خبر تمدید مهلت ثبت کارتخوان‌ در سامانه مالیات

دارندگان دستگاه­های کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی تا پایان دی ماه فرصت داشتند تا در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند. این مهلت تا پایان بهمن ماه و این بار برای سومین بار تمدید شد. به گزارش خبرگزاری­ها، در حالی که مهلت ثبت نام دستگاه­های کارتخوان در سازمان امور مالیاتی تا پایان ماه بهمن بود، آخرین اطلاعیه سازمان امور مالیاتی نشان می­دهد که این فرصت دوباره تمدید شده است. از ساعت ۱۴ روز هفتم اسفند ماه ۱۴۰۰، سایت برای افرادی که نتوانسته­اند کارتخوان­های خود را به پرونده مالیاتی پیوست کنند، باز شده است.

بانک مرکزی موظف است در اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاه‌ها و سامانه مودیان، با همکاری سازمان امور مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند.

در این راستا، با اقدامات انجام شده سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی، تمامی افراد دارای ابزار پرداخت بانکی می­توانند وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوند. سپس می­توانند لیست کلیه دستگاه­های کارتخوان بانکی یا درگاه­های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده کنند و به پرونده‌های مالیاتی قبلی بپیوندید یا یک پرونده مالیاتی جدید تشکیل دهند که مهلت این اقدام در سی بهمن ماه منقضی شد.

بررسی­ها نشان می­دهد که بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان در مهلت مقرر به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده­اند.

از این رو با روشن شدن تکلیف بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان از ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار دستگاه کارتخوان فعال کشور، بیشتر از ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار دستگاه کارتخوان در سازمان مالیاتی اقدام نکرده و بلاتکلیف مانده­اند. بانک مرکزی کارتخوان­هایی که بلاتکلیف مانده­اند را به زودی غیرفعال و قطع می­کند.

در اطلاعیه شرکت شاپرک آمده است که در حال حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان قطع شده است. در ادامه این اطلاعیه گفته شده پذیرندگانی که کارتخوان آن­ها غیرفعال شده است می­توانند به محض تشکیل پرونده مالیاتی و مراجعه به شرکت خدمات پرداخت، کارتخوان خود را دوباره فعال کنند.

در همین راستا آخرین اطلاعیه سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که کارتخوان­های غیر متصل به سامانه مالیاتی، می­توانند از ساعت ۱۴ هفتم اسفند ماه، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند. لازم به ذکر است که این تمدید مهلت جهت درخواست الصاق دستگاه­های کارتخوان به پرونده مالیاتی است.