ثبت شرکت در چین [شرایط، مدارک و هزینه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار قانونی در چین]  

ثبت شرکت و موسسه تجاری در چین Company Registration in China

کشور چین در آسیای شرقی واقع شده و پایتخت آن شهر پکن است. شانگهای، هنگ‌کنگ، گوانجو و شنزن از دیگر شهرهای مهم آن هستند. این کشور از بیست و دو استان تشکیل شده است. طبق آخرین آمار، جمعیت آن حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر است که آن را به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل کرده است. واحد پول چین یوان است و تقاضای خارجی و صادرات به مهم‌ترین منابع محرک اقتصادی این کشور بدل شده‌اند. کمپانی‌های تجاری بسیاری در این کشور فعال هستند و ثبت شرکت در چین برای خارجی‌ها نیز امکان‌پذیر است. به دلیل داشتن اقتصادی بزرگ با سریع‌ترین رشد در جهان و همچنین داشتن نظامی قدرتمند، چین به عنوان یک ابرقدرت بالقوه در جهان شناخته می‌شود. این کشور به طور هم‌زمان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، صندوق جاده ابریشم، زیرساخت آسیایی سرمایه سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی است.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

 

 

China map in Asian نقشه چین

 

تجارت با چین از طریق تاسیس شرکت

چین کشوری چهارفصل است. این کشور اقلیم متنوعی از استپ‌های جنگلی تا بیابان‌های گرمسیری دارد. به همین دلیل، هم فصل‌های خشک دارد و هم فصل‌های مرطوب با باران‌های موسمی در آن دیده می‌شود. در منطقه کوهستانی غرب آن یعنی کوه‌های هیمالیا برف زیادی می‌بارد و بادهای سرد و خشک می‌وزد. بادهای گرمسیری نیز از سمت دریای جنوب، بر این کشور می‌وزد. باید اشاره کرد که فعالیت‌های بخش کشاورزی هم بخش بزرگی از اقتصاد چین را تامین می‌کنند. بیشتر مناطق چین دارای آب و هوایی بسیار مناسب برای کشاورزی هستند و کشت برنج از قدیمی‌ترین محصولات آن است. مرزهای مشترک خاکی و آبی با دیگر کشورها و عضویت آن در سازمان تجارت جهانی موجب شده است که ثبت شرکت در چین در زمینه‌های متنوع امکان‌پذیر باشد.

 

شرایط ثبت شرکت در چین Company Registraition in China

 

روابط اقتصادی گسترده با دیگر کشورهای جهان باعث تحکیم جایگاه این کشور و در نتیجه رشد تاسیس کمپانی‌های تجاری شده است. این کشور پس از روسیه و کانادا سومین کشور بزرگ جهان است و طولانی‌ترین مرز زمینی ترکیبی جهان را دارد. این اقتصاد بزرگ با چهارده کشور جهان همسایه است و در سال ۲۰۱۳ بزرگ‌ترین کشور تجاری جهان شناخته شد. بزرگ‌ترین صادرکننده جهان و دومین واردکننده کالا است و رشد اقتصادی آن مثبت است. ثبت شرکت در چین می‌تواند روابط اشخاص حقیقی و حقوقی را با تمام کشورهای جهان وسعت ببخشد.

 

سرمایه‌گذاری در چین با ثبت شرکت تجاری

دیپلماسی چین بیشتر بر اقتصاد متمرکز است. به همین دلیل یکی از مقاصد مهاجرت و سفرهای تجاری در جهان است. بیشتر جمعیت این کشور کمونیستی، بی‌دین هستند. درصد کمی بودایی، مسیحی و مسلمان دارد. زبان رسمی کشور چین، زبان ماندارین با گویش استاندارد است. باید گفت که بیشتر مناطق این کشور در سال‌های اخیر با وخامت شدید آلودگی زیست‌محیطی روبه‌رو هستند. البته چین کشوری پیشرو در زمینه سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر است. از آنجایی که چین یک اقتصاد متنوع و یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه تجارت بین‌المللی است، قوانین ثبت شرکت در چین در تمام شهرهای بزرگ آن یکسان است. بنابراین، ثبت شرکت در پکن تفاوت چندانی با تاسیس شرکت در شانتو، تیانجین، ووهان، نانجینگ، کوانژو، شیامن و یا دیگر مناطق ندارد.

 

قوانین ثبت شرکت در چین

قانون تاسیس شرکت در چین برای اتباع خارجی تفاوت زیادی قائل نیست. بنابراین تفاوت مقررات ثبت شرکت در چین بیشتر مربوط به نوع کمپانی‌ها است. پس از فراهم نمودن اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در چین، میزان سرمایه اولیه و اعضای آن باید تعیین گردند. مرحله بعد، داشتن یک آدرس مشخص برای دفتر شرکت در این کشور است. سپس با اخذ تاییدیه‌های قانونی، کمپانی به ثبت خواهد رسید. ثبت شرکت در چین با هزینه‌ای نسبتاً مقرون به صرفه اما در یک پروسه زمانی طولانی انجام می‌پذیرد.

 

نوشته‌ی مرتبط: مالیات شرکت‌های خارج از ایران

 

دلایل ثبت شرکت در چین

کشور چین به دلیل داشتن وضعیت باثبات و رو به رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد ثبتی از سراسر دنیا تبدیل شده است. افراد با ثبت شرکت در چین می‌توانند تحت شرایطی، تابعیت چینی را برای خود و خانواده‌شان بگیرند. با وجود این، برای تاسیس شرکت نیازی نیست حتماً تابعه این کشور شد. از آنجایی که شاخص‌های بین‌المللی مالی این کشور در سطح بالایی هستند، شرایط بسیار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در آن وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از کارآفرینان و تاجران برای رشد کسب‌وکار خود دست به این اقدام می‌زنند.

 

مزایای تاسیس شرکت در چین

دولت چین طرح‌های حمایتی فراوانی را برای توسعه کسب‌وکارهای گوناگون در این کشور به اجرا درآورده است. چین با رشد اقتصادی و صنعتی بسیار بالا و وجود مشاغل متنوع، رونق اقتصادی زیادی در همه زمینه‌ها دارد. زیرساخت‌های اقتصادی و نیروی کار این کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مطلوب است. مهم‌ترین مزایای تاسیس شرکت در چین این موارد هستند:

  • اقدامات جدی دولت برای مطلوب کردن شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور
  • امکان جذب نیروی کار بین‌المللی
  • اقتصاد باثبات و رو به رشد
  • ارائه وام‌ها و تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض به صاحبان کمپانی‌های گوناگون و در برخی موارد تجارت معاف از مالیات
  • عدم الزام به داشتن شریک چینی
  • امکان تجارت آزاد پس از ثبت شرکت در چین به خصوص از منطقه تجاری آزاد شانگهای
  • امکان افتتاح حساب بانکی به دلار، یورو و یوان
  • موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب برای تجارت و بازرگانی بین‌المللی
  • تنوع امکانات مورد نیاز در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و…
  • امکان استفاده از معافیت‌های صادراتی چین

 

انواع شرکت در چین

در قانون چین، سه نوع شرکت تجاری اصلی برای خارجی‌ها تعریف شده است:

  1. بنگاه‌های کاملاً خارجی (WFOE): ثبت این شرکت، با مسئولیت محدود صورت می‌گیرد. متقاضیان این نوع کمپانی‌ها کنترل بیشتری بر اهداف، عملکرد و سود و زیان مجموعه خود خواهند داشت و در مورد استخدام کارمندان نیز اختیار تام به آنها داده شده است. این مدل برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در چین ایدئال است.
  2. مشاغل مشترک (joint venture): این نوع کمپانی نیز با مسئولیت محدود است. اما متقاضیان این مدل باید با یک سرمایه‌گذار چینی شریک شوند و طرف چینی حداقل پنجاه درصد سهام را در اختیار داشته باشد. مزیت آن، امکان استفاده از کانال‌های شکل‌گرفته شریک چینی است.
  3. دفاتر نمایندگی: باز کردن دفتر نمایندگی در واقع ساده‌ترین مدل ثبت شرکت در چین است. البته باید اشاره کرد که شعبه کمپانی مادر تنها مجاز به انجام کارهایی مثل ارائه پشتیبانی به مشتریان و تحقیقات بازار خواهد بود.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت در چین

  • کپی پاسپورت شرکا
  • انتخاب موضوع فعالیت مجموعه
  • انتخاب اعضای هیئت‌مدیره
  • انتخاب نام شرکت (انگلیسی یا چینی)
  • تکمیل فرم اطلاعات ضروری

 

مراحل ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در چین علاوه بر تخصص به تجربه نیاز دارد. وکلای حرفه‌ای و بین‌المللی موسسه آسان‌ثبت راهنمایان خوبی برای طی کردن این مسیر هستند. روند قانونی تاسیس شرکت در چین به این ترتیب است:

۱. نام‌گذاری شرکت و تعیین نوع کمپانی با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و هنجارهای فرهنگی کشور مقصد

۲. تنظیم اسناد و مدارک لازم برای تاسیس کمپانی

۳. ارسال مدارک و اسناد به چین و پر کردن تقاضانامه ثبت شرکت در چین

۴. باز کردن حساب بانکی و واریز حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت با توجه به نوع کمپانی

۵. اخذ تاییدیه‌های لازم بسته به نوع فعالیت شما از نهادهای محلی

۶. دریافت مجوزهای لازم از نهادهای گوناگون بسته به نوع کار مجموعه (مجوزهای واردات و صادرات، باز کردن فروشگاه، شهرداری و…)

 

هزینه ثبت شرکت در چین

هزینه تاسیس شرکت در چین به نوع کمپانی، سرمایه اولیه و تعداد شرکا بستگی دارد و از مبلغی نزدیک به سی هزار یوان شروع می‌شود. توجه به این موضوع بسیار مهم است که می‌توان بخشی از سرمایه اولیه را از طریق وام‌های بانکی تامین کرد. تحت شرایطی ویژه، پرداخت این مبلغ در طول چند سال نیز امکان‌پذیر است. ثبات اقتصادی این کشور موجب شده است که محاسبه هزینه‌ها بدون نوسان باشد و متقاضیان بتوانند به راحتی شرایط تشکیل شرکت در چین را بسنجند.

 

»»» تعرفه و هزینه ثبت انواع شرکت تجاری

 

مدت زمان ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در چین بین یک تا شش ماه و در طولانی‌ترین حالت تا دوازده ماه زمان خواهد برد. کوتاه یا طولانی بودن این بازه منوط به مدت زمانی است که برای تایید مدارک ارائه‌شده طی خواهد شد. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت در چین ندارد.

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ FAQ: Company Registration in China

 

تاسیس شرکت در چین چه مزیت‌هایی دارد؟

✔️ دولت چین حمایت زیادی از کسب‌وکارهای گوناگون می‌کند. اقتصاد باثبات کشور و امکان تجارت آزاد بین‌المللی مهم‌ترین دلایل ثبت شرکت در چین هستند.

ثبت شرکت در چین چقدر طول می‌کشد؟

✔️ ثبت شرکت در چین بین یک تا شش ماه و در طولانی‌ترین حالت تا دوازده ماه زمان می‌برد.

در چین چه نوع شرکت‌هایی می‌توان تاسیس کرد؟

✔️ در قوانین چین، سه نوع شرکت تجاری برای خارجی‌ها تعریف شده است: بنگاه کاملاً خارجی، مشاغل مشترک و دفتر شعبه.

حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت در چین چقدر است؟

✔️ حداقل سرمایه اولیه برای راه‌اندازی شرکت در کشور چین سی هزار یوان است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در چین چیست؟

✔️ کپی مدارک شناسایی تمامی اعضا (گذرنامه معتبر)، اساسنامه شرکت، فرم درخواست تاسیس کمپانی و گواهی بانکی سپرده سرمایه مجموعه مهم‌ترین مدارک ثبت شرکت در چین هستند.

تاسیس شرکت در چین چقدر هزینه دارد؟

✔️ این هزینه‌ها به نوع کمپانی، سرمایه اولیه و تعداد شرکا بستگی دارد. توجه به این موضوع بسیار مهم است که می‌توان بخشی از هزینه ثبت شرکت در چین را از طریق وام‌های بانکی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی تامین کرد.

ثبت شرکت در پکن به چه ترتیب است؟

✔️ نحوه ثبت شرکت در چین در تمام مناطق آن یکسان است. برای تاسیس شرکت در پکن کافی است نوع کمپانی خود را انتخاب کنید و مدارک مورد نیاز جهت تشکیل آن را فراهم نمایید.

آیا ثبت آنلاین شرکت در چین امکان‌پذیر است؟

✔️ بله، تمام فرایند ثبت شرکت در چین می‌تواند به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری در موسسه آسان‌ثبت انجام شود.

آیا با ثبت شرکت در چین می‌توان تابعیت آن کشور را نیز گرفت؟

✔️ بله. یکی از راه‌های دریافت اقامت چین، ثبت شرکت در این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =