روزنامه رسمی چیست؟

روزنامه رسمی - چاپ آگهی در روزنامه رسمی- Official Newspaper

در ابتدا به این سوال که روزنامه رسمی چیست؟ پاسخ می‌دهیم. روزنامه رسمی سازمانی است زیر نظر قوه قضائیه. با استناد به ماده واحده سال ۱۲۸۹ شمسی، وظیفه دولت این چنین تعریف می‌باشد که، در پایتخت روزنامه ای تشکیل شده از تمام دست نویس های سلطنتی و حکم وزارتخانه ها و نصب و عزل کارمندان دولت و نیز قوانین قابل وضع به چاپ می‌رسد. این روزنامه، مجله‌ی رسمی وزارت دادگستری نام گرفته و منتشر می شود.

در سال ۱۳۲۳ با استناد به تبصره ۳  قانون بودجه مجلس، مسئولیت چاپ و انتشار روزنامه‌ی رسمی به مجلس واگذار شد. هیات رئیسه وظیفه ی چاپ و انتشار روزنامه به صورت روزانه را به عهده گرفت. اما در سال ۱۳۳۸، روزنامه رسمی بر طبق تبصره قانون بودجه سال ۱۳۳۸ کل کشور به وزارت دادگستری انتقال داده شد و سازمان روزنامه رسمی به شرکت سهامی بدل گشت.

 

ورود به سامانه هوشمند روزنامه رسمی

وظایف روزنامه رسمی چیست؟

  • چاپ و انتشار کلیه ی قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات هیئت دولت و آیین نامه‌ها، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری
  • چاپ و نشر برخی آگهی های قانونی قضایی مانند آگهی های مربوط به تاسیس، ثبت شرکت و ثبت برند و …
  • چاپ و انتشار قوانین و مقررات با استناد بر ماده ۳ قانون مدنی
  • انجام کلیه سفارش‌های چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه و سازمان های وابسته
  • بر طبق ماده دوم قانون مدنی: پس از انتشار قوانین در روزنامه رسمی، ۱۵ روز تا لازم الاجرا شدن آن در سراسر کشور زمان باقی است. مگر چنانچه در خود آن قانون، مراتب و قوانین خاصی برای اجرا در نظر گرفته شده یاشد.
  • این روزنامه، فعالیتش به صورت الکترونیکی را در سال ۱۳۹۲ آغاز کرد.
  • ‎روزنامه رسمی بر طبق ماده اول قانون مدنی موظف است، نهایتا تا ۷۲ ساعت پس از ابلاغ قوانین از طرف ریاست جمهوری آن را منتشر و توزیع نماید.

چاپ آگهی در روزنامه رسمی؛ آخرین مرحله ثبت شرکت

روزنامه رسمی چیست؟ روزنامه رسمی یک سند رسمی و دولتی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که زیر نظر قوه قضائیه اداره می شود. یکی از وظایف آن چاپ و نشر آگهی مربوط به ثبت شرکتها می باشد. قدم آخر شما در مراحل ثبت شرکت، چاپ آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی است. که از این طریق فعالیت تجاری شما به اطلاع عموم می‌رسد. در روزنامه رسمی اطلاعاتی همچون نوع فعالیت و نام شرکت درج می شود.

بعد از مراجعه به سامانه آسان ثبت و وارد نمودن موارد مورد نیاز برای ثبت شرکت و در آخر تایید مدارک و دریافت شماره پیگیری، نوبت به انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور می رسد. در آینده برای تمامی همکاری ها و فعالیت های شرکتتان به اصل یا کپی آگهی چاپ شده در روزنامه رسمی نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین باید پس از هر تغییر و تصویب در مواردی همچون تغییرات اساسنامه، انحلال شرکت و انتخاب مدیر و بازرس، نسبت به انتشار در روزنامه رسمی اقدام کنید.

نحوه استعلام چاپ آگهی در روزنامه رسمی چگونه است؟

قابل توجه است دریافت نسخه کاغذی چاپ شده، همانند گذشته از طریق مراجعه حضوری و یا درخواست ارسال پستی به متقاضی انجام می‌گیرد. همچنین، تمامی آگهی اشخاص حقوقی جهت اصالت سنجی بصورت رایگان در پایگاه سازمان ثبت اسناد در دسترس خواهد بود. بدیهی است مسئولیت عدم درج آگهی در روزنامه رسمی به عهده متقاضی می‌باشد و واحد ثبت شرکت‌ها و دفتر پستی هیچگونه تعهدی را در قبال عدم درج آگهی صادره دارا نمی‌باشند.

با الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت های اداری و دولتی دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست. شما به راحتی می توانید از طریق سامانه‌های مخصوص به ادارات کار مورد نظر خود را انجام دهید. برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی نیز می‌توانید تمامی مراحل آن را از طریق پورتال روزنامه رسمی کشور انجام دهید.

پس از وارد کردن موارد مورد نیاز برای چاپ آگهی در سامانه، یک شماره پیگیری به شما داده خواهد شد. می‌توانید به وسیله آن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از تمامی مراحل ثبت آگهی خود مطلع شوید. به یاد داشته باشید که هزینه چاپ آگهی نیز به عهده شما می‌باشد.

قانون انتشار روزنامه رسمی پس از چند روز قابل اجراست؟

پس از حدودا ۵ روز کاری، آگهی شما در سامانه روزنامه رسمی منتشر خواهد شد. می توانید نسخه الکترونیکی آن را از طریق همین سامانه دانلود کنید.

