راهنمای ثبت شرکت کاریابی| سهامی خاص و مسئولیت محدود

ثبت شرکت کاریابی سهامی خاص- Job Finding Company Registration

موسسات و شرکت‌های کاریابی نقش بسیار مهمی در اشتغال افراد در سراسر جهان دارند. این مجموعه‌ها با شناسایی فرصت‌های شغلی به راهنمایی جویندگان کار می‌پردازند. شرکت‌های کاریابی در ایران نیز می‌توانند با در اختیار داشتن رزومه و اطلاعات مهارتی افراد، آنها را با کارفرمایان (دولتی یا خصوصی) مرتبط نمایند و حق‌الزحمه خود را در مراحل مختلف دریافت کنند. در این مقاله، به فرایند قانونی ثبت شرکت کاریابی می‌پردازیم.

نحوه کار موسسات کاریابی:

شرکت کاریابی، دفتر و موسسه‌ای دولتی یا خصوصی است که با انطباق نیازهای مدنظر کارفرمایان و مهارت‌ها و توانمندی‌های کارجویان، موارد منطبق را به هم می‌رساند. در حقیقت، دفتر کاریابی، واسطه و پل ارتباطی بین کارفرمایان نیازمند نیروی کار و کارجویانِ نیازمند شغل است و این کار را به کمک خدمات و امکانات مختلف خود انجام می‌دهد.

کاریابی سنتی شکل قدیمی‌تر پیدا کردن شغل است که توسط یک شرکت و دفتر فیزیکی در نقاط مختلف شهر انجام می‌شود. در حال حاضر دفاتر و مؤسسات کاریابی دولتی و خصوصی در شهرهای مختلف ایران وجود دارند. روال معمولاً کاریابی‌های سنتی این‌گونه است که کارجویان به‌صورت حضوری به این دفاتر مراجعه می‌کنند، اطلاعات و سوابق کاری خود را ثبت می‌کنند و مبلغی پرداخت می‌کنند و در ازای آن، موسسه برای آن‌ها موقعیت‌های شغلی مناسبی پیدا می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند هرچه زودتر استخدام شوند.

بر طبق تعاریف قانونی:

کاریابی دولتی یا مرکز خدمات اشتغال به شرکت‌هایی گفته می‌شود که تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی فعالیت می‌کنند و خدمات استخدام را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند.

موسسه کاریابی خصوصی به شرکتی غیردولتی گفته می‌شود که با مجوز وزارت تعاون و در ازای دریافت هزینه، خدمات شغل یابی و کارمندیابی را به کارجویان و کارفرمایان ارائه می‌کند.

درامد موسسه کاریابی:

حق الزحمه ثبت نام و مشاوره شغلی، در دفاتر کاریابی داخلی، مبلغ ۶۵ هزار تومان می‌باشد.

حق الزحمه ثبت نام و همراه مشاوره شغلی، در دفاتر کاریابی خارجی، مبلغ ۹۰ هزار تومان است.

در صورتی که این دفاتر، صرفا برای ثبت نام کارجو، اقدام نموده و مشاوره شغلی، به وی ارائه نگردد، در هر یک از موارد فوق، ۵۰ درصد از هزینه حق الزحمه ثبت نام و مشاوره شغلی، کسر می‌گردد. میزان حق الزحمه دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی، برای به کارگماری کارجو در داخل کشور، برای قراردادهایی کاری که مدت آن، یک سال و بیشتر بوده، حداکثر، ۵۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۱ می باشد.

چنانچه، حقوق ثابت کارجویی که به کار گمارده شده، بیشتر از حداقل دستمزد اعلامی شورای عالی کار باشد، مبلغ ۳۰ درصد تفاوت دستمزد کارجو با حداقل دستمزد اعلامی شورای عالی کار، به هزینه حق الزحمه دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی، بابت بکارگماری کارجو در داخل کشور در سال ۱۴۰۱ اضافه می گردد.

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

قوانین ثبت شرکت کاریابی

  • هرگونه فعالیت در امور کاریابی بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و تنها با مجوز وزارت کار و امور اجتماعی مجاز می‌باشد.
  • مجوز فعالیت کاریابی در چهارچوب ضوابط ابلاغی وزارت و توسط سازمان استان مربوط صادر می‌گردد. انتقال مجوز کاریابی ناشی از فوت، ازکارافتادگی، رد صلاحیت و … تنها در چهارچوب ضوابط ابلاغی وزارت مجاز می‌باشد.
  • متقاضیانی که با درخواست آنان موافقت به عمل آمده است قبل از صدور مجوز بهره برداری، موظف به تهیه و معرفی مکان مناسب و تامین امکانات مربوط به کاریابی و استخدام کارکنان مورد نیاز می‌باشند در غیر این صورت تقاضای آنان کان لم یکن می‌گردد.
  • صدور مجوز کاریابی برای کارکنان دولت ممنوع می‌باشد. مدت اعتبار مجوز کاریابی از تاریخ صدور پنج سال است و تمدید آن منوط به ارزیابی و تایید عملکرد موسسات کاریابی توسط هیات استانی می‌باشد.

 مراحل ثبت موسسه کاریابی:

  1. طراحی موضوع انجام می‌شود

اولین قدم طراحی موضوع است. طراحی موضوع از مراحل فنی برای ثبت موسسه کاریابی است. مشاور حقوقی شرکت باید در این مرحله حضور داشته باشد. طراحی موضوع معمولا به صورت حقوقی و فنی انجام می‌شود. بیشتر افرادی که برای ثبت موسسه اقدام می کنند به تنهایی نمی توانند طراحی موضوع را انجام دهند.

  1. اوراق موسسه کاریابی تنظیم می‌گردد

برای تنظیم نمودن اوراق باید اشراف کامل به رویه حقوقی داشته باشید. در این مرحله هم باید یک مشاور حقوقی حضور داشته باشد تا کار به درستی پیش رود.

  1. انتخاب نام و ارسال الکترونیکی مدارک

باید یک نام مناسب برای کاریابی‌تان انتخاب کنید. این موضوع بسیار مهم است. نام انتخابی باید به گونه‌ای باشد که معرف زمینه کاری شما باشد و تخصص تان را معرفی کند.

  1. مراحل تایید نام

مطمئنا تمامی نام‌های انتخابی تایید نمی‌شوند. در صورتی که انتخاب نام را با دقت انجام دهید کارها با سرعت بیشتری پیش می رود. اگر نام انتخابی‌تان ویژگی‌های لازم را داشته باشد تایید خواهد شد. پس از ان هم باید مدارک لازم را ارسال نمایید.

  1. صدور پیش نویس

در این مرحله باید پیش نویس و اوراقی که با مهر شرکت ممهور گشته‌اند صادر شود. علاوه بر این، آگهی تاسیس شرکت در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار ثبت می‌شود.

 

شرایط جدید اخذ مجوز تاسیس کاریابی ها

منظور از شرکت کاریابی شرکتی است که در اساس‌نامه‌اش موضوع فعالیت اصلی آن امور مربوط به کاریابی، راهنمایی شغلی، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و ارائه مشاوره به جویندگان کار قید شده باشد. بنابراین، راه‌اندازی شرکت کاریابی نیازمند داشتن دانش کافی در این زمینه است. حضور افراد متخصصی که آشنایی کامل به قوانین و مقررات این حوزه داشته باشند نیز در این مجموعه‌ها الزامی است. بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت کاریابی فعالیت خود را در موسسه‌های کاریابی آغاز می‌کنند و پس از کسب تجربه کافی و آگاهی از شرایط تاسیس دفتر کاریابی برای ثبت شرکت مستقل خود اقدام می‌نمایند.

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
  • داشتن حداقل سن ۳۰ سال تمام
  • تاهل
  • دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی در یکی از رشته‌های مدیریت، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، حقوق، علوم اقتصادی و روانشناسی ( متقاضیان ایجاد کاریابی تخصصی، علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی در رشته‌های مرتبط با حوزه فعالیت، لازم است با قوانین و مقررات حوزه تخصصی آشنا باشند ).
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ( برای آقایان )
  • آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به بازار کار
  • داشتن سابقه و تجربه کاری کافی در زمینه کاریابی فرصت‌های شغلی حوزه مربوطه
  • شرکت‌ها و موسسات ( خصوصی و تعاونی ) باید به موجب قوانین و مقررات ثبت در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده باشند.
  • برخورداری از حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری موثر به تایید مراجع ذی صلاح

 

نحوه دریافت مجوز شرکت کاریابی

مجوز شرکت‌های کاریابی در ایران را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می‌کند. تمامی موسسات و شرکت‌های کاریابی در سراسر کشور باید برای اخذ مجوز تاسیس به این وزارت‌خانه مراجعه نمایند. گفتنی است که فعالیت مجموعه‌های بدون مجوز ممنوع است. همچنین ارائه مجوز فعالیت هنگام ثبت شرکت کاریابی الزامی است.

 

استعلام شرکت‌های کاریابی مجاز

تنها مرجع رسمی برای استعلام قانونی بودن فعالیت شرکت‌ها و موسسات کاریابی در ایران، «سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور» است. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و متعلق به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. مشخصات کامل تمامی موسسات و شرکت‌هایی که به صورت قانونی در زمینه امور کاریابی فعالیت می‌کنند در این سایت ثبت شده است و افراد می‌توانند به راحتی پیش از بستن هر نوع قراردادی آنها را بررسی نمایند. همچنین به تمامی متقاضیان ثبت شرکت کاریابی توصیه می‌شود پیش از انتخاب نام شرکت و مشخص کردن آدرس دفتر کار خود به جست‌وجو در این بانک اطلاعاتی بپردازند.

 

انواع شرکت‌های کاریابی

بهترین راه برای تاسیس شرکت کاریابی، ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. باید یادآور شد که متقاضیان ثبت شرکت کاریابی برای دریافت مجوز باید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

 

ثبت شرکت کاریابی در قالب سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص برای امور گوناگونی تشکیل می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها فعالیت در زمینه ارائه خدمات به کارجویان است. سرمایه این نوع کمپانی‌ها به صورت سهام‌هایی هم‌ارزش درمی‌آید که قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی به راحتی قابل واگذاری است. یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص با موضوع کاریابی در ایران این است که الزامی برای تهیه کامل سرمایه نقدی آن وجود ندارد. همچنین شرایطی که برای تاسیس این شرکت‌ها در قانون تجارت ایران در نظر گرفته شده بسیار ساده‌تر از دیگر انواع کمپانی‌ها است.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت کاریابی سهامی خاص

  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا
  • مشخصات اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان
  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  • اخذ مجوز کاریابی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

توجه داشته باشید که ثبت شرکت کاریابی در قالب سهامی خاص به حداقل سه عضو و دو بازرس احتیاج دارد. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت سهامی خاص کاریابی مبلغ یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است که ۳۵ درصد آن باید در حساب شرکت قرار بگیرد.

 

ثبت شرکت کاریابی در قالب مسئولیت محدود

ثبت شرکت‌های‌ با مسئولیت محدود با موضوع کاریابی در سراسر دنیا بسیار رایج است. تاسیس این کمپانی‌ها با سرمایه‌ای اندک نیز امکان‌پذیر است اما امکان انتشار اوراق سهام برای آنها وجود ندارد. این نوع شرکت‌ها معمولاً برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و هر کدام از شرکا فقط به میزان سرمایه خود مسئول پرداخت بدهی‌های احتمالی خواهند بود. حق رای افراد و میزان سود آنها نیز به نسبت سهم آنها خواهد بود، در حالی که در شرکت‌های سهامی خاص تعداد سهام اشخاص تعیین‌کننده است. ثبت شرکت کاریابی با مسئولیت محدود در ایران نیز بسیار متداول است و فعالان این حوزه استقبال گسترده‌ای از آن کرده‌اند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت کاریابی با مسئولیت محدود

  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا
  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  • اخذ مجوز برای فعالیت در این حوزه

توجه داشته باشید که ثبت شرکت کاریابی در قالب مسئولیت محدود به حداقل دو عضو احتیاج دارد. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود کاریابی یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است. گفتنی است که این شرکت‌ها محدودیتی در زمینه فعالیت خود ندارند و می‌توانند به راحتی در همه زمینه‌های مرتبط مثل مشاوره شغلی یا تامین منابع انسانی کار کنند.

 

مدت زمان و هزینه ثبت شرکت

ثبت شرکت کاریابی در ایران حدوداً دو هفته کاری زمان می‌برد. تمامی مدارک پس از تکمیل شدن به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری (sherkat.ssaa.ir) فرستاده می‌شوند. کارشناسان این مرکز به بررسی مدارک ارسالی می‌پردازند و در صورت تایید آنها، گواهی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار صادر می‌شود. کمترین هزینه ثبت شرکت کاریابی با مسئولیت محدود یا سهامی خاص در سال جاری ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان (شانزده میلیون ریال) است. این مبلغ با در نظر گرفتن حداقل اعضا و حداقل سرمایه محاسبه شده است. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت ندارد.

 

برای محاسبه دقیق هزینه‌های ثبت شرکت کاریابی و آگاهی از مدت زمان مورد نیاز برای انجام این کار روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون ثبت شرکت کاریابی✅

 

✅ شرکت کاریابی چیست؟

✔️ شرکت‌هایی که موضوع فعالیت‌شان امور مربوط به کاریابی است و به افراد برای پیدا کردن شغل مناسب کمک می‌کنند، «شرکت کاریابی» نامیده می‌شوند.

✅ آیا برای ثبت شرکت کاریابی باید مجوز داشت؟

✔️ بله. متقاضیان تاسیس شرکت کاریابی باید برای طی کردن مراحل اخذ مجوز به وزارت کار مراجعه نمایند.

✅ چگونه می‌توان قانونی بودن شرکت‌های کاریابی را استعلام کرد؟

✔️ سامانه استعلام شناسه ملی سازمان ثبت اسناد تنها منبع قابل استناد برای فعالیت قانونی شرکت‌ها و موسسات در ایران است.

✅ شرکت‌های کاریابی چند نوع هستند؟

✔️ برای راه‌اندازی شرکت‌های کاریابی می‌توان هر یک از قالب‌های کمپانی‌های تجاری را برگزید. با این حال، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به دلیل شرایط ساده‌تری که در قانون برای ثبت آنها در نظر گرفته شده است بهترین گزینه برای فعالیت در این حوزه محسوب می‌شوند.

✅ ثبت آنلاین شرکت کاریابی به چه ترتیب است؟

✔️ موسسه آسان‌ثبت تمام مراحل ثبت قانونی شرکت را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای شما انجام می‌دهد.

2 دیدگاه برای “راهنمای ثبت شرکت کاریابی| سهامی خاص و مسئولیت محدود

  1. اشتراک‌ها: اخبار ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =