عضو کمیسیون مجلس: حقوق مالکانه برند‌ها به رسمیت شناخته می‌شود

احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نقض حق معنوی برندها گفت: بهره مندی از فرصت های که توسط افراد شاخص در کشور شکل می گیرد وجود دارد که سبب نارضایتی های گسترده ای شده و باید به همین دلیل بهره مندی از حقوق مالکانه برندها تعریف شود.

بر اساس قانون استفاده ی غیر مجاز از علائم تجاری ثبت شده علاوه بر مسئولیت کیفری و پیگرد قانونی مسئولیت حقوقی را برای سوء استفاده کنندگان به دنبال دارد ولی در حال حاضر استفاده سایرین از برندها موجب نارضایتی زیادی شده است.

 

«مالیات بر بهره مندی از حقوق مالکانه برندها نیز تعیین شود»؛ راستینه بر این موضوع نیز تاکید می کند و می گوید که در صورت وجود قانون کسی نمی تواند با استفاده از برند ها مشخصی منابع درآمدی جدید و مشخصی برای خودش شکل دهد و از پرداخت حقوق مالکانه آن برند پرهیز کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که نقص قانون در حوزه مالیات برندها را داریم و اگر برندهایی وجود داشته باشند که افرادی با استفاده از آن برندها برای خودشان فرصت های درآمدی ایجاد می کنند باید برای آنها برنامه ای ایجاد کنیم تا جلوی این اقدامات را بگیریم.

راستیه گفت: «کمیسیون فرهنگی در این حوزه اقداماتی را انجام داده تا طرحی تدوین شود که حقوق مالکانه برند ها به رسمیت شناخته شود و اگر بنا به بهره وری از برندها باشد مالیات ها و عوارضی در نظر گرفته شود تا این مسیر فعلی اصلاح شود.»

اگر شخصی برندی را بنام خود ثبت کند و دارای علامت بازرگانی باشد اسم و علامت اختصاری متعلق به خود ثبت کننده می باشد و اگر شخصی از نام و علامت تجاری مالک اصلی برند  سوء استفاده کند مرتکب جرم است و باید جبران خسارت کند.