مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات دستگاه کارتخوان

در ابتدا باید گفت محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارتخوان‌ها توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام می‌شود؛ اگر شما صاحب دستگاه کارتخوان هستید باید مالیات بر درآمد آن را پرداخت کنید. در همین راستا ابتدا باید نسبت به دریافت کد مالیاتی از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایید. بیش از ۱۲ میلیون دستگاه کارتخوان تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی در کشور فعال است که ۲۵ درصد آن‌ها به دلیل عدم ثبت نام مالیاتی مسدود شده است. بنابراین اطلاع از روند و نحوه محاسبه مالیات کارتخوان را می‌توان دارای اهمیت دانست.

مالیات بر دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۱ 

فرمول محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۱ شمسی به بعد، مانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل بوده است؛ بنابراین روش و فرمول خاصی وجود ندارد. این کار توسط اداره مالیات انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به شرکت صادر کننده کارت خوان و وزارت صمت و بانک مرکزی ندارد.

محاسبه مالیات کارتخوان و دستگاه پوز در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد، بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال نود و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، انجام می‌شود. شما به عنوان دارنده دستگاه کارت خوان، بر اساس ماده یازدهم این قانون، باید شناسه یکتا خود را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده و پس از دریافت شناسه یکتا، تمام تراکنش‌هایی که انجام می‌دهید، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اطلاعات تراکنش‌های شما از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. روند هوشمند شدن سیستم‌های مالیاتی کشور باعث شده تا از اواخر دهه نود هجری شمسی، فعالیت اخد مالیات بر درآمد مشمولان مالیاتی، سریع‌تر و آسان‌تر شود.

اتصال دستگاه‌های پوز بانکی (چه به صورت اینترنتی و چه غیر اینترنتی) که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تایید نشده باشد به سیستم بانکی کشور و سیستم پرداخت کشور ممنوع است. بانک مرکزی بایستی مشخصات دارندگان دستگاه‌های پوز که شناسه یکتا نداشته و در سازمان امور مالیاتی، پرونده ندارند. به سازمان امور مالیاتی اعلام تا بر اساس قانون، به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم شوند.

اگر شما به عنوان دارنده دستگاه پوز و دستگاه کارتخوان، اقدام به تشکیل پرونده  مالیاتی در سایت سازمان مالیاتی و دریافت کد اقتصادی نکنید. همه جریمه‌های مربوط به عدم  تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، شامل شما نیز می‌گردد.

قانون محاسبه مالیات کارتخوان سیار

آیا دستگاه‌های پوز سیار هم در زمینه مالیات قوانینی مانند سایر دستگاه‌ها دارند یا قانون مربوط به آن‌ها متفاوت است؟ در این مورد باید بگوییم که مالیات دستگاه پوز چه برای انواع ثابت و چه برای انواع سیار آن یکسان است. پس دارندگان این دستگاه‌ها هم برای جلوگیری از ثبت مالیات جداگانه برای دستگاه‌شان باید نسبت به انجام ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام نموده و کد مالیاتی خود را دریافت کنند.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱ و پس از آن، مانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل است و تفاوتی ندارد.

نوشته مرتبط: مالیات بر درآمد چیست؟

نوشته مرتبط: مالیات مستقیم و غیرمستقیم

طبق قانون مالیات مستقیم، مشاغل کشور به گروه‌های مختلف تقسیم بندی شده‌اند. شما بر حسب این که به چه گروهی تعلق دارید، باید بین ۱۰ تا ۲۵ درصد درآمد را مالیات پرداخت کنید. همان طور که گفتیم، اگر شما از دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنید و هم زمان در سامانه مالیاتی هم ثبت نام کرده‌اید. نیازی به پرداخت مالیات جداگانه برای این دستگاه‌ها نخواهید داشت. در واقع مالیات این دستگاه‌‌ها تنها شامل همان مالیاتی است که برای مشاغل‌تان می‌پردازید. اما اگر دارای دستگاه پوز هستید و در سامانه مالیاتی ثبت نام خود را انجام نداده‌اید، علاوه بر مالیاتی که برای مشاغل خود باید بپردازید، باید مالیات دستگاه پوز را هم متقبل شوید. بنابراین متحمل یک هزینه اضافی خواهید شد.

بنابراین، باید به این نکته تاکید شود که مالیات جداگانه‌ای به نام مالیات دستگاه پوز و کارت خوان، وجود ندارد و چنین کدی در سازمان مالیاتی تعریف نشده است. یعنی به عنوان صاحب مشاغل و دارنده مجوز صنفی، اتصال دستگاه پوز شما به سیستم مالیاتی کشور، تنها به منظور مشخص شدن درآمد واقعی و اطمینان یافتن از صحت اطلاعات و داده‌های ذکر شده در اظهارنامه مالیاتی است.

ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی

به عبارت دیگر، این که شما دستگاه پوز و کارت خوان دارید، به این معنی نیست که مالیات مضاعفی بر شما تحمیل شده است. صرفا برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهارنامه مالیاتی شما، این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

محاسبه ضریب مالیاتی صنف کارت‌خوان بر اساس جدول اینتا کد

برای محاسبه مالیات بر اساس اینتا کد باید به جدول مربوطه مراجعه کنید. ضریب‌های مالیاتی اصناف بر اساس جدول اینتا کد درج شده است. به‌عنوان‌مثال: ضریب مالیات چند صنف بر اساس جدول اینتا کد در زیر آمده است:

  • اینتا کد خواروبارفروشی:  ۱۲-۱۵% (برحسب نوع محصول)
  • اینتا کد قصابی: ۸%
  • اینتا کد فروش پوشاک: ۱۳-۱۸% (برحسب نوع پارچه)
  • اینتا کد وکلا: ۵۵ %
  • اینتا کد کافی‌شاپ: ۳۳ %
  • اینتا کد کافی‌نت: ۱۸%
  • اینتا کد صنف خرده‌فروشی ماهی: ۱۰ %

چگونه در سایت اداره مالیات به عنوان صاحب پوز، ثبت نام کنیم؟

کافی است وارد سایت «tax.gov.ir» شده و به بخش پیش ثبت نام مراجعه کنید. روی گزینه پیش ثبت نام که در بخش بالایی سایت است کلیک کنید. خلاصه روند ثبت نام را مشاهده می‌کنید و بایستی به منظور ثبت نام مالیات دستگاه کارت خوان ۱۴۰۰ یا محاسبه مالیات دستگاه پوز ۱۴۰۰ و سال‌های بعد، اقدام نمایید.

ثبت نام سایت اداره مالیات

طبق اعلام سازمان، این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرای موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای طرح جامع مالیاتی ایجاد شده است. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و تشکل‌های قانونی قادر هستند در این سازمانه اقدام به پیش ثبت نام و ثبت نام و دریافت شماره اقتصادی بکنند.

کسانی که به صورت الکترونیکی ثبت نام بکنند، از مزایای تسهیلات الکترونیکی نظیر دسترسی به نسخه الکترونیکی پرونده مالیاتی، برخورداری  از امضا الکترونیکی در فرآیند‌های مالیاتی، پرداخت الکترونیکی و تسلیم کاملا الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی برخوردار می‌شوند.

این یعنی اگر دستگاه پوز دارید و پیش ثبت نام نکنید، از کلیه تسهیلات و معافیت‌ها و بخشودگی‌های احتمالی، محروم خواهید شد.

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک

دستگاه کارتخوان سامانه شاپرک مانند همه انواع دیگر دستگاه‌های کارتخوان (مثلا دستگاه کارتخوان سیار) مشمول مالیات دستگاه کارتخوان می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که شما پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد مالیاتی مشمول مالیات دستگاه کارتخوان می‌شوید. بنابراین اینکه صاحب دستگاه کارتخوان سیار، غیرسیار و یا شاپرک باشید هیچ تفاوتی در نحوه ثبت نام مالیات دستگاه کارتخوان و مقدار مالیاتی که باید پرداخت بکنید ایجاد نمی‌کند. همه صاحبان دستگاه کارتخوان شاپرک هم باید وارد سامانه بشوند و طبق مراحلی که در این مقاله معرفی کردیم پرونده مالیاتی تشکیل و کد مالیاتی دریافت کنند.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک دارندگان کارتخوان و دستگاه پوز

۱. پیش ثبت نام الکترونیک دارندگان دستگاه پوز و کارتخوان: نقطه آغازین فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام دارندگان کارت خوان و دستگاه پوز است. در این مرحله بایستی داده‌هایی از کسب و کار شما دریافت گردد.

اگر تا ۷ روز اطلاعات خود را تایید نکنید، پرونده ایجاد شده به صورت اتوماتیک از سیستم حذف خواهد شد.

۲. صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله، اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی پیدا شود، موضوع با پیام کوتاه به موبایل شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

۳. تولید و ارسال اطلاعات کاربری: پس از تایید اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما توسط سازمان امور مالیاتی، برای شما یک کد کاربری و رمز عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد.

۴. ثبت نام الکترونیک دارنده دستگاه کارت خوان و دستگاه پوز: پس از دریافت اطلاعات کاربری خود از طریق پیام کوتاه باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می‌توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده‌اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات بر روی کلید تایید نهایی، کلیک کنید.

اگر کسب و کار شما تغییراتی مانند: انحلال، تعطیلی، نامش تغییر یافته، شغل شما تغییر یافته، نشانی شما تغییر یافته، فعالیت شما از انفرادی به گروهی و مشارکتی تغییر یافته، داشته است؛ شما ۶۰ روز فرصت دارید تا تغییرات را به سامانه امور مالیاتی اعلام کنید.

نکات قابل توجه:

  •  اطلاعات تراکنش‌های بانکی دارنده دستگاه از بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.
  • باید مراقب سایت‌های فیشینگ و کانال‌های  تلگرامی باشید چرا که دستگاه کارت خوان، مالیات مضاعف ندارد.
  • اگر اطلاعات مالیاتی شما، ناقص باشد، دستگاه کارتخوان مسدود می‌شود.
  • نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان، بر اساس اظهارنامه‌ای است که در سامانه سازمان مالیاتی بر اساس پرونده‌ای که پس از مرحله ثبت نام در سامانه  مالیاتی ایجاد کرده‌اید، انجام می‌شود.
  • متقاضی جدید ابزارهای پرداخت از بهمن ۱۳۹۹ نمی‌توانند بدون تشکیل پرونده مالیاتی، درخواست دستگاه کارت خوان داشته باشند. پرونده مالیاتی دارنده فعلی دستگاه کارت خوان که پرونده ندارد، به صورت خودکار  تشکیل می‌شود.

چکیده مطالب:

نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارتخوان‌ها چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱ و پس از آن، مانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل است و تفاوتی ندارد. طبق قانون مالیات مستقیم شما بر حسب این که به چه گروهی تعلق دارید، باید بین ۱۰ تا ۲۵ درصد درآمد را مالیات پرداخت کنید.

چگونه در سایت اداره مالیات به عنوان صاحب پوز، ثبت نام کنیم؟

کافی است وارد سایت «tax.gov.ir» شده و به بخش پیش ثبت نام مراجعه کنید. روی گزینه پیش ثبت نام که در بخش بالایی سایت است کلیک کنید.

آیا قانون مالیات محاسبه کارتخوان‌ سیار متفاوت است؟

مالیات دستگاه پوز چه برای انواع ثابت و چه برای انواع سیار آن یکسان است. پس دارندگان این دستگاه‌ها هم برای جلوگیری از ثبت مالیات جداگانه برای دستگاه‌شان باید نسبت به انجام ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام نموده.

 

 

 

1 دیدگاه برای “مالیات دستگاه کارتخوان

  1. اشتراک‌ها: گرفتن کد مالیاتی و نحوه دریافت آن [سامانه، مراحل و مزایای دریافت کد مالیاتی]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =