ثبت شرکت در ترکیه [شرایط، مدارک و هزینه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار قانونی در ترکیه]  

ثبت شرکت و موسسه تجاری در ترکیه Company Registration in Turkey

کشور ترکیه در غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا واقع شده است. پایتخت ترکیه آنکارا است و استانبول، آدنا، آنتالیا و قونیه از دیگر شهرهای مهم آن هستند. این کشور به هشتاد و یک استان تقسیم شده است. طبق آخرین سرشماری، جمعیت آن حدود هشتاد و چهار میلیون نفر است که حدود پنج میلیون نفر در پایتخت و نزدیک به پانزده میلیون نفر در استانبول زندگی می‌کنند. واحد پول ترکیه لیر (TL) است و کشاورزی، خودروسازی، توریسم و صنعت نفت و گاز بخش اصلی اقتصاد آن را تشکیل می‌دهند. کمپانی‌های تجاری بسیاری در این کشور فعال هستند و ثبت شرکت در ترکیه برای خارجی‌ها نیز امکان‌پذیر است. گفتنی است که این کشور عضو منشور ملل متحد، ناتو، صندوق بین‌المللی پول و شورای اروپا است.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

 

 

Turkey mao in Asian نقشه ترکیه

 

راه‌اندازی کسب‌وکار در ترکیه

آب‌وهوای ترکیه بسیار متنوع است. مناطق ساحلی دریای اژه و مدیترانه، آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای دارند. زمستان‌ها معتدل و مرطوب‌اند و تابستان‌ها گرم و خشک هستند. نوار ساحلی مرز دریای سیاه اما تابستان‌های مرطوب و زمستان‌های سرد و مرطوب دارد. همچنین در فلات آناتولی مرکزی آب‌وهوای قاره‌ای با فصول متنوع دیده می‌شود. ترکیه کشوری است که با مرزهای خشکی و آبی محصور است. همسایگان آن یونان، بلغارستان، ایران، ارمنستان، آذربایجان، عراق و سوریه هستند. درصد زیادی از نیروی کار، در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور نیز از بخش گردشگری تامین می‌شود. بانکداری، ساخت‌وساز، صنعت نساجی و پوشاک، لوازم‌خانگی و محصولات پتروشیمی از دیگر ارکان اقتصاد این کشور هستند. تعداد گردشگران خارجی به دلیل میراث فرهنگی غنی و تلاش‌های دولت برای حفظ آنها در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. همین موضوع موجب شده است که ثبت شرکت در ترکیه در زمینه گردشگری بسیار رایج باشد.

 

مهاجرت به ترکیه با ثبت شرکت

کشور ترکیه یکی از مقاصد مسافرتی و مهاجرتی از نقاط مختلف دنیاست. اغلب این مسافران از استانبول و آنکارا و دیگر مناطق شهری و روستایی دیدن می‌کنند و علاوه بر میراث تاریخی، از فرهنگ، غذاهای سنتی، پوشاک و جشنواره‌های گوناگون لذت می‌برند. مهاجران نیز برخی در همین کشور مقیم می‌شوند و برخی دیگر به اروپا می‌روند. بیشتر جمعیت این کشور مسلمان هستند و اعیاد فطر و قربان در این کشور تعطیل رسمی است. اما ترکیه بر مبنای قانون اساسی‌اش یک کشور لائیک محسوب می‌شود. زبان رسمی آن ترکی استانبولی است که با خط لاتین نوشته می‌شود. سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت یکی از روش‌های گرفتن اقامت ترکیه است. گفتنی است که قوانین ثبت شرکت در ترکیه در تمام شهرهای آن یکسان است. بنابراین، ثبت شرکت در آنکارا تفاوت چندانی با تاسیس شرکت در استانبول ندارد.

 

شرایط ثبت شرکت در ترکیه Company Registration in Turkey 

 

قوانین ثبت شرکت در ترکیه

قانون تاسیس شرکت در ترکیه برای شهروندان و اتباع خارجی تفاوت زیادی قائل نیست. بنابراین تفاوت مقررات ثبت شرکت در ترکیه بیشتر مربوط به نوع کمپانی‌ها است. پس از فراهم نمودن اسناد و مدارک مورد نیاز، باید میزان سرمایه شرکت و اعضای آن تعیین گردند. مرحله بعد، داشتن یک آدرس مشخص برای دفتر شرکت در این کشور است. سپس با اخذ تاییدیه‌های قانونی، کمپانی مورد نظر به ثبت خواهد رسید. به طور کلی، ثبت شرکت در ترکیه روند قانونی مشخصی دارد و در زمانی نسبتا کوتاه به انجام می‌رسد.

 

نوشته‌ی مرتبط: مالیات شرکت‌های خارج از ایران

 

دلایل ثبت شرکت در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل داشتن وضعیت روبه‌رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد مهاجرتی از سراسر دنیا تبدیل شده است. افراد با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانند تحت شرایطی، تابعیت ترکیه‌ای را برای خود و خانواده‌شان بگیرند. با وجود این، برای تاسیس شرکت نیازی نیست حتماً تابعه این کشور شد. از آنجایی که شاخص‌های بین‌المللی رشد اقتصادی در این کشور بالا است و رفاه عمومی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد، شرایط بسیار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری از طریق تاسیس کمپانی در آن وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از کارآفرینان و تاجران برای رشد کسب‌وکار خود دست به این اقدام می‌زنند. باید اشاره کرد که ایرانیان برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارند.

 

مزایای تاسیس شرکت در ترکیه

دولت ترکیه طرح‌های حمایتی فراوانی را برای توسعه کسب‌وکارهای گوناگون در این کشور به اجرا درآورده است. ترکیه با رشد اقتصادی و صنعتی بسیار بالا و وجود مشاغل متنوع، رونق اقتصادی زیادی در همه زمینه‌ها دارد. زیرساخت‌های اقتصادی و پژوهشی این کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مطلوب است. مهم‌ترین مزایای تاسیس شرکت در ترکیه این موارد هستند:

  • اقدامات جدی دولت برای مطلوب کردن شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور.
  • ارائه وام‌ها و تسهیلات بانکی به صاحبان کمپانی‌ها.
  • امکان گرفتن اقامت دائم.
  • امکان تجارت آزاد پس از ثبت شرکت در ترکیه.
  • امکان مراوده تجاری با کشورهای همسایه و نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا.
  • تنوع امکانات مورد نیاز در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و…
  • افتتاح حساب بین‌المللی.
  • امکان استفاده از مزایای گمرکی.

 

انواع شرکت‌های تجاری در ترکیه

در قانون ترکیه، پنج نوع شرکت تجاری اصلی تعریف شده است:

۱. با مسئولیت محدود

۲. سهامی

۳. تضامنی

۴. مختلط

۵. موسسات مالی (مانند صرافی)

گفتنی است که امکان تاسیس شعبه نیز در ترکیه وجود دارد. همچنین این کشور دارای مناطق آزاد اقتصادی و تجاری مانند مرسین و آدنا است که برای تاسیس کمپانی در آنها مزایای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ترکیه

  • کپی مدارک شناسایی تمام اعضا (گذرنامه معتبر یا شناسنامه)
  • اساسنامه شرکت و ترجمه رسمی آن به زبان ترکی
  • طرح کسب‌وکار (بیزینس‌پلن)
  • فرم درخواست ثبت شرکت
  • ارائه آدرس معین برای دفتر کار

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه علاوه بر تخصص به تجربه نیاز دارد. وکلای حرفه‌ای و بین‌المللی موسسه آسان‌ثبت راهنمایان خوبی برای طی کردن این مسیر هستند. روند قانونی تاسیس شرکت در ترکیه به این ترتیب است:

۱. نام‌گذاری شرکت و تعیین نوع کمپانی با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و هنجارهای فرهنگی کشور مقصد

۲. تنظیم اسناد و مدارک لازم برای ثبت شرکت به زبان ترکی

۳. ارسال مدارک و اسناد به اداره ثبت اسناد در ترکیه و پر کردن تقاضانامه شرکت

۴. باز کردن حساب بانکی و واریز حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت با توجه به نوع کمپانی

۵. اخذ تاییدیه‌های لازم بسته به نوع فعالیت شما از مراجع محلی

۶. دریافت مجوزهای لازم از نهادهای گوناگون بسته به نوع کار مجموعه (مجوزهای واردات و صادرات، زیست‌محیطی، باز کردن فروشگاه، شهرداری و…)

۷. معرفی حسابدار رسمی یا مشاور مالی

۸. اخذ شماره شناسایی مالیاتی

 

هزینه ثبت شرکت در ترکیه

هزینه تاسیس شرکت در ترکیه به نوع کمپانی، سرمایه اولیه و تعداد شرکا بستگی دارد. حداقل سرمایه اولیه نیز پنج هزار لیتر تعیین شده است که برای مجموعه‌های بزرگ‌تر به هفت هزار لیر می‌رسد. توجه به این موضوع بسیار مهم است که می‌توان بخشی از هزینه ثبت شرکت در ترکیه را از طریق وام‌های بانکی تامین کرد. ثبات نسبی اقتصادی این کشور موجب شده است که محاسبه هزینه‌ها با لیر تقریبا کم‌نوسان باشد و متقاضیان بتوانند به راحتی شرایط تشکیل شرکت در ترکیه را بسنجند. به طور کلی، هزینه ثبت کمپانی در این کشور به نسبت پایین است. گفتنی است که برای ثبت قانونی شرکت در ترکیه نیازی به داشتن اقامت دائمی وجود ندارد.

 

»»» تعرفه و هزینه ثبت انواع شرکت تجاری

 

مدت زمان ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه در مرحله پایانی حدود هفت روز کاری زمان خواهد برد. کوتاه یا طولانی بودن این بازه منوط به مدت زمانی است که برای تایید مدارک ارائه‌شده طی خواهد شد. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت در ترکیه ندارد. البته توجه داشته باشید که زمان لازم برای فراهم کردن تمام مدارک مورد نیاز ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود


✅ FAQ: Company Registration in Turkey

 

آیا با ثبت شرکت در ترکیه می‌توان تابعیت آن کشور را نیز گرفت؟

✔️ بله. یکی از راه‌های دریافت اقامت ترکیه برای شما و خانواده‌تان، ثبت شرکت در این کشور است.

ثبت شرکت در ترکیه چقدر طول می‌کشد؟

✔️ ثبت شرکت در ترکیه حدود هفت روز کاری زمان می‌برد.

تاسیس شرکت در ترکیه چه مزیت‌هایی دارد؟

✔️ دولت ترکیه حمایت زیادی از کسب‌وکارهای کوچک می‌کند. اقتصاد روبه‌رشد کشور و امکان تجارت آزاد بین‌المللی مهم‌ترین دلایل ثبت شرکت در ترکیه هستند.

در ترکیه چه نوع شرکت‌هایی می‌توان تاسیس کرد؟

✔️ در قوانین ترکیه، پنج نوع شرکت تجاری تعریف شده است. امکان تاسیس شعبه نیز در این کشور وجود دارد.

حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت در ترکیه چقدر است؟

✔️ سرمایه اولیه برای راه‌اندازی شرکت در کشور ترکیه حداقل ۵۰۰۰ لیر تعریف شده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه چیست؟

✔️ کپی مدارک شناسایی اعضا (گذرنامه معتبر یا شناسنامه)، اساسنامه شرکت، فرم درخواست تاسیس کمپانی و گواهی بانکی سپرده سرمایه مهم‌ترین مدارک ثبت شرکت در ترکیه هستند.

تاسیس شرکت در ترکیه چقدر هزینه دارد؟

✔️ این هزینه‌ها به نوع کمپانی، سرمایه اولیه و تعداد شرکا بستگی دارد. توجه به این موضوع بسیار مهم است که می‌توان بخشی از هزینه ثبت شرکت در ترکیه را از طریق وام‌های بانکی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی تامین کرد.

ثبت شرکت در استامبول به چه ترتیب است؟

✔️ نحوه ثبت شرکت در ترکیه در تمام مناطق آن یکسان است. برای تاسیس شرکت در آنکارا یا استانبول کافی است نوع کمپانی مورد نظر خود را انتخاب کنید و مدارک مورد نیاز جهت تشکیل آن را فراهم نمایید.

آیا ثبت آنلاین شرکت در ترکیه امکان‌پذیر است؟

✔️ بله، تمام فرایند ثبت شرکت در ترکیه می‌تواند به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری در موسسه آسان‌ثبت انجام شود.

4 دیدگاه برای “ثبت شرکت در ترکیه [شرایط، مدارک و هزینه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار قانونی در ترکیه]  

  1. Graig Quanstrum گفته:

    Hey very nice web site!! Guy .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds additionally?KI am satisfied to seek out so many useful information right here within the submit, we need work out more strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  2. Taneka Venible گفته:

    I am often to blogging and i actually appreciate your content. The article has really peaks my interest. I’m going to bookmark your website and keep checking for brand spanking new information.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =