ثبت نمایندگی شرکت خارجی [راهنمای کامل، مدارک، مراحل و هزینه]

تاسیس نمایندگی شرکت خارجی

امکان ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران 

باید بگوییم که چنانچه شرکت‌های خارجی که در کشور محل ثبت خود، قانونی شناخته شده‌اند، در صورتی که در چهارچوب قوانین و مقررات کشور، در زمینه‌هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شده باشد فعالیت کنند. می‌توانند نسبت به ثبت نمایندگی شرکت خارجی خود اقدام نمایند. نماینده شرکت خارجی را می‌توان اینگونه تعریف کرد؛ شخص حقیقی یا حقوقی است که بر اساس قرارداد نمایندگی، انجام بخشی از موضوع و وظایف شرکت طرف نمایندگی را در محل بر عهده گرفته است.

نمایندگی شرکت خارجی، شخصیتی مستقل دارد و مسئولیت حقوقی نماینده بر عهده خودش می‌باشد. شرکت‌های خارجی که در کشور محل ثبت خود، شرکت قانونی شناخته می‌شوند، می‌توانند برای فعالیت در ایران در زمینه‌هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد فعالیت کنند.

 

زمینه‌های مجاز برای فعالیت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران

  • ارائه خدمات پس از فروش کالاها یا خدمات.
  • انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می‌شود.
  • بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران.
  • انجام فعالیت‌هایی که مجوز آن‌ها توسط دستگاه‌های دولتی که به صورت قانونی اجازه صدور مجوز دارند صادر می‌شود. مثل ارائه خدمات حمل ونقل، بیمه، بازرسی کالا، بازاریابی، بانکی و…
  • همکاری با شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام پروژه در کشور ثالث.
  • موضوع انتقال دانش و فن آوری ساخت به کارشناسان ایرانی در رابطه با تاسیس کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف صنعتی و راه‌اندازی تاسیسات با هدف تولید محصولات مختلف.
  • افزایش صادرات غیر نفتی از طریق انتقال دانش فنی و فن آوری جهت افزایش صادرات محصولات غیرنفتی و تولیدات صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی.

شرایط ثبت نمایندگی شرکت خارجی

برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی یک سری شرایط خاص نیز باید رعایت شوند که در ادامه به این شرایط اشاره خواهیم کرد.

  • اخذ این نمایندگی باید به دنبال افزایش صادرات غیر نفتی ایران باشد، در غیر این صورت مجوزی به شما داده نمی‌شود.
  • اخذ این نمایندگی باید افزایش سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران را به دنبال داشته باشد.
  • ثبت نمایندگی باید به زمینه ساز انجام امور جدیدی در ایران باشد.

مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی

باید توجه داشته باشید که برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله‌ای که پیش روی خود دارید، متقاعد کردن شرکت مورد نظر است. اگر شرکتی که قصد دارید نمایندگی آن را داشته باشید، این اجازه را به شما دهد، دیگر مراحل سخت چندانی نخواهید داشت.

با این فرض که شرکت مورد نظر با پیشنهاد شما موافقت کند. در ابتدا باید این شرکت درخواستی را مطرح کند که به یک نمایندگی در ایران نیاز دارد. شما با داشتن این درخواست می‌توانید دیگر مراحل را پشت سر بگذارید. سپس باید متناسب با موضوع فعالیت و حقیقی یا حقوقی بودن شخصیت خود، دیگر مراحل را پشت سر بگذارید.

افرادی که می‌خواهند به صورت موازی ثبت شرکت خود را با ثبت برند خارجی پیش ببرند باید مراحل زیر را طی نمایند:

  1. مشخص نمودن مکان استقرار شعبه به طور رسمی
  2. مشخص نمودن هیأت مدیره و یا اعضای آن که دارای حق امضا باشند
  3. نوشتن تقاضانامه ثبت برند خارجی به همراه اختیارنامه مدیر شرکت
  4. ارائه تقاضانامه به اداره ثبت شرکت‌ها
  5. چاپ آگهی با مضمون تأسیس شعبه در یکی از روزنامه‌ها

تعیین نام نمایندگی شرکت خارجی در ایران به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

درباره انتخاب نام و شرایط نمایندگی یا شعبه یک شرکت، از آنجا که ثبت شعبه به معنی واحدی از شرکت اصلی است لذا فعالیت نمایندگی، تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود و صرفا هنگام ثبت نام در سامانه پذیرش ثبت در بخش تعیین نام بایستی عینا نام شرکت با رسم الخط فارسی درج گردد.

مدارک لازم برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی

 

مدارک لازم برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی برای اشخاص حقیقی

در این حالت باید مدارک زیر را ارائه دهید، لازم به ذکر است که مدارک باید ترجمه شوند (به زبان انگلیسی یا زبان کشوری که شرکت مادر در آن قرار دارد)؛

  • فیش واریز هزینه به سازمان اسناد و املاک کشور
  • فرم مربوط به تعیین نام را تکمیل کرده و به صورت یک فایل ارائه دهید.
  • از قرارداد امضا شده بین شخص نماینده و شرکت اصلی هم اسکن بگیرید.
  • مدارک شناسایی شخص مانند کارت ملی و شناسنامه
  • آدرس محل سکونت این شخص
  • شخص نماینده باید گزارشی از سابقه فعالیت‌های خود ارائه دهد.
  • معرفی نامه از سازمان‌های مربوطه داشته باشد.
  • دلایل کافی و منطقی را برای ضرورت دریافت این نمایندگی داشته باشد.
  • اظهارنامه مربوطه را تکمیل کند و اصل آن را ارئه دهد.

مدارک لازم برای ثبت نمایندگی شرکت خارجی برای اشخاص حقوقی

هنگامی که یک شرکت قصد دارد نمایندگی شرکت خارجی را هم داشته باشد، باید این مدارک را ترجمه کرده و ارائه دهد؛

  • پرداخت هزینه لازم به سازمان اسناد و املاک کشور و ارائه فیش بانکی آن
  • نام مناسبی را برای شرکت انتخاب کنید و فایل آن را ارائه دهید.
  • ارائه قرارداد امضا شده بین دو شرکت هم الزامی ست.
  • معرفی نامه شرکت خود را هم ارائه دهید.
  • مدارک ثبت شرکت خود را هم مانند شماره ثبت و … را ارائه دهید.
  • ارائه اساسنامه شرکت
  • ارائه روزنامه تاسیس شرکت
  • در صورت داشتن هر گونه تغییری در شرکت باید روزنامه آخرین ثبت تغییرات شرکت را هم ارائه دهید.
  • گزارشی از سابقه فعالیت‌های شرکت، این گزارش اهمیت بالایی دارد، پس در تهیه آن دقت بالایی را به خرج دهید.
  • گزارشات مالی تائید شده را هم ارائه دهید.
  • از سازمان مربوطه معرفی نامه داشته باشید
  • اظهارنامه مربوطه را تکمیل کرده باشید، تکمیل این اظهارنامه نیز از اهمیت بالایی خواهد داشت.

 

سامانه ثبت آگهی روزنامه کثیر الانتشار آسان ثبت

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی باید به آن توجهی خاص داشته باشید، هزینه‌ای ست که این کار برای شما به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که نمی‌توان این هزینه را به طور دقیق بیان کرد، زیرا با توجه به فاکتورهایی مشخص می‌شود که برای هر شخضی که می‌خواهد نمایندگی تاسیس کند متناسب با شرایطی که شرکت مبدا و کشور مقصد دارد، با دیگری متفاوت است.

در ابتدا باید بگوییم که شما باید هزینه‌ای را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت کنید که هزینه‌ای جزئی است. این هزینه برای نماینده حقیقی و حقوقی تفاوتی ندارد و یکسان است. باید دقت داشته باشید که اگر شما بخواهید ثبت نمایندگی شرکت خارجی را به صورت شخص حقوقی انجام دهید، باید شرکت خود را ثبت کنید. این کار هم هزینه‌ای را برای شما به دنبال خواهد داشت.

البته اگر در گذشته شرکت خود را ثبت کرده‌اید، طبیعتا این هزینه را هم پرداخت نخواهید کرد و کار برای شما ساده‌تر خواهد بود. همانطور که در مطالب بالا گفتیم بعد از آن که درخواست شما توسط اداره ثبت تائید شد، باید یک آگهی در روزنامه منتشر کنید، این آگهی نیز برای شما هزینه‌ای را به دنبال دارد.

البته باید بگوییم که این هزینه با توجه به اندازه قلم، اندازه کادر و دیگر فاکتور‌های این چنینی مشخص می‌شود و مبلغ دقیقی را نمی‌توان برای آن ذکر کرد.

حسابرسی شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران

یکی از دغدغه‌های مهم در فرآیند ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران، حسابرسی اینگونه از شرکت‌ها است.

نماینده و یا نمایندگان شرکت خارجی در ایران موظف هستند گزارش فعالیت نمایندگی در ایران را به همراه صورت های مالی حسابرسی شده ظرف مدت ۴ ماه پس از پایان سال مالی به دستگاه های ذیربط ارسال کنند. این حسابرسی تنها در مواردی قابل قبول است که توسط سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی مورد قبول آن که شرکایشان افراد حقیقی تایید شده توسط اداره نظارت سازمان حسابرسی باشد انجام گیرد.

اعلام تغییرات نمایندگی شرکت‌ها

بر طبق ماده ۷ مربوط به قوانین ثبت شرکت‌ها که به تغییرات حاصله در شرکت‌ها اشاره دارد. بر طبق این ماده نمایندگی‌های شرکت ملزم می‌شوند در صورت بروز تغییرات در نمایندگی‌های شرکت یا مدیران شعب، موارد تغییر یافته را به صورت مکتوب در اختیار اداره ثبت شرکت‌ها قرار دهند. اگر نمایندگی شرکت‌ها این تغییرات را اعلام نکنند، هر فعالیت خلاف قانونی که از سوی مدیران اسبق سر بزند، به پای شرکت نوشته خواهد شد. تنها با آگاه کردن اداره ثبتی شرکت‌ها می توان از بروز این دست از مشکلات جلوگیری کرد.

 

مجازات شرکت‌های ثبت نشده چیست؟

براساس ماده ۵ قانون در صورتی که شرکتی بدون ثبت شرکت خود، فعالیت‌های مالی، صنعتی، عمرانی و …. از سر بگیرد و در زمانی که قانون برای آن مشخص نموده است، نسبت به ثبت شرکت اقدام نکنند، شرکت متخلف مجبور است برای هر روز دیر کرد مبلغ ۵ تا ۵۰ هزار تومان به عنوان جریمه پرداخت نماید و در صورتی که پس از گذشتن ۳ ماه از صدور حکم نسبت به ثبت شرکت خود اقدام ننمایند، براساس قانون اشخاص از ادامه همه فعالیت‌ها در شرکت مذکور محروم هستند.

 

تفاوت نمایندگی شرکت و شعبه شرکت

هنگامی که در رابطه با ثبت نمایندگی شرکت خارجی بحث می‌کنیم، بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند که این موضوع به معنی داشتن یک شعبه از آن شرکت، در کشور ایران است. در صورتی که این تصور به هیچ عنوان صحیح نیست. شعبه یک شرکت با نمایندگی آن شرکت تفاوت‌های بسیاری دارد، در ادامه قصد داریم این تفاوت‌ها را شرح دهیم، تا با این موضوع هم آشنا شوید.

اولین تفاوت این دو موضوع در موقعیت جغرافیایی آن‌ها است. معمولا شاهد این هستیم که شعبه یک شرکت در فاصله نزدیکی (غیر از محل اصلی شرکت) است، در حالی که نمایندگی می‌تواند فاصله جغرافیایی بیشتری داشته باشد.

تفاوت بعدی در رابطه با حدود اختیارات شعبه یک شرکت و نمایندگی آن شرکت است. هنگامی که اقدام به تاسیس شعبه شرکت می‌کنید، اختیارات آن توسط شرکت اصلی تعیین می‌شود. شعبه باید مطابق با فعالیت‌های شرکت اصلی پیش برود، در حالی که در نمایندگی‌ها این موضوع وجود ندارد.

یعنی نمایندگی یک شرکت می‌تواند فعالیت‌های خود را غیر از نماینده بودن، ادامه دهد. این موضوع اهمیت بسیار مهمی در رابطه با تفاوت‌های شعبه و نمایندگی دارد. به همین دلیل باید به آن توجهی خاص داشته باشید.

 

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران چیست؟

  • ابتدا باید نسبت به درج کد فراگیر ملی و سایر اطلاعات اقدام کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که به عنوان مدیر شعبه تعیین می‌گردند بایستی نسبت به ارسال تصویری از رسید اینترنتی درخواست کد فراگیر ملی که از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس «gov.ir» اقدام نمایند. در صورت وجود مغایرت در شماره فراگیر اشخاص خارجی با فیلد مربوطه در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها، متقاضی باید با مراجعه به سازمان مالیاتی جهت رفع ایراد اقدام نماید.
  • درخواست کتبی شرکت مادر.
  • اساسنامه، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده و اختیارنامه نماینده یا نمایندگان شرکت خارجی که اصل مدارک فوق بایستی به تائید سفارت، نمایندگی یا کنسولگری ایران در آن کشور رسیده. یک نسخه ترجمه رسمی مدارک فوق نیز بایستی توسط مترجمان رسمی ترجمه شده و به تائید اداره اسناد و امور مترجمان رسمی (فنی) قوه قضائیه رسیده باشد.
  • گزارش توجیهی مدیرشعبه در ایران که بایستی حاوی اطلاعات ذیل باشد:
  1. اطلاعات مربوط به فعالیت‌های شرکت.
  2. تبیین دلایل و ضرورت تاسیس شعبه در ایران
  3. تبیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه
  4. برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز
  5. نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای ادراه امور شعبه
  • ارائه تعهدنامه دایر بر اینکه چنانچه مجوز فعالیت آن‌ها از سوی مراجع ذیصلاح لغو شود. ارائه آن تعهدنامه در ظرف مدت معینی که توسط اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ابلاغ می‌شود نسبت به لغو مجوز و انحلال شعبه و براساس تشریفات قانونی اقدام نماید.
  • تصویرمصدق گذرنامه و ترجمه آن در مواردی که شخص حقیقی خارجی به عنوان نماینده معرفی شده باشد.
  • چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به عنوان مدیر شعبه تعیین گردیده باشند ارائه مدارک و مستنداتی که جهت ثبت شرکت‌ها ضروری است به پیوست سایر مدارک ارسال گردد.
  • گزارش فعالیت نمایندگی.
  • آخرین گزارش مالی تائید شده.

چگونه به منظور ثبت شعبه موسسه غیر تجاری خارجی در ایران اقدام کنیم؟

در بسیاری از مواقع متقاضیان ثبت شعبه موسسه غیر تجاری خارجی در ایران در همان زمان ثبت شرکت اصلی اقدامات لازم را انجام می‌دهند. بدین ترتیب می‌توان با کنار هم قرار دادن نام شعب و شرکت اصلی در تقاضانامه مراحل مختلف ثبت را یک جا طی نمایید. اما در برخی از مواقع روال کار چنین نخواهد بود. در صورتی که شرکت اصلی پس از طی شدن مدتی به فکر ثبت شعبه بیفتد، شرایط پیگیری کار کمی متفاوت خواهد شد.

چنانچه شرکت درخواست ثبت شعبه موسسه غیر تجاری خارجی داشته باشد باید تقاضانامه‌ای را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهد. در ادامه کار روال معمول تاسیس شعب در پیش گرفته خواهد شد. چنانچه شعبه مورد نظر به ثبت برسد، باید این اتفاق در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه‌های محلی شعبه شرکت آگهی شود.

 

سوالات متداول

هزینه ثبت نمایندگی شرکت خارجی چقدر است؟

نمی‌توان این هزینه را به طور دقیق بیان کرد، زیرا با توجه به فاکتورهایی مشخص می‌شود که برای هر شخضی که می‌خواهد نمایندگی تاسیس کند متناسب با شرایطی که شرکت مبدا و کشور مقصد دارد، با دیگری متفاوت است.

ضرورت اعلام تغییرات نمایندگی شرکت‌ها در چیست؟

بر طبق ماده ۷ مربوط به قوانین ثبت شرکت‌ها که به تغییرات حاصله در شرکت‌ها اشاره دارد. بر طبق این ماده نمایندگی‌های شرکت ملزم می‌شوند در صورت بروز تغییرات در نمایندگی‌های شرکت یا مدیران شعب، موارد تغییر یافته را به صورت مکتوب در اختیار اداره ثبت شرکت‌ها قرار دهند.

آیا ثبت نمایندگی شرکت خارجی در وزارت بازرگانی انجام می شود؟

خیر، شما در اولین قدم باید از طریق اداره ثبت اقدام کنید و درخواست ثبت نمایندگی خارجی را اعلام کنید.

مجازات شرکت‌های ثبت نشده چیست؟

شرکت متخلف مجبور است برای هر روز دیر کرد مبلغ ۵ تا ۵۰ هزار تومان به عنوان جریمه پرداخت نماید و در صورتی که پس از گذشتن ۳ ماه از صدور حکم نسبت به ثبت شرکت خود اقدام ننمایند، براساس قانون اشخاص از ادامه همه فعالیت‌ها در شرکت مذکور محروم هستند.

 

204 دیدگاه برای “ثبت نمایندگی شرکت خارجی [راهنمای کامل، مدارک، مراحل و هزینه]

  1. Lai گفته:

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has aided me out loads. I hope to contribute & aid other users like its helped me. Good job.

  2. Herpesyl For Herpes گفته:

    each time i used to read smaller content which as well clear their motive, and that is also happening with this article which I am reading at this place.

  3. fajas colombianas گفته:

    💢เงินหมดเหรอ? 📣มามะ มาทางนี้ 💋 #เงินหลักหมื่นรออยู่คลิ๊กWWW.BEO777.COM📌 ครบจบในเวปเดียว

  4. Diablo 4 گفته:

    I will right away grab your rss as I can not in findingyour email subscription hyperlink or e-newsletter service.Do you’ve any? Kindly allow me recognize so that I may justsubscribe. Thanks.

  5. Millicent Lee گفته:

    Heya! I’m at work surfing around your blog from my new iphone 3gs!Just wanted to say I love reading your blog and look forward to allyour posts! Keep up the great work!

  6. Vietlott Online گفته:

    I enjoy what you guys are usually up too. Thistype of clever work and coverage! Keep up the fantastic worksguys I’ve added you guys to my blogroll.Take a look at my blog post – Keto Vibe Pills Review

  7. tubidy گفته:

    You can definitely see your enthusiasm within the article you write. The world hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to say how they believe. All the time go after your heart.

  8. AI tools for real estate گفته:

    Thanks , I have recently been looking for information approximately this subject for ages and yours is the best I’ve found out till now. However, what concerning the conclusion? Are you sure about the supply?

  9. GlucoTrust Review گفته:

    Having read this I thought it was really informative. I appreciate you taking the time and effort to put Panduan Judi Bola Online this information together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting

  10. Zodiac Signs گفته:

    Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.Do you have any suggestions on how to get listed in YahooNews? I’ve been trying for a while but I never seem to get there!Thanks

  11. bulk extrême گفته:

    I do not even know the way I finished up righthere, however I assumed this submit used to be good.I do not recognise who you’re but definitely you are going to a well-known blogger in case youare not already. Cheers!

  12. Numerology گفته:

    What’s Going down i am new to this, I stumbled upon this I’ve discoveredIt positively helpful and it has aided me out loads.I am hoping to give a contribution & assist other customers like its aidedme. Great job.

  13. Top chatbots platform گفته:

    Hello There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I’ll certainly return.

  14. Dor123 گفته:

    Tin Tức, Sự Khiếu Nại Liên Quan Đến Thẳng Soccer Nữ Giới link m88Đội tuyển chọn nước ta chỉ cần một kết trái hòa có bàn thắng để lần loại hai góp mặt tại World Cup futsal. Nhưng, để thực hiện được điều đó

  15. Dor123 گفته:

    I need to to thank you for this great read!! I certainly loved every bit of it. I’ve got you book marked to look at new things you postÖ

  16. may nen khi گفته:

    Aw, this was a really nice post. Taking the time andactual effort to produce a very good article… but what can I say… I put things off a lot and never seemto get anything done.

  17. Bulk Extreme گفته:

    Howdy! Would you mind if I share your blog with my myspace group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thank you

  18. Real Estate in Visakhapatnam گفته:

    Hello! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

  19. movie reviews گفته:

    I am no longer certain the place you’re getting your information, however good topic.I must spend some time learning much more or understanding more.Thank you for magnificent info I was in search of this info formy mission.

  20. Phani Bhima Raju گفته:

    I’ve lost my bank card can femara cause toe numbness Now bauxite and nickel miners are hopingWidodo will do the same for them and lift the ban on mineral oreafter he takes office on Oct

  21. betflix1150 گفته:

    Thank you for another wonderful post. Where else could anyone get that type of info in such a perfect way of writing? I’ve a presentation next week, and I’m on the look for such info.

  22. Tu van IATF 16949 گفته:

    Hey! I could have sworn I’ve been to this blogbefore but after checking through some of the post I realized it’s new to me.Anyhow, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back often!

  23. cac goi mang viettel گفته:

    Generally I don’t learn post on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled me to check out and do so!Your writing style has been amazed me. Thank you, quite great post.

  24. Avery Gray گفته:

    Generally I do not read post on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to try and do so! Your writing style has been surprised me. Thanks, quite nice post.

  25. Ruby Harvey گفته:

    Enjoyed studying this, very good stuff, appreciate it. “The hunger for love is much more difficult to remove than the hunger for bread.” by Mother Theresa.

  26. Robert Thomas گفته:

    Great post. I was checking continuously this blog and I’m inspired!Extremely helpful info specially the final section 🙂 I care for such information much.I used to be seeking this particular info for a very lengthytime. Thank you and best of luck.

  27. emag black friday گفته:

    Heya i am for the first time here. I found this board and I to find It truly helpful & it helped me out much. I’m hoping to present one thing back and help others like you aided me.

  28. Personal injury attorney گفته:

    Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way too much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  29. dispose of old laptops uk گفته:

    I just like the helpful info you provide to your articles.I’ll bookmark your blog and take a look at once more here regularly.I am fairly sure I’ll learn many new stuff right right here!Good luck for the next!

  30. Advance Esthetics گفته:

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article.I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of youruseful information. Thanks for the post. I’ll definitely comeback.

  31. Situs Terpercaya گفته:

    คงจะปฏิเสธไม่ลงแม้จะพูดว่าคาสิโนออนไลน์เป็นแหล่งวางเดิมพันที่นานาประการที่สุด สร้างเงินทำเงินได้ง่ายที่สุดและก็ที่สำคัญไม่เป็นอันตรายที่สุด UFABET คาสิโนออนไลน์ที่ดีเยี่ยมที่สุดในยุคนี้ ตอบโจทย์ทุกความชื่นชอบของเหล่าสมาชิก

  32. cho vay tien nhanh گفته:

    Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?I’ve been trying for a while but I never seem to get there!Many thanks

  33. Situs Terpercaya گفته:

    Hello there! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Kudos!

  34. Payday Loans Columbus GA گفته:

    Hello There. I found your blog using msn. This isa very well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read moreof your useful information. Thanks for the post.I’ll certainly return.

  35. daftar qqdewa گفته:

    When someone writes an paragraph he/she retains the image of a user in his/her brain that how a user can understand it. So that’s why this piece of writing is perfect. Thanks!

  36. liposomal nmn price گفته:

    Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’sthe blog. Any feed-back would be greatly appreciated.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 12 =