مالیات ارزهای دیجیتال

مالیات ارزهای دیجیتال

با توجه به افزایش علاقه و استفاده روزافزون شرکت‌ها و مردم از ارزهای دیجیتال و انجام معاملات خود از طریق آن‌ها، کسب درآمد و سود حاصل، ارزهای دیجیتال هم مشمول مالیات می‌شوند. به عنوان کسی که در ایران در این حوزه مشغول هستید نیازمند آشنایی با قوانین مالیات ارز دیجیتال ایران می‌باشید. در کل باید دقت داشت قانونی بودن یا نبودن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و…به کشور مبدا بستگی دارد. پس قوانین مالیاتی مقرر برای ارزهای دیجیتال در هر کشور متفاوت است…

قوانین مالیاتی ارز دیجیتال

گفتیم قوانین ارزهای دیجیتال بستگی به کشور مبدا که در آن معاملات انجام می‌شود دارد. برای مثال شما در ایران از سایت‌ها و یا صرافی‌های خارجی، ترید یا معامله‌ای انجام می‌دهید. سازمان امور مالیاتی کشور با آنها مانند اشخاصی که کار صادرات انجام می‌دهند برخورد و مالیات وضع می‌کند. در صورتی که ارز دیجیتال خود را در ایران و داخل چرخه اقتصادی بفروشید، معاف از مالیات می‌شوید.

روش انتقال ارزهای دیجیتال

برای دانستن روش و قوانین محاسبه مالیات ارزهای دیجیتال ابتدا باید روند و روش انتقال آن‌ها را بشناسیم. شما برای ارسال ارز دیجیتال نیازی به افتتاح حساب بانکی ندارید. فناوری دفتر کل توزیع شده، هسته مرکزی ساخت ارزهای دیجیتال است؛ محصول مهم آن بلاک چین است. در بلاک چین می‌توان تمام تراکنش‌های افراد درون شبکه و خارج از شبکه را از نقاط مختلف دنیا مشاهده کرد.

میزان مالیات محاسبه شده

ارزش و میزان سود حاصل از تراکنش ارزهای دیجیتال، بر اساس ارزش منصفانه بازار در همان روز تعیین می‌‌شود. فرقی نمی‌کند که ارزهای دیجیتال را به‌عنوان کالا معامله می‌کنید یا به‌عنوان پول پرداخت می‌کنید، در هر حال باید درآمد حاصل را بر اساس ارزش منصفانه بازار ثبت کنید. مثلا، اگر خدمات حسابداری ارائه می‌کنید و مشتری مبلغ ۰.۰۰۵ بیت کوین به شما پرداخت می‌کند، درآمدتان مساوی ۰.۰۰۵ ضرب در قیمت فروش بازار یک بیت کوین در زمان دریافت است. یعنی باید توجه داشته باشید که در بازه زمانی که بیت کوین می‌خرید هر واحد از آن را با چه مبلغی می‌فروشند، سپس ارزش منصفانه بازار را به دست آورید.

مالیات ارز دیجیتال در ایران

آیا افرادی که مشمول مالیات ارز دیجیتال می شوند باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند یا اینکه روش دیگری برای پرداخت این مالیات ارز دجیتال وجود دارد. از آنجایی که مالیات ارز دیجیتال از نوع مالیات بر درآمد محسوب می شود، تاکنون قانون خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، میزان این مالیات به صورت زیر خواهد بود.

همزمان با گسترش ارزهای دیجیتال و مبادلات ارزی به عنوان رویداد مالیاتی مشمول قوانین مالیاتی شناخته شد. در ایران نیز بیت کوین به عنوان یک رویداد مالی مشروع محسوب شده و مزارع استخراج به عنوان یک واحد صنعتی شناخته می‌شوند.

افرادی که قصد پرداخت مالیات خرید فروش ارز‌های خارجی را دارند، می‌توانند از طریق ورود به سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی، به نشانی«tax.gov.ir»، به صورت اینترنتی، اقدام نمایند.

با این توضیح شما اگر به عنوان کسی که استخراج ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، مانند واحدهای اقتصادی که در بازار مشغول فعالیت اقتصادی هستند باید مالیات پرداخت کنید. به دلیل اینکه شما که به استخراح بیت کوین اشتغال دارید، یا ارز دیجیتال خود را در صرافی­‌های خارجی خرج کرده و به جای آن ارز خارجی دریافت می­کنید. یا اگر بیت کوین خود را در ایران فروخته و درآمد شما به جای ارز به ریال ایرانی دریافت شود؛ باز هم مشمول پرداخت مالیات هستید. شما اگر ارزهای دیجیتال خود را در صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید، یا آن را به خاطر کسب سود بفروشید باید مالیات سود به دست آمده را پرداخت کنید.

سود و درآمدی که از ارزهای دیجیتال به دست می‌آورید، مشمول پرداخت مالیات است. برای محاسبه ارزش ارز دیجیتال باید قیمت آن را در روز دریافت و برداشت سود مورد محاسبه قرار دهید.

سامانه ثبت نام مالیاتی آسان ثبت

به عبارت دیگر، استخراج هر ارز دیجیتال یک رویدادی می‌باشد مشمول مالیات است. همان طور که گفته شد مبنای محاسبه ارزش منصفانه بازار قیمت آن در زمان استخراج است. لازم است بدانید برای محاسبه مالیات استخراج ارز دیجیتال می­توانید هزینه تجهیزات و منابع مصرفی را از کل مبلغ کسر کنید. البته ماهیت این مبلغ کسر شده با توجه به هدف شما تفاوت دارد. اگر جزو مشاغل استخراج هستید می­توانید از کسر مبلغ مالیات استفاده کنید. کسانی که ارز دیجیتال را برای کسب درآمد و منافع شخصی استخراج می­کنند اجازه استفاده از کسر منابع و تجهیزات را ندارند.

نحوه محاسبه مالیات

درآمد ارزهای دیجیتال را ‌می‌توان به نوعی درآمد اتفاقی به شمار آورد؛ که مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی (درآمدهای غیر مستمری مانند جایزه‌ها و معاملات بلاعوض که میزان پرداخت آن بنا بر نوع درآمد حاصل می‌تواند متفاوت باشد.) می‌باشد.

ارزهای دیجیتال کسب شده توسط ماینینگ درواقع یک نوع جایزه محسوب می‌شوند که در قبال کار و خدماتی که ماینر با استفاده از کامپیوتر، اینترنت و برق خود انجام داده، به‌دست‌آمده است. به همین دلیل یک نوع کسب‌وکار محسوب می‌شود. هر ارز دیجیتالی که به این روش کسب شده باید به‌عنوان درآمد ثبت و گزارش شود.

با توجه به اینکه مالیات ارزهای دیجیتال، در حال حاضر، از نوع مالیات بر درآمد یا عملکرد می‌باشد و در حال حاضر، قانون خاصی تا کنون تصویب نشده است از این رو، بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، میزان و نحوه محاسبه این نوع از مالیات، توضیحات لازم آورده شده است.

نوشته مرتبط: مالیات‌ مستقیم و غیرمستقیم

در صورتی که خالص درآمد، تا مبلغ دویست و هشتاد و هشت ملییون ریال، باشد از پرداخت مالیات، معاف می‌گردد.

اگر در آمد، تا مبلغ پانصد میلیون ریال باشد، مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد می‌شود.

اگر درآمد، مازاد بر یک میلیارد ریال باشد، مشمول مالیات سالانه ۲۵ درصد، خواهد شد.

لازم به ذکر است مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم، ۲۵ درصد از مجموع درآمد آنان، به غیر از موسسات غیر انتفاعی می‌باشد که در داخل یا خارج ‌از کشور ایران، تحصیل نمایند. پس از مشخص شدن زیان‌‌های حاصل از منابع ‌غیر معاف و با کسر بخشودگی‌های تعیین شده، مشمول مالیات ‌عملکرد، خواهد شد. همچنین، توجه داشته باشید درآمد‌های ماحصل از سود سهام یا میزان سهمی که هر یک از شرکا دارند، مشمول‌ مالیات نخواهند بود.

حسابداری ارزهای دیجیتال

اطلاعات این تراکنش‌ها در سیستم‌ بانکی کشور وارد نمی‌شوند. اموری مانند مالیات نیز در آن‌ها قابل پیگیری نخواهد بود. تنها موردی که قانون شفافی در مورد آن وجود دارد، استخراج ارزهای دیجیتال است. پس از این رو استخراج ارز دیجیتال مشمول مالیات است. اگر شرکت شما ارز دیجیتالی خریداری کرده است باید آن را در دفاتر و سیستم حسابداری ثبت کنید. این کار به جهت جلوگیری از مشکلات قانونی مالیات است.

مالیات مراکز استخراج

دولت در ابتدا استخراج ارزهای دیجیتال را به خاطرسوءاستفاده از برق خانگی و صنعتی ممنوع کرد ولی در سال ۱۳۹۸ آیین نامه اجرایی استخراج فرآروده‌های پردازشی ارزهای دیجیتال آزاد و قانونی شد. برای شروع کار باید از وزارت صنعت و معدن مجوز بگیرید و طبق قانون محاسبه هزینه برق معادل نرخ متوسط برق صادراتی است. مراکز ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان واحد تولیدی و صنعتی شناخته شده و مشمول مالیات هستند.

براساس بند ۲ تبصره ۲ استقرار واحدهای استخراج ارز دیجیتال در محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۳۰ کیلومتری سایر شهرها در استان‌های دیگر شامل محدودیت نمی‌باشد. هر ماینر یا استخراج کننده ارز دیجیتال در ایران در صورتی که اعلام کند درآمدهای حاصل از استخراج ارز‌های دیجیتالی را که به دست آورده است را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

قوانین ارز دیجیتال در ایران :

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

طبق ضوابطی که توسط بانک مرکزی، در بهمن سال ۹۷ حوزه ارزهای دیجیتال اعلام شد، خریدوفروش ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی ممنوع نیست. در حقیقت، صدور و انتشار ارزهای دیجیتال در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد و بانک مرکزی در این زمینه نقش و مسئولیتی را ندارد.

استفاده از رمزارزها به‌عنوان یک روش پرداخت ممنوع هستند، یعنی ما نمی‌توانیم در فروشگاه اینترنتی خود به‌جای دریافت وجه، ارز دیجیتال بیتکوین دریافت کنیم. ارزهای رمزنگاری شده در صرافی‌هایی که مقررات را رعایت کرده‌اند، قابل خرید و فروش و تبادل است. توسعه کیف پول دیجیتالی برای ارزهای دیجیتال با درنظرگرفتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشکلی ندارد.

 آیا خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است؟

طبق ضوابط و الزاماتی که در سال ۱۳۹۷ توسط بانک مرکزی اعلام شد، از ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال خبری نیست. ضوابط و الزاماتی که از طرف بانک مرکزی اعلام شد، عبارتند از:

استفاده نمودن از رمز ارزها به‌عنوان ابزار پرداخت در ایران، ممنوع است.

صدور و انتشار ارزهای دیجیتال در اختیار توسعه‌دهندگان آن بوده و در این زمینه، بانک مرکزی هیچ‌گونه نقش و مسئولیتی را بر عهده ندارد.

تنها در صرافی‌هایی که در بخش الزامات عمومی آن‌ها، قوانین رمز ارزها آورده شده است، امکان خرید، فروش و تبادل ارزهای دیجیتال وجود دارد.

با در نظر داشتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، توسعه کیف پول رمز ارزی برای اشخاص حقوقی و حقیقی بلامانع است.

طبق بخشنامه قانون ارزهای دیجیتال که از طرف بانک مرکزی ارسال شده است، ممنوعیتی در خرید و فرش و مبادله ارزهای دیجیتال وجود ندارد. از نظر قانونی نیز، جرمی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایران به‌راحتی امکان‌پذیر است.

نکته: در نظر داشته باشید که هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال، طبق گفته بانک مرکزی ممنوع است و می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد. به‌عنوان مثال، نمی‌توانید از بیت کوین برای خرید یک محصول در اینترنت استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم از طرف قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی، تاکنون قوانین خاصی برای ارزهای دیجیتال اعلام نشده است. در نتیجه هیچ‌گونه مجازاتی هم برای خرید، فروش و معاملات ارزهای دیجیتال وجود ندارد. ناگفته نماند که در صورت هک رمز ارزها یا هر گونه کلاهبرداری، می‌توانید به ارگان‌های انتظامی و قضایی به‌منظور اعلام شکایت خود مراجعه کنید.

 مالیات فارکس در ایران

به صورت کلی قوانین در کشورهای مختلف در رابطه با مالیات فارکس مختلف است. به طور مثال در کشورهای غربی، درآمدی که از بازارهای فارکس و یا نظیر آن به دست می‌آید مشمول مالیات می‌شود اما این موضوع باعث دلسردی افراد نشده و عقیده دارند این مالیات منصفانه است. مثلا اگر شما ۱۰۰ هزار دلار سود کنید و ۲۰ هزار دلار آن را به عنوان مالیات پرداخت کنید، شما باز هم ۸۰ هزار دلار در سود بوده اید و ارزش دارد. قابل ذکر است که اگر شما در این بازار سودی را به دست نیاورید، از پرداخت مالیات نیز معاف خواهید شد. در ایران به دلیل عدم قانون گذاری درست در این زمینه، فعلا قوانین مالیاتی صدق نمی کند.

چکیده مطالب:

 

مالیات ارزهای دیجیتال 

اگر در ایران از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی آنلاین ترید یا معامله ای انجام دهید، سازمان امور مالیاتی کشور با شما مانند اشخاصی که کار صادرات انجام می‌دهند برخورد و مالیات وضع می‌کند.

روند نحوه محاسبه مالیات ارزهای دیجیتال 

استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال یک نوع کسب‌وکار محسوب می‌شود. هر ارز دیجیتالی که به این روش کسب شده باید به‌عنوان درآمد ثبت و گزارش شود.

مالیات مراکز استخراج ارز دیجیتال

مراکز ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان واحد تولیدی و صنعتی شناخته شده و مشمول مالیات هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =