تکلیف مجلس به دولت برای پیگیری سود شرکت‌هایی با سهام کمتر از ۵۰ درصد

مجلس شورای اسلامی ایران

جمعی از نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند که علاوه بر شناسایی مجموع سهام خود در شرکت‌های دولتی که کمتر از ۵۰ درصد سهم دارند، سود و زیان دریافتی و میزان سهام این شرکت‌ها را هم با دقت شناسایی کنند.

نمایندگان مجلس در نشست علنی قوه مقننه که در روز یکشنبه ۱۵ اسفند و در جریان بررسی قسمت هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده یعنی ۱۴۰۱ کل کشور، با بند الف و ج تبصره ۲ این لایجه موافقت خود را اعلام کردند.

طبق موافقت نمایندگان مجلس با بند الف این تبصره؛ به دولت اجازه داده شد، بنگاه‌های دولتی مشمول گروه‌های (۱) و (۲) موضوع ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب تاریخ ۲۵/۳/۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی را بعد از احراز صلاحیت حرفه‌ای و اهلیت فنی و مالی و البته نداشتن بدهی عقب افتاده تقاضاکننده به نظام بانکی، سازمان خصوصی‌سازی  و صندوق‌های بازنشستگی با رعایت ماده شصت و سوم (۶۳) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب، واگذار و یا منتقل نماید و بعد از واریز منابع حاصله به ردیف ۳۱۰۵۰۱ مصارف مذکور در جزء (۲) بند (د) سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را از طریق جدول شماره (۱۳) این قانون با تاکید بر تقویت تعاونی‌ها پرداخت نماید.

به دلیل بخشیدن ثبات به بازار سرمایه، دولت مجاز است که در صورت عدم آمادگی بازار سرمایه برای جذب سهام موضوع این بند، به اندازه سهام فروش نرفته را به طلبکاران دستگاه‌های اجرائی بابت اجرای طرح‌ها یا همان پروژه‌ها و سایر مصارف این قانون به ذی نفعان بدهد.

همچنین به دلیل مصوبه نمایندگان در بند ج تبصره ۲؛ وزرا و رئیسان مرتبط دستگاه‌های موضوع ماده بیست و نه (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی موظف‌اند تا پایان خرداد ماه سال جاری (۱۴۰۱) لیست شرکت‌های زیرمجموعه خود که مجموع سهام دولت و شرکت‌های دولتی در آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد است را به علاوه میزان سهام تحت مالکیت دولت در هر شرکت، به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و دیوان محاسبات کشور ارسال نمایند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرائی ذکر شده در بالا، مکلف است که پرداخت سود سهام دولت در شرکت‌های مادر در چهارچوب قوانین و در مواعد مقرر قانونی به شکلی تاثیرگذار، پیگیری را انجام دهد. دولت یا همان خزانه‌داری کل کشور موظف است سود و ضرر، سود دریافت شده و میزان سهام دولت در این شرکت‌ها (به تفکیک هر شرکت)، در گزارش‌های عملکرد مالی دولت انعکاس داده و به‌روزرسانی کند. لازم به ذکر است که ردیف ۱۳۰۱۰۸ به این بند اختصاص یافته است.