گم شدن کارت خودرو و گرفتن کارت ماشین المثنی

گم شدن کارت خودرو و گرفتن کارت ماشین المثنی

کارت خودرو چیست؟

«کارت خودرو» همان مدرکی است که همیشه هنگام رانندگی باید آن را به همراه داشت. این کارت کاربرد روزمره دارد و به عنوان مدرک شناسایی خودرو صادر می‌شود. تمام مشخصات خودرو بر اساس اطلاعات موجود در سند وسیله نقلیه در این کارت موجود است. شماره پلاک، نوع ماشین و تیپ آن، شناسه یکتا خودرو (شماره VIN)، مدل خودرو، رنگ وسیله نقلیه، مشخصات فنی آن و نیز مشخصات مالک خودرو مثل نام و نام‌خانوادگی و کد پستی. ارائه کارت ماشین به پلیس برای نشان دادن مالکیت شما بر خودرو الزامی است. همچنین اگر وسیله نقلیه شما به پارکینگ منتقل شده باشد، بدون کارت ماشین نمی‌توانید آن را ترخیص کنید. در صورت گم شدن کارت ماشین سریعاً باید اعلام مفقودی کارت ماشین آن را آگهی دهید. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد کارهایی که باید انجام شود توضیح خواهیم داد.  

 سامانه آنلاین انتشار آگهی مفقودی در روزنامه

اعلام مفقودی کارت ماشین

اگر کارت خودرو شما گم شده است، سریعاً باید مفقود شدن آن را آگهی دهید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. اقدام فوری شما پس از گم شدن کارت ماشین بسیار مهم است. در واقع، در صورت ندادن آگهی مفقودی کارت خودرو، مسئولیت هر نوع پیشامدی از نظر قانونی با شما خواهد بود. توصیه می‌شود پس از چاپ آگهی، با مراجعه به سایت «پُست‌یافته» از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید. سپس باید با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی برای دریافت کارت خودرو المثنی درخواست دهید. در این مقاله به طور کامل تمام اقدامات لازم بعد از مفقود شدن کارت خودرو را شرح داده‌ایم و چگونگی گرفتن کارت ماشین جدید را توضیح داده‌ایم.

 

آگهی مفقودی کارت خودرو

مهم‌ترین اقدامی که پس از گم شدن کارت خودرو باید انجام دهید، دادن آگهی مفقودی کارت خودرو به روزنامه‌های کثیرالانتشار است. این اقدام شما علاوه بر اینکه جلوی سودجویی‌های احتمالی را می‌گیرد، برای گرفتن کارت ماشین المثنی الزامی است. تنها پس از گذشت دَه روز از زمان چاپ این آگهی است که شما می‌توانید برای گرفتن کارت جدید مراجعه کنید. برای درج آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه‌های کثیرالانتشار کافی است یک نوبت آگهی مبنی بر مفقودی یا سرقت کارت خودرو به یک روزنامه کثیرالانتشار بدهید.

 

»»» ثبت شرکت

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت خودرو

پیش از مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک برای گرفتن کارت خودرو، مدارک زیر را آماده کنید و با خود به همراه داشته باشید:

  • آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار که دست‌کم ۱۰ روز از تاریخ نشر آن گذشته باشد.
  • برگ سبز خودرو
  • برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید (گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی)
  • بیمه‌نامه شخص ثالث ماشین
  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو

همچنین حضور مالک خودرو برای انگشت‌نگاری و خود خودرو برای بررسی کارشناسی، الزامی است. اگر صاحب خودرو به فردی دیگر وکالت انجام این کار را بدهد، نماینده قانونی او می‌تواند این مراحل را انجام دهد و نیازی به حضور مالک اصلی نیست.

در فرم درخواست کارت ماشین المثنی مشخصاتی از قبیل کد پستی محل سکونت و شماره پلاک خودرو نیز از شما پرسیده می‌شود. بنابراین به همراه داشتن دیگر مدارک شناسایی ماشین و نیز مدارک احراز سکونت مالک ضروری است.

تمام هزینه‌های صدور کارت خودرو المثنی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) دریافت می‌شود.

 

نحوه گرفتن کارت المثنی خودرو

محل دریافت کارت المثنی خودرو مراکز تعویض پلاک هستند. بنابراین پس از درج آگهی و اعلام مفقودی کارت ماشین، برای دریافت کارت المثنی باید به این مراکز مراجعه نمایید. گفتنی است که تعویض پلاک در صورت مفقودی کارت ماشین امکان‌پذیر نیست و شما برای فروش خودرو به این مدرک نیاز خواهید داشت. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی پس از دادن آگهی اعلام مفقودی کارت ماشین نیز نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی انجام داد و باید منتظر صدور کارت المثنی ماشین ماند. توصیه می‌شود پس از دریافت کارت خودرو المثنی حتماً مشخصات فنی خودرو و اطلاعات شخصی خود را که در آن ثبت شده است بررسی نمایید. در صورت مشاهده هر گونه اشتباهی در درج این موارد، فوراً آن را اطلاع دهید تا اصلاح شوند.

 

پیگیری مفقودی کارت ماشین و صدور المثنی

کارت ماشین المثنی همانند کارت خودرو جدید از طریق پست به نشانی شما ارسال می‌شود. مدت زمان صدور کارت المثنی خودرو معمولاً ده روز است، اما به دلایل گوناگون گاهی این بازه زمانی طولانی‌تر می‌شود. برای پیگیری کارت ماشین المثنی می‌توانید کد # ۱۱۰* را شماره‌گیری نمایید و گزینه خدمات راهور را انتخاب نمایید.

همچنین در صورتی که کارت شما ارسال شده است اما شما موفق به گرفتن آن از مامور پست نشده‌اید، می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری # ۱۹۳* و یا رهگیری از طریق وب‌سایت رسمی اداره پست به نشانی اینترنتی «najatracking.post.ir» و یا مراجعه حضوری به این اداره کارت خودرو المثنی جدید خود را دریافت نمایید. گفتنی است که هزینه صدور المثنی کارت ماشین فقط یک بار پرداخت می‌شود و پس از بازگشت خوردن مرسوله هزینه‌ای جداگانه از شما دریافت نمی‌شود.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی

در حال حاضر، امکان پیگیری کارت ماشین با کد ملی وجود ندارد. البته کارت ملی برای دریافت خدمات و احراز هویت اهمیت دارد. برای زمان ثبت و انجام کارهای اداری در مرکز تعویض پلاک و دریافت کارت خودرو، داشتن کارت ملی الزامی است؛ اما باید توجه داشته باشید که پیگیری کارت خودرو با کارت ملی فقط متوجه نیاز به تکمیل مدارک می‌شود.

 

»»» انحلال شرکت

 

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو

«مقالات مشابه» اقدامات ضروری پس از گم شدن، نحوه چاپ آگهی مفقودی و اخذ المثنی برای مدارک زیر:

 

برگ سبز خودرو گواهینامه بیمه خودرو
سند کمپانی خودرو کارت سوخت کارت ملی
کارت خودرو دفترچه بیمه شناسنامه
گذرنامه (پاسپورت) وصیت‌نامه عقدنامه و سند ازدواج
چک و دسته‌چک کارت بازرگانی مدارک دانشگاه
کارت دانشجویی کارت موتورسیکلت گواهینامه موتورسیکلت

 

✅ پرسش‌های پرتکرار در مورد آگهی مفقودی کارت ماشین و اخذ المثنی ✅

✅ محل دریافت کارت المثنی خودرو کجاست؟

✔️ محل دریافت کارت المثنی خودرو مراکز تعویض پلاک هستند. بنابراین پس از درج آگهی مفقودی، برای دریافت کارت المثنی باید به این مراکز مراجعه نمایید.

✅ آیا چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو الزامی است؟

✔️ بله. تنها پس از گذشت دَه روز از زمان این آگهی است که شما می‌توانید برای گرفتن کارت جدید مراجعه نمایید.

✅ هزینه گرفتن المثنی کارت ماشین چقدر است؟

✔️ هزینه صدور المثنی کارت خودرو به تعرفه‌های روز مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی بستگی دارد و از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در همین مراکز از مراجعین دریافت می‌شود.

✅ آیا تعویض پلاک بدون داشتن کارت ماشین امکان‌پذیر است؟

✔️ خیر. خرید و فروش ماشین در صورت مفقودی کارت خودرو انجام نمی‌شود و پیش از آن باید برای گرفتن کارت ماشین المثنی اقدام کرد.

✅ مراحل صدور کارت خودرو المثنی به چه ترتیب است؟

✔️ پس از گم شدن کارت خودرو باید در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی مفقودی بدهید. اگر تا ده روز پس از انتشار آگهی، کارت ماشین شما پیدا نشد، باید برای گرفتن کارت ماشین المثنی به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه فرمایید.

✅ مدت زمان صدور کارت المثنی خودرو چقدر است؟

✔️ صدور کارت المثنی ماشین معمولاً حدود ده روز طول می‌کشد، اما این بازۀ زمانی گاهی به دلایل گوناگونی مثل زیاد بودن درخواست‌ها بیشتر می‌شود.

✅ چگونه کارت خودرو المثنی بگیریم؟

✔️ پس از درج یک نوبت آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار باید برای دریافت کارت جدید به مراکز تعویض پلاک بروید.

✅ پیگیری مفقودی کارت ماشین به چه ترتیب است؟

✔️ برای پیگیری مفقودی کارت خودرو و صدور کارت المثنی باید به پلیس راهور یا در صورت صدور، به سامانه رهگیری مرسولات ناجا در سایت اداره پست مراجعه فرمایید.

✅ مدارک لازم برای گرفتن کارت خودرو چیست؟

✔️ کارت ملی مالک خودرو، آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار، برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *