مالیات شرکت های غیر فعال چگونه محاسبه میشود؟

 منظور از شرکت غیر فعال چیست؟

در ابتدا بهتر است ببینیم شرکت های غیر فعال به چه شرکت هایی گفته می‌شود. منظور از شرکت غیر فعال، شرکتی است که به ثبت قانونی رسیده اما هیچ فعالیت اقتصادی و تجاری ندارد. در واقع گردش مالی شرکت‌های غیر فعال صفر است. به بیان دیگر از دیدگاه قانونی، شرکت غیر فعال شرکتی است که در طول سال هیچ‌گونه تبادلات مالی انجام نداده است. در شرکت‌های غیر فعال هیچ نقل و انتقال مالی و تجاری به نام صاحبان شرکت ثبت نشده و اصطلاحاً شرکت در حالت غیر فعال قرار دارد.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

منظور از عدم فعالیت شرکت این است که هیچ یک از اسناد و مدارک مبتنی بر فعالیت شرکت وجود نداشته باشد. به طور مثال:

  • فاکتور یا صورت‌حساب صادره از طرف شرکت به عنوان خریدار یا فروشنده موجود نباشد.
  • کارکرد حساب بانکی و گردش مالی شرکت، در دوره مربوطه صفر باشد.
  • دفاتر حسابداری شرکت، فاقد هرگونه اطلاعات اعم از مبالغ حقوق، اجاره، خرید و فروش و … باشد.
  • هیچ کد بیمه و لیست پرداخت بیمه‌ای از طرف شرکت صادر نشده باشد.
  • عدم سرمایه‌گذاری شرکت در هیچ‌گونه پروژه‌ای
  • از طرف شرکت‌ها یا کارفرمایان، هیچ صورت وضعیتی به طرفیت شرکت صادر نشده باشد.
  • هیچ اسنادی دال بر استخدام افراد یا پرداخت دستمزد از طرف شرکت موجود نباشد.
  • صفر بودن کارکرد حساب بانکی و گردش مالی در دوره مربوطه
  • سرمایه گذاری در هیچ پروژه ای از طرف شرکت انجام نشده باشد.
  • هیچ‌گونه تسهیلات بانکی اعم از وام و … از طرف شرکت گرفته نشده باشد.
  • هیچ سندی از انعقاد قرارداد مشارکت مربوط به شرکت وجود نداشته باشد.

اگر شرکت شما فعالیت اقتصادی ندارد و باید مشمول معافیت مالیاتی شود، باید بتوانید این موضوع را به‌صورت کامل اثبات کنید.

اعلام عدم فعالیت شرکت منوط به رعایت موارد زیر است:

  • ارائه اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی، اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی و سایر دفاتر مالی برای تأیید عدم فعالیت لازم است.
  • پلمپ دفاتر قانونی و سایر اسناد حسابداری حتی در صورت عدم فعالیت شرکت، امری ضروری است. جهت اطلاعات بیشتر در حوزه پلمپ دفاتر قانونی به مقاله استعلام شماره پلمپ دفاتر قانونی مراجعه نماید.
  • ارائه سند کارکرد حساب بانکی که نشان دهد حساب بانکی شرکت غیر فعال بوده است ضروری است.

نامه عدم فعالیت شرکت چگونه تنظیم می‌شود؟

در پایان سال مالی، مدیرعامل شرکت باید اسامی را به سازمان امور مالیاتی ارسال و عدم فعالیت شرکت را به آن‌ها اطلاع دهد. آنچه باید در نامه اعلام عدم فعالیت تجاری ثبت شود شامل موارد زیر است:

  • نام شرکت
  • شماره کسب و کار
  • کلاس فایل
  • تاریخ دقیق عدم فعالیت
  • کد اقتصادی
  • مالیات بر مستغلات

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقوقی)

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت اشخاص حقوقی طبق تصویر زیر است.

عدم فعالیت اشخاص حقوقی
عدم فعالیت اشخاص حقوقی

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقیقی)

عدم فعالیت اشخاص حقیقی
عدم فعالیت اشخاص حقیقی

تکالیف مالیاتی مدیران شرکت‌های غیر فعال چیست؟

از جمله تکالیف مالیاتی مهمی که مدیران باید به آن‌ها عمل کنند، می‌توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  • مدیران شرکت غیر فعال موظفند که نسبت به اعلام کتبی و قابل اثبات عدم فعالیت شرکت به اداره مالیاتی ذیربط خود و به واحد مالیات بر ارزش افزوده ذیربط اقدام کنند.
  • پلمپ دفاتر قانونی برای شرکت غیر فعال باید صورت گیرد.
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌های غیر فعال ضروری است.
  • لازم است که مدیران شرکت‌های غیر فعال بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مقرر شده است هر گونه تغییرات در مورد شرکت‌های غیر فعال را ثبت نمایند که منوط به اخذ مفاصاحساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شده است.
  • در نهایت باید مدیران شرکت غیر فعال، به محض آن که اقدام به فعال کردن شرکت کردند نسبت به اعلام کتبی مراتب به اداره امور مالیاتی ذیربط نیز اقدام کنند.

اگر اعلام عدم فعالیت نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر فعالیت اقتصادی ندارند و یک شرکت را به حال خود رها کرده‌اند، مالیاتی نیز برای آن‌ها لحاظ نمی‌شود. به همین خاطر اعلام عدم فعالیت شرکت را انجام نمی‌دهند. در این حالت جریمه علی الراس شدن مالیات را باید پرداخت کنند. یعنی اگر افراد در ۴ ماه اول سال مالی، عدم فعالیت شرکت خود را اعلام نکنند و همچنین اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی خود را ارائه ندهند، مشمول جریمه علی‌الراس مالیات شرکت‌های غیرفعال خواهند شد.

در ضمن باید گفت که مالیات به سود سالانه خرید، فروش یا بهره‌وری مالی سالانه نیز به این شرکت تعلق می‌گرد و تنها اگر فعالیت مالی شرکت کم باشد، این مالیات نیز کم خواهد بود. پس نباید از ارائه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هراس داشت. فقط در شرایطی که اشخاص عدم فعالیت یا انحلال را در موعد مقرر اعلام نکنند و دفاتر مالی خود را ارائه ندهند، مشمول جریمه مالیات شرکت‌های غیرفعال خواهند شد. در غیر این صورت مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. پس به جای آنکه جریمه مالیات شرکت‌ های غیر فعال را پرداخت کنید، همین امروز اقدام به اعلام عدم فعالیت شرکت خود نمایید.

نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های بدون فعالیت:

در واقع می‌توان گفت که مالیات شرکت‌ها بر اساس تراکنش‌های مالی آن و میزان سود و زیان محاسبه می‌گردد که هر اندازه فعالیت کمتر باشد، مالیات کمتری به آن تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون مالیات بر درآمد، برای شرکت‌ های غیر فعال که درآمدی ندارند، هیچ گونه مالیاتی در نظر نگرفته‌اند که لازم است که شرکت مورد نظر، اعلام عدم فعالیت نماید.

نرخ مالیات شرکت‌های بدون فعالیت چگونه است؟

از نظر قانونی، هر شرکتی که با هدف فعالیت اقتصادی و تجاری آغاز به کار کرده و کد اقتصادی دریافت کده است، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. برخی افراد تصور می‌کنند که اگر در اداره مالیاتی تشکیل پرونده ندهند، مشمول مالیات نمی‌شوند. این در حالی است که شرکت بعد تأسیس تا دو ماه فرصت دارند تا پرونده مالیاتی تشکیل دهند، در غیر این صورت مشمول جرایم مالیاتی می‌شوند. اگر شرکت به هر دلیلی قادر به ادامه فعالیت نیست، باید هرچه سریع‌تر این موضوع را به اداره مالیات اطلاع دهد. در غیر این صورت موظف به پرداخت مالیات و جرایم مالیاتی خواهد شد. در حقیقت اینطور نیست که صرفاً عدم فعالیت یک شرکت باعث کاهش صفر شدن مالیات شرکت های غیرفعال شود. بلکه برای صفر شدن مالیات شرکت‌های غیرفعال، شرکت باید این موضوع را به اداره مالیاتی اثبات کند.

تنظیم اظهارنامه شرکت غیر فعال

شرکت‌ها در هر دوره مالی باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند. برای اینکه قوانین مالیات شرکت های غیرفعال مشمول حال شرکت‌های غیرفعال شود، این شرکت‌ها باید اظهارنامه خود را مبنی بر عدم فعالیت اقتصادی ارائه دهند. متن اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های عدم فعال، بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص متفاوت خواهد بود.

پرداخت مالیات شرکت های غیر فعال

خب همان طور که گفتیم مالیات شرکت‌ های غیر فعال صفر خواهد بود. البته این در شرایطی است که شرکت توانسته باشد عدم فعالیت اقتصادی خود را اعلام کند و همچنین اظهارنامه خود را مبنی بر عدم فعالیت ارائه داده باشند. در این حالت مشمول مالیات نخواهد بود و نیازی به پرداخت مالیات شرکت غیر فعال نیست.

آیا عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی مشمول جریمه است؟

طبق تبصره ۳ ماده ۱۷۷  باید ظرف مدت چهارماه از تاریخ شروع فعالیت شرکت، مراتب امر به اداره مالیات ارائه اعلام شود. برای جلوگیری از جرایم مالیاتی، باید اظهارنامه شروع فعالیت به اداره مالیات ارائه شود. اگر این درخواست خارج از موعد مقرر باشد، مالیات ماه‌های اعلام‌نشده برای شرکت محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر شرکت ثبتی به هر دلیلی گردش مالی نداشته باشد غیر فعال بوده و باید انحلال خود را ثبت کند. انحلال یا غیر فعال بودن شرکت، حتما باید به موقع به اطلاع اداره مالیات برسد تا شرکت از پرداخت مالیات در امان باشد.

انحلال شرکت های غیر فعال به چه صورت است؟

تصمیم انحلال شرکت غیر فعال ممکن است به دلایل مختلفی باشد از جمله:

۱. غیرممکن بودن ادامه فعالیت شرکت
۲. پایان زمان حیات شرکت
۳. فعالیت نکردن به مدت طولانی
۴. عدم تصدی‌گری سمت مدیرعامل یا سایر سمت‌ها
۵. تصمیم مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی‌بر انحلال

1 دیدگاه برای “مالیات شرکت های غیر فعال چگونه محاسبه میشود؟

  1. بهزاد گفته:

    درود بر شما
    ما در سال ۹۶ یک موسسه غیر تجاری ثبت کردیم و پرونده مالیاتی هم تشکیل دادیم ولی موسسه هیچ فعالیتی نداشت و در سال ۱۴۰۱ موسسه رو منحل کردیم و در ثبت شرکت ها هم ثبت شد آیا باید در اداره مالیات کار خاصی انجام بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هفده =