راهنمای ثبت شرکت فناوری اطلاعات| سهامی خاص و مسئولیت محدود

ثبت شرکت فناوری اطلاعات سهامی خاص و مسئولیت محدود- Information Technology Company Registration

فناوری اطلاعات (Information Technology) یا به صورت خلاصه آی‌تی (IT) امروزه برای بیشتر ما آشنا است. استفاده ما از اینترنت برای امور گوناگون از آموزش تا خرید به سبب دستاوردهای این حوزه امکان‌پذیر شده است. شرکت‌های فناوری اطلاعات با به‌کارگیری سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری به جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات می‌پردازند. در سال‌های اخیر، برای گسترش دایره شمول این اصطلاح به حوزه مخابرات، از عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and Communications Technology) یا به اختصار فاوا (ICT) نیز استفاده می‌کنند. در این مقاله، به فرایند قانونی ثبت شرکت فناوری اطلاعات در ایران می‌پردازیم.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

شرایط تاسیس شرکت‌های فناوری اطلاعات

منظور از شرکت فناوری اطلاعات شرکتی است که در اساس‌نامه‌اش موضوع فعالیت اصلی آن فناوری اطلاعات و ارتباطات قید شده باشد. بنابراین، راه‌اندازی شرکت آی‌تی نیازمند داشتن دانش کافی در این زمینه است. حضور افراد متخصصی که آشنایی کامل به قوانین و مقررات این حوزه داشته باشند نیز در این مجموعه‌ها ضروری است. بیشتر متقاضیان تاسیس شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات در گرایش‌های گوناگون رشته‌های مهندسی آی‌تی یا مدیریت آی‌سی‌تی تحصیل کرده‌اند، گرچه هنگام ثبت شرکت نیازی به ارائه مدرک تحصیلی افراد نیست.

 

مجوز شرکت فناوری اطلاعات

شرکت‌های فناوری اطلاعات باید مجوز تاسیس خود را از سازمان فناوری اطلاعات ایران دریافت کنند. این سازمان دولتی زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند. گرایش‌های اصلی این مجوزها عبارت‌اند از: امن‌سازی و مقاوم‌سازی سامانه‌ها، زیرساخت‌ها و سرویس‌ها؛ آزمون و ارزیابی امنیتی؛ نصب و پشتیبانی محصولات فتا؛ مشاوره و استقرار استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات؛ پیاده‌سازی و راهبری مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد؛ آموزش امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا)؛ پیاده‌سازی امنیت فیزیکی و محیط پیرامونی؛ ممیزی انطباق استانداردهای آی‌سی‌تی؛ مسابقات کشف نقص امنیتی؛ و احراز اصالت نرم‌افزار و صدور تاییدیه فنی آن.

 

استعلام شرکت‌های فناوری اطلاعات

تنها مرجع رسمی برای استعلام قانونی بودن فعالیت شرکت‌های فناوری اطلاعات در ایران، «سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور» است. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و متعلق به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. مشخصات کامل تمامی شرکت‌هایی که به صورت قانونی در زمینه آی‌تی فعالیت می‌کنند در این سایت ثبت شده است و افراد می‌توانند به راحتی پیش از بستن هر نوع قراردادی آنها را بررسی نمایند. همچنین به تمامی متقاضیان ثبت شرکت فناوری اطلاعات توصیه می‌شود پیش از انتخاب نام شرکت و مشخص کردن آدرس دفتر کار خود به جست‌وجو در این بانک اطلاعاتی بپردازند.

 

انواع شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

بهترین راه برای تاسیس شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. باید یادآور شد که متقاضیان ثبت شرکت فناوری اطلاعات برای دریافت مجوز باید به سازمان فناوری اطلاعات ایران مراجعه کنند.

 

ثبت شرکت فناوری اطلاعات در قالب سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص برای امور گوناگونی تشکیل می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها فعالیت در زمینه آی‌تی است. سرمایه این نوع کمپانی‌ها به صورت سهام‌هایی هم‌ارزش درمی‌آید که قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی به راحتی قابل واگذاری است. یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص با موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران این است که الزامی برای تهیه کامل سرمایه نقدی آن وجود ندارد. همچنین شرایطی که برای تاسیس این شرکت‌ها در قانون تجارت ایران در نظر گرفته شده بسیار ساده‌تر از دیگر انواع کمپانی‌ها است.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت فناوری اطلاعات سهامی خاص

  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا
  • مشخصات اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان
  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  • اخذ مجوز فعالیت از وزارت ارتباطات

توجه داشته باشید که ثبت شرکت فناوری اطلاعات در قالب سهامی خاص به حداقل سه عضو و دو بازرس احتیاج دارد. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت سهامی خاص فناوری اطلاعات مبلغ یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است که ۳۵ درصد آن باید در حساب شرکت قرار بگیرد.

 

ثبت شرکت فناوری اطلاعات در قالب مسئولیت محدود

ثبت شرکت‌های‌ با مسئولیت محدود با موضوع فناوری اطلاعات در سراسر دنیا بسیار رایج است. تاسیس این کمپانی‌ها با سرمایه‌ای اندک نیز امکان‌پذیر است اما امکان انتشار اوراق سهام برای آنها وجود ندارد. این نوع شرکت‌ها معمولاً برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و هر کدام از شرکا فقط به میزان سرمایه خود مسئول پرداخت بدهی‌های احتمالی خواهند بود. حق رای افراد و میزان سود آنها نیز به نسبت سهم آنها خواهد بود، در حالی که در شرکت‌های سهامی خاص تعداد سهام اشخاص تعیین‌کننده است. ثبت شرکت فناوری اطلاعات با مسئولیت محدود در ایران نیز بسیار متداول است و فعالان این حوزه استقبال گسترده‌ای از آن کرده‌اند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت فناوری اطلاعات با مسئولیت محدود

  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا
  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  • دریافت مجوز از وزارت ارتباطات

توجه داشته باشید که ثبت شرکت فناوری اطلاعات در قالب مسئولیت محدود به حداقل دو عضو احتیاج دارد. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود فناوری اطلاعات یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است. گفتنی است که این شرکت‌ها محدودیتی در زمینه فعالیت خود ندارند و می‌توانند به راحتی در همه زمینه‌های مرتبط مثل زیرساخت شبکه و ذخیره‌سازی داده کار کنند.

 

مدت زمان و هزینه ثبت شرکت

ثبت شرکت فناوری اطلاعات در ایران حدوداً دو هفته کاری زمان می‌برد. تمامی مدارک پس از تکمیل شدن به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری (sherkat.ssaa.ir) فرستاده می‌شوند. کارشناسان این مرکز به بررسی مدارک ارسالی می‌پردازند و در صورت تایید آنها، گواهی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار صادر می‌شود. کمترین هزینه ثبت شرکت فناوری اطلاعات با مسئولیت محدود یا سهامی خاص در سال جاری ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان (شانزده میلیون ریال) است. این مبلغ با در نظر گرفتن حداقل اعضا و حداقل سرمایه محاسبه شده است. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت ندارد.

 

برای محاسبه دقیق هزینه‌های ثبت شرکت فناوری اطلاعات و آگاهی از مدت زمان مورد نیاز برای انجام این کار روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود 

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون ثبت شرکت فناوری اطلاعات ✅

 

✅ شرکت فناوری اطلاعات چیست؟

✔️ شرکت‌هایی که موضوع فعالیت‌شان امور مربوط به فناوری اطلاعات است و در زمینه‌هایی مثل شبکه‌های رایانه‌ای و پایگاه‌های داده مشغول به کار هستند، «شرکت فناوری اطلاعات» نامیده می‌شوند.

✅ آیا برای ثبت شرکت فناوری اطلاعات باید مجوز داشت؟

✔️ بله. متقاضیان تاسیس شرکت آی‌تی و آی‌سی‌تی باید برای طی کردن مراحل اخذ مجوز به سازمان فناوری اطلاعات ایران مراجعه نمایند.

✅ چگونه می‌توان قانونی بودن شرکت‌های فناوری اطلاعات را استعلام کرد؟

✔️ سامانه استعلام شناسه ملی سازمان ثبت اسناد تنها منبع قابل استناد برای فعالیت قانونی شرکت‌ها در ایران است.

✅ شرکت‌های فناوری اطلاعات چند نوع هستند؟

✔️ برای راه‌اندازی شرکت‌های فناوری اطلاعات می‌توان هر یک از قالب‌های کمپانی‌های تجاری را برگزید. با این حال، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به دلیل شرایط ساده‌تری که در قانون برای ثبت آنها در نظر گرفته شده است بهترین گزینه برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این حوزه محسوب می‌شوند.

✅ ثبت آنلاین شرکت فناوری اطلاعات به چه ترتیب است؟

✔️ موسسه آسان‌ثبت تمام مراحل ثبت قانونی شرکت را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای شما انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نه =