ویژگی‌های یک مدیر ضعیف

ویژگی‌های یک مدیر ضعیف

در گذشته مدیریت کردن در سخت‌گیری‌ و بداخلاقی با کارمندان تعریف می‌شد. اشتباهی که بسیاری از مدیران جوان مرتکب می‌شوند دقیقا همین است. ولی امروزه این روش منسوخ شده و از ویژگی‌های مدیران ضعیف محسوب می‌شود. 

یک مدیر ضعیف به گونه‌ای رفتار می‌کند تا خود را قدرت‌مند نشان دهد و به همه ثابت کند که حرف اول و آخر را او می‌زند. آن‌ها خودشان فکر می‌کنند مدیران بسیار خوبی هستند اما نه تنها که این گونه نیست، بلکه کارکنان آن‌ها نیز از ترس و اجبار کار خواهند کرد که این روش بعد از مدتی عمل کرد کارکنان را کاهش می‌دهد؛ چرا که دیگر انگیزه‌ای برای کارکردن وجود ندارد و صرفا عنصر جبر است که آن‌ها را مجبور می‌کند تا کار کنند. علاوه بر این‌که این روش از مدیریت عملکرد کارکنان را پایین می‌آورد بلکه باعث فرار کارمندان خوب در اولین فرصت به یک شرکت دیگر می‌شود.

در ادامه برای شما چند ویژگی از مدیران ضعیف آماده کرده‌ایم تا با آن‌ها آشنا شوید.

به دنبال مقصر می‌گردند

یک مدیر ضعیف دائما از زیر مشکلات در می‌رود و فقط به دنبال یک مقصر برای مواخذه کردن می‌گردد. آن‌ها نه به دنبال حل مسئله می‌گردند و نه علت‌ مشکلات شرکت را ریشه‌یابی می‌کنند بلکه فقط به دنبال یک کارمند برای بازپرسی کردن هستند. 

 

اهل عذرخواهی کردن نیستند

مدیران ضعیف اشتباه‌هات خود را قبول نمی‌کنند و اصلا بابت اشتباهی که مرتکب شدند از دیگران عذرخواهی نمی‌کنند. این دست از رفتارها نشانه اعتماد به نفس ضعیف مدیران است. چرا که مدیران توانا برای خود احتمال ایجاد اشتباه را می‌بینند. و نه تنها که اشتباه خود را می‌پذیرند بلکه سعی می‌کنند تا از آن درس عبرت بگیرند.

 

هرگز نمی‌گویند که نمی‌دانم

آن‌ها می‌خواهند خود را واقف بر همه‌ی امور نشان دهند و از گفتن «نمی‌دانم» هراس عجیبی دارند و فکر می‌کنند اگر از واژه «نمی‌دانم» استفاده کنند، باعث می‌شود تا دیگر کارکنان از او تبعیت نکنند.   

 

به یادگیری اهمیت نمی‌دهند

یک مدیر ضعیف، خود را نمونه بارز از یک مدیر کامل می‌داند و اصلا نیاز نمی‌بیند که در زمینه کاری و یا غیره هیچ مطالعه‌ای داشته باشد. نداشتن مطالعه در حوزه کار باعث می‌شود شما از جدید ترین اخبار حوزه کار خود عقب بمانید و در نتیجه از رقبای خود عقب بمانید. از این رو مطالعه برای هر مدیری یک امر ضروری است.

 

آن‌‌ها بدقول هستند

مدیران ضعیف ارزشی برای حرف خود قائل نیستند و دائما امروز و فردا می‌کنند. از این رو هیچ‌ یک از کارکنان و همکارانش به او اعتماد ندارند. بدقولی در زندگی عادی فاجعه‌های بسیاری دارد، اما در زمینه مدیریت، این فاجعه دو چندان می‌شود و باعث از دست دادن مشتری‌های شرکت می‌شود.

 

ارتباط اجتماعی ضعیف دارند

یک مدیر باید بتواند مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کند. این مهارت‌ها صرفا به مهارت‌های کلامی و شنیداری محدود نمی‌شوند بلکه مهارت‌های نوشتاری نیز جزء ارتباط اجتماعی محسوب می‌شوند. تصور کنید یک مدیر بتا تحصیلات عالیه که در نامه‌های اداریش، غلط املایی و نگارشی دارد!. این دست از اتفاق‌ها دست‌مایه خنده دیگر همکاران شما می‌شود وباعث می‌شود تا وِجه‌ی خود را از دست بدهید.

شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌هایی راجع به مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های کلامی و شنیداری خود را افزایش دهید. اما برای مهارت‌های نوشتاری و نگارشی، حتما باید کتاب‌های در این حوزه را مطالعه کنید. 

 

به حق و حقوق کارمندان خود توجه نمی‌کنند

بعضی از مدیران به خود اجازه می‌دهند که حقوق و معوقات کارمندان‌شان را پرداخت نکنند. آن‌ها فکر می‌کنند چون که مدیر هستند می‌توانند تصمیم بگیرند به چه کارمندی حقوق کمتری بدهند. و یا کارمندان خود را بیمه نمی‌کنند در حالی که به این عمل موظف‌اند. آن‌ها باید بدانند که اگر صد در صد حق و حقوق یک کارمند را پرداخت نکنند هرگز صد در صد  کار تحویل نخواهند گرفت. چرا که کارمند دیگر انگیزه ای برای تلاش کردن ندارد و تلاش در شرکت چنین مدیرانی را بیهوده می‌پندارد.

پذیرای هیچ‌گونه انتقادی نیستند

مدیران ضعیف به کسی اجازه انتقاد از کارشان را نمی‌دهند و تحمل انتقاد‌ها و نظرات دیگران را ندارند. اما مدیران موفق از انتقاد‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند تا بر روی عیب‌های خود کار کنند تا در آینده در مدیریت بهتر عمل کنند. 

 

✅ پرسش‌های متداول راجع به ویژگی‌های مدیران ضعیف ✅  

✅ آیا عیب‌های یک مدیر ضعیف غیرقابل تغییرند؟

✔️ خیر. اگر شما به عنوان یک مدیر که دارای ویژگی‌های ذکر شده هستید و به خود جرئت دادید تا همچین مطلبی را بخوانید؛ باید به شما تبریک گفت. چرا که شما در آینده تغییرات شگفت‌آوری در حوزه کاری خود و ارتباطات خود مشاهده خواهید کرد.

✅ سه مورد از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های یک مدیر ضعیف چیست؟

✔️  پذیرای هیچ‌گونه انتقادی نیستند، ارتباط اجتماعی ضعیف دارند، به دنبال مقصر می‌گردند.

✅ چگونه می‌توانیم از رفتار‌‌‌هایی که باعث می‌شود تا به یک مدیر ضعیف تنزل پیدا کنیم، جلوگیری کنیم؟

✔️ غرور را کنار بگذارید. سِمت مدیریت به افراد غرور خاصی را هدیه می‌دهد که اکثر شکست‌ها ناشی از همین شکست‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =