نحوه دریافت کد فراگیر برای افراد حقیقی و حقوقی [شرایط، مراحل و مدارک لازم]

کدفراگیر-اتباع-خارجی

کد فراگیر چیست؟

کدی ۱۲ رقمی است که به عنوان کد ملی اتباع ساکن ایران، برای انجام برخی به کار می‌رود. کد فراگیر کدی اختصاصی است که به جهت انجام برخی امور توسط اتباع خارجی اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی در ایران، برای ایشان در نظر گرفته می‌شود. پس از اخذ این کد، اتباع خارجی می‌توانند به سهولت و به صورت کاملاً قانونی به انجام امور اقتصادی خود در ایران بپردازند.

کد فراگیر اتباع خارجی در واقع شماره اختصاصی و انحصاری مربوط به اشخاص خارجی است که هم برای اشخاص حقیقی قابل دریافت است و هم برای اشخاص حقوقی (شرکت‌های خارجی). همچنین کاربرد و اعتبار آن منحصر به کشورمان است و در خارج از کشور کارایی و کاربردی ندارد.

کاربردهای کد فراگیر چیست؟

کد فراگیر اتباع خارجی هم به مانند کد ملی برای ایرانیان برای اتباع خارجی بسیار مهم است. زیرا اتباع خارجی تنها درصورتی دارای ارزش و اعتبار نزد دولت و ادارات هستند، که کد فراگیر مخصوص به خود را داشته باشند. از انواع کاربرد این کد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاسیس موسسه و شرکت در ایران

اگر از اتباع خارجی هستید و قصد دارید که اقدام به تاسیس یک موسسه و یا شرکت در ایران کنید، یکی از اقدامات لازم در ثبت شرکت دریافت کد فراگیر اتباع خارجی است.

مشغول به کار شدن در موسسات و شرکتهای تابعیت ایران

اگر قصد ثبت شرکت در ایران را ندارید و فقط می‌خواهید در یک شرکت و یا موسسه شروع به کار کنید باز هم به کد فراگیر نیاز دارید.

ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران

ثبت نمایندگی شرکت ‌های خارجی در ایران نیز نیاز به داشتن کد فراگیر دارد.

دریافت وام و افتتاح حساب بانکی

به عنوان اتباع خارجی اگر می‌خواهید اقدام به دریافت وام از بانک‌های ایران کنید و یا قصد افتتاح حساب بانکی به نام خود را دارید، در هر دو مورد شما باید از قبل کد فراگیر مخصوص به خود را دریافت کرده باشید.

انجام کلیه امور اداری

نه تنها برای انجام تمامی امور بانکی نیاز به تهیه کد فراگیر می‌باشد، بلکه حتی برای انجام تمامی امور اداری خود در ایران باید کد فراگیر داشته باشید.

داشتن بیمه تامین اجتماعی

اتباع خارجی در ایران می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی در ایران استفاده کنند، اما تنها در صورتی که کد فراگیر مخصوص به خود را داشته باشند.

صادرات و واردات کالا

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که برای انجام آن، نیاز به اخذ کد فراگیر است، تجارت و به نوعی صادرات و واردات کالا است.

گرفتن اقامت و اخذ ویزای کار

یکی از دغدغه‌های بسیاری از اتباع خارجی، نحوه و چگونگی اخذ اقامت ایران است. برای گرفتن اقامت ایران در اولین مرحله نیاز به دریافت کد فراگیر اتباع خارجی است. علاوه بر دریافت اقامت ایران، برای اخذ ویزای کار نیز اتباع خارجی باید اقدام به دریافت کد فراگیر مختص به خود کنند.

ثبت شرکت اتباع خارجی

بر اساس ماده ۱ قانون ثبت شرکت‌‌ها در کشور هر شرکتی که در ایران تشکیل شود یا دفتر آن در ایران و مشغول فعالیت تجاری است، ایرانی به حساب می‌‌آید. به همین دلیل نیاز است تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و اتباع که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند، باید یک شخص سهامدار با ملیت ایران به عنوان شخصیت حقوقی شرکت به عنوان سهامدار در کنار خود داشته باشند.

در صورتی که افراد خارجی (حقوقی و حقیقی) اقدام به سرمایه گذاری در کشور ایران کنند، مالک تمام یا قسمتی از سهام شرکت مذکور می‌‌شوند و به نام شرکت خود می‌‌توانند املاک اختیار کنند. همین طور اگر یک شخصیت حقوقی از شرکت خارجی در ایران مشغول فعالیت تجاری شود، حتما باید در کشور مبدا و اصلی نیز به عنوان یک شرکت قانونی شناخته شود. یعنی اتباع باید در کشور خود صاحب شرکت باشند.

سامانه آنلاین آسان ثبت

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی باید اقدام به تهیه مدارک زیر کنند:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • تهیه کپی از صفحه اصلی پاسپورت شخص متقاضی
  • عکس پرسنلی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • ارائه نام شرکت به دو زبان فارسی و انگلیسی
  • ارائه آدرس دقیق شرکت در کشور و شهر خارج از ایران
  • ارائه شماره ثبت شرکت
  • ارائه تاریخ دقیق ثبت شرکت
  • مشخص کردن نوع شرکت
  • مشخص کردن موضوع و حوزه فعالیت شرکت که باید مطابق با قانون ایران باشد

ارائه اسکن از مدارک ثبتی شرکت به منظور مشخص کردن قانونی و رسمی بودن شرکت در کشور خارجی

بنابراین شما برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی در قدم اول باید مدارک بالا را جمع آوری کنید.

دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، عبارتند از:

  • مراجعه به آدرس دفاتر کفالت اتباع محل سکونت متقاضی.
  • ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم درخواست صدور کد فراگیر.
  • ثبت نهایی درخواست دریافت کد فراگیر، توسط دفاتر کفالت اتباع و ارائه کد پیگیری، جهت استعلام‌های بعدی، به متقاضی.

نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی

در گذشته و تا قبل از حذف امکان ثبت درخواست صدور کد فراگیر در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها، اتباع و خارجیان مقیم خاک ایران، باید برای دریافت شماره اختصاصی یا همان کد یکتا خود، از طریق سامانه مذکور، اقدام می‌نمودند. اما اکنون، با حذف این امکان، نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، به شرح زیر است:

۱٫ابتدا، در اولین مرحله از مراحل نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، متقاضی، باید، مدارک هویتی و هر مدرکی که نشان دهده اجازه اقامت او، در خاک ایران است را آماده نماید.

۲٫سپس، فرد باید، از آدرس نزدیک‌ترین، دفتر کفالت محل سکونت خود، مطلع شود و به صورت حضوری، به دفتر مورد نظر، مراجعه کند.

۳٫پس از مراجعه به دفتر، متقاضی باید، مدارک خود را ارائه کرده و فرم ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی را برای درخواست صدور کد فراگیر، تکمیل نماید و آن را تحویل مسئول مربوطه دهد.

۴٫پس از بررسی مدارک و درخواست ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی فرد، مسئول دفتر کفالت اتباع، درخواست متقاضی را در سیستم‌های مخصوص این امر، ثبت و به تبعه خارجی متقاضی کد فراگیر، یک کد رهگیری، ارائه می‌کند تا متقاضی بتواند، در مراجعات بعدی، با ارائه برگه، کد فراگیر خود را دریافت کند.

تفاوت کد فراگیر با شناسه فراگیر در چیست؟

کد فراگیر هنگامی گرفته می‌شود که اتباع خارجی برای انجام هرگونه امور اداری و مالی نیاز به آن داشته باشند اما شناسه فراگیر می‌بایست از پلیس مهاجرت برای دارندگان پاسپورت صادر شود و به انتهای پاسپورت چسبیده می‌شود.

نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی

در مواردی برای ارائه خدمات به اتباع، نهاد مربوطه نیاز دارد تا به استعلام کد فراگیر آن‌ها بپردازد. باید دقت داشته باشید که در حال حاضر صرفا برخی نهادهای دولتی که به سامانه‌های مخصوص دسترسی دارند قادر به استعلام کد فراگیر اتباع می‌باشند و سامانه‌ای جهت استعلام کد فراگیر توسط افراد عادی وجود ندارد.

نهاد دولتی نظیر بانک یا آموزش و پرورش پس از ارائه مدارک لازم از سوی تبعه به سامانه مخصوص متصل شده و نسبت به استعلام کد فراگیر یا شماره اختصاصی تبعه خارجی مقیم ایران اقدام می‌نماید.

می‌توان گفت در مواردی که هر تبعه خارجی شخصا قصد استعلام کد فراگیر خود را داشته باشد می‌تواند به دفاتر کفالت اتباع مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی نظیر گذرنامه نسبت به استعلام کد فراگیر خود اقدام کند اما هیچ شخصی نمی‌تواند کد فراگیر دیگری را استعلام و پیگیری نماید.

سوالات متداول

آیا برای یک خانواده می‌توان یک کد فراگیر دریافت کرد؟

هر شخص خارجی اگر می‌خواهد یکی از امور ذکر شده در بالا را انجام دهد یا سازمانی در ایران از او کد فراگیر درخواست کرده است باید شخصا اقدام به دریافت کد فراگیر کند. به عنوان مثال یک خانواده سه نفر باید سه کد فراگیر مجزا برای هر یک از افراد خانواده دریافت کنند.

مدت زمان اعتبار کد فراگیر چقدر است؟

این کد دارای اعتبار زمانی نامحدود است و به هر شخص خارجی (اعم از حقیقی و حقوقی) تنها یکبار برای همیشه تعلق می‌گیرد.

کد فراگیر چیست؟

میتوان گفت کدی اختصاصی و مخصوص اتباع خارجی اعم از اشخاص حقیقی خارجی و اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات خارجی) است. کد ملی صرفاً به ایرانی‌ها تعلق میگیرد اما بجای آن برای اتباع خارجی کد فراگیر در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =