رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری، خدماتی و … | تشخیص صلاحیت پیمانکاری و اخذ گرید

رتبه‌بندی انواع شرکت‌های تجاری، خرماتی و مشاور-Company rating

رتبه‌بندی شرکت

رتبه‌بندی در واقع یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت پیمانکاران و مشاوران برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران است.

نوشته مرتبط: طبقه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری

 

برای اجرای هر پروژه باید توان شرکت های دارنده گواهی صلاحیت، طبق ضوابط آیین نامه ارجاع کار به پیمانکاران ، توسط دستگاه ها ی اجرایی ذی ربط ارزیابی شود. دریافت گواهی صلاحیت ، مرحله اول از فرایند احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی حضور در مناقصات دولتی و پروژه ها ی بزرگ است .

نمایندگان شرکت ها برای رتبه بندی شرکت خود باید از طریق موسسات خدماتی فعال در این زمینه یا از طریق سایت اقدام کنند. کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی بر اساس پارامتر هایی، امتیاز عوامل تعیین کننده شرکت مورد نظر را تعیین می کند، در صورت موفقیت شرکت در کسب حدنصاب امتیاز و تعیین صلاحیت گواهی رتبه صادر می شود.

گواهی رتبه مجوزی است رسمی که بر اساس ضوابط سازمان ها ی ذیربط (سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و کشور) که به منظور اعلام صلاحیت و رتبه اشخاص حقوقی صادر می شود و با آن شرکت ها می توانند در مناقصات پروژه ها ی عمرانی شرکت کنند.

شرکت ها از لحاظ نوع فعالیت برای دریافت رتبه به ۴ دسته تقسیم می شوند که رتبه هر یک از این دسته ها توسط نهاد خاصی صادر می گردد و هر شرکت برای دریافت رتبه باید به اداره مربوط به خود مراجعه نماید.

انواع دسته‌بندی شرکت‌ها برای رتبه‌بندی

  • پیمانکار
  • مشاور
  • EPC(طرح و ساخت)
  • انفورماتیک

عوامل موثر در رتبه‌بندی شرکت

  • تعداد نیروی انسانی و میزان سابقه کار آن ها
  • میزان سوابق شرکت و مبلغ کل قرارداد ها ی انجام شده دولتی
  • توانایی مالی شرکت که بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال مالی یا میانگین ۳ سال اخیر شرکت (هر کدام که بیشتر باشد) محاسبه می شود.

رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار

رتبه‌بندی پیمانکاران، بررسی میزان توانایی شرکت پیمانکاری (براساس نفرات و سوابق آنها ، تجربه کاری و توان مالی) می باشد . این بررسی براساس ضوابط و آیین نامه هایی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مصوب می شود انجام می گیرد .
رتبه‌بندی شرکتها در پایه های ۱٫۲٫۳٫۴٫۵٫  انجام می گیرد که پایه ۵ کمترین و ۱ بیشترین پایه است.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شرکتهای پیمانکاری در ۱۱رشته مختلف گواهی صلاحیت اعطا میکند که عبارتند از: ۱- ساختمان و ابنیه ۲- راه و باند  ۳- حمل ونقل ۴- تاسیسات ۵- کشاورزی ۶- آب و فاضلاب  ۷- مرمت آثارباستانی ۸- کاوش‌های زمینی ۹- ارتباطات ۱۰-نفت و گاز ۱۱- نیرو (برق)

جهت کسب رتبه‌بندی پایه ۵ شرکت می بایست امتیاز نفرات را برای رشته ( رشته های) درخواستی به صورت مجزا داشته باشد که محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه بیمه تامین اجتماعی  اعضای هیات مدیره انجام می گیرد.

جهت کسب پایه چهار (۱،۲،۳،۴) شرکت می بایست امتیاز نفرات امتیاز آور و تجربه کاری تعیین شده برای هر رشته و پایه و نیز سقف توان مالی تعیین شده برای هر رشته و پایه را به صورت مجزا دارا  باشد. برای اینکه بتوان رتبه ۵ را به ۴ ارتقا داد شرکت باید به مقدار حد نصاب لازم متناسب با هر رشته قرار داد انجام شده در رشته مورد تقاضا را ارائه دهد.

جهت اخذ رتبه، نخستین قدم ثبت شرکت است. برای شرکت های تازه تاسیس که سابقه کاری ندارند، حداکثر می توان تقاضای رتبه ۵ پیمانگاری در یک یا دو رشته ارائه داد.

برای اخذ رتبه ۵ درهریک از رشته‌ها اعم از رشته ساختمان، راه یا غیره شرایط ذیل باید فراهم باشد:

  • داشتن یک شرکت (با مسئولیت محدود یا سهامی خاص)
  • دو سوم اعضاء هیئت مدیره شرکت باید حتما لیسانس (مندرج در آیین نامه) باشند
  • درهیئت مدیره شرکت حتما باید دونفر دارای مدرک مهندس حضور داشته باشند که حداقل یک نفر ازآنها دارای سه سال سابقه کار مستند به بیمه در رشته مورد تقاضا باشد و مهندس فوق بتواند سوابق بیمه وکارخود را کتبا” ارائه دهد.

چنانچه یک شرکت برای رتبه ۵ تقاضا می‌دهد مجازاست حداکثر در دوشاخه مختلف مثلا راه و ابنیه تقاضا دهد ولی چنانچه تقاضا در دوشاخه باشد باید هردونفر مهندس فوق الذکر دارای حد اقل ۳ سال سابقه کار مستند به بیمه باشند ولی چنانچه تقاضا در یک رشته باشد فقط یکی ازمهندسین نیازاست که دارای ۷  سال سابقه باشد و دیگری می تواند بدون سابقه باشد.

نوشته‌ی مرتبط: شرکت رتبه پنج ساختمان (ابنیه)

نوشته‌ی مرتبط: شرکت رتبه پنج راه و ترابری (حمل و نقل)

رتبه‌بندی شرکت‌های مشاور

شرکت های مهندسین مشاور می توانند برای اخذ رتبه مشاور، در رشته های مختلف رتبه هایی از پایه ۱ تا پایه ۳ دریافت نمایند. در شرکت های مشاور علاوه بر مهندسین امتیاز آور امکانات مدیرتی و پشتیبانی شرکت نیز در نظر گرفته میشوند.

در راستای ارتقا رتبه‌بندی هم لازم بذکر است مبلغ مراودات مالی ۳  سال اخیر شرکت و اظهار نامه های مالیاتی بسیار حائز اهمیت است.

جهت اخذ رتبه، نخستین قدم ثبت یک شرکت است برای شرکت های تازه تاسیس که سابقه کاری ندارند ، حداکثر می‌توان تقاضای رتبه سه مشاور ارائه داد که این تقاضا میتواند در دو رشته یا یک رشته باشد.

خدمات مهندسین مشاور مطابق ماده ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران شامل موارد زیر می باشد:

  • مطالعات امکان سنجی طرح شامل شناسایی، توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و بطور کلی فعالیت هایی که منجر به پذیرش و یا رد طرح (به معنای توجیه سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در طرح می شود
  • مطالعات بنیادی، کاربردی وتوسعه ای
  • مطالعات موضوعی، بخشی، جامع و میان بخشی
  • تهیه و تنظیم استاندارد ها ، ضوابط و معیار های فنی و اجرایی
  • طراحی مفهومی، پایه، تفصیلی و اجرایی
  • کنترل مهندسی
  • نظارت بر اجرای طرح، نصب و بهره برداری
  • برنامه ریزی وکنترل پروژه
  • خدمات مهندسی ارزش
  • طراحی و پیاده سازی نظام های کیفیت
  • خدمات مدیریت و مدیریت طرح
  • خدمات برنامه ریزی آموزشی وتوسعه منابع انسانی
  • پایش و ارزشیابی طرح ها
  • خدمات مطالعات آماری
  • خدمات جنبی

تشخیص صلاحیت مشاوران در گروه ها و تخصص های مختلفی صورت می پذیرد.

منظور از تخصص این است که یک یا چند شاخه از علوم و فنون به لحاظ علمی و اجرایی، در یک زمینه کاری قرار گرفته باشند.

گروه به مجموعه چند تخصص مرتبط باهم گفته می شود. مانند گروه ساختمان و شهر سازی که شامل تخصص هایی مانند: شهر سازی، ساختمان های مسکونی و … می باشد.

راههای پیشگیری از محرومیت شرکت‌

  • کلیه شرکت هایی که صلاحیت پیمانکاری اخذ می‌نمایند، بایستی تغییرات هیئت مدیره، تغییر آدرس، تغییر نام و … خود را به سامانه ی ساجات سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نمایند.
  • کلیه قراردادهایی که جهت اخذ صلاحیت به سازمان‌های ذیربط ارسال می‌گردد، قابل استعلام و پیگیری می‌باشد. لذا مراقب افراد سودجو که در این خصوص تبلیغات واهی (ادعای اخذ رتبه بالا) می‌نمایند، باشید.
  • کلیه مدارک تحصیلی افراد امتیازآور استعلام می‌گردد، سایت سازمان های ذیربط به سایت‌های دانشگاهی مختلف لینک می‌باشد، لذا دقت گردد از مدارک معتبر و واقعی استفاده شود.
  • کلیه سوابق تامین اجتماعی افراد امتیاز آور و اظهارنامه مالیاتی شرکت ها نیز قابل استعلام می‌باشد، پس در مورد افراد سودجو محتاط باشید و ادعاهای رفع مشکل از طریق مراجع قانونی را بررسی نمایید.
  • از واگذاری دریافت صلاحیت شرکت خود به افراد فاقد مهارت، موسسات غیر رسمی که ثبت نشده‌اند، شرکت هایی که محل کار آنها نامشخص است و موسساتی که فاقد مدارک هستند، جداً خودداری نمایید.
  • قبل از واگذاری کار به هر شرکت یا شخصی، قرارداد منعقد نموده و در خصوص هزینه و مدت زمان انجام کار استعلام نمایید.
  • در خصوص اخذ گواهینامه صلاحیت دقت گردد مدارک مورد نیاز از اصل تهیه شده باشد، خصوصاً مدارک تحصیلی، گواهی بیمه، قراردادها و مفاصا حساب های تامین اجتماعی.

هشدارهای مهم برای جلوگیری از ابطال رتبه شرکت

  • کلیه ی شرکت ها ی پیمانکاری یا شرکت ها ی مشاور که تعیین صلاحیت شده‌ اند، موظف هستند طبق آئین نامه ” کلیه تغییرات در هیات مدیره ” را آگهی نموده ( به خصوص در مورد خروج افراد امتیاز‌ آور ) و به سرعت فرد جایگزین را تعیین کرده و مدارک مربوطه را به سایت ساجات ارسال نمایند. در غیر این صورت صلاحیت آن ها دارای اعتبار نخواهد بود. در ضمن مدارک تحصیلی افراد امتیاز آور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا شرکت مهندسی مشاور یا EPC در سراسر ایران قابل استفاده است.
  • کلیه ی شرکت ها ی سهامی خاص بایستی در پایان هر سال نسبت به تنظیم صورت جلسات سالیانه ی خود جهت تصویب تراز و تمدید بازرس ها اقدام نمایند. همچنین حتما باید هر دو سال یک بار هیئت مدیره ی خود را تمدید نمایند. در مورد شرکت ها ی پیمانکاری و شرکت ها ی مشاور که دارای تعیین صلاحیت می باشند، ارسال یک نسخه از روزنامه رسمی به سایت ساجات  الزامی است.
  • کلیه ی مدارک مربوط به پرونده ‌ها ی تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی توسط سازمان‌ ها ی ذیربط استعلام می‌ گردد. در صورت مشاهده ی مواردی خلاف آیین نامه ‌ها، صلاحیت شرکت باطل می شود و محرومیت‌ ها یی برای آن ها در نظر گرفته می‌ شود لذا باید مراقب افراد فاقد هویت و سود جو که در این زمینه تبلیغات خلاف واقع می‌ نمایند ، باشید.
  • کلیه ی شرکت ها موظف هستند، تا پایان هر سال نسبت به پلمب دفاتر قانونی خود و تا تیر ماه سال بعد نسبت به تنظیم اظهار نامه مالیاتی هر ساله ی خود اقدام نمایند. در غیر این صورت مشمول جریمه ها ی مالیاتی می‌ گردند و مالیات آن ها از طریق علی‌الراس محاسبه می‌گردد.

 


✅ پرسش‌های متداول پیرامون رتبه‌بندی شرکت ✅

 

✅رتبه‌بندی شرکت چیست؟

✔️ رتبه‌بندی در واقع یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت پیمانکاران و مشاوران برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران است.

✅ انواع دسته‌بندی شرکت برای رتبه‌بندی را نام ببرید؟

✔️ ۱) پیمانکار، مشاور، طرح‌وساخت، انفورماتیک.

✅ عوامل موثر در رتبه‌بندی شرکت را نام ببرید؟

✔️ ۱) تعداد نیروی انسانی و میزان سابقه کار آن ها ۲) میزان سوابق شرکت و مبلغ کل قرارداد ها ی انجام شده دولتی ۳) توانایی مالی شرکت که بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال مالی یا میانگین ۳ سال اخیر شرکت (هر کدام که بیشتر باشد) محاسبه می شود.

✅ انواع شرکت‌های پیمانکاری دارای گواهی صلاحیت را نام ببرید؟

✔️ ۱) ساختمان و ابنیه ۲)راه و باند  ۳)حمل ونقل ۴) تاسیسات ۵) کشاورزی ۶) آب و فاضلاب  ۷) مرمت آثارباستانی ۸)کاوش‌های زمینی ۹) ارتباطات ۱) نفت و گاز ۱۱) نیرو (برق)

✅ اخذ رتبه پنج برای شرکت‌های ساختمان یا راه مستلزم داشتن چه شرایطی است؟

✔️ ۱) داشتن یک شرکت (با مسئولیت محدود یا سهامی خاص) ۲) دو سوم اعضاء هیئت مدیره شرکت باید حتما لیسانس (مندرج در آیین نامه) باشند ۳) درهیئت مدیره شرکت حتما باید دونفر دارای مدرک مهندس حضور داشته باشند که حداقل یک نفر ازآنها دارای سه سال سابقه کار مستند به بیمه در رشته مورد تقاضا باشد و مهندس فوق بتواند سوابق بیمه وکارخود را کتبا” ارائه دهد.

✅ خدمات مهندسین مشاور شامل چه مواردی است؟

✔️ مطالعات امکان سنجی طرح شامل شناسایی، توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و بطور کلی فعالیت هایی که منجر به پذیرش و یا رد طرح (به معنای توجیه سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در طرح می شود – مطالعات بنیادی، کاربردی وتوسعه ای – مطالعات موضوعی، بخشی، جامع و میان بخشی – تهیه و تنظیم استاندارد ها ، ضوابط و معیار های فنی و اجرایی – طراحی مفهومی، پایه، تفصیلی و اجرایی – کنترل مهندسی  – نظارت بر اجرای طرح، نصب و بهره برداری – برنامه ریزی وکنترل پروژه – خدمات مهندسی ارزش – طراحی و پیاده سازی نظام های کیفیت – خدمات مدیریت و مدیریت طرح – خدمات برنامه ریزی آموزشی وتوسعه منابع انسانی – پایش و ارزشیابی طرح ها – خدمات مطالعات آماری – خدمات جنبی

✅ راههای پیشگیری از محرومیت شرکت چیست؟

✔️ ۱) کلیه شرکت هایی که صلاحیت پیمانکاری اخذ می‌نمایند، بایستی تغییرات هیئت مدیره، تغییر آدرس، تغییر نام و … خود را به سامانه ی ساجات سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نمایند. ۲) کلیه قراردادهایی که جهت اخذ صلاحیت به سازمان‌های ذیربط ارسال می‌گردد، قابل استعلام و پیگیری می‌باشد. لذا مراقب افراد سودجو که در این خصوص تبلیغات واهی (ادعای اخذ رتبه بالا) می‌نمایند، باشید. ۳) کلیه مدارک تحصیلی افراد امتیازآور استعلام می‌گردد، سایت سازمان های ذیربط به سایت‌های دانشگاهی مختلف لینک می‌باشد، لذا دقت گردد از مدارک معتبر و واقعی استفاده شود. ۴) کلیه سوابق تامین اجتماعی افراد امتیاز آور و اظهارنامه مالیاتی شرکت ها نیز قابل استعلام می‌باشد، پس در مورد افراد سودجو محتاط باشید و ادعاهای رفع مشکل از طریق مراجع قانونی را بررسی نمایید. ۵) از واگذاری دریافت صلاحیت شرکت خود به افراد فاقد مهارت، موسسات غیر رسمی که ثبت نشده‌اند، شرکت هایی که محل کار آنها نامشخص است و موسساتی که فاقد مدارک هستند، جداً خودداری نمایید. ۶) قبل از واگذاری کار به هر شرکت یا شخصی، قرارداد منعقد نموده و در خصوص هزینه و مدت زمان انجام کار استعلام نمایید. ۷) در خصوص اخذ گواهینامه صلاحیت دقت گردد مدارک مورد نیاز از اصل تهیه شده باشد، خصوصاً مدارک تحصیلی، گواهی بیمه، قراردادها و مفاصا حساب های تامین اجتماعی.

✅ هشدارهای مهم جهت جلوگیری از ابطال رتبه شرکت چیست؟

✔️ ۱) کلیه ی شرکت ها ی پیمانکاری یا شرکت ها ی مشاور که تعیین صلاحیت شده‌ اند، موظف هستند طبق آئین نامه ” کلیه تغییرات در هیات مدیره ” را آگهی نموده ( به خصوص در مورد خروج افراد امتیاز‌ آور ) و به سرعت فرد جایگزین را تعیین کرده و مدارک مربوطه را به سایت ساجات ارسال نمایند. در غیر این صورت صلاحیت آن ها دارای اعتبار نخواهد بود. در ضمن مدارک تحصیلی افراد امتیاز آور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا شرکت مهندسی مشاور یا EPC در سراسر ایران قابل استفاده است. ۲) کلیه ی شرکت ها ی سهامی خاص بایستی در پایان هر سال نسبت به تنظیم صورت جلسات سالیانه ی خود جهت تصویب تراز و تمدید بازرس ها اقدام نمایند. همچنین حتما باید هر دو سال یک بار هیئت مدیره ی خود را تمدید نمایند. در مورد شرکت ها ی پیمانکاری و شرکت ها ی مشاور که دارای تعیین صلاحیت می باشند، ارسال یک نسخه از روزنامه رسمی به سایت ساجات  الزامی است. ۳) کلیه ی مدارک مربوط به پرونده ‌ها ی تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی توسط سازمان‌ ها ی ذیربط استعلام می‌ گردد. در صورت مشاهده ی مواردی خلاف آیین نامه ‌ها، صلاحیت شرکت باطل می شود و محرومیت‌ ها یی برای آن ها در نظر گرفته می‌ شود لذا باید مراقب افراد فاقد هویت و سود جو که در این زمینه تبلیغات خلاف واقع می‌ نمایند ، باشید. ۴) کلیه ی شرکت ها موظف هستند، تا پایان هر سال نسبت به پلمب دفاتر قانونی خود و تا تیر ماه سال بعد نسبت به تنظیم اظهار نامه مالیاتی هر ساله ی خود اقدام نمایند. در غیر این صورت مشمول جریمه ها ی مالیاتی می‌ گردند و مالیات آن ها از طریق علی‌الراس محاسبه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *