مشاغلی که در سال ۱۴۰۱ مشمول مالیات می‌شوند

افراد حقوقی و صاحبان مشاغل قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت‌های بیمه بازرگانی و بیمه مرکزی وظیفه دارند در رابطه با هرگونه خدمات دریافتی در مجموع بیش از مبلغ پنج میلیون ریال برای هر خدمات بپردازند و دو درصد آن را به عنوان علی‌الحساب مالیات مؤدی کسر می‌شود و تا اخر ماه بعد به حسابی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شده است واریز کنند. این خدمات دریافتی به (به استثنای کارمزد پرداختی به بورس‌ها، بازار‌هایی که خارج از بورس هستند، تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها، بانک‌ها، کارمزد معاملات، صندوق تعاون و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز، تسهیلات اعطایی بانک‌ها، تعمیر و تکمیل یک واحد مسکونی، خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق و اسناد خزانه یا اوراق تسویه که بابت بدهی دولت به افراد داده می‌شود و همچنین سایر خدماتی که سازمان امور مالیاتی در طی یک ماه پس از ابلاغ این قانون تشحیص می‌دهد اعلام می‌شود.
افراد شامل بند مربوطه:

۱- تمامی واردکنندگان و صادرکنندگان.
۲- صاحبان کارخانه‌ها، واحد‌های تولیدی و بهره‌برداران معادنی که پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌ها یا مراجع ذیربط را دارا هستند.
۳- صاحبان هتل‌های سه ستاره به بالا.
۴- صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی.
۵- صاحبان مشاغل صرافی.
۶- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط را دارا هستند.
۷- صاحبان مؤسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.
۸- صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری یا باربری.
۹- سایر صاحبان مشاغل و حرفه‌ای که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آن‌ها بیش‌تر از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد.