گم شدن دفترچه بیمه و گرفتن دفترچه بیمه جدید

گم شدن دفترچه بیمه و گرفتن دفترچه بیمه جدید مفقودی دفترچه بیمه تامین اجتماعی اخذ المثنی دفترچه

به همۀ کسانی که تحت پوشش یک بیمه درمانی هستند و حق بیمه مصوب سالانه آن را پرداخت می‌کنند، دفترچه بیمه تعلق می‌گیرد. دفترچه بیمه به پزشکان امکان می‌دهد تا نسخه دارویی شما را در آن ثبت کنند. همچنین به داروخانه‌ها امکان می‌دهد از روی آن به شما دارو بدهند. با استفاده از همین دفترچه بیمه، شما می‌توانید برای خدمات پزشکی گوناگون اقدام کنید و هزینه‌های درمانی‌تان را طبق قوانین شرکت بیمه‌ای خود دریافت کنید. این قوانین برای شخص بیمه‌گذار و تمام افراد تحت سرپرستی وی یکسان هستند. در صورت گم شدن دفترچه بیمه، بیمه‌شده باید برای گرفتن دفترچه بیمه جدید اقدام کند. مطابق با دستورالعمل‌های جدید شرکت‌های بیمه در ایران، چاپ آگهی مفقودی دفترچه بیمه در روزنامه‌های کثیرالانتشار الزامی نیست. در ادامه به اقداماتی می‌پردازیم که پس از مفقودی دفترچه بیمه برای گرفتن دفترچه بیمه المثنی باید انجام دهید.

 

پیگیری دفترچه بیمه مفقودی

تمام مدارک شناسایی‌ای که در سراسر کشور پیدا می‌شوند به ادارۀ پست فرستاده می‌شوند؛ زیرا افرادی که مدرکی را پیدا می‌کنند معمولاً آن را در صندوق پست می‌اندازند. این مدارک به وسیلۀ ادارۀ پست در سامانۀ مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار داده می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید به صورت آنلاین یافت شدن یا پیدا نشدن دفترچه بیمه گمشده خود را پیگیری نمایید. این سامانه با نام «پست‌یافته» فعالیت می‌کند. بنابراین در گام نخست برای پیگیری دفترچه بیمه گم‌شده، شما باید به سایت پُست‌یافته مراجعه کنید و با وارد کردن نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن دفترچه بیمه مفقودی خود مطلع شوید. به یاد داشته باشید که به طور کلی همیشه گرفتن یک کپی از مدارک و نگه داشتن آنها در این شرایط به شما کمک می‌کند. در صورتی که دفترچه بیمه شما به وسیله کسی پیدا شده باشد، کافی است با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه به نزدیک‌ترین دفتر پستی مراجعه فرمایید. بعد از پر کردن فرم مربوطه، دفترچه بیمه شما به نشانی پستی‌تان ارسال می‌گردد یا اگر در همان شعبه موجود باشد، مستقیماً به شما تحویل داده خواهد شد.

 

آگهی مفقودی دفترچه بیمه

دفترچه بیمه درمانی جزو مدارک شناسایی مهم و فردی محسوب می‌شود و امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد. با این حال، در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن دفترچه بیمه نیازی به درج آگهی مفقودی در روزنامه رسمی یا چاپ آگهی مفقودی دفترچه بیمه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نیست. البته بیشتر شرکت‌های بیمه به بیمه‌شدگان خود توصیه می‌کنند که بلافاصله پس از گم شدن دفترچه بیمه، مراتب مفقودی آن را به یکی از شعب سازمان بیمه خود اطلاع دهند. در واقع اعلام مفقودی دفترچه بیمه لازمۀ گرفتن دفترچه المثنی بیمه است. باید بدانیم که طبق قوانین برخی سازمان‌های بیمه، مانند بیمه تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان در هنگام مراجعه به مراکز درمانی آن سازمان، نیازی به همراه داشتن دفترچه بیمه خود ندارند. در این مراکز، مراجعه‌کنندگان با ارائه کد ملی پذیرش می‌شوند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند. البته در مورد مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان بیمه شرایط متفاوت است و باید حتماً دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن دفترچه بیمه جدید

برای گرفتن دفترچه بیمه المثنی نیازی به ثبت آگهی مفقودی دفترچه بیمه در روزنامه‌های کثیرالانتشار ندارید. بنابراین، کافی است با در دست داشتن مدارک زیر به شعبه‌ای از سازمان بیمه خود مراجعه کنید و درخواست صدور مجدد دفترچه بیمه درمانی را به آنها بدهید.

  • ابتدا باید فرم درخواست صدور دفترچه بیمه المثنی را تکمیل کنید.
  • سپس اصل شناسنامه خود را به همراه یک کپی از آن به مسئول پذیرش ارائه دهید.
  • کارت ملی و یک کپی از آن را نیز باید به همراه داشته باشید.
  • هزینه خسارت گم کردن دفترچه بیمه و دریافت دفترچه جدید را هم باید بپردازید.
  • در پایان، به یک قطعه عکس سه در چهار برای اتصال به دفترچه بیمه جدید خود نیاز دارید.

 

نحوه گرفتن دفترچه بیمه المثنی

خوشبختانه شرایط دریافت دفترچه بیمه برای بار دوم مشکل نیست و طبق آیین‌نامه‌های شرکت‌های بیمه در ایران نیازی به انتشار آگهی مفقودی دفترچه بیمه در روزنامه‌های سراسری و یا اطلاع دادن به شورای حل اختلاف نیست. البته سازمان‌های بیمه به شما توصیه می‌کنند در صورت به سرقت رفتن دفترچه بیمه خود، همانند سایر مدارک مسروقه، فوراً به نیروی انتظامی اطلاع دهید. با این کار شما از سوءاستفاده‌های احتمالی از دفترچه بیمه مفقودی خود جلوگیری می‌کنید. همچنین به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید با دادن آگهی مفقودی دفترچه بیمه به روزنامه‌های محلی از پیدا شدن مدرک خود مطلع شوید.

 

مدت زمان لازم برای دریافت دفترچه بیمه المثنی

صدور دفترچه بیمه المثنی در همان روز مراجعه شما به شعبه انجام خواهد شد. بسیاری از سازمان‌های ارائه‌دهندۀ خدمات بیمه درمانی،‌ با توجه به شرایطی که همه‌گیری بیماری کرونا (کووید ۱۹) در کشور ایجاد کرده است، تصمیم گرفته‌اند دفترچه‌های بیمه درمانی را که اعتبار آنها به اتمام رسیده است به صورت خودبه‌خودی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، تمدید کنند. بنابراین، بخشی از کارهای دریافت دفترچه بیمه در حال حاضر به صورت آنلاین قابل انجام است. برای این منظور، باید مدارک خواسته‌شده را از طریق اینترنت در سایت سازمان بیمه مورد نظر خود بارگذاری نمایید.

 

هزینه دریافت دفترچه بیمه جدید

از آنجایی که الزامی قانونی برای ثبت آگهی مفقودی دفترچه بیمه وجود ندارد، تنها هزینه‌ای که باید بپردازید، هزینه‌های مربوط به شرکت بیمه است. وقتی برای دریافت دفترچه بیمه المثنی اقدام می‌کنید باید مبلغی را بابت جریمه گم شدن دفترچه بیمه و صدور مجدد آن به سازمان بیمه بپردازید. این مبلغ برای دفترچه بیمه درمانی تأمین اجتماعی تا پایان سال گذشته بیست‌وهفت هزار تومان تعیین شده بود. البته اگر دفترچه بیمه خود را در حوادثی مانند سرقت یا آتش‌سوزی از دست بدهید و نیروی انتظامی یا آتش‌نشانی این حادثه را تأیید کند، جریمه صدور دفترچه بیمه المثنی از شما دریافت نخواهد شد.

 

سامانه هوشمند آگهی مفقودی

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو


«مقالات مشابه» اقدامات ضروری پس از گم شدن، نحوه چاپ آگهی مفقودی و اخذ المثنی برای مدارک زیر:

 

برگ سبز خودرو گواهینامه بیمه خودرو
سند کمپانی خودرو کارت سوخت کارت ملی
کارت خودرو دفترچه بیمه شناسنامه
گذرنامه (پاسپورت) وصیت‌نامه عقدنامه و سند ازدواج
چک و دسته‌چک کارت بازرگانی مدارک دانشگاه
کارت دانشجویی کارت موتورسیکلت گواهینامه موتورسیکلت

 

نگاهی کوتاه به این مقاله:

 

اولین اقدام بعد از گم شدن دفترچه بیمه چیست؟

باید سریعاً با در دست داشتن مدارک شناسایی به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه خود بروید و درخواست دفترچه بیمه جدید بدهید.

در صورت به سرقت رفتن دفترچه بیمه چه اقداماتی انجام دهیم؟

سازمان‌های بیمه به شما توصیه می‌کنند در صورت به سرقت رفتن دفترچه بیمه خود، همانند سایر مدارک مسروقه، فوراً به نیروی انتظامی اطلاع دهید. با این کار شما از سوء استفاده‌های احتمالی از دفترچه بیمه مفقودی خود جلوگیری می‌کنید.

چه مدارکی برای گرفتن دفترچه بیمه جدید لازم است؟

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس سه در چهار.

چاپ آگهی مفقودی چک الزامی است؟

در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن دفترچه بیمه نیازی به درج آگهی مفقودی در روزنامه رسمی یا چاپ آگهی مفقودی دفترچه بیمه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نیست.

گرفتن دفترچه المثنی چگونه است؟

پس از مراجعه به شرکت بیمه و تحویل مدارک خواسته‌شده باید هزینه صدور دفترچه بیمه درمانی جدید را پرداخت کنید و آن را دریافت کنید.

39 دیدگاه برای “گم شدن دفترچه بیمه و گرفتن دفترچه بیمه جدید

  1. علی جمشیدیان گفته:

    سلام خسته نباشید.من تقریبا ۱۰روزهست دفترچه بیمه سربازی رو گم کردم میخواستم ببینم چقدرجریمه بایدبدم براگرفتن المثنی؟

    • آسان ثبت گفته:

      سلام جناب جمشیدیان.
      متاسفانه اطلاعی از این مورد نداریم. ولی فکر میکنم پلیس +۱۰ بتونه راهنمایی کنه.

  2. محمدرضامومنی گفته:

    سلام خسته نباشید.من سرباز سپاهم. متاسفانه یک برگه از دفترچم پاره و مفقود شده.آیا تاثیری در تاریخ تصویم داره و چه شرایطی برای من بوجود میاد؟

    • آسان ثبت گفته:

      سلام و وقت بخیر جناب مومنی
      از شرایط پیش آمده برای شما متاسفیم. ولی ما اطلاعی از این موضوع نداریم و باید از نهاد مربوطه جویای موضوع بشید.
      امیدوارم مشکلی برای کار شما پیش نیاد.

  3. زهرا گفته:

    سلام من امروز دفترچم گم کردم و کلی هزینه بابت کرونا کردم حالا تکیف بیمه تکمیلیم چی میشه ؟

  4. **** گفته:

    وقتتون بخیر .دفترچه بیمه المثنی همان روز صادر میشه یا مدت زمان زیادی میبره

  5. Sadathosini گفته:

    دفترچه بیمه روستاییم رو گم کردم باید چیکارکنم؟ هزینه ک باید بپردازم چقده

  6. مهشید گفته:

    سلام دفترچه بیمه تامین اجتماعی منو تو بیمارستان دزدیدن تو یه لحظه چشم چرخوندن. نمیدونم چکار کنم

  7. اشتراک‌ها: گم شدن کارت ملی (هوشمند) ‼️ چگونگی گرفتن کارت ملی المثنی ✔️✔️

  8. اشتراک‌ها: گم شدن برگ سبز خودرو و نحوه گرفتن برگ سبز المثنی [یک راهنمای جامع]

  9. اشتراک‌ها: گم شدن سند کمپانی خودرو؛ مدارک لازم و نحوه دریافت سند المثنی خودرو

  10. اشتراک‌ها: مفقودی گواهینامه رانندگی و نحوه صدور گواهینامه المثنی

  11. اشتراک‌ها: اعلام مفقودی کارت ماشین ‼️ گرفتن کارت خودرو المثنی ✔️✔️

  12. اشتراک‌ها: بعد از مفقودی کارت موتور سیکلت چه باید کرد؟ (مدارک، هزینه و دریافت المثنی )

  13. اشتراک‌ها: بعد از «گم شدن عقدنامه یا سند ازدواج» چکار کنم؟ [راهنمای جامع]

  14. گنجی خادمی صاحب خودرو بنام هست گفته:

    کارت سوختم برا دومین بار مفقود گ دیده پلیس به اضافه ده رفتم ۱۴۳۰۰۰۰هزار تومان هزینه دادم یعنی ۴۳۰۰۰تومان یکیش و۱۰۰۰۰۰تومان فیش دیگه ‌‌چه جوریه شما اعلام کرده اید ۱۰۰۰۰ده هزارتومان هزینه دارد وچقدر طول می‌کشد تا بیاید برام

  15. gralion torile گفته:

    You actually make it appear so easy together with your presentation but I to find this matter to be really one thing which I think I’d never understand. It seems too complex and extremely large for me. I am taking a look forward to your next submit, I’ll try to get the hang of it!

  16. اشتراک‌ها: گم شدن شناسنامه و کارت ملی گم شده⚠️ گرفتن شناسنامه المثنی ✔️ [راهنمای جامع]

  17. اشتراک‌ها: کارت معافیت سربازی و کارت پایان خدمت [راهنمای جامع مفقودی]

  18. اشتراک‌ها: گم شدن کارت بازرگانی و گرفتن کارت بازرگانی المثنی |

  19. اشتراک‌ها: پس از گم شدن وصیت‌نامه چه باید کرد؟ «آگهی مفقودی وصیت‌نامه»

  20. اشتراک‌ها: مدرک دانشگاهی المثنی؛ اقدامات ضروری بعد از گم شدن مدارک دانشگاهی و دریافت آن

  21. اشتراک‌ها: گم شدن گذرنامه (پاسپورت) » گرفتن گذرنامه المثنی [راهنمای جامع]

  22. اشتراک‌ها: مفقودی کارت بیمه خودرو و گرفتن کارت بیمه المثنی | مفقودی مدارک ماشین |

  23. اشتراک‌ها: گم شدن چک و دسته چک |

  24. land clearing services cost گفته:

    What i don’t realize is actually how you’re now not actually much more smartly-liked than you may be now. You are so intelligent. You know thus significantly on the subject of this topic, made me in my opinion believe it from so many numerous angles. Its like women and men aren’t involved except it?¦s one thing to accomplish with Lady gaga! Your personal stuffs excellent. At all times deal with it up!

  25. vorbelutr ioperbir گفته:

    Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely helpful information particularly the last part 🙂 I care for such information a lot. I was seeking this particular info for a long time. Thank you and best of luck.

  26. achat de epelin en Espagne گفته:

    Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where
    I could get a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog
    platform as yours and I’m having problems finding one?
    Thanks a lot!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =