب سود و زیان آنان از روی دفاتر قانونی تنظیم می‌گردد. پس طبق آنچه گفته شد باید گفت که برای احتساب مالیات باید بر اساس قوانین مالیاتی تنظیم و نگاهداری دفاتر عمل کرد، این موضوع جزو موارد اجباری برای شرکت‌ها است.

نحوه دریافت مالیات از شرکت‌های غیر فعال چگونه است؟

اگر شرکتی ثبت شده باشد ولی به دلایل مختلفی مثل ورشکستگی، به وجود آمدن اختلافات میان شرکا و عدم تمایل به ادامه فعالیت و وضعیت اقتصادی فعالیتی نداشته باشد. باید امور باقی مانده مربوط به شرکت‌های فعال یعنی تعیین حوزه مالیاتی، اخذ پلمپ دفاتر و اخذ کد اقتصادی را انجام دهد.

علاوه بر این مدیرعامل یا وکیل قانونی وی باید پس از اتمام سال مالی، نامه عدم فعالیت شرکت را به اداره دارایی ارائه نماید. عدم فعالیت شرکت باید هر سال اعلام شود. یعنی دفاتر پلمپ شده و اظهارنامه مالیاتی باید سفید باشند و هیچ گونه مطلبی در آن‌ها عنوان نشده باشد. در صورتی که شرکتی این اقدام را انجام ندهد، جرائم مالیاتی سنگینی شاملش می‌شود.

سوالات متداول

مالیات بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

رایج‌ترین نوع مالیات در شرکت‌ها مالیات بردرآمد است که شرکت‌ها موظفند قسمتی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات به اداره مالیات پرداخت نمایند.

انواع مالیات شرکت‌ها چند نوع است؟

مالیات‌هایی که شرکت‌ها موظف به پرداخت آن هستند به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته است. اما مالیات غیرمستقیم همانطور که از نام آن پیداست به صورت غیرمستقیم از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دریافت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =