ثبت شرکت در عراق [شرایط، مدارک و هزینه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار قانونی در عراق]  

ثبت شرکت و موسسه تجاری در عراق Company Registration in Iraq

کشور عراق در خاورمیانه واقع شده و پایتخت آن شهر بغداد است. کربلا، نجف، بصره، کاظمین و سامرا از دیگر شهر‌های مهم آن هستند. این کشور از هجده استان تشکیل شده است، به اضافه منطقه کردستان که دولت و ارتش نیمه‌رسمی دارد. طبق آخرین سرشماری‌ها، جمعیت عراق حدود سی و هشت میلیون و پانصد هزار نفر است که هشت میلیون نفر از آنها در پایتخت زندگی می‌کنند. واحد پول جمهوری عراق دینار (IQD) است. اصلی‌ترین منبع اقتصادی این کشور نفت است که نزدیک به ۹۵% از درآمد آن را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۰۳ کمپانی‌های تجاری بین‌المللی متعددی در این کشور فعال شدند و ثبت شرکت در عراق برای خارجی‌ها نیز امکان‌پذیر شد. این کشور عضو سازمان ملل متحد، سازمان پیمان مرکزی، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و اوپک است.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

 

 

نقشه عراق ـ Iraq Map in Asian

 

راه‌اندازی کسب‌وکار در عراق

بخش عمده‌ای از جمعیت کشور عراق در حوزه نفت و صنایع مرتبط با آن مشغول به کار هستند. با وجود این، صنعت توریسم نیز رونق فراوانی در این کشور دارد و افراد زیادی در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. واقع شدن اماکن مذهبی مهم برای مسلمانان و به ویژه شیعیان در این منطقه موجب رونق گردشگری مذهبی و حضور دائمی مسافران خارجی در عراق است. تخمین زده می‌شود که سالانه فقط بیش از یک میلیون و دویست هزار ایرانی از طریق مرزهای زمینی و هوایی به زیارت اماکن متبرکه عراق می‌روند. این امر موجب شده است که ثبت شرکت در عراق در زمینه گردشگری زیارتی بسیار رایج باشد.

 

مهاجرت به عراق با ثبت شرکت

بیشتر شهرهای عراق آب‌وهوای مناطق صحرایی را دارند و بارش سالانه در سراسر این کشور بسیار کم است. مرزهای این کشور عمدتاً خاکی هستند و در قسمت جنوبی مرز کوچکی با خلیج فارس دارد. رود‌های دجله و فرات از ترکیه به آن وارد می‌شوند و پس از پیوستن به کارون به خلیج فارس می‌ریزند. بیشتر جمعیت این کشور مسلمان هستند و زبان رسمی آن عربی است. سرمایه‌گذاری از طریق تاسیس کمپانی تجاری در عراق به خصوص اگر با برنامه‌ریزی بلندمدت باشد، بازده خوبی خواهد داشت. مواد غذایی، مواد معدنی و ساختمانی، فرش، تجهیزات آب و برق و گاز و پتروشیمی از جمله اقلامی هستند که از ایران به عراق صادر می‌شوند. گفتنی است قوانین ثبت شرکت در عراق در تمام مناطق آن یکسان است. بنابراین، ثبت شرکت در بغداد تفاوت چندانی با تاسیس شرکت در کربلا یا دیگر مناطق ندارد.

 

شرایط ثبت شرکت در عراق، Company Registration in Iraq

 

قوانین ثبت شرکت در عراق

قانون تاسیس شرکت در عراق برای شهروندان و اتباع خارجی تفاوت زیادی قائل نیست. بنابراین تفاوت مقررات ثبت شرکت در عراق بیشتر مربوط به نوع کمپانی‌ها است. پس از فراهم نمودن اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در عراق، میزان سرمایه و اعضای آن باید تعیین گردند. مرحله بعد، داشتن آدرسی مشخص برای دفتر شرکت در این کشور است. سپس با اخذ تاییدیه‌های قانونی، کمپانی مورد نظر به ثبت خواهد رسید. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که از طریق ثبت کمپانی در عراق صورت می‌گیرند در صورت تایید دولت عراق از معافیت‌های مالیاتی ده‌ساله برخوردار می‌شوند. همچنین در صورت داشتن شریک عراقی و دارا بودن شرایطی مشخص، امکان برخورداری از معافیت‌های مالیاتی پانزده‌ساله نیز برای متقاضیان وجود دارد. توجه به این نکته نیز ضروری است که حداقل ۵۰% از نیروی کار شاغل در پروژه‌های شما باید از افراد محلی انتخاب شوند. گفتنی است که قوانین ثبت کمپانی در اقلیم کردستان عراق در برخی موارد اندکی متفاوت است.

 

نوشته‌ی مرتبط: مالیات شرکت‌های خارج از ایران

 

دلایل تاسیس شرکت در عراق

جمهوری عراق به دلیل داشتن وضعیت روبه‌رشد سیاسی و اقتصادی در سال‌های اخیر به یکی از مراکز قابل توجه برای سرمایه‌گذاری از سراسر دنیا تبدیل شده است. افراد با ثبت شرکت در عراق می‌توانند تحت شرایطی، تابعیت عراقی را نیز برای خود و خانواده‌شان بگیرند. با وجود این، برای تاسیس شرکت نیازی نیست حتماً تابعه این کشور شد. از آنجایی که روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و عراق مطلوب است، شرایط بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در آن وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از کارآفرینان و تاجران برای رشد کسب‌وکار خود دست به این اقدام می‌زنند.

 

مزایای ثبت شرکت در عراق

  • اقدامات جدی دولت برای مطلوب کردن شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور
  • حذف عوارض گمرکی بین ایران و عراق
  • امکان جذب نیروی کار بین‌المللی
  • ارائه وام‌ها و تسهیلات بانکی به صاحبان کمپانی‌های گوناگون
  • معافیت مالیاتی تا پانزده سال
  • امکان مراوده تجاری آزاد با کشورهای همسایه
  • حق انتقال سرمایه و سود و دستمزد به کشورهای دیگر
  • تنوع بسترهای بالقوه برای سرمایه‌گذاری نظیر صنعت، پتروشیمی، گردشگری و…
  • پایین بودن هزینه‌های زندگی

 

انواع شرکت در عراق

در قانون عراق، شش نوع شرکت تجاری اصلی تعریف شده است:

۱. شرکت سهامی خاص

۲. شرکت تضامنی

۳. شرکت سهامی عام

۴. شرکت با مسئولیت محدود

۵. شرکت مختلط

۶. شعبه شرکت مادر

گفتنی است که مجوز کمپانی‌های نفتی با مسئولیت محدود باید از وزارت نفت عراق دریافت شوند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت در عراق

  • کپی مدارک شناسایی تمام اعضا (گذرنامه معتبر یا شناسنامه)
  • اساسنامه شرکت و ترجمه رسمی آن به زبان عربی
  • طرح کسب‌وکار (بیزینس‌پلن)
  • فرم درخواست ثبت کمپانی
  • گواهی تمکن مالی برای سرمایه مورد نظر و گواهی بانکی سپرده سرمایه شرکت
  • رسید پرداخت عوارض گمرکی
  • فرم اظهارنامه
  • ارائه آدرس معین برای دفتر کار
  • تاییدیه مدارک از سفارت ایران

 

مراحل ثبت شرکت در عراق

ثبت شرکت در عراق علاوه بر تخصص به تجربه نیاز دارد. وکلای حرفه‌ای و بین‌المللی موسسه آسان‌ثبت راهنمایان خوبی برای طی کردن این مسیر هستند. روند قانونی تاسیس شرکت در عراق به این ترتیب است:

۱. نام‌گذاری شرکت و تعیین نوع آن با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و هنجارهای فرهنگی کشور مقصد

۲. تنظیم اسناد و مدارک لازم برای ثبت شرکت به زبان عربی

۳. ارسال مدارک و اسناد به دیوان ثبت در عراق و پر کردن تقاضانامه تاسیس کمپانی

۴. باز کردن حساب بانکی و واریز حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت با توجه به نوع کمپانی

۵. اخذ تاییدیه‌ها و دریافت مجوزهای لازم بسته به نوع فعالیت مجموعه از مراجع دولتی و نهادهای گوناگون

 

هزینه ثبت شرکت در عراق

هزینه تاسیس شرکت در عراق به نوع کمپانی، میزان سرمایه اولیه و تعداد شرکا بستگی دارد و از سرمایه ۵۰۰۰۰ دیناری شروع می‌شود. باید توجه داشت که می‌توان بخشی از هزینه ثبت شرکت در عراق را از طریق وام‌های بانکی تامین کرد. با توجه به روابط خوب ایران با این کشور همسایه، متقاضیان می‌توانند به راحتی شرایط تشکیل شرکت در عراق را بسنجند و از تازه‌ترین مقررات مطلع شوند.

 

»»» تعرفه و هزینه ثبت انواع شرکت تجاری

 

مدت زمان ثبت شرکت در عراق

ثبت شرکت در عراق در مرحله پایانی بین ده تا چهل و پنج روز کاری زمان خواهد برد. کوتاه یا طولانی بودن این بازه منوط به مدت زمانی است که برای تایید مدارک ارائه‌شده طی خواهد شد. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت در عراق ندارد. البته توجه داشته باشید که زمان لازم برای فراهم کردن تمام مدارک مورد نیاز ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ FAQ: Company Registration in Iraq

 

آیا با ثبت شرکت در عراق می‌توان تابعیت آن کشور را نیز گرفت؟

✔️ بله. یکی از راه‌های دریافت اقامت عراق، ثبت شرکت در این کشور است.

ثبت شرکت در عراق چقدر طول می‌کشد؟

✔️ ثبت قانونی شرکت در عراق بسته به نوع کمپانی و حوزه کاری آن، بین ده تا چهل‌وپنج روز کاری زمان می‌برد.

تاسیس شرکت در عراق چه مزیت‌هایی دارد؟

✔️ دولت عراق حمایت‌های زیادی از کسب‌وکارهای گوناگون می‌کند. نیروی کار ارزان و امکان تجارت آزاد بین‌المللی مهم‌ترین دلایل ثبت شرکت در عراق هستند.

در عراق چه نوع شرکت‌هایی می‌توان تاسیس کرد؟

✔️ در قوانین عراق، شش نوع شرکت تجاری تعریف شده است. یکی از بهترین آنها ایجاد شعبه و نمایندگی است.

حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت در عراق چقدر است؟

✔️ حداقل سرمایه اولیه برای راه‌اندازی شرکت در کشور عراق پنجاه هزار دینار است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در عراق چیست؟

✔️ کپی مدارک شناسایی تمامی اعضا (گذرنامه معتبر یا شناسنامه)، اساسنامه شرکت، فرم درخواست تاسیس کمپانی و گواهی بانکی سپرده سرمایه مهم‌ترین مدارک ثبت شرکت در عراق هستند.

تاسیس شرکت در عراق چقدر هزینه دارد؟

✔️ این هزینه‌ها به نوع کمپانی، سرمایه اولیه و تعداد شرکا بستگی دارد. توجه به این موضوع بسیار مهم است که می‌توان بخشی از هزینه‌های ثبت شرکت در عراق را از طریق وام‌های بانکی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی تامین کرد.

ثبت شرکت در بغداد به چه ترتیب است؟

✔️ نحوه ثبت شرکت در عراق در تمام مناطق آن یکسان است. برای تاسیس شرکت در بغداد کافی است نوع کمپانی مورد نظر خود را انتخاب کنید و مدارک مورد نیاز جهت تشکیل آن را فراهم نمایید.

آیا ثبت آنلاین شرکت در عراق امکان‌پذیر است؟

✔️ بله، تمام فرایند ثبت شرکت در عراق می‌تواند به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری در موسسه آسان‌ثبت انجام ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =