راهنمای ثبت شرکت حسابداری| سهامی خاص و مسئولیت محدود

ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص و مسئولیت محدود- Registration of an Accounting Company

شرکت‌های حسابداری نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان دارند. این مجموعه‌ها برای ارائه خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری به اشخاص حقیقی و حقوقی تاسیس می‌شوند. حسابداران در واقع مدیر امور مالی اشخاص هستند و در برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، ارزش‌گذاری و فعالیت‌هایی از این دست به افراد و تجارت‌های گوناگون یاری می‌رسانند. در این مقاله، به فرایند قانونی ثبت شرکت حسابداری در ایران می‌پردازیم.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

 

شرایط تاسیس شرکت‌های حسابداری

منظور از شرکت حسابداری شرکتی است که در اساس‌نامه‌اش موضوع فعالیت اصلی آن امور مربوط به حسابداری قید شده باشد. شرکت‌های حسابداری، اسناد مالی را ثبت می‌کنند و به جمع‌آوری و ارزیابی گزارشات مالی می‌پردازند. بنابراین، راه‌اندازی شرکت حسابداری نیازمند داشتن دانش کافی در این زمینه است. حضور افراد متخصصی که آشنایی کامل به قوانین و مقررات این حوزه داشته باشند نیز در این مجموعه‌ها الزامی است. با توجه به حساسیت شغلی حسابداران، به خصوص در تجارت‌های بزرگ، بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت حسابداری فعالیت خود را به عنوان حسابدار کمپانی‌ها آغاز می‌کنند و پس از کسب تجربه کافی، برای تشکیل شرکت مستقل خود اقدام می‌نمایند.

 

مجوز شرکت حسابداری

شرکت‌های حسابداری باید مجوز تاسیس خود را از جامعه حسابداران رسمی ایران اخذ نمایند. شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آنها بازرسی قانونی و ارائه خدمات حسابرسی است نیز باید مجوز خود را از همین مرجع کسب نمایند. جامعه حسابداران رسمی ایران برای یاری رساندن به دولت به منظور نظارت مالی بر واحدهای تولیدی و خدماتی و بازرگانی تشکیل شده است و اعضای آن طبق مقررات مصوب عمل خواهند کرد.

 

استعلام شرکت‌های حسابداری مجاز

تنها مرجع رسمی برای استعلام قانونی بودن فعالیت شرکت‌های حسابداری در ایران، «سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور» است. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و متعلق به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. مشخصات کامل تمامی شرکت‌هایی که به صورت قانونی در زمینه امور حسابداری فعالیت می‌کنند در این سایت ثبت شده است و افراد می‌توانند به راحتی پیش از بستن هر نوع قراردادی آنها را بررسی نمایند. همچنین به تمامی متقاضیان ثبت شرکت حسابداری توصیه می‌شود پیش از انتخاب نام شرکت و مشخص کردن آدرس دفتر کار خود به جست‌وجو در این بانک اطلاعاتی بپردازند.

 

انواع شرکت‌های حسابداری

یکی از راه‌ها برای تاسیس شرکت حسابداری، ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. باید یادآور شد که متقاضیان ثبت شرکت حسابداری برای دریافت مجوز باید به جامعه حسابداران رسمی ایران مراجعه کنند.

 

ثبت شرکت حسابداری در قالب سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص برای امور گوناگونی تشکیل می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها فعالیت در زمینه حسابرسی و امور مالیاتی است. سرمایه این نوع کمپانی‌ها به صورت سهام‌هایی هم‌ارزش درمی‌آید که قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی به راحتی قابل واگذاری است. یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص با موضوع حسابداری در ایران این است که الزامی برای تهیه کامل سرمایه نقدی آن وجود ندارد. همچنین شرایطی که برای تاسیس این شرکت‌ها در قانون تجارت ایران در نظر گرفته شده بسیار ساده‌تر از دیگر انواع کمپانی‌ها است.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص

  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا
  • مشخصات اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان
  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  • اخذ مجوز فعالیت (از جامعه حسابداران رسمی ایران)

توجه داشته باشید که ثبت شرکت حسابداری در قالب سهامی خاص به حداقل سه عضو و دو بازرس احتیاج دارد. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت سهامی خاص حسابداری مبلغ یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است که ۳۵ درصد آن باید در حساب شرکت قرار بگیرد.

 

ثبت شرکت حسابداری در قالب مسئولیت محدود

ثبت شرکت‌های‌ با مسئولیت محدود با موضوع حسابداری در سراسر دنیا بسیار رایج است. تاسیس این کمپانی‌ها با سرمایه‌ای اندک نیز امکان‌پذیر است اما امکان انتشار اوراق سهام برای آنها وجود ندارد. این نوع شرکت‌ها معمولاً برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و هر کدام از شرکا فقط به میزان سرمایه خود مسئول پرداخت بدهی‌های احتمالی خواهند بود. حق رای افراد و میزان سود آنها نیز به نسبت سهم آنها خواهد بود، در حالی که در شرکت‌های سهامی خاص تعداد سهام اشخاص تعیین‌کننده است. ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود در ایران نیز متداول است و فعالان این حوزه از آن استقبال کرده‌اند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود

  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا
  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  • اخذ مجوز از جامعه حسابداران رسمی ایران

توجه داشته باشید که ثبت شرکت حسابداری در قالب مسئولیت محدود به حداقل دو عضو احتیاج دارد. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود حسابداری یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است. گفتنی است که این شرکت‌ها محدودیتی در زمینه فعالیت خود ندارند و می‌توانند به راحتی در همه زمینه‌های مرتبط با حسابداری مثل بازرسی قانونی و امور مالی و مالیاتی کار کنند.

 

مدت زمان و هزینه ثبت شرکت

ثبت شرکت حسابداری در ایران حدوداً دو هفته کاری زمان می‌برد. تمامی مدارک پس از تکمیل شدن به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری (sherkat.ssaa.ir) فرستاده می‌شوند. کارشناسان این مرکز به بررسی مدارک ارسالی می‌پردازند و در صورت تایید آنها، گواهی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار صادر می‌شود. کمترین هزینه ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود یا سهامی خاص در سال جاری ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان (شانزده میلیون ریال) است. این مبلغ با در نظر گرفتن حداقل اعضا و حداقل سرمایه محاسبه شده است. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت ندارد.

 

برای محاسبه دقیق هزینه‌های ثبت شرکت حسابداری و آگاهی از مدت زمان مورد نیاز برای انجام این کار روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون ثبت شرکت حسابداری✅

 

✅ شرکت حسابداری چیست؟

✔️ شرکت‌هایی که موضوع فعالیت‌شان امور مالی و حسابداری است و در زمینه‌هایی مثل تنظیم اظهارنامه مالیاتی، مدیریت مالی، ثبت و بررسی اسناد مالی و… مشغول به کار هستند، «شرکت حسابداری» نامیده می‌شوند.

✅ آیا برای ثبت شرکت حسابداری باید مجوز داشت؟

✔️ بله. متقاضیان تاسیس شرکت حسابداری باید برای طی کردن مراحل اخذ مجوز به جامعه حسابداران رسمی ایران مراجعه نمایند.

✅ چگونه می‌توان قانونی بودن شرکت‌های حسابداری را استعلام کرد؟

✔️ سامانه استعلام شناسه ملی سازمان ثبت اسناد تنها منبع قابل استناد برای فعالیت قانونی شرکت‌ها و موسسات در ایران است.

✅ شرکت‌های حسابداری چند نوع هستند؟

✔️ برای راه‌اندازی شرکت‌های حسابداری می‌توان هر یک از قالب‌های کمپانی‌های تجاری را برگزید. با این حال، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به دلیل شرایط ساده‌تری که در قانون برای ثبت آنها در نظر گرفته شده است بهترین گزینه برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این حوزه محسوب می‌شوند.

✅ ثبت آنلاین شرکت حسابداری به چه ترتیب است؟

✔️ موسسه آسان‌ثبت تمام مراحل ثبت قانونی شرکت را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای شما انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =