ساختار سازمانی و ارکان شرکت‌های تجاری در یک نگاه

ساختار سازمانی و ارکان شرکت‌های تجاری- ارکان سه‌گانه تصمیمی، مدیریتی و نظارتی

به دنبال سلسله مطالب مربوط به آشنایی با انواع شرکت ها و شباهت ها و تمایزات آنها،  قصد داریم در این بخش و در راستای بررسی ساختار کلی شرکت‌ها، به معرفی “ارکان شرکت‌های تجاری” بپردازیم. برای آشنایی با انواع شرکت‌های تجاری می توانید به بخش راهنمای سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

 

قانونگذار در شرکت های سهامی، تشریفات و مقررات خاصی را جهت اداره امور شرکت تعیین نموده و از آن طریق سهامداران شرکت را مکلف کرده تا شالوده اصلی را در چهارچوب این قوانین پی ریزی کنند. در این مواد قانونی مواردی چون برگزاری مجامع، انتخاب هیات مدیره و بازرسین و ورود و خروج اعضا مواردی آمده است.  حتی در امور تسویه پس از انحلال نیز در این قانون ها، تشریفات خاصی بیان شده است. تمامی این مواد قانونی لازم الاجرا بوده و در صورتی که تشریفات امور و تصمیمات اتخاذ شده با شرایطی غیر از موارد مندرج در قانون باشد، عاملین آن دارای مسئولیت کیفری بوده و در مورادی به ابطال تصمیمات و حتی انحلال شرکت خواهد انجامید.

زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند با تجمیع سرمایه و تخصص، با یکدیگر در قالب و ساختاری قانونی به فعالیت بپردازند، جهت برخورداری از حمایت‌های قانونی در اولین گام اقدام به ثبت شرکت می‌نمایند.

این تعریفی است که اکثر مردم از مفهوم ”شرکت” دارند. برای شرکت، تعاریف بیشماری وجود دارد. اما دقیق‌ترین تعریف از نظر مفهوم حقوقی با مراجعه به مندرجات مواد قانون مدنی و تجارت ایران به دست می‌آید: “شرکت از اجتماع دو یا چند نفر به صورت شریک، سهامدار یا موسس (عضو) در قالب یک قرارداد رسمی تشکیل می‌شود. این افراد در راستای رسیدن به اهداف مشترکشان (تقسیم سود حاصل از سرمایه‌گذاری) به فعالیت می‌پردازند.

از دید قانونگذار با توجه به نوع شراکت و ضوابط حاکم بر آنها دو نوع شرکت وجود دارد:
  • شرکت های مدنی: اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی‌ای واحد به نحو اشاعه را گویند.
  • شرکت‌های تجاری: نوعی از شرکت عقدی است که به موجب قوانین تجارت ایجاد می‌گردد و یا تاسیس حقوقی که در آن چند شخص حقیقی یا حقوقی سرمایه خود را در میان می‌گذارند تا پس از انجام عملیاتی از منافع آن متمتع گردند.

تفاوت‌های شرکت‌های مدنی و تجاری

برای شناخت بهتر این دو نوع شرکت بهتر است از منظر تفاوت‌ها، به بررسی آن ها بپردازیم.

موضوع فعالیت در شرکت‌های مدنی و تجاری

ناگفته پیداست که اصلی ترین وجه تمایز، حوزه فعالیت این دو نوع شرکت است. موضوع فعالیت، در شرکت‌های تجاری معاملات تجاری و در شرکت‌های مدنی، معاملات غیر تجاری است.

نحوه ثبت شرکت در شرکت‌های تجاری و مدنی

دیگر تفاوت عمده این دو نوع شرکت در نوع ثبت آن‌ها است. برای رسمیت بخشیدن به شرکت تجاری حتما باید آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند. ولی شرکت‌های مدنی، با ثبت در دفاتر اسناد رسمی هویت می‌یابند. حدود فعالیت و عملکرد شرکت های تجاری با قوانین وضع شده در قانون تجارت مشخص شده و تبیین کلیه سیاست‌ها و خط مشی‌های شرکت و نوع مدیریت وکلیه تشریفات باید در چهارچوب قوانین باشد.

کلیه شرکا و سهامداران موظفند در تمامی امور شرکت ازشکل گیری ارکان شرکت گرفته تا تشکیل مجامع و انتخاب مدیران و بازرسین و حتی در انحلال شرکت و تسویه آن نیز، قانون را معیار عمل قراردهند. چراکه در صورت عدم تطابق تصمیمات با قوانین و دستورالعمل های مربوطه و عدم رعایت تشریفات قانونی، تمامی تصمیمات فاقد وجاهت قانونی بوده و حتی در مواردی موجب مسئولیت کیفری عاملین و صاحبین شرکت خواهد شد. در صورتی که شرکت‌های مدنی کاملا مطابق خواست و اراده شرکا ایجاد و اداره می گردند. شرکت های مدنی در واقع نوعی مالکیت مشترک و جزء عقود معین به شمار می روند. سرمایه مورد مشارکت با خواست و نظر شرکا و صاحبان سرمایه اداره می شود و شخصیت مستقلی از آنها ندارد. روابط بین شرکا نیز بر مبنای اصل حاکمیت اراده تنظیم می شود.

مدیریت دارای در شرکت‌های مدنی و تجاری

تفاوت عمده دیگر در نوع مدیریت دارایی هاست. در شرکت تجاری پس از ثبت، شخصیت حقوقی جدیدی ایجاد می شود که کاملا منفک از تک تک شرکا است و آورده کلیه افراد به شخص حقوقی تسلیم می شود. در آن حالت شرکا هیچگونه حق عینی بر سرمایه آورده خویش ندارند به بیان واضح تر شرکت تجارتی شرکتی است که شخصیت و دارایی آن مستقل از شرکا است.

این در حالی است که در شرکت های مدنی آورده شرکا به صورت مشاع بوده و متعلق به خودشان است. از آنجا که مسئولیت در امور مدنی منفرد است، به تبع آن، در این گونه شرکت ها، شرکا مسئولیتی در قبال کل سرمایه ندارند. البته در مطالب بعدی به طور مفصل در خصوص مسئولیت شرکا در انواع شرکت های تجاری بحث خواهیم کرد. ولی بطور کلی باید گفت در شرکت های تجاری بر حسب نوع شرکت مسئولیت شرکا ممکن است محدود به آورده، یا به میزان سهام یا تضمین کل سرمایه یا نسبت به سرمایه و یا مختلط باشد.

تعیین اقامتگاه در شرکت‌‌های تجاری و مدنی

و مورد آخر، تعیین اقامتگاه و تابعیت قانونی است. تعیین اقامتگاه در شرکت های تجاری اجباری است و باید حتما انجام گیرد، اما در شرکت های مدنی ضرورتی ندارد.

ارکان سه‌گانه شرکت

در تدوین این قوانین، یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای تشکیل و اداره امور شرکت که قانونگذار نیز به آن توجه ویژه داشته است و در مواد قانونی بسیاری بارها به اجزای آنها اشاره کرده، ارکان سه‌گانه می باشد. این ارکان طی یک تقسیم‌بندی کلی در سه بخش قرار می‌گیرند:

  • تصمیم گیرنده یا رکن تصمیمی
  • اداره کننده یا رکن مدیریتی
  • رکن نظارت کننده یا رکن نظارتی

 

وجود رکن تصمیمی و رکن مدیریتی، ارکان اجباری بوده و تمامی شرکت‌ها دارای این دو رکن هستند.

اما رکن سوم، یعنی رکن نظارتی، رکنی اختیاری بوده و در بعضی از شرکت ها وجود دارد.

رکن تصمیم گیرنده از نظر وجود نهاد تصمیم گیرنده شرکت‌ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

 

البته بهتر است بدانید که شرکت های مختلط سهامی و شرکت های با مسئولیت محدود که ۱۲ شریک یا بیشتر دارند، دارای یک مجمع عمومی عام هستند.

در مطالب بعدی به تفصیل  به بحث و بررسی جداگانه در خصوص هر یک از این ارکان خواهیم پرداخت.

امیدواریم معرفی اجمالی ارکان شرکت های تجاری در این مطلب، برای شما مفید بوده باشد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت شرکت، می توانید با شماره ۵ رقمی آسان ثبت ۰۲۱۴۳۴۹۸ تماس حاصل نمایید.

همچنین می توانید از طریق چت آنلاین و یا جلسه‌ی حضوری با مشاوران با تجربه ما، در این خصوص صحبت کنید.

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون ساختار سازمانی و ارکان شرکت‌های تجاری در یک نگاه ✅

 

✅ یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای تشکیل و اداره‌ی امور شرکت چیست؟

✔️ یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای تشکیل و اداره امور شرکت که قانونگذار نیز به آن توجه ویژه داشته است و در مواد قانونی بسیاری بارها به اجزای آنها اشاره کرده، ارکان سه‌گانه می باشد.

✅ ارکان سه‌گانه شرکت را نام ببرید؟

✔️ ۱) تصمیم گیرنده یا رکن تصمیمی  ۲) اداره کننده یا رکن مدیریتی  ۳) رکن نظارت کننده یا رکن نظارتی

✅ انواع ارکان تصمیم‌ گیرنده برای شرکت را نام ببرید؟

✔️ رکن تصمیم گیرنده از نظر وجود نهاد تصمیم گیرنده شرکت‌ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: ۱) شرکت هایی که بدون نیاز به مجامع، به طور مستقیم با اخذ رأی از شرکاء تصمیم گیری می کنند. مانند: شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی. ۲) شرکت هایی که توسط نهاد مجامع تصمیم گیری می کنند. که عبارتند از: شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت تعاونی، شرکت تعاونی سهامی عام، شرکت تعاونی فراگیر ملی.

✅ مهم‌ترین تفاوت رکن تصمیمی و مدیریتی شرکت با رکن نظارتی چیست؟

✔️ وجود رکن تصمیمی و رکن مدیریتی، از ارکان اجباری بوده و تمامی شرکت‌ها دارای این دو رکن هستند. اما رکن سوم، یعنی رکن نظارتی، رکنی اختیاری بوده و در بعضی از شرکت‌ها وجود دارد.

119 دیدگاه برای “ساختار سازمانی و ارکان شرکت‌های تجاری در یک نگاه

  1. randm tornado 7000 vape گفته:

    Aw, this was an extremely nice post. Taking the time and actual effort to produce a very good article… but what can I say… I put things off a whole lot and don’t manage to get nearly anything done.

  2. 실시간바카라 گفته:

    Wow! This can be one particular of the most useful blogs We have ever arrive across on this subject. Actually Excellent. I’m also an expert in this topic so I can understand your effort.

  3. Herpesyl Review گفته:

    This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Appreciate it.

  4. tubidy گفته:

    Aw, this was an incredibly nice post. Taking a few minutes and actual effort to produce a good articleÖ but what can I sayÖ I procrastinate a lot and don’t manage to get anything done.

  5. Glucofort گفته:

    Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you finding thetime and effort to put this article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments.But so what, it was still worthwhile!

  6. steve gibbs penticton bc گفته:

    I’m really enjoying the design and layout of your blog.It’s a very easy on the eyes which makes it much morepleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to createyour theme? Outstanding work!

  7. Beatles گفته:

    When you turn into a member of Onlyfans, you could search approximatelyFree Onlyfans Accounts 2021 Account Login And Passwordonlyfans free account

  8. Play phrazle گفته:

    It’s really a great and useful piece of information. I’m glad that you shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  9. Nelle Dipirro گفته:

    Thank you a bunch for sharing this with all of us you actually recognise what you’re speaking approximately! Bookmarked. Please additionally consult with my web site =). We may have a link alternate arrangement between us!

  10. Buy Google Reviews گفته:

    Aw, this was an extremely nice post. Finding the time and actual effort to create a great article… but what can I say… I procrastinate a whole lot and never seem to get nearly anything done.

  11. réparation d ordinateur گفته:

    Excellent post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!Very useful info particularly the last part 🙂I care for such information much. I was seeking this particular information for a very long time.Thank you and best of luck.

  12. telugu reviews گفته:

    Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed!Very helpful information specially the last part I care for such information a lot.I was seeking this certain info for a long time. Thank you and best of luck.

  13. mansions گفته:

    Thanks , I have recently been searching for information about this topic for ages and yours is the best I’ve discovered so far. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  14. Jesus Gutt گفته:

    fantastic post, very informative. I wonder why the other experts of this sector do not notice this. You should proceed your writing. I am confident, you’ve a great readers’ base already!

  15. find people گفته:

    Normally I don’t read article on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing style has been surprised me. Thank you, quite great article.

  16. check out گفته:

    I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I am hoping to see the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own blog now 😉

  17. Cua thep van go گفته:

    I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which makes itmuch more enjoyable for me to come here and visitmore often. Did you hire out a developer to create your theme?Great work!

  18. click here گفته:

    Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but afterI clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… wellI’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say fantastic blog!

  19. Monika گفته:

    Woah! I’m really digging the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough
    to get that “perfect balance” between superb usability and visual appearance.
    I must say you’ve done a superb job with this. Additionally, the blog loads very quick for me on Internet explorer.
    Superb Blog!

  20. Casibom Güncel Giriş گفته:

    Hi there just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your post seem to be running off the screen in Internet explorer.

    I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know.
    The design and style look great though! Hope you get the issue
    fixed soon. Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =