بازرسین اصلی و بازرسین علی البدل

بازرسین اصلی و بازرسین علی‌البدل

در شرکت های سهامی، رکن سوم یا همان رکن نظارتی، بازرسین آنها می باشند. بازرسین اصلی و بازرسین علی البدل در شرکت ها مسئولیت ها و تکالیف خاصی دارند که در این مطلب قصد داریم تا به بررسی آن ها بپردازیم.

انتخاب بازرسین

بازرسین در شرکت های سهامی، منتخب مجمع عمومی هستند و بنا به مسئولیت قانونی و استقلال ذاتی خود به مدت یکسال و یا بیشتر (طبق مدت مقرر در اساسنامه) عهده دار نظارت بر دو رکن دیگر شرکت خواهند بود.

پس از پایان یافتن دوران تصدی جهت انتخاب توسط مجمع، برای دوره های بعدی نیز با هیچگونه منعی مواجه نیستند ولی جهت احراز صلاحیت برای این پست محدودیت هایی دارند که باید مد نظر قرار گیرند.

محدودیت های احراز صلاحیت بازرسین

همان طور که گفتیم؛ بازرسین پس از اتمام دوره تصدی آن ها که در اساسنامه مشخص شده است، می توانند مجددا برای احراز این مقام انتخاب شوند، اما در صورتی که دارای محدودیت های زیر نباشند:

• محجوریت و ورشکستگی.
• دارا بودن پیشینه محکومیت کیفری قطعی موثر.
• اشتغال به مشاغل دولتی.
• منتفع بودن از هر گونه مراوده با شرکت (در قالب فروشنده یا خریدار یا دلال و حق العمل کار و کارگزار و وکیل و… در رابطه با شرکت به طور مستقیم و غیر مستقیم)
• اقربای سببی و نسبی مدیران و مدیرعامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم.

بازرس علی البدل

به تعداد یک یا چند نفر (حداقل یک نفر) توسط مجمع انتخاب می شوند تا در شرایطی که بازرس یا بازرسان اصلی به یکی از علت های استعفا، عزل، سلب شرایط یا فوت قادر به ادامه مسئولیت خود نبود، تا پایان دوره موظف وی، عهده دار مسئولیت او گردند.

وظایف بازرسین

• دعوت جهت تشکیل مجامع.
• بررسی عملکرد و تصمیمات مدیران شرکت و مجامع به نحوی که مغایر با اساسنامه، تصمیمات مجامع و قوانین جاری کشور نباشند.
• بررسی کلیه اسناد و مدارک مالی، دفاتر قانونی و غیر مالی شرکت.
• تایید صحت گزارشات ارائه شده در مجمع.
• گزارش وقوع جرائم و تخلفات به مجمع و مراجع قضایی.

لازم به ذکر است که بازرسین می توانند به صورت دوره ای، اتفاقی و یا مستمر مسئولیت نظارتی خود را به منظور حفاظت از منافع تمامی سهامداران به انجام برسانند.

مسئولیت های بازرسین

با استناد بر آیین نامه اجرای تبصره ماده ۱۴۴ لایحه الحاقی قانون تجارت، بازرسین دارای مسئولیت مدنی و کیفری در اجرای وظایفی که قانون بر آن ها محول کرده است می باشند و در صورت ایجاد کانون بازرسین مسئولیت های انتظامی هم به آن اضافه خواهد شد.

مسئولیت مدنی:

بازرس یا بازرسین در مواردی که در انجام مسئولیت های خود مرتکب تقصیری گردیده و ضرر و خسارتی را به شرکت و یا اشخاص ثالث وارد نموده باشند مطابق قواعد عمومی مسئولیت مدنی موظف به جبران آن هستند.

مسئولیت کیفری:

چنانچه شخصی با علم بر منع قانونی برای پذیرفتن سمت بازرسی بازهم قبول مسئولیت کند به حبس تادیبی بین دو تا شش ماه یا جزای نقدی یا هردو محکوم خواهد شد.
همچنین اگر بازرسین در ارائه گزارش اشتباه کرده و یا مرتکب تخلفی شوند و یا گزارشی که مغایر با حقیقت است را آگاهانه تایید نمایند، به حبس تادیبی از ۳ ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.

امیدواریم توضیحات ارائه شده در خصوص انتخاب، وطایف و مسئولیت های بازرسین در شرکت های سهامی، برای شما مفید بوده باشد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت شرکت، می توانید با شماره ۵ رقمی آسان ثبت ۰۲۱۴۳۴۹۸تماس حاصل نمایید.

همچنین می توانید از طریق چت آنلاین و یا جلسه ی حضوری با مشاوران با تجربه ما، در این خصوص صحبت کنید.

1 دیدگاه برای “بازرسین اصلی و بازرسین علی البدل

  1. اشتراک‌ها: اظهارنامه ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص ✔️✔️✔️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =