احراز صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای دریافت کارت بازرگانی

احراز صلاحیت و اهلیت حرفه ای دریافت کارت بازرگانی

در مطالب پیشین درباره کارت بازرگانی، کاربردهای آن و نحوه دریافت آن صحبت کردیم. اما همان طور که می دانید، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، نقش اصلی در صدور کارت های بازرگانی را ایفا می کند. به همین دلیل، شاخص های کلی را برای متقاضیان کارت های بازرگانی در نظر گرفته و اعلام کرده است. در ادامه به معرفی شاخص های احراز صلاحیت و اهلیت حرفه ای دریافت کارت بازرگانی می پردازیم.

عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مرجع صدور کارت بازرگانی

در واقع بنا به یک تعریف اگر شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار را به مثابه دماسنج اقتصاد کشور در نظر بگیریم، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن را نیز می توان به عنوان نماینده بخش خصوصی و در حکم یکی از ارکان مهم موثر و مولد غیر دولتی در اقتصاد تلقی نمود.

اتاق بازرگانی ایران از ابتدای سال ۱۳۹۰ با تأسیس دبیرخانه موضوع ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، با رفع مقررات دست و پاگیر از مسیر فعالیت‌های اقتصادی قوانین، مقررات و بخشنامه‌هایی که مانعی در راه توسعه تولید و سرمایه‌گذاری هستند را با حضور نمایندگان سران قوای سه‌گانه شناسایی و راهکارهای رفع آن‌ها را برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد.

اما در راستای افزایش شفافیت و نظارت، جلوگیری از بروز تخلفات و سوء استفاده از کارت های بازرگانی و با هدف اصلاح فرآیندها، وزارت صنعت معدن و تجارت طی بخشنامه ۷۸۳/۹۰/۶۰ شرایط اهلیت و صلاحیت حرفه ای متقاضیان برای صدور کارت بازرگانی را به شرح ذیل ابلاغ نمود.

شرایط احراز صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای برای متقتضیان صدور کارت بازرگانی

  1. ارائه پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، کارت شناسایی کارگاه، پروانه فعالیت صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از مراجع ذیربط.
  2. اسناد معتبر (روزنامه رسمی یا حکم کارگزینی و یا لیست تامین اجتماعی) مبنی بر تجربه فعالیت در بنگاه های صادراتی، وارداتی و تولیدی به عنوان عضو هیئت مدیره، مدیر عامل، مدیر بازرگانی(داخلی – خارجی)، مدیرفروش، کارشناس امور بازرگانی، مدیر امور حقوقی، درشرکت‌های دارای عضویت معتبر اتاق تهران، به عنوان یکی از شرایط کافی.
  3. دارا بودن سند مالکیت محل قانونی به نام متقاضی یا اعضای هیئت مدیره شخص حقوقی و نیز شخص حقیقی داوطلب دریافت کارت بازرگانی.
  4. حداقل ۶ ماه سابقه عضویت در اتاق تهران و نیز شرکت در دوره های آموزشی اتاق تهران به عنوان یکی از شرایط کافی.
  5. اثبات عملکرد اقتصادی با ارائه مدارکی نظیر گزارش فصلی فروش یا اوراق تشخیص مالیاتی یا آرای هیئت های حل اختلاف مالیاتی یا تامین اجتماعی از سوی اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل شرکت و یا شخص حقیقی داوطلب دریافت کارت بازرگانی پس از تائید مدیریت امور مالی اتاق تهران به عنوان یکی از شرایط کافی.
  6. دارابودن سابقه خدمت برای اشخاص حقیقی یا مدیران عامل اشخاص حقوقی متقاضی دریافت کارت بازرگانی، که این سابقه باید حداقل ۳ سال سابقه کار در ادارات تابعه سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران تحت عنوان کارشناس با تائید مدیریت عضویت اتاق تهران و نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوده باشد، به عنوان یکی از شرایط کافی.

شرایط بانکی برای صدور کارت بازرگانی

  1. وجود مبلغ حداقل ۲۰۰ میلیون ریال در حساب جاری برای اشخاص حقوقی و ۳۰۰ میلیون ریال برای اشخاص حقیقی به عنوان شرط لازم.
  2. برخورداری از حساب بانکی جاری با گردش مالی حداقل ۲ میلیارد ریال به مدت یکسال، متعلق به یکی از اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل به عنوان یکی از شرایط کافی.

 

2 دیدگاه برای “احراز صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای دریافت کارت بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =