مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ | [نحوه محاسبه، پرداخت و استعلام]

مالیات نقل و انتقال

همانطور که می‌دانیم به ازای هر کالایی که در کشور خرید و فروش می‌شود، باید مالیات پرداخت کرد. خرید و فروش خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع مالیات نقل و انتقال خودرو مالیاتی است که هنگام خرید و فروش آن باید پرداخت شود.

در گذشته، فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک، برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه می‌کردند. آنجا هزینه ثبت را پرداخت می‌کردند. مبلغ ثبتی که پرداخت می‌شد، ۶۰% مربوط به مالیات بود که خود دفتردار بعد پرداخت می‌کرد. ۴۰% دیگر برای حق ثبت و ۱۰% حق دفتردار بود. البته این درصدها حدودی است و بر اساس شرایط متفاوت می‌بود. اما اکنون در ابتدا باید مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از هر چیز دیگری پرداخت شود. بدین ترتیب امکان خرید و فروش خودرو بدون پرداخت مالیات آن وجود ندارد. در واقع کسانی که در گذشته مالیات نقل و انتقال خودرو را نپرداخته‌اند اسمشان در فهرست بدهکاران مالیاتی قرار داشته و ممنوع الخروج خواهند بود.

در سال ۱۴۰۱ طبق قانون باید مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به تعویض پلاک پرداخت شود. برای تعویض پلاک باید به صورت اینترنتی از سایت نوبت دهی تعویض پلاک نوبت بگیرید و این تنها در صورتیکه امکان پذیر است که مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کرده باشید.

ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده

ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب شد که بر اساس آن، از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به گرفتن مالیات در هنگام نقل و انتقال شد. خلاصه این ماده شامل موارد زیر است:

  • تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها به جز خودروهای: راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.
  • مالیات خودروهای تولید داخل یک درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقدارها به مأخذ مذکور در تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون برای سال تولید است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا سال ۶ ام پس از سال تولید خودرو، ۱۰% از همان مأخذ به صورت سالیانه کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ۶ ام به بعد، ۴۰ درصد مأخذ می‌شود.
  • مالیات خودروهای صفر کیلومتر بر عهده کارخانه سازنده، مونتاژکننده یا شرکت واردکننده است. خریدار در صورتی که خودروی صفر را بخواهد بفروشد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد.
  • خودروها و موتورسیکلت‌های با پلاک نظامی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو نمی‌شوند.

سامانه ثبت نام مالیاتی آسان ثبت

مالیات نقل و انتقال خودرو صفر به عهده کیست؟

پرداخت هزینه مالیات خودرو به عهده مالک خودرو است و در واقع فروشنده به عنوان مالک خودرو باید این هزینه را پرداخت کند. به غیر از هزینه مالیات نقل و انتقال، هزینه عوارض شهرداری و هزینه خلافی خودرو نیز به عهده فروشنده می‌باشد. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو برای هر خودرو چقدر است؟

مالیات برای خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد قیمت کارخانه و برای خودروهای خارجی به اندازه ۲ درصد ارزش گمرکی در نظر گرفته شده است. باید به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز شود و مبالغ تعیین شده برای مالیات نیز به صورت سیستمی مشخص می‌شود.

استعلام مالیات خودرو با پلاک

امکان استعلام مالیات خودرو با پلاک نیز در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو فراهم شده است. اگر چه جهت این امر هم ابتدا باید به حساب کاربری خود در این سامانه وارد شوید. استفاده از شماره پلاک بیشتر برای استعلام مالیات نقل و انتقال مورد نیاز بوده و جهت مشاهده مبلغ مالیات خودروهای تحت تملک کاربرد چندانی ندارد.

جهت استعلام مبلغ مالیات با استفاده از شماره پلاک هم مانند انجام این فرایند با کد ملی باید مراحلی را طی کنید. این مراحل مورد نیاز جهت مشاهده و استعلام میزان مالیات خودرو به شرح ذیل می‌باشند:

بعد از این که به حساب تان وارد شدید، از قسمت پایین صفحه بر روی گزینه «مالیات بر نقل و انتقال خودرو» کلیک کنید. دقت داشته باشید که استعلام مالیات خودرو با کد ملی برای آگاهی از میزان مالیات خودروهای تحت تملک کفایت می‌کند و نیازی به شماره پلاک نیست.

استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

۱.به هر حال بعد از انتخاب گزینه قبل، به صفحه دیگری مانند شکل زیر وارد می شوید. جهت مشاهده مالیات نقل و انتقال خودروتان باید از منوی سمت راست صفحه بر روی گزینه «درخواست نقل و انتقال» کلیک کنید.

۲.در گام بعدی از شما درخواست می‌شود شماره تلفن تان را وارد کنید. پس شماره موبایل‌تان را در جایگاه مربوطه قرار داده و پس از تایید کد امنیتی، گزینه «ادامه»‌ را بزنید. بعد از تایید شمار هم جهت استعلام مالیات خودرو با پلاک، از شما خواسته می‌شود یک بار دیگر اطلاعات کاربری‌تان را تایید کنید.

۳.پس از تایید اطلاعات کاربری، از شما سوال می‌شود که آیا اتوموبیل شما دارای پلاک ملی است یا خیر. در صورتی که خودروتان پلاک ملی دارد، گزینه «دارای پلاک ملی»‌ را بزنید.

۴.در مرحله بعد از شما درخواست می‌شود شماره پلاک‌تان را وارد کنید. پس شماره پلاک اتومبیل را به صورت دقیق در جایگاه تعیین شده قرار داده و بر روی گزینه «ادامه»‌ کلیک کنید.

۵.سپس باید کد ملی و تاریخ تولد مالک هم در وارد شوند. پس جهت استعلام مالیات خودرو با استفاده از شماره پلاک، هر یک از این اطلاعات خواسته شده را هم به شکل صحیح در کادر مربوط به خود قرار داده و گزینه «ادامه» را بزنید.

۶.نهایتا به صفحه زیر وارد شده و چند گزینه مختلف برای تان نمایش داده می‌شود که یکی از آن‌ها «مالیات نقل و انتقال» است. میزان این مالیات برای خودروها شما هم در کادر مربوطه به صورت دقیق نمایش داده می‌شود. پس اکنون از مبلغ دقیق مالیات نقل و انتقال خود آگاهی داشته و جهت فروش خودرو، با کلیک بر روی همین گزینه می‌توانید آن را پرداخت کنید.

نحوه محاسبه مالیات برای خودروهای خارجی و به‌اصطلاح لوکس

نحوه محاسبه مالیات برای خودروهای خارجی یا اصطلاحا خودروهای لوکس، کمی متفاوت است. معمولا میزان مالیات خودروهای لوکس ۲ درصد است. با این حال اگر صاحب یک خودروی خارجی هستید و قصد فروش ماشینتان را دارید، بد نیست پس از کسب آگاهی نسبت به قیمت خودرو، موارد زیر را گوشه ذهن خود داشته باشید.

  • خودرو تا سقف یک میلیارد تومان: مشمول مالیات نیست.
  • تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان: یک درصد
  • تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان: ۲ درصد
  • تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان: ۳ درصد
  • نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان: ۴ درصد

هزینه تعویض پلاک چقدر است؟

در سال گذشته دو نرخ برای تعویض پلاک خودروها وجود داشت؛ خودروهای با ارزش بالای ۳۰۰ میلیون تومان، ۴۱۲ هزار تومان و خودروهای با ارزش پایین تر از ۳۰۰ میلیون تومان باید حدود ۲۶۲ هزار تومان برای شماره گذاری پرداخت می‌کردند. اما در سال جدید نرخ یکسانی برای شماره گذاری خودرو ها تعیین شده است و آن هم ۳۷۳ هزار تومان است. این مبلغ هم برای ماشین‌های داخلی و هم وارداتی بوده که مصوبه مجلس است و دولت به راهور انتظامی ابلاغ کرده است.

آموزش نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و ثبت نام در سامانه مالیات

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به صورت اینترنتی است و کاربران دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی ندارند. نکته قابل توجه این است که تا این مالیات را پرداخت نکنید، نمی‌توانید فرآیند انتقال خودرو به خریدار را شروع کنید.

بنابراین افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند باید به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو مراجعه کننـد و نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو خارجی یا داخلی خود اقدام نمایند. درگاه پرداخت مالیات خودرو، سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور است. در حقیقت بخش جدید به عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو به این سامانه اضافه شـده است که امکان پرداخت مالیات خودرو را فراهم می‌کند.

۱٫ابتدا وارد سایت اینترنتی این سازمان به نام سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو شوید. سپس از میان سه گزینه مودی مالیاتی (فروشنده)، همکار سازمان و استعلام پرداخت مالیات، مودی مالیاتی را انتخاب کنید.

۲٫ در قسمت ورودی روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

در صفحه جدید باید مشخصات خود را وارد کنید. این مشخصات شامل کد ملی، شماره همراه، تاریخ تولد و وارد کردن عبارت موجود در تصور است. توجه داشتـه باشید که شماره تلفن همراه باید فعال و مطابق با کد ملی شما باشد. سپس با توجه به این موضوع که شخصیت حقیقی دارید یا حقوقی، روی گزینه ثبت نام یا ثبت نام اشخاص حقوقی کلیک کنید.

۳٫ بعد از وارد کـردن اطلاعات مورد نیاز در بخش قبل یک کد احراز هویت ۶ رقمی برای شما ارسال می‌شود. این کد را در کادر زیر وارد و گزینه ورود به سامانه را بزنید. بعد از وارد کردن کد احراز هویت به سامانه پرداخت مالیات وارد می‌شوید. سپس از میان گزینه‌های موجود در صفحه، گزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو را انتخاب کنید.

۴٫ در ادامه به صفحه دیگری مانند آنچه در بالا مشاهده کردید، وارد می‌شوید. در این بخش از منوی سمت راست موجود در صفحه، باید گزینه درخواست نقل و انتقال را انتخاب کنید. سپس شماره همراه خود را وارد نمایید و دکمه ثبت را بزنید. سپس در مرحله بعد شماره ملی خود را نیز وارد کنید و دکمه ادامه را بزنید. در این مرحله یک کد برای شما پیامک می‌شود که بعد از وارد کردن آن، وارد صفحه زیر می‌شوید.

۵٫ در صفحه جدید، اطلاعات خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت، کلمه عبور و تکرار آن و کد امنیتی است.

۶٫ با توجه به این‌که خودرو دارای پلاک ملی یا فاقد آن است، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. سپس شماره پلاک خود را وارد نمایید. بعد از وارد کردن شماره پلاک، مجدداً از شما خواسته می‌شود که کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید و سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید.

  • در پایان در صورتی که اطلاعات وارده شده در بخش قبل با اطلاعات مالک خودرو مطابقت داشتـه باشد، امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو سال ۱۴۰۱ برای شما فراهم می‌شود. سپس متناسب با نوع و مدل خودرو، مبلغ مورد نیاز را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید.

 

اظهارنامه مالیاتی

سوالات متداول

آیا پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو اجباری است؟

در سال‌های اخیر می‌توانستید پرداخت این مالیات را تا زمان سند زدن خودرو به تعویق بیندازید و حتی گاهی از پرداخت آن معاف شوید. اما با تغییر قوانین مالیاتی کشور و از تاریخ ۶ فروردین‌ ماه سال ۱۴۰۱، دیگر امکان تعویض پلاک پیش از پرداخت مالیات خودرو برای رانندگان میسر نیست.

عوارض شهرداری چگونه محاسبه می‌شود؟

در محاسبه عوارض سالیانه خودرو یا همان عوارض شهرداری، هر خودرو هزینه‌ای مختص به خود را داراست. ارزش هر خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌گردد.

چه کسی باید هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کند؟

پرداخت هزینه مالیات خودرو به عهده مالک خودرو است و در واقع فروشنده به عنوان مالک خودرو باید این هزینه را پرداخت کند. به غیر از هزینه مالیات هزینه عوارض شهرداری و هزینه خلافی خودرو نیز به عهده فروشنده می‌باشد. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

127 دیدگاه برای “مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ | [نحوه محاسبه، پرداخت و استعلام]

  1. xe dap dien گفته:

    Aw, this was an extremely good post. Taking the time and actual effort to create a good articleÖ but what can I sayÖ I put things off a lot and never manage to get anything done.

  2. Cua hang son Jotun گفته:

    Thanks for some other fantastic article. Where else may just anybody get that type of info in such aperfect manner of writing? I’ve a presentation next week, and I am at thesearch for such info.

  3. Dor123 گفته:

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to saythat I have truly enjoyed surfing around your blog posts.In any case I will be subscribing to your rss feed and I hopeyou write again very soon!

  4. vegas11 india گفته:

    It is in point of fact a great and helpful piece of information.I am satisfied that you simply shared this helpful information with us.Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  5. Roger Brooks گفته:

    Chọn Mua Giày Bóng Rổxem vtc3Lần đầu tiên ra mắt thì giầy Jordan 1 có màu đỏ, Trắng và đen phối với nhau. Với upper mỏng nhẹ nhàng và đế bền rộng cùng bộ đệm lấy trực tiếp từ Crazylight Boost năm 2016, tạm thời Rose 8 cũng rất xứng đáng nhằm test.

  6. Edith Kaur گفته:

    whoah this blog is magnificent i love readingyour posts. Keep up the good work! You recognize, lots of people are huntingaround for this info, you can aid them greatly. 0mniartist asmr

  7. Mario Cole گفته:

    Very efficiently written post. It will be supportive to anybody who employess it, including myself. Keep up the good work – looking forward to more posts.

  8. black friday якета گفته:

    Ꮋmm is anyone else encounteгing proƅlems withthe pictures on this blkg loadіng? I’m trying to figure out if itѕa problem on myy end or if it’s the blog. Any feed-back would begreatly appreciated.Here iis my homepaɡe ganti kaca samsung note 2

  9. Link Alternatif ABOWIN88 گفته:

    I am really impressed with your writing skillsas well as with the layout on your blog. Is this a paid theme ordid you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing,it is rare to see a great blog like this one these days.

  10. to read more گفته:

    great post, very informative. I wonder why the other experts of this sector do not notice this. You must continue your writing. I am confident, you’ve a great readers’ base already!

  11. Explore the horizon گفته:

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thanks, However I am experiencing troubles with your RSS. I don’t know why I can’t subscribe to it. Is there anyone else having similar RSS problems? Anybody who knows the answer can you kindly respond? Thanks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =