معافیت مالیاتی شامل تمامی مناطق آزاد نمی شود

مناطق آزاد تجاری در ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اینکه همه مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند صحت ندارد. شرایط مناطق آزاد که معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند در قانون مادر آمده و از سایر مناطق مالیاتی دریافت می­شود.

به گزارش خبرگزاری، محمدرضا پورابراهیمی با توجه به مبحث نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، اظهار داشت: این موضوع در لایحه بودجه آمده و در مصوبه تلفیق نیز لحاظ شده است. اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری کشور باید به شکل جامع اعمال شود.

وی افزود: این در حالی بود که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ضوابط و مقررات خاصی وضع شده بود که حدود ۴ سال در کمیسیون اقتصادی دوره­های پیش و حال، بر روی آن کار شد و بعد از تصویب شورای نگهبان در ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ اجرایی شد.

وی گفت: این تصور که همه مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، درست نیست. مطابق این مصوبه، تنها مناطق آزاد اقتصادی که خارج از نقاط جمعیتی بوده و محصور بودن آن به تایید گمرگ جمهوری اسلامی رسیده باشد و مناطق دارای تراز تجاری مثبت، می­توانند از ظرفیت معافیت مالیات بر ارزش افزوده خود استفاده کنند. مناطق دیگر از این مالیات معاف نیستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: نمایندگان در مصوبه امروز با حذف بند الحاقی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند و به قانون مادر بازگشتند; یعنی اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری مطابق با قانون مصوب مجلس اجرا می­شود که مناطقی که دارای ویژگی­های مربوط به استفاده از ظرفیت معافیت مالیات بر ارزش افزوده هستند مشمول آن می­شوند و در غیر این صورت باید مالیات پرداخت کنند.

پورابراهیمی اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اجرا می­شود و پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای مناطقی که مشمول این قانون نیستند، تصویب نمی­شود.