طبق قانون بعضی از تغییرات شرکت نیز باید در روزنامه رسمی چاپ شوند. در ادامه به بررسی قوانین موجود می‌پردازیم:

  • هیات مدیره باید قبل از اقدام برای کاهش اختیاری سرمایه، تصمیم مجمع عمومی را در این زمینه. حداکثر تا مدت یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ کند.
  • تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آن‌ها، باید ظرف پنج روز به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام شود تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ شود.
  • تقسیم دارایی شرکت بین صاحبان سهام، در مدت تصفیه یا پس از آن ممکن نیست. مگر آن که شروع تصفیه و دعوت بستانکاران قبلا سه بار و هر بار به فاصله یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود. حداقل شش ماه نیز از تاریخ انتشار اولین آگهی گذشته باشد.
  • مدیران تصفیه باید ظرف مدت یک ماه پس از ختم تصفیه مراتب را به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام کنند تا به ثبت برسد. در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ شود و نام شرکت از دفتر ثبت شرکت‌ها و دفتر ثبت تجارتی حذف شود.
  • پس از انقضاء ده سال از تاریخ انتشار آگهی ختم تصفیه هر مبلغ از وجوه که در بانک باقیمانده باشد در حکم مال بلاصاحب است. از طرف بانک اطلاع دادستان شهرستان (در حال حاضر دادستان عمومی و انقلاب) به خزانه دولت منتقل خواهد شد.

 

پی‌نوشت:

در سرچ‌ها دیده میشه که عبارت v,ckhli vsld بسیار جست‌وجو شده است. بسیاری از کابران هنگام تایپ عبارت «روزنامه رسمی» فراموش می‌کنند تا کیبورد خود را به حالت فارسی تبدیل کنند و به اشتباه عبارت v,ckhli vsld را جست‌وجو می‌‌کنند. هدف ما هم از آوردن عبارت v,ckhli vsld در این نوشته است. اگر کسی این عبارت را جست‌و‌جو کرد به راحتی جواب سوالش را پیدا کند.

 


✅ پرسش‌های متداول پیرامون روزنامه رسمی ✅

 

✅ روزنامه رسمی چیست؟

✔️روزنامه رسمی یک سند رسمی و دولتی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که زیر نظر قوه قضائیه اداره می شود. یکی از وظایف آن چاپ و نشر آگهی مربوط به ثبت شرکتها می باشد.

✅ وظایف روزنامه رسمی چیست؟

✔️ چاپ و انتشار کلیه‌ قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات هیئت دولت و آیین نامه ها، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری – چاپ و نشر برخی آگهی های قانونی قضایی مانند آگهی های مربوط به تاسیس، ثبت شرکت و ثبت برند و … – چاپ و انتشار قوانین و مقررات با استناد بر ماده ۳ قانون مدنی – انجام کلیه سفارش‌های چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه و سازمان های وابسته.

بر طبق ماده دوم قانون مدنی: پس از انتشار قوانین در روزنامه رسمی، ۱۵ روز تا لازم الاجرا شدن آن در سراسر کشور زمان باقی است. چنانچه در این قانون، مراتب و قوانین خاصی برای اجرا در نظر گرفته شده یاشد. – این روزنامه، فعالیتش به صورت الکترونیکی را در سال ۱۳۹۲ آغاز کرد. – روزنامه رسمی بر طبق ماده اول قانون مدنی موظف است، نهایتا تا ۷۲ ساعت پس از ابلاغ قوانین از طرف ریاست جمهوری آن را منتشر و توزیع نماید.

✅ حداکثر مدت زمان انتشار و توزیع روزنامه رسمی چقدر است؟

✔️ روزنامه رسمی بر طبق ماده اول قانون مدنی موظف است، نهایتا تا ۷۲ ساعت پس از ابلاغ قوانین از طرف ریاست جمهوری آن را منتشر و توزیع نماید.

✅ قدم آخر در مراحل ثبت شرکت چیست؟

✔️ قدم آخر شما در مراحل ثبت شرکت، چاپ آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی است. که از این طریق فعالیت تجاری شما به اطلاع عموم می‌رسد.

✅ آیا امکان ثبت آنلاین شرکت در روزنامه رسمی فراهم است؟

✔️ با الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت های اداری و دولتی دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست و به راحتی می توانید از طریق سامانه های مخصوص به ادارات کار مورد نظر خود را انجام داد. برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی نیز می توان تمامی مراحل آن را از طریق پورتال روزنامه رسمی کشور انجام داد. همچنین بعد از مراجعه به سامانه آسان ثبت و وارد نمودن موارد مورد نیاز برای ثبت شرکت و در آخر تایید مدارک و دریافت شماره پیگیری، نوبت به انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور می رسد.

6 دیدگاه برای “روزنامه رسمی چیست؟

  1. Tyisha Hafner گفته:

    Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks

  2. cojines personalizados گفته:

    A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing slightly analysis on this. And he in truth purchased me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love studying more on this topic. If doable, as you turn out to be experience, would you mind updating your weblog with more details? It is highly useful for me. Huge thumb up for this weblog publish!

  3. Aldo Keeton گفته:

    Aw, this was a very nice post. In idea I want to put in writing like this additionally – taking time and actual effort to make a very good article… however what can I say… I procrastinate alot and in no way appear to get something done.

  4. 10 Days in Morocco گفته:

    I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website. Reading this information So i am happy to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make sure to don’t forget this web site and give it a look regularly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =